Ik heb altijd een hekel gehad aan het idee van ouders die hun kinderen naar een creche deden.
Ik vond dat je de verantwoording dan afschoof en dat als je voor kinderen kiest je er ook voor hen moest zijn.
De eerste jaren van hun leven werkte ik dus s'avonds en mijn ex ging overdag naar college zodat er altijd iemand thuis was. En dit was prima te doen, mijn ex kwam thuis voor het eten, we aten samen en daarna ging ik werken. In het weekend deden we zoveel mogelijk gezamelijke dingen.
Helaas is de relatie begin december 2005 stukgelopen en was er ineens geen ruimte meer om alles goed in te plannen. Mijn ex concentreerde zich volledig op zijn studie en ik moest meer gaan werken om rond te kunnen komen. Dit ging niet lukken door alleen s'avonds te werken en mijn ex had/heeft financieel ivm zijn studie geen middelen om mij te ondersteunen. En de opa's en oma's wonen meer dan 100km hier vandaan dus dat was ook geen optie...
Toen was de keus of een uitkering aanvragen of de kinderen (3 en 4jr onderhand) 4 dagen in de week naar de creche van 9:30 tot 17:00. Ik ben bij het cwi geweest om te kijken of ik bijstand kon krijgen, of dat er andere mogelijkheden waren. Maar ik kwam nergens voor in aanmerking omdat ik deeltijd studeer. Ik moest maar met mijn studie stoppen zeiden ze, dan waren er andere mogelijkheden.
De enige overgebleven optie voor mij was om meer te gaan werken, of om te zorgen dat ik ontslagen zou worden en met mijn studie te stoppen om dan een uitkering aan te vragen. (Belachelijk trouwens, want in de huidige situatie omdat ik al werk heb, heb ik dus geen recht op bijstand. En was het advies ga maar meer werken. Maar als ik otslagen zou worden en een uitkering zou aanvragen en via het cwi zou gaan werken dan zou ik maar 20uur hoeven te werken, mits ik mijn studie zou afbreken). Maar oké dat terzijde, dan ga je dus denken. Een uitkering en geen studie maar wel altijd thuis zijn, of werken je studie afmaken en een toekomst kunnen bieden aan je kinderen en jezelf, maar dan wel je kinderen 4 dagen in de week naar de opvang. Ik heb voor het laatste gekozen mede ivm zicht op vooruit gang in de toekomst, maar ik zag er wel enorm tegen op.
Sinds begin 2006 gaan ze nu 4 dagen in de week naar de creche, in het begin was het wel moeilijk omdat het voor de kleintjes natuurlijk ook een hele grote verandering was, papa weg, ineens 4 dagen in de week in een andere omgeving, ik hield mijn hart vast. Maar na 1mnd was alles gewend en nu vinden ze het zelfs erg leuk daar, ze doen elke dag wel iets leuks met de kinderen, er is veel afwisseling, van wandelen in het bos tot appelflappen bakken en ik ben er in berust. Ik was liever thuis geweest als dat mogelijk was, maar kinderopvang is uiteindelijk een prima alternatief, beter dan ik altijd had gedacht toen ik nog geen ervaring had met kinderdagverblijven.
Wat ook wel weer wat zegt hoe makkelijk we met zijn allen aannames doen als we de andere situatie niet kennen. Ik zou zeggen ga eens kijken hoe het er aan toe gaat op zo'n kinderverblijf en praat eens met ouders die hun kinderen daar brengen. Ga na wat hun motivatie is om hun kind naar de opvang te brengen, wat ze als voordelig ervaren en wat als nadelig. Het is nml. zo makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is vanuit puur je gevoel en wat je van huis uit hebt meegekregen, terwijl het uiteindelijk allemaal toch wellicht anders blijkt te zijn als je het eenmaal ervaren hebt.
Groetjes Logi
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2006 13:40:02 ]