abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 september 2006 @ 13:10:58 #1
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42197077
In OUD schreef ik het volgende:
quote:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit topic met meer dan gemiddelde belangstelling volg. Niet alleen omdat ik per se foto's van Cas wil zien, maar meer hoe de resultaten geworden zijn. Ik wil nl. al heel lang een spiegelreflexcamera. Ik experimenteer wat met ons digitaaltje, maar ik merk dat ik meer wil. Alles wordt zo'n beetje door het toestel zelf geregeld, maar toch weet ik soms meer voor elkaar te krijgen dan de doorsnee-kiekjes. Het ziet er naar uit dat dit meer dan een hobby wordt.
Nu zit ik dus naar jullie foto's te kijken of het de moeite waard is om een spiegelreflex te kopen. En dat kan ik niet volmondig beamen. Ik ga me maar eens wat meer verdiepen erin.
Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.

Voordat ik me stort op de digitale spiegelreflexcamera-markt, waar moet ik op letten? Wat is een geschikt toestel voor een beginneling die met de camera wil 'meegroeien'?
Ik maak niet alleen foto's van de kinderen, maar ook sfeerbeelden en natuurplaatjes.

ik kon niet zo gauw een topic vinden, maar als dat er is mag deze natuurlijk op slot
Als je niet lacht, ben je dood.
  FOK!fotograaf donderdag 28 september 2006 @ 13:20:59 #2
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42197296
Er is in principe een topic, [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? [2] waar je deze vraag in kwijt kan. Het hangt ook een beetje af van je budget. Qua merk zitten de FOTters hier verdeeld tussen Canon en Nikon, met iets meer Canonnetjes. In de praktijk kan je met allebei de merken prima foto's maken. Als je begint is de investering in een goeie body het eerste waar je aan moet denken. De keuze is dan tussen een nieuwe of een goeie 2e hands.

Canon heeft net de 400D gelanceerd als vervanging van de 350D. Ik verwacht dat er dus wel wat 350D's vrij zullen komen 2e hands. Ik heb ze al voor zo'n 450 langs zien komen als kit. Kit houdt in dat er al een lensje bij zit. Body betekent dat je er geen lens bijkrijgt. Ik weet niet of Nikon een beetje goed te krijgen is 2e hands, of waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Kortom, kijk even naar je budget. Instappen met een nieuwe DSLR kit ligt voor zowel Nikon als Canon zo op de 600 euro voor de kit. Reken dan nog ongeveer 100 euro voor diversen zoals een geheugenkaartje, extra accu en een tas.

Succes!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 28 september 2006 @ 13:26:57 #3
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42197465
Freud bedankt voor je tips.
Budget is natuurlijk wel bepalend, want het zijn dure speeltjes. Alleen een tweedehands... ik weet niet. Garantie tot aan de deur enzo. Of zijn de ervaringen merendeel positief? Of beter gezegd, hoe herken je een goede tweedehands als je er de ballen verstand van hebt ?
pi_42197558
Aan het toestel kan niet zo gek veel aan zijn. Sensor ff controleren en mss ook hoeveel foto's ie al heeft genomen. Zeker eerst foto's mee maken en die op een scherm bekijken (niet alleen op de display van de camera, want daar zie je niks op)
Voor de keuze tss Nikon of Canon ... Je zal hiervoor toch eens de toestellen in de hand moeten houden en kijken welke jou het best ligt.
Mss moet je eens naar een FOT meet gaan, dan kan je rustig toestellen vergelijken
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:40:34 #5
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42197813
O, gemiste kans dus afgelopen zondag. Dom van me.
pi_42198046
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:40 schreef dutchie het volgende:
O, gemiste kans dus afgelopen zondag. Dom van me.
Er zijn meer meets hoor
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 28 september 2006 @ 13:55:23 #7
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42198159
Ik hou het in de gaten PdeHoog.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 28 september 2006 @ 13:56:01 #8
95752 crew  Chell
Kluns
pi_42198176
Ik heb bijna drie maanden geleden mijn 350D gekocht en ben er dolgelukkig mee. Als je overstapt naar een spiegelreflex moet je in ieder geval wel met 1 ding echt rekening houden: begin je eenmaal, dan wil je steeds meer, meer, meer én meer!
Je bent er dus niet met de aanschaf van de body, een lensje, een CF-je en een tasje Want dat ene lensje is vaak al heel snel niet meer genoeg...en volgt er een tweede...en een derde...en een vierde

Ik zou als ik jouw was gewoon eens een fotowinkel binnen stappen. Ga eens voelen welke camera lekker in de hand ligt. Qua kwaliteit doen ze toch niet echt voor elkaar onder.
Een veelgehoorde klacht over de 350D is bv. dat mensen hem te klein vinden. Ik heb daar zelf echt geen last van, want kleine handjes. Ik vind daarentegen bv. de D50 van Nikon weer een draak om vast te houden. Veel te log, te groot, te vierkant. Zelf 'voelen' is dus echt wel heel belangrijk.

En tweedehands.. tja.. het kan. Ben er zelf ook wat terughoudend in, hoewel ik mijn telelens wel van Marktplaats heb
pi_42198204
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:10 schreef dutchie het volgende:
In OUD schreef ik het volgende:
[..]

Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.

Voordat ik me stort op de digitale spiegelreflexcamera-markt, waar moet ik op letten? Wat is een geschikt toestel voor een beginneling die met de camera wil 'meegroeien'?
Ik maak niet alleen foto's van de kinderen, maar ook sfeerbeelden en natuurplaatjes.

ik kon niet zo gauw een topic vinden, maar als dat er is mag deze natuurlijk op slot
Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).

Persoonlijk vind ik dat soort camera's ideaal om de fotografie als hobby te verkennen. Je ontdekt er mee welk type fotografie je het meest aanspreekt, en of je een beetje feeling hebt met fotograferen. De foto's die je ermee maakt zijn niet van die van een dSLR te onderscheiden. En het is geen weggegooid geld, want als je eenmaal besluit om toch over te gaan op een speigelreflex hou je m ernaast voor de snapshots of voor gelegenheden waar je niet wilt slepen met cam+ lenzen. Ik gebruik de mijne iig nog regelmatig.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  donderdag 28 september 2006 @ 14:31:59 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42198991
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?
Verder heb je wel gelijk hoor.

Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
pi_42199238
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?

Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
Je moet zelf maar even kijken wat het beste bij je past, alleen als ik je OP lees, kan ik je iig aanraden om het topsegment van de compacts in je afweging mee te nemen. Of je daar dan ook op uit komt of toch op een dSLR hangt van een heleboel factoren af, die keuze kun je alleen zelf maken.

Cursus is zeker geen lachtertje, maar ik zou er niet te veel geld aan uitgeven. Pea4fun is hier op FOT een hele tijd terug eens gestart met een topicreeks naar aanleiding van een online (gratis) fotocursus. De topicreeks is uiteindelijk doodgebloed, maar de link naar die cursus zal er nog wel instaan. Ms is het iets voor je.
Mijn DeviantART gallery
,
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 28 september 2006 @ 14:46:15 #12
95752 crew  Chell
Kluns
pi_42199328
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:

Meegaan met FOT meets is ook heel leerzaam vaak
  donderdag 28 september 2006 @ 14:49:21 #13
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_42199408
Quote..... wijzig..... knopjes zitten ook allemaal zo dichtbij elkaar
  donderdag 28 september 2006 @ 14:50:46 #14
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_42199452
quote:
pi_42199469
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:49 schreef Gaoxing het volgende:
[afbeelding] Die bedoelde je?

alleen is het geen afbeelding

edit: je was me al voor zie ik
Mijn DeviantART gallery
,
  donderdag 28 september 2006 @ 14:53:33 #16
24708 kzieniks
ook niet met bril
pi_42199533
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:56 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).

Persoonlijk vind ik dat soort camera's ideaal om de fotografie als hobby te verkennen. Je ontdekt er mee welk type fotografie je het meest aanspreekt, en of je een beetje feeling hebt met fotograferen. De foto's die je ermee maakt zijn niet van die van een dSLR te onderscheiden. En het is geen weggegooid geld, want als je eenmaal besluit om toch over te gaan op een speigelreflex hou je m ernaast voor de snapshots of voor gelegenheden waar je niet wilt slepen met cam+ lenzen. Ik gebruik de mijne iig nog regelmatig.
Hier kan ik me heel erg in vinden. Ik ben enthousiast geraakt door mijn broer die dSLR schiet.
Als ik hem eens vroeg hoe hij een bepaalde foto heeft gemaakt kwam er een batterij aan instellingen uit waarvan ik niet eens wat het was.

op dat moment had ik zelf een slechte digicam van een paar jaar oud. Niet zo heel lang geleden heb ik een compact camera gekocht met 12x zoom en PASM instellingen. Ik heb genoeg om nog uit te vinden hoe bepaalde instellingen werken. Aan de andere kant maakt deze camera wel prima foto's die (als ik mazzel heb ) ook helemaal niet onderdoen voor een dSLR

Bijkomend voordeel is dat wanneer ik snel een foto wil nemen kan ik de cam altijd op de auto piloot zetten
-MUNDUS VULT DECIPI ERGO DECIPIATOR-
pi_42199557
Wat voor foto's je maakt ligt trouwens niet echt aan je camera. Met een compactdingetje kan je ook prachtige dingen maken.

Vroeger had ik (heb em eigenlijk nog ) een Canon G3, dat ding maakte (en nog steeds, ook naar de maatstaven van tegenwoordig) penisstijgend goeie foto's.
  FOK!fotograaf donderdag 28 september 2006 @ 15:16:05 #18
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42200155
Ik heb eerst mijn 300D en daarna mijn 20D tweedehands gekocht. Geen problemen mee. Het scheelde me honderden euro's die ik weer in lenzen kon stoppen. Als je iemand mee wil als je een 2e hands haalt, is er wel een FOTter bereid denk ik om mee te gaan hoor. Maar goed, even in een winkel de diverse toestellen in je handen nemen is wel een erg goeie eerste stap.
Bedenk ook dat je hem een tijd vast moet houden of om je nek moet hebben he...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_42200185
mensen die fototoestellen om hun nek dragen
pi_42200308
@ kzieniks: ook een DSLR heeft een auto stand.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:17 schreef Repeat het volgende:
mensen die fototoestellen om hun nek dragen
Wat moet je anders als je meerdere body's hebt
  donderdag 28 september 2006 @ 15:40:10 #21
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42200743
Heb dus zelf een Canon Powershot nr.tje zoveel (ligt beneden en ik zit boven. ik heb mijn 30 minuten actieve beweging al gehad vandaag, ff geen zin om te kijken. ) Maar als ik eerlijk ben maakte ik met het vorige (analoge) toestel mooiere foto's. Heb ook de handleiding al uitgeplozen, maar ik wil meer. MEER zeg ik je!
De powershot blijft dus zeker voor de hapsnap-foto's.

Bedankt voor de link naar de 'cursus'. Is altijd handig.
pi_42201016
Ik zou gewoon voor de DSLR gaan. Je hebt al een point&shoot toestel, dus daarvoor hoef je niet naar een hogere prijsklasse van camera voor je een DSLR koopt.
Je zou uiteindelijk toch voor een DSLR gaan en dat andere toestel maar een paar maand willen gebruiken.
Ga ook es naar de bib en lees een paar boeken over fotografie, liefst dan nog boeken die niet echt over digitale fotografie gaan maarwel van die oude ... die hebben het vooral over gulden snede, sluitertijd, f-stops, enz ...
pi_42201267
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:40 schreef dutchie het volgende:
Heb dus zelf een Canon Powershot nr.tje zoveel (ligt beneden en ik zit boven. ik heb mijn 30 minuten actieve beweging al gehad vandaag, ff geen zin om te kijken. ) Maar als ik eerlijk ben maakte ik met het vorige (analoge) toestel mooiere foto's. Heb ook de handleiding al uitgeplozen, maar ik wil meer. MEER zeg ik je!
De powershot blijft dus zeker voor de hapsnap-foto's.

Bedankt voor de link naar de 'cursus'. Is altijd handig.
Ik ben het wel met Vliegvrager eens. Je hebt nu waarschijnlijk een camera waar je geen dingen met de hand in kunt stellen? Er zijn ook veel compactcamera's waar je dat wél kunt doen, en daar kun je zo ongeveer evenveel mee bepalen als met een spiegelreflex. Ik denk dat veel mensen dat niet weten en dat is wel jammer. Je kunt dan wel geen lenzen wisselen bij een compact, maar je hebt wel alles in één: je kunt mooie macrofoto's maken, veel zoomen en "standaard" zoomen. Voor een slr zou je dan al op minimaal twee, waarschijnlijk drie lenzen komen, die in totaal minimaal 700 tot 1000 euro gaan kosten bij elkaar, wil je een beetje kwaliteit. Een body erbij en je bent al een aardige prijzenslag aan het leveren. En natuurlijk is dat op zich het geld wel waard, als je het allemaal benut en als je het er voor over hebt veel te "sjouwen".
Mijn punt is: neem zeker in je overweging mee dat een compact ook features te over heeft waar je veel mee kunt!

Dan nu, als je toch voor een slr wilt gaan, is hier al een hele goede tip gegeven; ga eens in de winkel voelen. Ik had hetzelfde als Yoni, de Nikons (D70s en D50) kon ik niet goed vasthouden, de Canon 350D lag veel beter in mijn hand. En dat is echt heel belangrijk, wil je goede foto's maken.
Bedenk ook eerst heel goed wat je wilt, voordat je iets aan gaat schaffen. Lees je goed in in de wondere wereld van de lenzen, zodat je snapt wat al die getallen inhouden die vernoemd worden. Dan kun je een goede keuze maken over welke lens/lenzen je wilt kopen, en zit je niet later met iets waar je niets meer mee doet of wat toch niet aan je eisen voldoet.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_42201502
Ik fotografeer op mn SLR bijna altijd gewoon in P, bespaart me veel moeite en dan zit je met het moment tenminste goed, niet dat je eerst nog helemaal je belichting moet gaan aanpassen als je dat ding snel van je schouder rukt. Dat handmatig instellen maakt echt het verschil niet (tenzij je artistieke geintjes wilt gaan uithalen als je de tijd hebt)
  FOK!fotograaf donderdag 28 september 2006 @ 16:13:32 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42201796
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:05 schreef Repeat het volgende:
Ik fotografeer op mn SLR bijna altijd gewoon in P, bespaart me veel moeite en dan zit je met het moment tenminste goed, niet dat je eerst nog helemaal je belichting moet gaan aanpassen als je dat ding snel van je schouder rukt. Dat handmatig instellen maakt echt het verschil niet (tenzij je artistieke geintjes wilt gaan uithalen als je de tijd hebt)
Lijkt me logisch toch, rondrennen in P, en als je de tijd hebt, M en de rest.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')