Nee, als je als partner gezamenlijk gezag aanvraagt, moet je minimaal een jaar samen gezorgd hebben voor de kinderen en moet er een samenlevingsverband zijn en een nauw verband met de kinderen. De moeder moet dan al 3 jaar alleen het gezag uitoefenen. Niet voorbarig dus, maar gewoon hoe dat wettelijk is geregeld. Voor een voogdijinstelling ligt dat weer anders (maar dat is dan ook geen partner). Een testamentair voogd is ook iets totaal anders. Overigens moet de rechter daar ook toestemming in geven, wanneer dat (testamentaire voogdij) aan de orde is.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:54 schreef Gert het volgende:
[..]
De conclusie dat er dús zéker geen sprake is van voogdij, is voorbarig. Het is namelijk geen vereiste dat de voogd bij de kinderen woont. Integendeel haast: ouders kunnen via de notaris zelf een voogd voor hun kind aanwijzen, voor het geval hen wat overkomt. Dit is vaak een broer of zus.
Er is echter ook zoiets als "ouderlijk gezag", wat iets heel anders is dan voogdij. De kans dat de vriend die niet bij de familie inwoonde, het ouderlijk gezag uitoefent over de kinderen, is niet zo aannemelijk. Het kán overigens wel!
Maar de main-issue, los van het feit of de vriend nu wel of niet ouderlijk gezag of voogdijschap bezit, blijft m.i. of een rechter de ontstane situatie reden zal vinden om de moeder uit het ouderlijk gezag te ontheffen. Ik denk dus van niet, omdat dit niet in het belang is van de kinderen.
Omdat dat geen high profile zaakje betreft...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:56 schreef Sassefras het volgende:
waarom gaanz e niet op zoek naar de ouders die hun kinderen écht verwaarlozen?
OK, dat die eis van een samenlevingsverband aan ouderlijk gezag wordt gesteld, wist ik niet.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:01 schreef Tissik het volgende:
[..]
Nee, als je als partner gezamenlijk gezag aanvraagt, moet je minimaal een jaar samen gezorgd hebben voor de kinderen en moet er een samenlevingsverband zijn en een nauw verband met de kinderen. De moeder moet dan al 3 jaar alleen het gezag uitoefenen. Niet voorbarig dus, maar gewoon hoe dat wettelijk is geregeld. Voor een voogdijinstelling ligt dat weer anders (maar dat is dan ook geen partner). Een testamentair voogd is ook iets totaal anders. Overigens moet de rechter daar ook toestemming in geven, wanneer dat (testamentaire voogdij) aan de orde is.
Ik denk dus wel dat Natasia uit het ouderlijk gezag wordt ontheven. Ik ben zelf pleegouder, en heb ouders om wel mindere redenen het gezag zien verliezen en hun kinderen uit huis geplaatst. Het is realiteit, en het komt niet zelden voor.
Ook voor voogdij (igv partner) geldt, dat de partner in nauwe persoonlijke betrekking tot het kind moet staan. Igv een partner wordt daar een samenlevingsverband mee bedoeld. Maar het kan natuurlijk ook een familielid betreffen, en dan blijkt die nauwe persoonlijke betrekking uit de familieband. In dit geval kun je er zeker van uit gaan dat er dus(!) geen sprake kan zijn van voogdij. Aangezien de vriend "voorlopig(!) intrekt in het het huis van Natasia". Hij zal daar dus ook niet blijven, het gaat om een tijdelijke situatie die een rechter zeker niet als een nauwe persoonlijke betrekking zal benoemen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:15 schreef Gert het volgende:
[..]
OK, dat die eis van een samenlevingsverband aan ouderlijk gezag wordt gesteld, wist ik niet.
Dit is dan dus uitgesloten.
Jij stelde overigens dat er dus van voogdij zeker geen sprake is. En die stelling klopte niet.
We zullen zien of de rechter iets doet en zo ja wat. Ik denk dat het in dit geval absoluut niet in het belang van het kind is om de moeder uit de ouderlijke macht te ontzetten, en dat de rechter er niet eens aan denkt om dat te doen. Zullen we er een flesje wijn op zetten?![]()
Het begint een beetje een woorden-afvang spelletje te worden, en ik wil je kennis hierover als pleegouder ook echt niet betwisten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:35 schreef Tissik het volgende:
In dit geval kun je er zeker van uit gaan dat er dus(!) geen sprake kan zijn van voogdij. Aangezien de vriend "voorlopig(!) intrekt in het het huis van Natasia". Hij zal daar dus ook niet blijven, het gaat om een tijdelijke situatie die een rechter zeker niet als een nauwe persoonlijke betrekking zal benoemen.
ik mag hopen dat die er niet zijnquote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:49 schreef APK het volgende:
Ik neem aan dat er ook genoeg moeders in het leger of bedrijfsleven zitten die maandenlang naar het buitenland gaan.
Moeten die ook allemaal het ouderlijk gezag ontzegd worden
Ik denk dat je je vergist. Voor voogdij geldt dat namelijk absoluut wel. Voor erkenning geldt dat weer niet. Iedereen (die voor de wet gehuwd kan zijn met de moeder, dus geen familieband heeft) kan zomaar een kind erkennen. Een erkenner kan meteen ook gezamenlijk gezag aanvragen. No problem at all. Dit geldt overigens tevens voor de testamentaire voogdij, die pas ingaat na overlijden van de gezagdrager.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:52 schreef Gert het volgende:
[..]
Het begint een beetje een woorden-afvang spelletje te worden, en ik wil je kennis hierover als pleegouder ook echt niet betwisten.Maar laat ik nog zeggen dat ik uit de nabije praktijk weet dat het gewoon mogelijk is om een vriend te benoemen tot voogd van je kind. Je hoeft helemaal geen nauwe band aan te tonen of wat dan ook.
Theoretisch is het dus mogelijk dat Natasia uit de ouderlijke macht wordt gezet, de rechter vervolgens gaat kijken of er een voogd is aangewezen, en dan bij de vriend uit komt.
Die moeders laten de zorg voor hun kinderen dan doorgaans over aan hun partner die tevens met het gezag of de voogdij is belast. Dan is er geen enkel probleem.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:49 schreef APK het volgende:
Ik neem aan dat er ook genoeg moeders in het leger of bedrijfsleven zitten die maandenlang naar het buitenland gaan.
Of we lullen langs elkaar heen. of jíj vergist je. (of Google is ernstig stukquote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:24 schreef Tissik het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist. Voor voogdij geldt dat namelijk absoluut wel.
Daar staat dus psies wat ik al zei: Bij een testamentaire voogdij (daar gaat jouw quote over) kun je iedereen benoemen die je maar wilt. Het enige is, dat die testamentaire voogd daar toestemming voor moet geven. Na het overlijden gaat de rechter vervolgens beslissen of deze voogdijbenoeming ook werkelijk in het belang van het kind is alvorens de testamentaire voogd daadwerkelijk met de voogdij te belasten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:41 schreef Gert het volgende:
[..]
Of we lullen langs elkaar heen. of jíj vergist je. (of Google is ernstig stuk)
Postbus 51:
Soms hebben de ouders van tevoren met een familielid of vriend afgesproken dat deze in dat geval de voogdij op zich nemen. Bij overlijden van de ouders krijgt die persoon de verantwoordelijkheid voor de kinderen, nadat hij zich daartoe bereid heeft verklaard. Dit moet gebeuren op de griffie van de rechtbank, sector kanton.
Notarisnodig.nl:
De notaris legt uit dat Jeroen en Merel in een testament een goede vriend of vriendin tot voogd kunnen benoemen, voor het geval zij beiden komen te overlijden. Zo'n benoeming is niet door familie aan te tasten.
Ouders.nl:
Door zo'n voogd-benoeming in een testament is de rol van de rechter uitgespeeld. De ouders hebben dan dwingend bepaald bij wie hun kinderen terechtkomen. Desgewenst kunnen ook gezamenlijke voogden worden aangewezen.
De kamervragen zijn zeker niet overdrevenquote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:49 schreef APK het volgende:
Ja, onmiddellijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:49 schreef APK het volgende:
En als ze gaan scheiden en de partner werkt ook gewoon fulltime?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:32 schreef Tissik het volgende:
[..]
Die moeders laten de zorg voor hun kinderen dan doorgaans over aan hun partner die tevens met het gezag of de voogdij is belast. Dan is er geen enkel probleem.
Zijn ze nu misschien wel beter af en is het in het belang van de kinderen om de moeder zolang mogelijk in die kooi te laten zitten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:14 schreef teamlead het volgende:
overigens hoor ik net op BNR dat het gezin al bij jeugdzorg bekend zou zijn
Gezamenlijk gezag blijft na een scheiding bestaan. Dus scheiding brengt geen verandering in het gezamenlijk gezag.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:15 schreef Gia het volgende:
[..]
En als ze gaan scheiden en de partner werkt ook gewoon fulltime?
Of wat als de partner ertussen uit piept/er geen zin meer in heeft?
Moet ze dan maar stoppen met haar baan of mag ze dan haar kinderen tijdens een buitenlandse missie wel bij haar ouders of zus laten?
Het verschil daarmee is, dat dergelijke instellingen een wettelijke verantwoordelijkheid in zorg naar hun pupillenhebben, en daar ook aansprakelijk voor zijn. Die geldt niet voor je vriendje, en zelfs niet voor je broer of zus tav jouw kinderen (voor de wet he, niet moreel).quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:19 schreef Gia het volgende:
Wat vinden we dan eigenlijk van die rijke ouders die hun kinderen intern op een dure kostschool doen en ze alleen maar in de vakanties zien?
Ouders die dan lekker kunnen gaan cruisen, of zelfs in het buitenland wonen.
In dat geval is een OTS nu zeker.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:14 schreef teamlead het volgende:
overigens hoor ik net op BNR dat het gezin al bij jeugdzorg bekend zou zijn
zeker in dit geval zullen ze eerst een onderzoek doen. Tezeer een high profile casequote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:27 schreef Tissik het volgende:
[..]
In dat geval is een OTS nu zeker. wat dichterbij gekomen
Mwah, die onderzoeken van Bureau Jeugdzorg gaan errug snel! Vooral als ze daar al bekend zijn, dan is dit gewoon ff snel er doorheen jassen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:29 schreef teamlead het volgende:
[..]
zeker in dit geval zullen ze eerst een onderzoek doen. Tezeer een high profile case
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:54 schreef Tissik het volgende:
[quote]Maar Gert, testamentaire voogdij is iets TOTAAL anders, dan gezamenlijke voogdij of gezag uitoefenen. En juist daar hebben we het in deze discussie over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |