In navolging van mijn
thermiet-post, wil ik ook eens mijn gedachten laten gaan over de "no plane hit the Pentagon" theorie. Ook hier geldt, mochten er onvolkomenheden inzitten, laat het me dan weten. Kinderlijke reacties worden genegeerd.
De theorieIn het kort nog even samengevat. Er heerst een redelijk wijdverspreid geloof onder de complot aanhangers dat het Pentagon niet door een jetliner is getroffen maar door iets anders. De alternatieven die voorbij komen wisselen elkaar wat af, maar de consensus lijkt min of meer te zijn dat het ofwel een door een vliegtuig afgeschoten raket betrof, ofwel een onbemand vliegtuig dat in het gebouw is gevlogen.
De beruchte 5 framesEr is veel gespeculeerd over de 5 losse frames die als eerste zijn vrijgegeven. Een overzicht van de vijf frames is
hier te vinden. Ik zal de enige frame voor de daadwerkelijke inslag hier nog even plaatsen.
![]()
Door middel van het plaatsen van contouren proberen zowel voor als tegenstanders hun gelijk aan te tonen. Ik zal met de deur in huis vallen: een dergelijk argument kan linea recta naar de prullenbak. In deze frame is niks te zien wat aan beide zijden uitsluitsel kan geven. De compressie is te groot en het projectiel (vliegtuig danwel raket) is te ver weg om enige waarde aan dit beeld te ontrekken. Het enige wat ik met oprecht durf te zeggen is dat het geen van beide theoriën uitsluit.
De bewakingscameraEr is onder andere in deze topic-reeks de suggestie gewekt dat er bewust frames zijn weggelaten in de vrijgegeven video's. Met andere woorden, de video zou niet time-lapsed moeten zijn, maar meer richting streaming. Het is zonder de camera exact te kennen onmogelijk om deze claim te valideren. Wat we wel kunnen doen is bepalen of het waarschijnlijk zou zijn dat de video een stream zou moeten zijn.
Het zal duidelijk zijn dat de hoofdfunctie van deze camera is het registreren van de auto's die naar de parkeerplaats rijden aan de noordzijde van het complex. Deze auto's rijden op tot de slagboom en worden dan door ofwel een bewaker ofwel een pasjessysteem tot de parkeerplaats toegelaten. Bij een normale gang van zaken zal geen enkele auto ongeregistreerd blijven, ondanks de lage framerate. Wat dat betreft is er dan ook geen reden om een stream te gebruiken voor deze camera.
Wat kunnen we verder nog zijn op het videoframe?
![]()
Klik bovenstaande thumbnail voor een grote versie. Deze afbeelding is onttrokken aan Google Earth. De camera in kwestie bevindt zich in het witte hokje links op de foto (boven de Humvee(?) die voor de slagboom staat).
Op de satelietfoto zien we een korte weg langs de gevel lopen naar het bouwterrein. Lag deze weg er op 11 september ook al? Het antwoord is ja. In het videoframe is het zebrapad waar de witte auto op rijdt duidelijk te zien. Tevens is te zien dat de weg zich langs de gevel bevind. Ik weet niet hoever de weg daadwerkelijk doorloopt, maar ik vermoed langs de hele gevel. Het maakt voor dit verhaal verder niet uit.
Omdat deze weg ook praktisch in z'n geheel op deze camera wordt vastgelegd is ook hier af te vragen of een stream zinvoller zou zijn dan een time-lapsed video. De weg langs de gevel ligt een stuk verder weg in het beeld dan de slagbomen. Gaan we er vanuit dat de hoofdfunctie van deze camera is de slagbomen te registreren, dan zal de focus van de camera daar ook op afgesteld zijn. De kwaliteit van het frame is helaas te laag om uitsluitsel te geven in hoeverre het gedeelte buiten de focus, de weg dus, van inferieure kwaliteit zou zijn. De compressie in de afbeelding doet dergelijke informatie teniet.
Wat wel duidelijk is, is dat de weg langs de gevel binnen het steriele gebied is. M.a.w. alles wat op deze weg rijdt is door de bewakers al gecontroleerd op bijvoorbeeld explosieven. Er is wat dat betreft ook geen dringende reden om deze weg specifiek te bewaken. Ook in dit geval is een time-lapsed video genoeg om een normale gang van zaken in de gaten te houden.
Lantaarnpalen![]()
Bovenstaande afbeelding heb ik even van een "truth" site geplukt (
bron). Hierin zijn de afgerukte lantaarnpalen ingetekend, alsmede het traject van de Boeing 757. De 757 heeft een spanwijdte van 38.05 meter (
bron). Het ingetekende traject laat zien dat over bijna de gehele spanwijdte lantaarnpalen zijn geraakt. Even op de losse gok schat ik aan de hand van dit plaatje dat de getroffen palen maximaal 30 meter over de breedte van elkaar staan (in dit traject).
Ik wil twee veel genoemde alternatieven even bekijken. Allereerst de Northrop Global Hawk. Deze heeft een spanwijdte van ongeveer 35 meter (
bron). Uitgaande van het traject in de afbeelding kunnen we niet anders dan constateren dat dit alternatief in dit geval een mogelijkheid is. Het tweede vaak genoemde alternatief is een raket. Kijken we naar
dit overzicht van raketten, dan zien we dat de grootste air-to-surface raket hier een spanwijdte van bijna 9 voet heeft, ofwel een meter of drie. Omdat de raket volgens de afbeelding niet breed genoeg is om de lantaarnpalen in een rechte lijn om te leggen, blijft de enige conclusie dat een raket een keurige slalom zou moeten uitvoeren om vervolgens in te slaan. Onwaarschijnlijk dus.
Een vliegtuig dat ik het niets opging?Een veel gehoord argument in de truth seekers community is dat er te weinig van een jetliner over zou zijn gebleven. Om het één en ander in perspectief te plaatsen is het aardig om
dit filmpje eens te bekijken. Als we er rekening mee houden dan het Pentagon ook een versterkte gevel had op die plaats, dan zal duidelijk zijn dat het zeer zeker mogelijk is dat een groot deel van het toestel als het ware tot stof is vergaan.
Maar hoe zit het met de motoren? De klacht dat een 6 ton (vaak gehoord getal) wegende motor in het niets opgaat zou nu toch grotendeels van tafel geveegd moeten zijn, maar laten we voor de zekerheid nog wat checken. Een F-4 Phantom heeft een leeg gewicht van ongeveer 13 ton (
bron). Het grootste gedeelte van dit gewicht zal zich in de romp bevinden, daar waar de motor zit. Verschillende afbeeldingen bekijkend schat ik zo in dat de romp qua diameter vergelijkbaar, of een fractie groter, zal zijn dan de motor van een 757.
Daar waar 500mph een minimaal 12 ton zware romp op een versterkte muur in stof doet opgaan, is het niet onwaarschijnlijk dat een 6 ton zware motor hetzelfde doet.
Wrakstukken en getuigenEigenlijk is datgene wat ik nu ga zeggen al zo vaak gezegd, maar volledigheidshalve neem ik het hier toch even op. Tientallen, zo niet honderden getuigen hebben verklaard dat ze een jetliner het Pentagon in hebben zien vliegen (
bron). Het aantal getuigen dat iets anders rapporteerde is in vergelijking zeer klein.
Tevens zijn verschillende foto's naar buiten gebracht welke wrakstukken laten zien (
bron). Hoewel er een hoop getrouwtrek is over welk toestel bij de betreffende wrakstukken hoort, geeft voor zover ik weet geen enkele foto aanleiding om een 757 uit te sluiten.
Evidence plantingEen ander argument dat regelmatig voorbij komt is de vraag of bewijsmateriaal opzettelijk is geplaatst. Zo zouden volgens de complot denkers veel in foto's voorkomende wrakstukken handmatig geplaatst zijn. Er zijn drie mogelijkheden met betrekking tot het plaatsen van bewijsmateriaal:
het bewijs word voor de daadwerkelijke inslag geplaatst
het bewijs word tijdens de daadwerkelijke inslag geplaatst
het bewijst word na de daadwerkelijke inslag geplaatst
Twee van deze momenten kunnen we eigenlijk direct doorstrepen, te weten tijdens en na. Immers, na de inslag waren zoveel getuigen aanwezig dat het undercover neerleggen van wrakstukken geen plausibele optie is. De daadwerkelijke inslag was te kort om bewijsstukken te plaatsen.
Blijft over het plaatsen van bewijs voor de daadwerkelijke inslag. Hierbij is het mogelijk om gedurende een langere tijd bezig te zijn met plaatsen. Er duikt hierbij echter wel meteen een ander probleem op. Bewijsmateriaal dat voor het gebouw is geplaatst zal vanaf de snelweg te zien zijn. Tot op heden is naar mijn weten nog geen getuige naar voren gekomen die heeft gezien dat er voor de aanslag met wrakstukken werd gesleept.
Vragen
Ook bij bestudering van de no-plane theorie stuit ik op meer vragen dan antwoorden. Een selectie:
Welke redenen hebben complot denkers om aan te nemen dat er in de bewakingsvideo geknipt is?
We hebben gezien dat een Global Hawk op papier een mogelijk alternatief zou kunnen zijn. Maar de vele ooggetuigen die meldden dat ze een jetliner hebben zien neerkomen in acht nemende, waarom word toch terug gegrepen op dit alternatief? Ofwel, waarom word de overgrote meerderheid van de verklaringen aan de kant geschoven om de uitzondering vervolgens als feit te bestempelen?
Een raket is ook regelmatig genoemd. Hoe vallen de afgebroken lantaarnpalen te rijmen met een raket, als de spanwijdte hiervan vele malen te kort komt om zonder rare slalom de betreffende schade aan te richten?
In welk opzicht is een crash van een jetliner in een versterkte sectie van het pentagon onvergelijkbaar met het filmpje van de F-4?
In welk scenario is het mogelijk om wrakstukken handmatig als bewijs te planten zonder dat, voor zover nu bekend is, ooggetuigen die op de snelweg reden dit hebben gezien? Op welk moment zijn de wrakstukken geplaatst?
Samengevat: op welke gronden zou de theorie dat een jetliner gecrashed is opzij moeten worden geschoven in het voordeel van het alternatief?