Alles na de meter is voor de verbruiker, dus een eventueel gaslek na de meter valt onder je eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:57 schreef JohnDDD het volgende:
Hoi,
wij hebben net de jaarrekening gekregen van Essent.
Waar kan dit aan liggen? Zou er een gaslek kunnen zijn en hoe controleer ik dat? Krijg ik dan mijn geld terug?
Dat zou ook nog kunnen, dat je buitenvoeler defect is, dan gaat de ketel ook in constante warmtevraag.quote:Op zondag 1 oktober 2006 01:33 schreef Marsepein het volgende:
Of heb je soms een buitenvoeler en stook je op de buitentemperatuur?
Nuon? Ik weet niet maar ik heb de meterstand van dit jaar gewoon gecontroleerd op de meter zelf en die klopte, en ook de meterstand van vorig jaar klopte dus het verbruik klopt waarschijnlijk ook. Wat kan Nuon precies doen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 08:47 schreef seninha het volgende:
Ik zou als ik jou was even naar de standen op je jaarafrekening kijken en die vergelijkem met die van verleden jaar.
Wij kregen namelijk ook een afrekening van ¤ 2400en een nieuwe maandlast van ¤ 430 (2 volwassenen en 2 kinderen)
Aangezien ik dit erg hoog vond en Essent via de telefoon niet erg behulpzaam was heb ik contact genomen met Nuon. Zij zijn namelijk de beheerder van het gas en elektra.
Toen kwam ik er achter dat ik verleden jaar een heel ander stand had op mn meter dan die Essent aangaf. Via hun berekening had ik afgelopen jaar ruim 4000 kub verbruikt terwijl na verekening eigenlijk 2100 was.
Essent is nu nog bezig om een juiste eindafrekening te maken.
Dus , mijn advies is. Betaal niets , blokker je automatische inkasso (want ook al zeggen ze dat de betaling niet gedaan moet woren tot de juiste bedrag bekend is , werd er afgelopen maand toch ¤ 2400 van mn rekening gehaald![]()
)
en ga op onderzoek.
Als het goed is heb je zelf opgeven aan essent wat de meterstand was. Heb je die gegevens nog.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:57 schreef JohnDDD het volgende:
Hoi,
wij hebben net de jaarrekening gekregen van Essent.
We hebben volgens de rekening dit jaar ongeveer 3400 m3 gas verbruikt.
Zoals ik al eerder aangaf en enkele vragen die ik stelde, maar waar geen antwoord op kwam.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:45 schreef quo_ het volgende:
We komen niet echt veel verder geloof ik
Even resumerend:
Administratie, meterstanden en facturering over de laatste jaren in orde.
Ketel technisch ok want wordt frequent onderhouden.
Een paar mogelijkheden:
(1) Meter defect, kan je laten controleren maar kost veel geld als hij wel goed blijkt te zijn. Daar staat wel tegenover dat je op basis van je verbruikspatroon heel sterk staat om het extra verbruik terug betaald tekrijgen indien hij wel defect is.
(2) Warmwaterlek. Een lek in je warmwater systeem betekent dat er permanent bijgestookt wordt om je warmwatervoorraad aan te vullen. Hiermee vliegt je gasverbruik omhoog alhoewel 2000 M3 extra wel erg veel is voor zo'n probleem. Check je waterverbruik maar even voor de zekerheid.
(3) Medeverbruikers er bij gekregen. Is theoretische mogelijkheid als je in een gezamelijk bewoond pand (of appartementen) woont en er bijvoorbeeld door iemand anders een kachel is aangesloten op jouw gasleiding. Hoe is je woonsituatie?
Zet alles eens stil en controleer dan je watermeter en gasmeter eens, blijft 1 of beiden doorlopen?quote:Alles na de meter is voor de verbruiker, dus een eventueel gaslek na de meter valt onder je eigen verantwoordelijkheid.
Maar het lijkt me sterk dat dit door een gaslek komt.
Je praat namelijk over een extra verbruik van 166 m3 per maand en dat had je heus wel geroken.
Ondanks dat je cv-ketel nog maar een paar jaar oud is, kan deze inderdaad door een storing dolgedraaid zijn en dus blijven stoken.
Een expansievat is een belangrijk onderdeel, en kan in sommige situaties inderdaad tot problemen leiden.
Maar welk merk en type cv ketel heb je?
En zit hier een ingebouwde boiler of een indirect gestookte boiler op aangesloten?
Heb je vloerverwarming?
Vloerverwarming kan namelijk ook nadelig werken op je cv installatie alsdeze hydraulisch niet neutraal aangesloten is, dan ontrekt deze constant warmte aan je boiler waardoor de cv continue je boiler opwarmt.
En waarom laat je je cv 2x per jaar nakijken?
Op zich is dit wel goed, indien de installateur deze ook contoleert en niet alleen maar bekijkt en er vervolgens een stickertje opplakt.
Beter goed onderhoud zonder sticker aan je cv dan een stickerplakker over de vloer.
Hier zit toch een behoorlijke aanname. TS heeft hier niet echt uitsluitsel over gegeven.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:45 schreef quo_ het volgende:
We komen niet echt veel verder geloof ik
Even resumerend:
Administratie, meterstanden en facturering over de laatste jaren in orde.
Ketel technisch ok want wordt frequent onderhouden.
Klopt als een bus Marsepein, op echte vragen komt geen antwoord, waardoor we ook niks verder komen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:57 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Hier zit toch een behoorlijke aanname. TS heeft hier niet echt uitsluitsel over gegeven.
Heb je wel een beetje gelijk in maar ik baseer me op:quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:57 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Hier zit toch een behoorlijke aanname. TS heeft hier niet echt uitsluitsel over gegeven.
Wat ik begrepen heb dat de meterstand niet doorgegeven is. Maar deze is schijnbaar door Essent geschat!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Klopt als een bus Marsepein, op echte vragen komt geen antwoord, waardoor we ook niks verder komen.
Daarbij komt dat zijn gasverbruik eerst 1900m3 per jaar was en daarna een aantal jaar 1400m3, een derde persoon is in die tijd uit huis gegaan zoals de ts zegt, maar dat kan nooit 500m3 op jaarbasis schelen.
Gasverbruik voor de verwarming blijft in het algemeen gelijk en word minder doordat de bewoners minder uren thuis zijn of juist meer doorat de bewoners meer uren thuis doorbrengen, een bewoner meer of minder maakt eigenlijk alleen uit met badderen of douchen ofwel warmwatergebruik en geen gasverbruik voor het verarmen van de woning.
Dus TS buiten het feit dat de derde persoon het huis verliet, zijn jullie vaker thuis of juist minder?
1400m3 had dus ook 1900m3 normaal kunnen zijn of door een iets hoger gasverbruik,1400 + 1400 + 3400 = 6200 : 3 = 2066M3 kunnen zijn.
Als de laatste jaren geschat zijn i.p.v. doorgegeven, of je heb de laatste jaren de verkeerde stand doorgegeven.
Heb je die oude afrekeningen nog?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:49 schreef JohnDDD het volgende:
ik heb gewoon de gegevens bekeken op de rekening en op de rekening van vorig jaar. die kwamen allemaal goed overeen op zich.
de meterstanden van 2002 tot en met 2005 verschilden telkens met 1900, 1900, 1400, 1400 (in 2002 en 2003 woonde er een derde persoon bij ons). de meterstand 2005 en 2006 verschilde met 3400 m3.
er is in principe niet geschoven, volgens mij was het aantal dagen minder dan 1 jaar.
wat ik me nu bedenk is dat het eventueel ook zo kan zijn dat we de afgelopen jaren niets hebben opgegeven en dat er toen een schatting is gemaakt en dat nu dus blijkt dat we telkens ietsje meer dan die schatting hebben verbruikt. maar volgens mij is dat niet zo.
Volgens mij kunnen we wel ophouden met technisch geleuter. Stom dat het me niet eerder opviel, maar jaarverbruiken c.q. meterstanden die 4x achter elkaar op zo'n mooi rond getal uitkomen en/of meermaals exact gelijk zijn aan die van een vorig jaar zijn geen werkelijke meterstanden.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:49 schreef JohnDDD het volgende:
ik heb gewoon de gegevens bekeken op de rekening en op de rekening van vorig jaar. die kwamen allemaal goed overeen op zich.
de meterstanden van 2002 tot en met 2005 verschilden telkens met 1900, 1900, 1400, 1400 (in 2002 en 2003 woonde er een derde persoon bij ons). de meterstand 2005 en 2006 verschilde met 3400 m3.
Yesquote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:41 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we wel ophouden met technisch geleuter. Stom dat het me niet eerder opviel, maar jaarverbruiken c.q. meterstanden die 4x achter elkaar op zo'n mooi rond getal uitkomen en/of meermaals exact gelijk zijn aan die van een vorig jaar zijn geen werkelijke meterstanden.
Er zit dus toch ergens wat in de administratie niet helemaal lekker.
Of vergeten om de meter te kantelen het afgelopen jaar.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:41 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we wel ophouden met technisch geleuter. Stom dat het me niet eerder opviel, maar jaarverbruiken c.q. meterstanden die 4x achter elkaar op zo'n mooi rond getal uitkomen en/of meermaals exact gelijk zijn aan die van een vorig jaar zijn geen werkelijke meterstanden.
Er zit dus toch ergens wat in de administratie niet helemaal lekker.
2x per jaar onderhoud is gewoonweg onzin, 1x per jaar is meer dan genoeg en hooguit nog een controlebeurt maar dit kan je in feite zelf doen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:17 schreef JohnDDD het volgende:
veel vragen...de ketel wordt als het goed is tweemaal per jaar onderhouden maar zo in de winter was er een defect
Ja en vond het om 23.00 uur koud worden en zette de thermostaat lekker hoog. En vergat deze bij het naar bed gaan lager te ztten.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:17 schreef JohnDDD het volgende:
verder lijkt een verschil van 1400 naar 1900 me op zich wel verklaarbaar met 1 extra persoon, er wordt meer gedoucht, meer gewassen, en ook wat meer gestookt lijkt me. deze derde persoon bleef vooral 's avonds vaak op als wij al naar bed waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |