Dat is een knap staaltje pessimisme! Wat dat betreft denk ik dat mijn opa gelijk krijgt: "De wal zal het schip wel keren", hoewel ik hoop dat het niet zover komt. Het is nog lang niet zo dat er geen weg terug meer is - ik krijg een hoop colleges van biologen etc die een heerlijk rijtje status quo van een hoop stoffen in de natuur geven en daar wordt je inderdaad niet vrolijk van (denk bijvoorbeeld ook eens aan zware metalen, co2 kan nog terug in biomassa, zware metalen moet je immobiliseren). Maar het is nog alles behalve verloren. Zeker op het moment dat mensen met VEEL geld (Richard Branson een week geleden: 3 Miljard), denk ik dat we het ons op tijd realiseren. Ook China's milieubeleid is in sommige aspecten ver voor op het onze, iets wat enorm in hun economische voordeel kan werken. Ook zij willen uiteraard graag onafhankelijk zijn als het op olie aankomt...quote:Op zaterdag 30 september 2006 22:00 schreef Schonedal het volgende:
Als we nu niet snel wereldwijd werk gaan maken van duurzame energie zie ik de toekomst donker in.
Olie zal steeds minder beschikbaar komen en bij schaarste wordt de prijs opgedreven waardoor vooral het gemotoriseerd verkeer getroffen wordt.
Dit zal ook beslist door de olierijke staten politiek uitgebuit worden.
Daarbij komt ook nog de stijging van het kooldioxide gehalte van de atmosfeer, en als gevolg daarvan de zeespiegelstijging.
Eigenlijk zijn deze nadelige effecten al niet meer terug te draaien, de economie van de geindustrialiseerde landen gaat dan al gauw op een lager pitje branden, ons landje gaat van al deze nadelige effecten een stevige portie meekrijgen.
Ik denk dat je met 2020 of 2030 voor kernfusie wel wat erg optimistisch bent, maar dan nog... Je hebt het over "uit de brand helpen", maar hoewel het gevaar van radioactiviteit niet meer speelt, is van een hoop dingen nog onbekend hoe het zich op grote schaal bij zulke extreem hoge temperaturen zal gedragen. Om mijn favoriete quote van William McDonough er maar bij te halen:quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:47 schreef digitaLL het volgende:
Wat betreft renewables daar zit't probleem in de opslag. Wind en zon zijn sterk discontinu, een efficiente goedkope opslag is er niet. Het kan hooguit een deel-oplossing leveren. Kerncentrales liggen het meest voor de hand als tijdelijke overbrugger. Hopelijk gaat kernfusie (ITER) ons uit de brand helpen maar dat kan nog duren. Commerciele Fusie centrales zijn denk ik niet eerder dan 2030 te verw8en. Hierbij moet aangemerkt dat indien er idd een crisis volgt hier een gigantische versnelling mogelijk moet zijn. Als het moet dan kunnen commerciele fusiecentrales binnen 10 jaar al geexploiteerd worden. Dat vergt veel geld voor supercomputers(simulaties) en vele handen aan de bouw maar is imo niet onmogelijk. De te bouwen petaflop computer (Roadrunner)van Los Alomos zou wel eens heel behulpzaam kunnen zijn. Het is iig een vreedzamer doel dan de atoombom simulaties waar ie nu voor bedoeld is.
ITER kost 10 miljard een moderne conventionele centrale ook al gauw enkele miljarden. Een steenkool-->koolwaterstof plant kost $ 35 miljard. Bovendien kan een waterstoffusie-centrale zicht eenvoudig richten naar het gebruikniveau.quote:Op maandag 2 oktober 2006 08:09 schreef Inktvlek het volgende:
Ik denk dat je met 2020 of 2030 voor kernfusie wel wat erg optimistisch bent, maar dan nog... Je hebt het over "uit de brand helpen", maar hoewel het gevaar van radioactiviteit niet meer speelt, is van een hoop dingen nog onbekend hoe het zich op grote schaal bij zulke extreem hoge temperaturen zal gedragen. Om mijn favoriete quote van William McDonough er maar bij te halen:
"Don't get me wrong: I love nuclear energy! It's just that I prefer fusion to fission. And it just so happens that there's an enormous fusion reactor safely banked a few million miles from us. It delivers more than we could ever use in just about 8 minutes. And it's wireless!"
waarom zou je je eigen zon in een doosje willen stoppen als we er al een hebben? Met de enorme investeringskosten voor kernfusiecentrales zou je ook voor zonne-energie kunnen gaan. Want als we het toch over dergelijke tijdschalen hebben (2030), dan kun je er donder op zeggen dat de huidige technieken met PV+Nanoparticles geresulteerd hebben in prachtig efficiënte zonnecellen (zeg 60-70%). Met zulke efficiënties wordt het best de moeite waard om te gaan kijken naar goede energiebuffer technieken (waterstofopslagcentrales bijvoorbeeld).
Het transport zal dan uiteindelijk op elektra gaan rijden direct of indirect via waterstof.quote:Dan heb je het transportprobleem overigens nog niet opgelost - daar zit al onze olie, niet in onze elektriciteit (dat is vooral kool en aardgas).
Met de efficientie van een zonnecell bedoel ik hoeveel % van het zonlicht in electra wordt omgezet.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:44 schreef Emeth.NL het volgende:
Digitall,
Ik denk dat je de inefficientie van duurzame energie ietwat overdrijft.
Vooral in afgelegen gebieden met veel zon zijn zonnecellen zeker een optie.quote:In zonnige dunbevolkte gebieden (ik heb het in Turkije bv. waargenomen) is zonne energie bv. goedkoper dan een elektriciteitsnet aanleggen. Dus er zijn plaatsen waar duurzame energie wel kostendekkend is.
Helemaal mee eensquote:De stelling die inktvlek quote dat energievoorziening erg geografisch afhankelijk is lijkt mij grotendeels logisch, helemaal mbt duurzame energie.
Ik heb al een aantal jaren groen stroom omdat ik weinig verbruik en het belangrijk vindt dat er alternatieven komen.quote:Ik weet bv. dat er op dit moment gewerkt word aan een onderwaterboei die stroom opwekt uit de deining van de zee, deze is al werkzaam, maar moet nog geoptimailiseerd worden. Ik denk dat we pas aan het begin staan van de ontwikkelingen in duurzame energie. Alle bekende en onbekende vormen van duurzame energie worden constant verbeterd. In dit stadium is het dus te voorbarig te oordelen dat groene stroom niet rendabel is. Met het stijgen van de olieprijs wordt het overigens ook vanzelf wel rendabel.
Moderne kerncentrales zijn niet te vergelijken met Chernobyl welke grafiet als moderator gebruikte en brandbaar is.quote:Kernenergie. Ik weet dat het een schone vorm van energie is vergeleken met olie of houtskool bv. Maar toch maak ik mij zorgenals ik hoor dat veel oostblok landen nu weer massaal aan de Kernergie gaan. Veel mensen zijn vergeten dat de explosie van Tsjernobiel ook in westeuropa de landbouw en veeteeld ernstige (financiele) schade aanbracht door overgewaaide straling. De kercentrales die nu gewbouwd worden staan een stuk dichterbij. Noem het een vooroordeel, maar ik vertrouw de expertise in die landen toch een stuk minder als in westeuropa. Maar zelfs in Nederland, hoe klein de kans op een misstap ook is, ik vraag me af hoeveel er van Nederland over/bewoonbaar blijft als het mis gaat. Ik ben benieuwd als mensen deze gevolgen in een documentaire voorgeschoteld krijgen of zij nog steeds hiervoor zullen kiezen. Hoe klein de kans dan ook, is het het risico echt waard? Jullie hebben het over kernfusie wat niet gevaarlijk zou zijn, ik weet niet meer heo het precies zit, maar als het risicoloos is ben ik voor.
Shell heeft na een management schandaal een transparantie polici. Shell heeft als enige bekendgemaakt "Peak Oil" bereikt te hebben, dwz elk jaar minder olie te produceren omdat de bronnen sneller leegraken dan er nieuwe bijkomen.quote:Dan nu wat mij het meeste zorgen baart. De ontwikkeling van duurzame energie door bedrijven als SHELL, en tekortschieting van de overheid in haar bijdrage. Je leest mooie reclame van SHELL hoe zij duurzame energie ontwikkeld. Maar de enige factor die aandeelhouders interesseerd is winst, dat is kapitalisme, punt. Dus iemand die denk dat SHELL duurzame energie op de martk brengt voordat een oliecrisis uitbreekt is erg naief. De overheden moeten de tekortkomingen van het kapitalisme opvangen (gebrek aan moraal) en vooruitdenkend zoveel mogelijk nieuwe energievormen ondersteunen. Ik heb de indruk dat dit te weinig gebeurd en dat iedereen denkt dat het vanzelf wel goedkomt. Ik vraag mij dit ernstig af. Trouwens, hebben we geen plicht, op de hoogte zijnde van de slechte bijwerkingen van fossiele brandstoffen op onszelf en onze omgeving, om zo snel mogelijk groene stroom na te streven.
China is een steenkool ---> koolwaterstoffen fabriek aan't bouwen. Ze hebben daar veel steenkool en weinig olie namelijk. Een heel dure investering dat weer wel.quote:Iemand zei trouwens iets dat China vooruitliep in deze kwestie op sommige gebieden. Lol, misschien op enkele ontwikkelingen, maar in het algemeen moet je toch maar even beter naar China´s gebrek aan beleid kijken op dit gebied.
Ik ben met je eens dat de vraag een beetje onduidelijk is wat dat betreft. Wat we uiteraard bedoelen is inflatiegecorrigeerd bedag - wat je in vergelijking met nu in 2020 betaald (dus uitgedrukt in 2006 euros). Het nut is heel eenvoudig: het geeft een soort indicatie van wat mensen verwachten qua prijsverhoging. Het is natuurlijk niet zo dat we niet voorspellingen op willen baserenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 12:58 schreef 4VAlien het volgende:
Even wat vraagtekens bij je enquete:
Het schatten van een olieprijs, moet dat gecorrigeerd voor inflatie, en wat is uberhaupt het nut van het laten schatten van een onbekend bedrag door leken? Voor de duidelijkheid, 2.5% inflatie over 14 jaar is een verhoging van 40% op de huidige prijs. Het is onduidelijk of de antwoorden van mensen hier wel of geen rekening mee houden.
Het is een duidelijke stelling denk ik: alle zonlicht die op aarde valt [...] gebruiken.quote:Dan even vraag 4: Als we alle zonlicht die op aarde valt zouden kunnen gebruiken, dan is dat voldoende voor de huidige energiebehoefte in de hele wereld.
Dit is ook een lastige, ik neem aan dat al het invallende zonlicht wel genoeg energie oplevert, maar in de praktijk kan je natuurlijk niet het hele aard- en oceeanoppervlak volplempen met zonnepanelen. Moet je dat meewegen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.bedankt voor je input in elk geval!
Ik heb niet gezegd dat kernfusie ongevaarlijk is! Ik denk dat het z'n toepassing wel heeft, maar vreemd genoeg heb ik nog geen toekomst scenarios gezien waar kernfusie een noemenswaardig groot aandeel heeft (> 10%). De risico's zitten hem ditmaal niet in de radioactiviteit, maar in de bijzonder extreme condities. Dan nog veel belangrijker dan de procesbeheersing: Als ik een lang in het hart wil raken, dan gooi ik een bom op een kerncentrale (of iedere andere grote-schaal energiecentrale). Dat probleem speelt veeeel minder met de meeste alternatieve vormen van energie, die door hun gedistrubeerde karakter bovendien vaak veel stabieler kunnen zijn (dan heb ik het niet over fluctuaties in wind en zon) en als modules inzetbaar gebruikt kunnen worden. Maar nogmaals, ik geloof in diversiteit.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:44 schreef Emeth.NL het volgende:
Kernenergie. Ik weet dat het een schone vorm van energie is vergeleken met olie of houtskool bv. Maar toch maak ik mij zorgenals ik hoor dat veel oostblok landen nu weer massaal aan de Kernergie gaan. Veel mensen zijn vergeten dat de explosie van Tsjernobiel ook in westeuropa de landbouw en veeteeld ernstige (financiele) schade aanbracht door overgewaaide straling. De kercentrales die nu gewbouwd worden staan een stuk dichterbij. Noem het een vooroordeel, maar ik vertrouw de expertise in die landen toch een stuk minder als in westeuropa. Maar zelfs in Nederland, hoe klein de kans op een misstap ook is, ik vraag me af hoeveel er van Nederland over/bewoonbaar blijft als het mis gaat. Ik ben benieuwd als mensen deze gevolgen in een documentaire voorgeschoteld krijgen of zij nog steeds hiervoor zullen kiezen. Hoe klein de kans dan ook, is het het risico echt waard? Jullie hebben het over kernfusie wat niet gevaarlijk zou zijn, ik weet niet meer heo het precies zit, maar als het risicoloos is ben ik voor.
Misschien was die uitspraak wat kort door de bocht omdat het heel tweeledig is: aan de ene kant zie je duistere praktijken, maar er zijn ook bijzonder vooruitstrevende alternatieven (het is misschien belangrijk om je te realiseren dat dit vaak overheidsacties zijn in de vorm van wetten en plannen):quote:Iemand zei trouwens iets dat China vooruitliep in deze kwestie op sommige gebieden. Lol, misschien op enkele ontwikkelingen, maar in het algemeen moet je toch maar even beter naar China´s gebrek aan beleid kijken op dit gebied.
Het wordt een "Synthetic Oil Demonstration Factory". Een project waar je niet meteen winst van verwacht dus.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:10 schreef digitaLL het volgende:
Ik moet een correctie maken wat betreft de steenkool --> koolwaterstoffen fabriek die China gaat bouwen.
Na wat speurwerk blijkt het om een klein proeffabriekje te gaan. Met een productie van 160.000 ton per jaar omgerekend ongeveer 2 miljoen liter = 12580 barrels / 365 dagen = 35 vaten per dag.
De fabriek kost 233 million U.S. dollars en zou in 2008 klaar moeten zijn voor productie.
Dat het kostbaar is mag duidelijk zijn $ 233 miljoen voor 35 vaten per dag.
Wil het echt wat uitmaken moet dat opgeschaald naar 100duizenden tot meer dan een miljoen vaten per dag.
Bron;
http://english.peopledail(...)20060224_245670.html
Nee, dat klopt.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:18 schreef ThinkTank het volgende:
Het wordt een "Synthetic Oil Demonstration Factory". Een project waar je niet meteen winst van verwacht dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |