abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42327544
Ik heb een tijdje (maar een maand) een andere energie leverancier gehad. Bij deze zou ik een digitale meter krijgen. Omdat ik de meter nooit gekregen heb ben ik weer overgestapt naar mijn oude leverancier. Maar nu kreeg ik dus de eind nota in huis van de leverancier waarvan ik +- een maand gas en stroom van heb gehad. In totaal heb ik voor ongeveer 45euro aan gas en stroom verbruikt die maand.

Maar nu heb ik een eindafrekening gekregen van bijna 300 euro. Volgens de leverancier komt dat door de belastingen / heffingen enzo die eroverheen komen. Dat vind ik wel heel erg veel. Moet aan belastingen en heffingen 237, 76 betalen terwijl ik nog niet eens een volle maand klant ben geweest bij die leverancier.

Volgens mij is dit gewoon een grote fout maar de leverancier blijft beweren dan alles klopt. Weet iemand er meer van?
pi_42328167
Misschien kosten voor het heraansluiten?

Heb je een hoog en laag tarief of enkeltarief..?
Mocht het t eerste zijn, dan kan het zijn dat de tellers van hoog en laag door elkaar gehaald zijn..
pi_42328286
Ik vind het gewoon een kwestie van eigen schuld dikke bult!!
Je wilt wel voor een dubbeltje op de 1e rang zitten maar dan achteraf zeiken dat je moet betalen... een echte Nederlander hoor!
Net zoals die mensen die denken dat ze moeten switchen naar een andere zorgverzekeraar en daar allemaal problemen mee krijgen.

Ik ken ook van die mensen, die ¤ 55,- per maand aan hun energie leverancier betalen en dan een eindafrekening krijgen van dik ¤ 600,-
Je weet dat het zo werkt dus betaal gewoon een hoger voorschot.

Ik krijg dit jaar ¤ 450,- terug van mijn energieleverancier en ¤ 60 terug van mijn water leverancier!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_42328675
Op je eindafrekening staat het bedrag toch precies gespecificeerd?
Niettemin lijkt me 237,76 aan belastingen en heffingen erg veel voor een verbruik van 45 p/m.

Kijk eens goed of er niet een boete bij zit voor het (te vroeg) opzeggen van je contract. Dat zou wel eens een euro of 50 kunnen zijn.
Kosten voor heraansluiten kunnen het niet zijn, want die kunnen alleen in rekening worden gebracht als je echt afgesloten bent geweest, en niet bij een switch (overstap naar een andere leverancier).
pi_42328715
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:15 schreef CoExist het volgende:
Ik ken ook van die mensen, die ¤ 55,- per maand aan hun energie leverancier betalen en dan een eindafrekening krijgen van dik ¤ 600,-
Ik krijg dit jaar ¤ 450,- terug van mijn energieleverancier en ¤ 60 terug van mijn water leverancier!
Dus jij betaalt iedere maand teveel, zodat je leverancier de rente daarvan kan opstrijken? Slim hoor.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 09:42:17 #6
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_42328734
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:41 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dus jij betaalt iedere maand teveel, zodat je leverancier de rente daarvan kan opstrijken? Slim hoor.
Mijn idee!
Je geeft een energiemaatschappij een mooie renteloze lening!
pi_42328822
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:41 schreef nerd4sale het volgende:
Tsja, uhm.. als je 't zo bekijkt...

Maar goed, ik betaal gewoon wat ik kan missen aan energie, en als dat teveel is... jammer dan!
Ik krijg liever wat geld terug achteraf dan dat ik een dikke eind afrekening moet betalen zo tegen de donkere dagen van het jaar.
Maar ja, dat moet iedereen voor zich weten.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_42338385
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:39 schreef nerd4sale het volgende:
Op je eindafrekening staat het bedrag toch precies gespecificeerd?
Niettemin lijkt me 237,76 aan belastingen en heffingen erg veel voor een verbruik van 45 p/m.

Kijk eens goed of er niet een boete bij zit voor het (te vroeg) opzeggen van je contract. Dat zou wel eens een euro of 50 kunnen zijn.
Kosten voor heraansluiten kunnen het niet zijn, want die kunnen alleen in rekening worden gebracht als je echt afgesloten bent geweest, en niet bij een switch (overstap naar een andere leverancier).
Het is echt 237.76 aan belastingen en heffingen. Staat er duidelijk bij.
pi_42340324
Ik zou NOOIT iemand aanraden om switchen naar een andere leverancier.
Helaas is de markt open gegooit door de overheid, maar de energie leveranciers zijn grote bedrijven waarbij elk bedrijf denk dat hij het beter weet dan een ander. Het doorgeven van standen etc is hierdoor een krim. Je mag elke nota wel weer afwachten of de leverancier goede standen door heeft gekregen van de netbeheerder.
pi_42341347
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 18:29 schreef HondaScoopyRijdster21 het volgende:

[..]

Staan de belastingen en heffingen verder niet gespecificeerd?
pi_42460629
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:15 schreef CoExist het volgende:
Ik vind het gewoon een kwestie van eigen schuld dikke bult!!
Je wilt wel voor een dubbeltje op de 1e rang zitten maar dan achteraf zeiken dat je moet betalen... een echte Nederlander hoor!
Net zoals die mensen die denken dat ze moeten switchen naar een andere zorgverzekeraar en daar allemaal problemen mee krijgen.

* mompelt iets over dom
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_42461697
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 18:29 schreef HondaScoopyRijdster21 het volgende:

[..]

Het bedrag lijkt vergeleken met het verbruik aan de hoge kant, dit hoeft echter niet zo te zijn.

Het staat er ongetwijfeld wel iets duidelijker gespecificeerd dan alleen 'belastingen en heffingen'?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_42465237
45 euro voor een maand gas en stroom is natuurlijk absurd weinig.
Zelf betaal ik ongeveer 160 euro per maand.
Maar hier zit natuurlijk wel de energiekorting van ongeveer 25 euro per maand in verwerkt.

Ga dus uit van ongeveer 185 euro zonder energiekorting en waarschijnlijk zo'n 50 euro boete minimaal.

Maar j heb toch ook je begin en eindstand.
pi_42470926
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 22:07 schreef klipper het volgende:
45 euro voor een maand gas en stroom is natuurlijk absurd weinig.
Zelf betaal ik ongeveer 160 euro per maand.
Maar hier zit natuurlijk wel de energiekorting van ongeveer 25 euro per maand in verwerkt.

Ga dus uit van ongeveer 185 euro zonder energiekorting en waarschijnlijk zo'n 50 euro boete minimaal.

Maar j heb toch ook je begin en eindstand.
Zo absurd is 45 euro nou ook weer niet.
Ik betaal zelf in totaal 74 p/m, inclusief alle belastingen en heffingen. En niks energiekorting.

Als er een boete bij zit, dan zou dat gespecificeerd moeten zijn. Dat mag niet onder 'belastingen en heffingen' worden geboekt.
pi_42473850
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 02:19 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Zo absurd is 45 euro nou ook weer niet.
Ik betaal zelf in totaal 74 p/m, inclusief alle belastingen en heffingen. En niks energiekorting.

Als er een boete bij zit, dan zou dat gespecificeerd moeten zijn. Dat mag niet onder 'belastingen en heffingen' worden geboekt.
Iedereen krijgt de energiekorting, hetzij gelijktijdig, hetzij aan het eind.
Maar is dat 74 euro voor gas en licht?
Ben je dan weleens thuis of heb je gewoon weinig verlichting en/of andere energieverbruikers?
pi_42475095
Er zijn wel meer mensen die weinig betalen hoor
ik betaal 50 euro en andere bewoners in hetzelfde gebouw nog minder. Sommigen zelfs maar 20 euro. Het is een combinatie van factoren;
- kleine woningen
- weinig thuis (ik ben de afgelopen maanden wel constant thuis geweest, maar anderen niet)
- stadsverwarming welke apart afgerekend wordt. (is ongeveer 40 euro pm)
-goed geisoleerd

Dan kan het makkelijk dat je zo weinig betaalt hoor. ow, en wij hebben al een jaarafrekening gehad, waarbij we behoorlijk wat terugkregen (allen tussen de 200 en 500 euro)
pi_42477389
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Iedereen krijgt de energiekorting, hetzij gelijktijdig, hetzij aan het eind.
Wat is dan de officiele benaming hiervoor? Een energiekorting is namelijk iets wat alleen geldt (in sommige gevallen) voor sociale huurwoningen.
Er was vorig jaar wel sprake van een teruggave (van het rijk) vanwege de gestegen energiekosten, maar dat was eenmalig en zeker niet in de orde van 25 euro per maand.
quote:
Maar is dat 74 euro voor gas en licht?
Ben je dan weleens thuis of heb je gewoon weinig verlichting en/of andere energieverbruikers?
Gas en elektriciteit samen, inderdaad. Ik heb niet het idee dat ik extra zuinig ben of zo. Ik heb altijd genoeg computers aanstaan.
pi_42491558
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:25 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Wat is dan de officiele benaming hiervoor? Een energiekorting is namelijk iets wat alleen geldt (in sommige gevallen) voor sociale huurwoningen.
Er was vorig jaar wel sprake van een teruggave (van het rijk) vanwege de gestegen energiekosten, maar dat was eenmalig en zeker niet in de orde van 25 euro per maand.
[..]

Gas en elektriciteit samen, inderdaad. Ik heb niet het idee dat ik extra zuinig ben of zo. Ik heb altijd genoeg computers aanstaan.
De energiebelasting betaalt u via uw energierekening. Bij de energiebelasting is het energiebedrijf de belastingplichtige. U krijgt de energiebelasting doorberekend van het energiebedrijf.

Een deel van uw energieverbruik is niet belast. Dat deel is de basisbehoefte, dat wil zeggen die hoeveelheid gas en elektriciteit die elk huishouden minimaal nodig heeft. Dat krijgt u terug in de vorm van een korting op de energiebelasting. Uw elektriciteitsleverancier verrekent de belastingvermindering met het bedrag dat u moet betalen.
pi_42491622
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 11:41 schreef Ieneminie het volgende:
Er zijn wel meer mensen die weinig betalen hoor
ik betaal 50 euro en andere bewoners in hetzelfde gebouw nog minder. Sommigen zelfs maar 20 euro. Het is een combinatie van factoren;
- kleine woningen
- weinig thuis (ik ben de afgelopen maanden wel constant thuis geweest, maar anderen niet)
- stadsverwarming welke apart afgerekend wordt. (is ongeveer 40 euro pm)
-goed geisoleerd

Dan kan het makkelijk dat je zo weinig betaalt hoor. ow, en wij hebben al een jaarafrekening gehad, waarbij we behoorlijk wat terugkregen (allen tussen de 200 en 500 euro)
Het ging om gas en licht (elektra) en niet om 1 van de twee.

En gasverbruik is de bottleneck niet, huis is goed geisoleerd en verbruik op jaarbasis is ongeveer 800m3.
Normaal is 1600m3 per woning.

Alleen die electra he, maar meer spaarlampen kan ik niet kwijt, die zitten al in alle armaturen.
hooguit minder verlichting aan zetten, minder apparatuur aanzetten en de beesten in het donker houden en onverwarmd.
Dan maar een hoge rekening, ik betaal er tenslotte ook voor.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 oktober 2006 @ 07:56:21 #20
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42502445
Kijk eens na of ze je soms voor een heel jaar hebben aangeslagen qua heffingen. En wat is je verbruik in die ene maand geweest?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_42504460
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:01 schreef klipper het volgende:
[..]
De energiebelasting betaalt u via uw energierekening. Bij de energiebelasting is het energiebedrijf de belastingplichtige. U krijgt de energiebelasting doorberekend van het energiebedrijf.

Een deel van uw energieverbruik is niet belast. Dat deel is de basisbehoefte, dat wil zeggen die hoeveelheid gas en elektriciteit die elk huishouden minimaal nodig heeft. Dat krijgt u terug in de vorm van een korting op de energiebelasting. Uw elektriciteitsleverancier verrekent de belastingvermindering met het bedrag dat u moet betalen.
Ok, duidelijk, het gaat dus gewoon om de belasting-vrijstelling van 234,43 op elektriciteit.
Ik werd op het verkeerde been gezet door de term energiekorting.
pi_42504515
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:02 schreef klipper het volgende:
[..]
En gasverbruik is de bottleneck niet, huis is goed geisoleerd en verbruik op jaarbasis is ongeveer 800m3.
Normaal is 1600m3 per woning.
Alleen die electra he, maar meer spaarlampen kan ik niet kwijt, die zitten al in alle armaturen.
Dat vind ik raar. Ik betaal zelf precies 5 euro per maand aan elektriciteit (alleen verbruik, de kosten van de netbeheerder komen er nog bij), maar een veelvoud daarvan aan gas.
En dat met voornamelijk halogeen- en gewone gloeilampen.
pi_42521403
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:41 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dat vind ik raar. Ik betaal zelf precies 5 euro per maand aan elektriciteit (alleen verbruik, de kosten van de netbeheerder komen er nog bij), maar een veelvoud daarvan aan gas.
En dat met voornamelijk halogeen- en gewone gloeilampen.
Zo raar is dat niet hoor, ik heb zeer veel energieverslinders in gebruik.

[ Bericht 25% gewijzigd door klipper op 09-10-2006 22:26:10 ]
pi_42698710
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 07:56 schreef Rewimo het volgende:
Kijk eens na of ze je soms voor een heel jaar hebben aangeslagen qua heffingen. En wat is je verbruik in die ene maand geweest?
Het verbruik was met elkaar ongeveer 45 euro. Maar het hoogste bedrag wat ik moet betalen staat echt duidelijk achter belastingen en heffingen. Verder wordt er niks uitgelegd. Transportkosten staan daarboven en dat is ook niet zoveel.
pi_42698739
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:54 schreef klipper het volgende:

[..]

Zo raar is dat niet hoor, ik heb zeer veel energieverslinders in gebruik.
Gas is ook veel duurder geworden afgelopen jaar dan voorheen. Bij mij staat bij electriciteit iets meer dan 4 euro en de rest is voor gas. Ik verbruik niet echt veel, heb een hele kleine benedenwoning. En heb maar 1 gaskachel in huis.
pi_42708055
Ik kwam toevallig mijn jaarafrekeningen tegen van het afgelopen jaar (maart 2005 t/m februari 2006). Misschien heb je hier wat aan.
Ik geef alleen de bedragen van de leverancier, de netbeheerder is in dit geval niet interessant denk ik.

Elekticiteit (1662 kWh)
Verbruik: 113,68
Vastrecht: 17,82
Energiebelasting: 116,34
Heffingskorting: -194,52
Totaal: 53,32 (excl. BTW)

Gas (724 m3)
Verbruik: 129,10
Vastrecht: 19,76
Regio opslag: 81,18
Energiebelasting gas schijf 1: 108,51
Totaal: 338,55 (excl. btw)

Ik betaal dus 224,85 excl. btw aan energiebelasting, over een heel jaar. Andere belastingen of heffingen staan niet op de rekening.
Sinds maart is de gasprijs wel flink gestegen, maar voor zover ik weet de belastingen niet.

Overigens staat bij mij op de rekeningen (van Oxxio en Eneco) precies gespecificeerd hoeveel de energiebelasting bedraagt:
Gas per m3: eur 0,14988 (2005 en 2006)
Elektriciteit per kWh: eur 0,0699 (2005) en eur 0,0705 (2006)
pi_42708570
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 22:26 schreef nerd4sale het volgende:
Ik kwam toevallig mijn jaarafrekeningen tegen van het afgelopen jaar (maart 2005 t/m februari 2006). Misschien heb je hier wat aan.
Ik geef alleen de bedragen van de leverancier, de netbeheerder is in dit geval niet interessant denk ik.

Elekticiteit (1662 kWh)
Verbruik: 113,68
Vastrecht: 17,82
Energiebelasting: 116,34
Heffingskorting: -194,52
Totaal: 53,32 (excl. BTW)

Gas (724 m3)
Verbruik: 129,10
Vastrecht: 19,76
Regio opslag: 81,18
Energiebelasting gas schijf 1: 108,51
Totaal: 338,55 (excl. btw)

Ik betaal dus 224,85 excl. btw aan energiebelasting, over een heel jaar. Andere belastingen of heffingen staan niet op de rekening.
Sinds maart is de gasprijs wel flink gestegen, maar voor zover ik weet de belastingen niet.

Overigens staat bij mij op de rekeningen (van Oxxio en Eneco) precies gespecificeerd hoeveel de energiebelasting bedraagt:
Gas per m3: eur 0,14988 (2005 en 2006)
Elektriciteit per kWh: eur 0,0699 (2005) en eur 0,0705 (2006)
Dat is nogeens een lekker laag energieverbruik
Gelijk maar eens bij de mijne gekeken.
Elektriciteit
Laag 2503 kWh
verbruik 96,05
Hoog 2040 kWh
verbruik 135,12
vastrecht 18,65
korting vastrecht - 5,58
energiebelasting 318,96
heffingskorting - 177,88
Totaal 385,32 ex btw