Fonsbasalt | donderdag 28 september 2006 @ 11:26 |
Hello mensen, Ik zag nog geen topic ober OBER staan, de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival. Bij deze dus maar een voorzetje met mijn recensie. OBER; de openingfilm van het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Alex van Warmerdam wordt op het podium geroepen, maar blijkbaar alleen om vriendelijk naar de zaal te zwaaien. Toch maar even snel wat speechen dan; "Ik wil niet te veel zeggen, maar ik wens u een prettige avond." aldus de regisseur. Ok, zet die filmprojector maar aan dan. In OBER speelt van Warmerdam, zoals wel vaker het geval in zijn films, zelf de hoofdrol. Edgar, ober in een nogal surrealistisch en sfeerloos restaurant, staat niet alleen in dienst van zijn gasten, maar vooral in dienst van de schrijver van zijn levensscript. U begrijpt: we hebben hier van doen met een zogenaamde 'postmoderne' film. Oftewel: in dit geval een film over een scriptschrijver (gespeeld door Mark Rietman) én zijn personages. Personages die bovendien te pas en te onpas het appartement van de schrijver komen binnenstormen om tekst en uitleg te claimen omtrent hun tragisch lot. In 2002 speelde ADAPTATION, de film van Spike Jonze en Charlie Kaufman, met hetzelfde lollige uitgangspunt - waarin het leven van scripschrijver en personages op een vreemde manier door elkaar lopen - en kwam hier glorieus mee weg. Dit kan van OBER helaas níet gezegd worden. De Scriptschrijver houdt van tragiek, is niet zo van de subtiliteit en wordt bovendien met regelmaat door zijn vriendin gedwongen om vreemde concessies aan zijn verhaal te doen. Dit levert voor ober Edgar een leven vol akelige situaties op (huurmoordenaars als buren, agressieve klanten, overspelige maîtresses) maar voor ons als publiek vooral een warrige, en door het gebrek aan een duidelijke lijn ook wat te trage film. Telkens wanneer het verhaal op gang lijkt te komen wordt het weer onderbroken door een scène met de scriptschrijver, en door het gebrek aan achtergrond van de scriptschrijver zijn deze scènes eerder een last dan een lust. Daar waar ADAPTATION in eerste instantie de scriptschrijver als hoofdpersoon heeft, en het publiek dus ruimschoots op de hoogte brengt van zijn situatie, is de schrijver in OBER een kleurloos figuur (waarvan de meest intieme informatie die we als publiek te weten komen is dat hij naakt slaapt, woehoe!). We weten daarom niet wat hij wil met zijn script en snappen dus ook niet waar zijn gedachtes over het Oberpersonage vandaan komen. Daar komt nog bij dat zijn personages - de deur platlopend of niet - uiteindelijk geen invloed op hem, noch het script hebben en de scriptschrijver daarmee uiteindelijk tot niet veel meer dan een nutteloos subplot wordt gedegradeerd. Er is natuurlijk ook wel positief nieuws. Want zoals we van van Warmerdam kunnen verwachten zit ook OBER weer doorspekt met kleurrijke personages (ondermeer een clubje 'vervelende zakenmannen' gespeeld door Pierre Bokma, Kees Prins en Porgy Franssen, en een vreemd winkelvrouwtje door de immer briljante René van 't Hof), fraaie beelden (zij het ditmaal digitaal en daardoor vooral bij kunstlicht toch ietsje minder fraai dan gebruikelijk) en memorabele scènes. Het probleem is alleen dat al die losse scènes weinig met elkaar te maken hebben wat de spanningsboog (en daarmee de aandacht) danig doet verslappen. Je zou ter verdediging kunnen zeggen: Dat is juist de grap, de scriptschrijver is een prutser en daarom is het verhaal zo warrig. Maar wat hebben we daar aan? Het verteld ons namelijk weinig over de ober, maar ook niets over de (zo goed als anonieme) scriptschrijver. Alex speechte: "Ik wil niet te veel zeggen", waarmee hij blijkbaar niet alleen doelde op zijn praatje vooraf, maar tevens op de inhoud van zijn film. En dat is jammer, want zo worden een aantal zeer fraaie scènes ondergesneeuwd door een zweem van desinteresse, geheel veroorzaakt door een té marginaal uitgewerkt idee. Als OBER íets meer te vertellen had gehad waren alle individuele elementen waarschijnlijk een stuk beter tot hun recht gekomen. [2,5 vd 5 sterren] | |
Pelgrim | donderdag 28 september 2006 @ 11:50 |
Lijkt mij geen leuke film, maar ik oordeel al te vroeg, waarschijnlijk. | |
Sokolsky | donderdag 28 september 2006 @ 12:18 |
Het verhaal klinkt erg interessant, ben hier zeer benieuwd naar. | |
Arcee | donderdag 28 september 2006 @ 12:19 |
Ik ben ook erg benieuwd. Ik zag al een scène met Kees Prins. ![]() | |
Abe_Lenstra | donderdag 28 september 2006 @ 12:32 |
Wel goed te merken dat Alex goed ligt bij de Amsterdamse linkse kliek in Hilversum. Wat een tv-aandacht zeg! | |
Suko | donderdag 28 september 2006 @ 12:46 |
quote:Nou, dat viel mij ook al op zeg! Je zag trouwens bij de opening van het festival allemaal wéér dezelfde gasten, ook die niets met film te maken hebben waaronder Jan Mulder, wat is het toch één kleffe kliek. ![]() | |
_Floddertje_ | donderdag 28 september 2006 @ 13:05 |
Ik vind de films van Alex van Warmerdam stuk voor stuk geweldig, dus deze wil ik ook graag gaan zien. ![]() | |
Sokolsky | donderdag 28 september 2006 @ 13:50 |
quote:Wat een samenzweringsgedachten weer... Van Warmerdam is gewoon een van de beste Nederlandse regisseurs. | |
V. | donderdag 28 september 2006 @ 13:54 |
quote:...viel je dit ook op toen het over Zwartboek ging? Of is dit weer een of andere natte breinruft van iemand met een links/rechts-fixatie? [ontopic] Ik ben zeer nieuwsgierig naar deze film ![]() V. [ Bericht 1% gewijzigd door V. op 28-09-2006 14:01:02 ] | |
Smots | donderdag 28 september 2006 @ 14:21 |
quote:Ga jij er zondag niet naartoe in het Ketelhuis? | |
Smots | donderdag 28 september 2006 @ 14:23 |
quote:Eigenlijk weet ik dat ik hier spijt van ga krijgen, maar vooruit dan maar: "Hoezo, leg eens uit?" | |
V. | donderdag 28 september 2006 @ 14:31 |
quote:Nee, maar een ander keertje wel ![]() V. | |
Suko | donderdag 28 september 2006 @ 14:43 |
Oh, maar ik ben ook een groot fan van Alex hoor (heb al z'n films op video staan) en van z'n vrouw Annet Malherbe ook, één van de betere actrices in Nederland. Het is alleen die kliek daar omheen, niet weg te rammen! ![]() | |
Abe_Lenstra | donderdag 28 september 2006 @ 18:18 |
quote:In het land der Blinden............ quote:Zwartboek is een veel commerciëler produkt gericht op (dus) een groot publiek. Dit is weer zo'n arty farty film vol pretentieus gebrachte nonsens die niemand gaat zien. Zoals Alex van W. er ook bijzat bij De Wereld draait door: Alsof hij zich veel te geweldig voelde om tussen het rapaille te zitten. ![]() Breinruft is trouwens wel leuk gevonden. Die ga ik onthouden ![]() | |
tong80 | donderdag 28 september 2006 @ 18:23 |
Wil hem graag zien.Het voorstukje zag er leuk uit.![]() | |
Smots | vrijdag 29 september 2006 @ 11:06 |
quote:Maar we zijn het er met z'n allen dus wèl over eens dat je bent belast met een redelijk hardnekkige links-rechts fixatie. | |
JelleS | vrijdag 29 september 2006 @ 11:31 |
Ga er zondag heen. Ben benieuwd, tot nu toe erg positieve reacties. | |
Smots | vrijdag 29 september 2006 @ 11:47 |
quote:Ketelhuis? | |
JelleS | vrijdag 29 september 2006 @ 11:52 |
Nee gewoon Rembrandt in Utrecht. | |
SunChaser | vrijdag 29 september 2006 @ 23:36 |
quote:Het zijn volgens meer sketches dan een echt verhaal | |
Blues | zaterdag 30 september 2006 @ 00:12 |
Bij mij staat ie hoog op het lijstje ![]() | |
spacemangraig | zaterdag 30 september 2006 @ 22:18 |
Ik ga 'm morgen zien op het NFF. | |
Wepeel2 | zondag 1 oktober 2006 @ 20:02 |
quote:Nee hoor. Er zit wel degelijk een heel duidelijk overkoepelend verhaal in. Ik heb hem vandaag gezien en ik vond hem behoorlijk goed. Maar de film is bovenal heel bizar. Ik zal er verder niets over zeggen, maar ik ben er zeer over te spreken. De scene met het kleine achteraf winkjeltje waar Edgar een pijl en boog koopt is trouwens wat mij betreft nu al een legendarische scene in de Nederlandse film geschiedenis. ![]() | |
Smots | maandag 2 oktober 2006 @ 10:14 |
De pijl-en-boog scène was er inderdaad één om niet meer te vergeten. Los van die scène vond ik de rest van de film ook erg vermakelijk. Het hele gegeven deed me een beetje denken aan een oud tekenfilmpje waarin één van de karaktertjes op het scherm ruzie begint te maken met de hand die 'm tekent. | |
JelleS | maandag 2 oktober 2006 @ 10:27 |
Pijl en boog is natuurlijk ook een grapje richting Grimm. Of v Warmerdam moet gewoon een vreemde obsessie voor pijl en bogen hebbben natuurlijk. Idd leuke film, niet zen beste helaas. Vandaag of morgen een review op de fp. | |
InTrePidIvity | maandag 2 oktober 2006 @ 10:34 |
quote:Dat schijnt het inderdaad te zijn. Ik ben aan de ene kant toch wel erg benieuwd naar Ober, maar het lijkt me toch ook wel een enorm triestige film. Wat overheerst, comedy of drama? | |
JelleS | maandag 2 oktober 2006 @ 10:50 |
Comedy, absoluut. Je leeft wel mee met de personages, maar het is zo gemaakt dat je er altijd om kan lachen, hoe erg het ook is. | |
spacemangraig | maandag 2 oktober 2006 @ 19:33 |
Hij viel me toch wel wat tegen. | |
JelleS | dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:26 |
Et voila: Film: Ober | |
Arcee | woensdag 4 oktober 2006 @ 00:47 |
quote: | |
jorienvdherik | woensdag 4 oktober 2006 @ 07:30 |
Ben er maandag heen geweest, soms best leuke stukken. film is iets te lang imo | |
California | woensdag 4 oktober 2006 @ 13:13 |
quote:Je plaatjes zijn een beetje misvormd ![]() quote:Uiteraard. Zitten wel verrassende (leuke) nominaties tussen. | |
JelleS | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:12 |
quote:Volg een groot gedeelte van het VPRO traject, dus moest even bij de uni uittikken en regelen. Geen tijd voor goede plaatjes. De nominaties voor Bolletjes Blues snap ik niet helemaal. Wel goed dat Langer Licht ook 3 nominaties heeft, vooral de prijs voor beste mannelijke acteur zou volkomen terecht zijn. | |
California | woensdag 4 oktober 2006 @ 22:55 |
quote:Jammer. Wat is een VPRO-traject? quote:Precies wat ik dacht. De nominatie voor Melody Klaver (die ook in Langer Licht zat) vond ik ook wel leuk, al moet ik Diep nog zien. | |
JelleS | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:06 |
quote:De VPRO documentaireschool (jaren 70) krijgt speciale aandacht dit jaar. Voor men studie moet ik daar heen, dus elke dag zo'n 4 docu's. Wel erg boeiend trouwens, jammer genoeg is het verleden tijd. Over Melody Klaver: DVD: Diep ![]() Opzich wel een terechte nominatie, ook in Langer Licht was ze wel goed. Opvallend vond ik dat ze een behoorlijk uitdagende rol speelde in Diep, met uiteraard het nodige bloot, terwijl ze toen pas 15 was. Ober tip ik trouwens voor regie, production design en scenario, beste film zal naar Zwartboek gaan denk ik, vanwege de 17 miljoen. | |
JelleS | woensdag 8 november 2006 @ 23:32 |
quote:Over deze scène gesproken, wat mij betreft één van de leukste uit de Nederlandse filmgeschiedenis. Ik keek net 'Jiskefet de hoogtepunten', waar één van men favoriete afleveringen voorbij kwam, over 3 militairen die wachten op de komst van Jan Peter Balkenende die tegen Ellen ten Damme 'broek uit broek uit' scanderen. Al 5 keer gezien zo ongeveer, maar wat ik helemaal was vergeten: opeens komt René van 't Hof de scene binnen, als Bosnisch vrouwtje, met hoofddoek, precies als in Ober (op het bosnische na dan). Alex van Warmerdam had natuurlijk ook zo zijn connecties met de heren van Jiskefet, zijn broer Vincent verzorgde de muziek af en toe en zijn andere broer het licht (in deze aflevering in ieder geval). Grappig dat hetzelfde 'typetje' 3 jaar later in een film terugkeert. | |
Arcee | zondag 25 maart 2007 @ 23:51 |
Leuke en vooral originele film. ![]() | |
Falco | vrijdag 18 mei 2007 @ 10:26 |
Ik vond hem ook erg absurd, intelligent en bovenal geinig ![]() Wat me alleen opvalt is dat reviews nauwelijks reppen over de belabberde scriptschrijver, want naar mijn mening doet ie maar wat. Warmerdam laat in Ober de zwakheden zien, die in de (Nederlandse) cinema zo nu en dan voorkomen: drie scheldwoorden in een zin, slechte dialogen, een plot dat nergens op slaat en ohja ook vrij vroeg in het begin nog een perverse seksscene ![]() ![]() | |
Lotjeb | vrijdag 18 mei 2007 @ 10:47 |
quote:Dan moet je Kleine Teun kijken, die vind ik echt geniaal ![]() | |
Fibonacci22 | vrijdag 18 mei 2007 @ 17:11 |
Ik heb deze film gisteren ook gezien, lekker absurd verhaal ![]() Het was niet altijd even boeiend, maar er zaten echt genoeg hilarische momenten in! |