abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 00:04:16 #1
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_42324274
Ik heb vorig jaar 2 flessen olijfolie gekregen uit Andorra en gebruik deze natuurlijk om te koken. Omdat ik maar alleen ben en student ben kook ik niet dagelijks en doe dus enorm lang met een fles olie.
Nu zag ik laatst opeens de houdbaarheidsdatum en die was in juni dit jaar afgelopen, dacht dat olie superlang goed was.

Maargoed, mijn vraag is nu hoe slecht het is om deze olie nog te gebruiken en waarom het slecht zou zijn. Omdat het me nu pas opviel heb ik deze olie wel al zo'n 2 maanden langer gebruikt dan de aangegeven datum op de fles, maar verder nooit iets gemerkt qua smaak, bakken of gezondheid.

Dus wie kan me er meer over vertellen?
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 00:07:20 #2
154952 spoor4
Spoort niet
pi_42324359
Volgens mij kan het niet veel kwaad.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 00:16:41 #3
97745 Thorical
finding a way
pi_42324631
Meestal blijft een goede olijfolie 2 jaar een goede olijfolie. Mits donker bewaard.
Daarna wordt het gewoon een mindere olie. Ziek oid zal je er niet van worden.
Maar 2 orginele verjaardagscadeautjes heb je natuurllijk wel weer gemist.
pi_42324719
Als er dubieuze vlokken in gaan drijven zou ik em wegdoen.
pi_42325089
Boschkabouter, die vlokken zeggen ook nog niks...
Koop maar is een echte fles olijfolie in de winkel en breng de temperatuur van deze fles naar beneden.
Je zult zien dat rond de 7 graden er vlokken gaan ontstaan...
pi_42325186
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 00:35 schreef Mark_Boelen het volgende:
Koop maar is een echte fles olijfolie in de winkel en breng de temperatuur van deze fles naar beneden.
..en die verdwijnen ook weer al de olie op kamer temperatuur komt.
pi_42325678
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 00:35 schreef Mark_Boelen het volgende:
Is de olijfolie dan nog gewoon te gebruiken?
Ik heb zelf ervaren dat in sommige flessen al bij hogere temperaturen (18°C) al vlokken zitten.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 01:32:45 #8
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_42326001
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 01:09 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Is de olijfolie dan nog gewoon te gebruiken?
Ik heb zelf ervaren dat in sommige flessen al bij hogere temperaturen (18°C) al vlokken zitten.
Daarom word je ook aangeraden om deze flessen niet te koel maar ook niet te warm te bewaren.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 01:56:42 #9
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_42326246
Gewoon even ruiken. Oude olie ruikt ranzig. Daar komt het woord ranzig ook vandaan geloof ik.
Confidence through competence
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 07:44:19 #10
3878 Vork
Manisch creatief
pi_42327430
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 01:56 schreef Stereotomy het volgende:
Gewoon even ruiken. Oude olie ruikt ranzig. Daar komt het woord ranzig ook vandaan geloof ik.
Ranzig komt van het rans worden van een product, of vet in dit geval. Dit komt door oxidatie. Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op het oxidatieproces, waarvan het toedoen van zuurstof en licht het belangrijkste zijn. Olijfolie zit ook niet voor niets vaak in een donkere fles en aangeraden wordt om de olie donker en luchtdicht te bewaren.

Bij bijvoorbeeld auto-oxidatie (door toedoen van zuurstof) worden in feite onder invloed van zuurstof uit de vetzuurmoleculen vrije radicalen gevormd. Deze reageren weer met zuurstof en er ontstaat een peroxideradicaal die weer met vetmoleculen reageert tot een hydroperoxide. Hierbij wordt er ook weer een nieuw radicaal gevormd dat weer op een zelfde manier kan reageren (kettingreactie) en zo krijg je van een heel klein beetje een hele berg vrije radicalen. De gevormde hydroperoxiden zijn niet stabiel en vallen snel uiteeen in verschillende stoffen, de zogenoemde secundaire oxidatieproducten. Dat zijn de geur en smaakstoffen die de olie van smaak doen veranderen. De afwijking in smaak en geur die dan ontstaat wordt ook wel ransheid genoemd. Dan is je olie ranzig (dat ruik en dan proef je) en kun je het wegflikkeren. Het proces is omontkeerbaar.

Het is helaas wel zo dat onverzadigde vetzuren (waar olie uit bestaat) gevoeliger zijn voor oxidatie dan verzadigde vetzuren. Een vetzuur bestaat uit een lange koolstofketen, waarbij onverzadigde vetzuren (meervoudig) dubbele bindingen hebben gevormd.

Een beetje olijfolie moet toch wel 2 jaar houdbaar zijn. Maar bij gebruik en dus ook blootstelling aan zuurstof, kan zo'n product op ten duur wel rans worden. Dit ruik en proef je waarschijnlijk en het is verder niet heel erg schadelijk (alleen erg vies). Sommige oxidatieproducten kunnen echter toxisch zijn, maar tegen die tijd heb je de olie allang weggeflikkerd, omdat het niet lekker meer is.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 13:05:01 #11
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_42332974
oke bedankt voor de reacties allemaal..:)
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:46:19 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42344477
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 13:05 schreef denka het volgende:
oke bedankt voor de reacties allemaal..:)
En ga je hem nog gebruiken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 4 oktober 2006 @ 00:37:08 #13
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_42347544
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:46 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En ga je hem nog gebruiken?
Er zit nog maar een heel klein beetje in dus het is zo op, het ruikt nog goed en het eten smaakt ook nog goed..

dus ja..
pi_42372890
Ik zou hem gewoon gebruiken om te bakken, misschien niet in salades enzo. Als ie sterker ruikt, dan maar weggooien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')