abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:57:12 #1
90169 Binnetie
-=Met Een Hamer Past Alles=-
pi_42357254
Ik kreeg een vraag van een collega van mijn werk:
quote:
Wij willen van een deel van onze fietsenschuur een rookruimte voor onze cliënten maken. Dit naar aanleiding van de contacten die opgebouwd werden buiten op het terras afgelopen zomer. Wij willen een plek voor hen creëren waar ze elkaar kunnen ontmoeten en sigaretjes kunnen roken.
We kunnen hiervoor een ruimte beschikbaar stellen. De 3 fietsen die er staan kunnen naar een ander deel van de schuur. We kunnen het verder inrichten met tuinmeubelen.
Vraag van ons is of zo'n ruimte aan voorwaarden moet voldoen? We denken dan aan ventilatie, brandpreventie e.d.
Onze locatie maakt gebruik van een sleutelsysteem dus hiervoor zou een uitbreiding moet komen. We willen niet dat buitenstaanders hier 's nachts in kunnen, maar willen wel dat cliënten hier overdag in en uit kunnen lopen.

Zou iemand weten wat voor eisen er aan de veiligheid gesteld worden? Waarschijnlijk dat er een brandblusser en een blusdeken zouden moeten hangen, maar verder zou ik het zo snel niet weten.
De schuur bestaat voor de buitenkant uit hout en de binnenkant is gemaakt van hardboard. Het betreft een ruimte van ongeveer 5 bij 4 meter. Er hangt TL-verlichting en er is stroom beschikbaar.

Ik heb al wat rondgezocht maar kom alleen eisen tegen die gelde voor grote gebouwen...
pi_42357820
vluchtwegen?
pi_42357937
Brandweer langs laten komen om te keuren.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:22:18 #4
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_42357972
veul ventilatie
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:23:31 #5
152383 DeToXiC
Ik Heersch..!!!
pi_42358016
het is maar een rokershok...Maar volgens mij moet er afzuiginstallatie of zo aanwezig zijn...
Ben eigenlijk meer benieuwd naar dit:
quote:
Dit naar aanleiding van de contacten die opgebouwd werden buiten op het terras afgelopen zomer
Stop!......Heerschertime!
PSN id: DeToXiC
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:23:42 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42358025
Bel de brandweer/arbodienst eens!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_42358329
De plaatselijke preventie afdeling van je gemeentelijke brandweer, zou daar een prima antwoord op weten
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:46:17 #8
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
  woensdag 4 oktober 2006 @ 14:51:07 #9
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_42358866
Op mijn weekendbaantje is het naast de 'vetput' en ik kan je vertellen, dat stinkt. Maar dit klinkt niet echt als een restaurant.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  woensdag 4 oktober 2006 @ 15:15:19 #10
90169 Binnetie
pi_42359611
Afzuiging zal er wel moeten komen, maar vluchtwegen lijkt me minder zinvol. Het betreft 1 ruime met 2 deuren die meteen naar buiten lijden.
pi_42362703
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 15:15 schreef Binnetie het volgende:
Afzuiging zal er wel moeten komen, maar vluchtwegen lijkt me minder zinvol. Het betreft 1 ruime met 2 deuren die meteen naar buiten lijden.
wel zorgen dat die deuren ten alle tijden open kunnen dan
  woensdag 4 oktober 2006 @ 17:43:45 #12
15726 wouswous
Smile, tomorow will be worse
pi_42363830
Weet niet hoe groot de schuur is, maar met vluchtwegen zal het wel goedkomen neem ik aan..
als je melders wilt gaan plaatsen: thermische melders(rookmelder zal wat nutteloos zijn..)
Denk dat het grootste 'probleem' de ventilatie zal zijn.
Bij prullenbakken: gebruik zelfdovende deksel en zorg voor zand waar de peuken in uitgedrukt kunnen worden. Hoe zit het met de rest van het pand? Kun je daar iets op aansluiten.
ik droomde vanacht dat ik een spekje van 1 KG at,
vanochtend toen ik wakker werd, was mijn kussen opeens weg.
pi_42365526
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 17:43 schreef wouswous het volgende:
Weet niet hoe groot de schuur is, maar met vluchtwegen zal het wel goedkomen neem ik aan..
als je melders wilt gaan plaatsen: thermische melders(rookmelder zal wat nutteloos zijn..)
Denk dat het grootste 'probleem' de ventilatie zal zijn.
Bij prullenbakken: gebruik zelfdovende deksel en zorg voor zand waar de peuken in uitgedrukt kunnen worden. Hoe zit het met de rest van het pand? Kun je daar iets op aansluiten.
Thermische melders lijkt me idd een idee,

sprinklers lijkt me wat overbodig
pi_42368951
Hier een handreiking met betrekking tot rookruimtes in awbz voorzieningen, maar wellicht kun je hier nuttige tips uithalen.
http://www.bouwcollege.nl(...)estemming)%20web.pdf
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:45:25 #15
90169 Binnetie
pi_42533210
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:39 schreef klipper het volgende:
Hier een handreiking met betrekking tot rookruimtes in awbz voorzieningen, maar wellicht kun je hier nuttige tips uithalen.
http://www.bouwcollege.nl(...)estemming)%20web.pdf
Dat is een interressant stukje, ik ga hem eens uitgebreid lezen, dankjewel!
pi_42534910
dit verhaal lijkt wel wat op onze probleem-stelling in de kroeg met de brand-meld-installatie
Per gemeente en brandweerkorps zijn de eisen verschillend, waarbij je er ook rekening mee moet houden dat de meistro die op dat moment dienst heeft bij de brandweer er niet altijd even veel kijk op heeft. (zouden ze wel moeten hebben, maar helaas is dat lang niet altijd zo).

In principe bestaan er 3 soorten sensors:
1 - rooksensor (conventionele rookmelder)
2 - warmtesensor
3 - multisensor

Wat bij bedrijven (normaal gesproken) gebruikt wordt zijn multisensors. Da's een gecombineerde sensor van een warmtesensor en een rooksensor. O.a. Siemens (maar ook vele anderen) produceren deze en kosten rond de 40 euro per stuk. Die sluit je aan op een centrale (afhankelijk van merk centrale en merk sensor...niet alles is onderling uitwisselbaar).
Verder kun je, afhankelijk van de eisen, een of meerdere handmelders plaatsen (van die kastjes die je soms wel aan de muur ziet hangen met een glaasje ervoor), en een (of meerdere) slowwhoops (sirenes).
Alles sluit je op de centrale aan met hiervoor speciale kabel. Deze kabel is rood van kleur.
Hou er rekening mee dat deze kabels niet zomaar gelegd mogen worden. Hier zijn speciale beugels voor nodig, die in de muur bevestigd moeten worden!!
Afhankelijk per bedrijf wordt het voor je geinstalleerd of kun je een deel zelf installeren (meestal dat je zelf niets mag installeren; het installatie-bedrijf moet namelijk een keurings-raport afleveren aan het einde, en willen dat vaak niet doen als dat niet door iemand van hun eigen bedrijf wordt gedaan, ook al is het een gecertificeerd persoon die het heeft aangelegd)

Wat betreft kosten:
wij zijn voor 4 rookmelders, 3 slowwhoops, 2 handmelders, bekabeling en installatie zo'n ¤3100 exc btw kwijt. Prijzige business dus
pi_42534993
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 10:17 schreef kroegtijger het volgende:

Wat betreft kosten:
wij zijn voor 4 rookmelders, 3 slowwhoops, 2 handmelders, bekabeling en installatie zo'n ¤3100 exc btw kwijt. Prijzige business dus
Prijzig idd, maar veiligheid voorop natuurlijk
pi_42538836
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 10:22 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Prijzig idd, maar veiligheid voorop natuurlijk
tsja, ik vind het zelf een beetje overtrokken allemaal. Op een vloeroppervlakte van 40 vierkante meter hang je toch geen 4 sensors, 2 handmelders en 3 slowwhoops.... zeker niet als je weet dat die tent helemaal afgeladen staat met mensen die volop aan het roken zijn... Van de brandweer mogen wij geen multisensors gebruiken ivm te lage detectie-snelheid, maar zou je met gewone rooksensors afkunnen als je goede ventilatie hebt.... yeah right
ik weet nu al waar het in de praktijk op neerkomt....de stekker uit t systeem trekken tijdens bezoek-uren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')