Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.quote:Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit topic met meer dan gemiddelde belangstelling volg. Niet alleen omdat ik per se foto's van Cas wil zien, maar meer hoe de resultaten geworden zijn. Ik wil nl. al heel lang een spiegelreflexcamera. Ik experimenteer wat met ons digitaaltje, maar ik merk dat ik meer wil. Alles wordt zo'n beetje door het toestel zelf geregeld, maar toch weet ik soms meer voor elkaar te krijgen dan de doorsnee-kiekjes. Het ziet er naar uit dat dit meer dan een hobby wordt.
Nu zit ik dus naar jullie foto's te kijken of het de moeite waard is om een spiegelreflex te kopen. En dat kan ik niet volmondig beamen. Ik ga me maar eens wat meer verdiepen erin.
Er zijn meer meets hoorquote:Op donderdag 28 september 2006 13:40 schreef dutchie het volgende:
O, gemiste kans dus afgelopen zondag.Dom van me.
Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).quote:Op donderdag 28 september 2006 13:10 schreef dutchie het volgende:
In OUD schreef ik het volgende:
[..]
Aldus deze beginnende hobbyfotograaf.
Voordat ik me stort op de digitale spiegelreflexcamera-markt, waar moet ik op letten? Wat is een geschikt toestel voor een beginneling die met de camera wil 'meegroeien'?
Ik maak niet alleen foto's van de kinderen, maar ook sfeerbeelden en natuurplaatjes.
ik kon niet zo gauw een topic vinden, maar als dat er is mag deze natuurlijk op slot
Je moet zelf maar even kijken wat het beste bij je past, alleen als ik je OP lees, kan ik je iig aanraden om het topsegment van de compacts in je afweging mee te nemen. Of je daar dan ook op uit komt of toch op een dSLR hangt van een heleboel factoren af, die keuze kun je alleen zelf maken.quote:Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?
Verder heb je wel gelijk hoor.
Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
Meegaan met FOT meets is ook heel leerzaam vaakquote:Op donderdag 28 september 2006 14:31 schreef dutchie het volgende:
Ja maar Vliegvrager, ik héb dus al een gewone camera. Dan zou ik dus eerst een tussenstap maken om dáárna alsnog over te stappen op spiegelreflex. Dat vind ik dan weer zonde snap je?
Verder heb je wel gelijk hoor.
Ik wilde sowieso een cursus gaan volgen. Of is dat een lachertje? Ik denk dat ik op die manier mijn camera beter leer kennen.
quote:Op donderdag 28 september 2006 14:49 schreef Gaoxing het volgende:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php
Die bedoelde je?
Hier kan ik me heel erg in vinden. Ik ben enthousiast geraakt door mijn broer die dSLR schiet.quote:Op donderdag 28 september 2006 13:56 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dit soort verzoeken zie je vrij vaak in FOT (idd meestal in het topic dat Freud noemt), en wat ik me dan altijd afvraag is waarom iemand die beseft dat ie nog veel te leren heeft, al wel zeker weer dat ie een dSLR wil. Ws komt dat door een grote onbekendheid met de bovenkant van de compactmarkt. In dat marktsegment vind je camera's voor de prijs van een dSLR-body, met volop instelmogelijkheden, ruim voldoende megapixels en een goede lens met een heel behoorlijk zoombereik (10 a 12x optische zoom is geen uitzondering).
Persoonlijk vind ik dat soort camera's ideaal om de fotografie als hobby te verkennen. Je ontdekt er mee welk type fotografie je het meest aanspreekt, en of je een beetje feeling hebt met fotograferen. De foto's die je ermee maakt zijn niet van die van een dSLR te onderscheiden. En het is geen weggegooid geld, want als je eenmaal besluit om toch over te gaan op een speigelreflex hou je m ernaast voor de snapshots of voor gelegenheden waar je niet wilt slepen met cam+ lenzen. Ik gebruik de mijne iig nog regelmatig.
Wat moet je anders als je meerdere body's hebtquote:Op donderdag 28 september 2006 15:17 schreef Repeat het volgende:
mensen die fototoestellen om hun nek dragen
Ik ben het wel met Vliegvrager eens. Je hebt nu waarschijnlijk een camera waar je geen dingen met de hand in kunt stellen? Er zijn ook veel compactcamera's waar je dat wél kunt doen, en daar kun je zo ongeveer evenveel mee bepalen als met een spiegelreflex. Ik denk dat veel mensen dat niet weten en dat is wel jammer. Je kunt dan wel geen lenzen wisselen bij een compact, maar je hebt wel alles in één: je kunt mooie macrofoto's maken, veel zoomen en "standaard" zoomen. Voor een slr zou je dan al op minimaal twee, waarschijnlijk drie lenzen komen, die in totaal minimaal 700 tot 1000 euro gaan kosten bij elkaar, wil je een beetje kwaliteit. Een body erbij en je bent al een aardige prijzenslag aan het leveren. En natuurlijk is dat op zich het geld wel waard, als je het allemaal benut en als je het er voor over hebt veel te "sjouwen".quote:Op donderdag 28 september 2006 15:40 schreef dutchie het volgende:
Heb dus zelf een Canon Powershot nr.tje zoveel (ligt beneden en ik zit boven. ik heb mijn 30 minuten actieve beweging al gehad vandaag, ff geen zin om te kijken.) Maar als ik eerlijk ben maakte ik met het vorige (analoge) toestel mooiere foto's. Heb ook de handleiding al uitgeplozen, maar ik wil meer. MEER zeg ik je!
De powershot blijft dus zeker voor de hapsnap-foto's.
Bedankt voor de link naar de 'cursus'. Is altijd handig.![]()
Lijkt me logisch toch, rondrennen in P, en als je de tijd hebt, M en de rest.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:05 schreef Repeat het volgende:
Ik fotografeer op mn SLR bijna altijd gewoon in P, bespaart me veel moeite en dan zit je met het moment tenminste goed, niet dat je eerst nog helemaal je belichting moet gaan aanpassen als je dat ding snel van je schouder rukt. Dat handmatig instellen maakt echt het verschil niet (tenzij je artistieke geintjes wilt gaan uithalen als je de tijd hebt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |