Ik tag, jij tagt, wij taggen.
Nog geen maand geleden feliciteerde een Amerikaanse kennis mij met deze baan.
It must be great, zei ze, om naar vernieuwende televisie te kijken.
Vernieuwende televisie? Ik begon te grinniken. Maar ze keek verstoord op en vroeg:
Kijk je dan niet naar The Golden Cage?The Golden Cage alias De Gouden Kooi. Volgens John de Mol reality “where Big Brother meets Dynasty”. Sinds een half jaar elke werkdag te zien op Tien en na de zomer ook op het Amerikaanse televisienetwerk ABC.
John de Mol verkocht het programma voor “vele nullen”.
In de Gouden Kooi gaan na een half jaar alle remmen los. Er wordt gepest, getreiterd, geknepen en geduwd, gezopen, gescholden, gesekst en uitgedaagd, heel veel uitgedaagd.
Taggen, noemen de deelnemers dat zelf: ik tag, jij tagt, wij taggen. Zes “miljonairs” zitten nu nog opgesloten. En degene die dat het langst volhoudt zonder door het lint te gaan, wint.
Hij/zij krijgt behalve een fors bedrag ook het miljonairshuis. Dat klinkt mooier dan het is want overal op, onder, tussen en in registreren honderd camera’s en tachtig microfoons 24 uur per dag ieders doen en laten. Haal je die apparatuur weg, dan heb je weinig villa meer over.
Uitlokken: daar draait het om.
Dus nemen de mannen elkaars vriendinnen in de sauna en hot tub.
Smeert bolle Frank van 200 kilo zijn poep aan de muren.
Laat call girl Amanda haar chihuahua’s het bed van Eric bevuilen.
Doet Eric aangifte van homodiscriminatie.
Schiet huisterrorist Huub hem te hulp door playboy Brian een kopstoot te geven.
En schreeuwt iedereen de godganse dag: “Doe het dan! Sla dan! Ga dan timmeren!
Tien voert een gehaaid publiciteitsoffensief. Er was politieke ophef toen de formule bekend werd. Rumoer toen huisakela Natasia – zit ze er nog? – haar dochter en zieke zoontje achterliet. Gedoe met klachten van de Bond tegen het Vloeken. En twee weken geleden opnieuw gedonder, ditmaal met de organisatie van Kijkwijzer.
Wat bleek? Avond aan avond kregen bewoners bezoek van blonde bimbo’s, prostituees zo bleek. De een na de ander sneakte naar boven voor een vluggertje onder de douche, krijsend:
“Wie komt me even een condoom brengen?” En dat strookte niet met het uitzendtijdstip van half acht ’s avonds. Hetn programma is geschikt ‘voor alle leeftijden’ en bevat alleen een waarschuwing voor grof taalgebruik. Maar gelukkig moeten veel kijkers de treiterkooi niet.
De kijkcijfers schommelen tussen de 300.000 en 400.000 kijkers – gisteren 412.000: vanwege de kopstoot? Bovendien ontving het programma de Gouden Kliko voor slechtste tv van het jaar. En geef de kijkers eens ongelijk. Een spannende verhaallijn ontbreekt, anders dan bij Big Brother kunnen ze de stumperds niet zelf wegstemmen, dus zit er niks anders op dan te wachten tot de druiloren – allemaal zonder ook maar een greintje zelfspot – elkaar de hersens inslaan.
Dat zal John de Mol intussen worst wezen. Nederlandse kijkhit of niet: De Gouden Kooi is aan de VS verkocht en onderhandelingen met Europese belangstellenden, aldus een woordvoerder, “zijn in een vergevorderd stadium”. Het schip met geld loopt binnen. De Mol verovert met ranzigheid de wereldmarkt. En zal Tien, zolang de zender niet verkocht wordt aan SBS of RTL, blijven gebruiken als etalage om aan het buitenland programma’s te verkopen. De Golden Cage als exportsucces. Commercie kent geen grenzen. Nederland staat er weer mooi op.
Door Wubby Luyendijk – NRC Handelsblad – donderdag 12 april 2007
Reageer op deze column via:
www.nrc.nl/ogen