abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42194435
Hello mensen, Ik zag nog geen topic ober OBER staan, de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival. Bij deze dus maar een voorzetje met mijn recensie.

OBER; de openingfilm van het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Alex van Warmerdam wordt op het podium geroepen, maar blijkbaar alleen om vriendelijk naar de zaal te zwaaien. Toch maar even snel wat speechen dan; "Ik wil niet te veel zeggen, maar ik wens u een prettige avond." aldus de regisseur. Ok, zet die filmprojector maar aan dan.

In OBER speelt van Warmerdam, zoals wel vaker het geval in zijn films, zelf de hoofdrol. Edgar, ober in een nogal surrealistisch en sfeerloos restaurant, staat niet alleen in dienst van zijn gasten, maar vooral in dienst van de schrijver van zijn levensscript. U begrijpt: we hebben hier van doen met een zogenaamde 'postmoderne' film. Oftewel: in dit geval een film over een scriptschrijver (gespeeld door Mark Rietman) én zijn personages. Personages die bovendien te pas en te onpas het appartement van de schrijver komen binnenstormen om tekst en uitleg te claimen omtrent hun tragisch lot. In 2002 speelde ADAPTATION, de film van Spike Jonze en Charlie Kaufman, met hetzelfde lollige uitgangspunt - waarin het leven van scripschrijver en personages op een vreemde manier door elkaar lopen - en kwam hier glorieus mee weg. Dit kan van OBER helaas níet gezegd worden.

De Scriptschrijver houdt van tragiek, is niet zo van de subtiliteit en wordt bovendien met regelmaat door zijn vriendin gedwongen om vreemde concessies aan zijn verhaal te doen. Dit levert voor ober Edgar een leven vol akelige situaties op (huurmoordenaars als buren, agressieve klanten, overspelige maîtresses) maar voor ons als publiek vooral een warrige, en door het gebrek aan een duidelijke lijn ook wat te trage film. Telkens wanneer het verhaal op gang lijkt te komen wordt het weer onderbroken door een scène met de scriptschrijver, en door het gebrek aan achtergrond van de scriptschrijver zijn deze scènes eerder een last dan een lust. Daar waar ADAPTATION in eerste instantie de scriptschrijver als hoofdpersoon heeft, en het publiek dus ruimschoots op de hoogte brengt van zijn situatie, is de schrijver in OBER een kleurloos figuur (waarvan de meest intieme informatie die we als publiek te weten komen is dat hij naakt slaapt, woehoe!). We weten daarom niet wat hij wil met zijn script en snappen dus ook niet waar zijn gedachtes over het Oberpersonage vandaan komen. Daar komt nog bij dat zijn personages - de deur platlopend of niet - uiteindelijk geen invloed op hem, noch het script hebben en de scriptschrijver daarmee uiteindelijk tot niet veel meer dan een nutteloos subplot wordt gedegradeerd.

Er is natuurlijk ook wel positief nieuws. Want zoals we van van Warmerdam kunnen verwachten zit ook OBER weer doorspekt met kleurrijke personages (ondermeer een clubje 'vervelende zakenmannen' gespeeld door Pierre Bokma, Kees Prins en Porgy Franssen, en een vreemd winkelvrouwtje door de immer briljante René van 't Hof), fraaie beelden (zij het ditmaal digitaal en daardoor vooral bij kunstlicht toch ietsje minder fraai dan gebruikelijk) en memorabele scènes. Het probleem is alleen dat al die losse scènes weinig met elkaar te maken hebben wat de spanningsboog (en daarmee de aandacht) danig doet verslappen. Je zou ter verdediging kunnen zeggen: Dat is juist de grap, de scriptschrijver is een prutser en daarom is het verhaal zo warrig. Maar wat hebben we daar aan? Het verteld ons namelijk weinig over de ober, maar ook niets over de (zo goed als anonieme) scriptschrijver.

Alex speechte: "Ik wil niet te veel zeggen", waarmee hij blijkbaar niet alleen doelde op zijn praatje vooraf, maar tevens op de inhoud van zijn film. En dat is jammer, want zo worden een aantal zeer fraaie scènes ondergesneeuwd door een zweem van desinteresse, geheel veroorzaakt door een té marginaal uitgewerkt idee. Als OBER íets meer te vertellen had gehad waren alle individuele elementen waarschijnlijk een stuk beter tot hun recht gekomen.

[2,5 vd 5 sterren]
pi_42195152
Lijkt mij geen leuke film, maar ik oordeel al te vroeg, waarschijnlijk.
  † In Memoriam † donderdag 28 september 2006 @ 12:18:47 #3
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_42195854
Het verhaal klinkt erg interessant, ben hier zeer benieuwd naar.
Sheridana +1
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 september 2006 @ 12:19:38 #4
862 Arcee
Look closer
pi_42195880
Ik ben ook erg benieuwd. Ik zag al een scène met Kees Prins.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:32:56 #5
70881 Abe_Lenstra
Terug op het oude nest....
pi_42196249
Wel goed te merken dat Alex goed ligt bij de Amsterdamse linkse kliek in Hilversum. Wat een tv-aandacht zeg!
pi_42196565
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:32 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Wel goed te merken dat Alex goed ligt bij de Amsterdamse linkse kliek in Hilversum. Wat een tv-aandacht zeg!
Nou, dat viel mij ook al op zeg! Je zag trouwens bij de opening van het festival allemaal wéér dezelfde gasten, ook die niets met film te maken hebben waaronder Jan Mulder, wat is het toch één kleffe kliek.
pi_42196974
Ik vind de films van Alex van Warmerdam stuk voor stuk geweldig, dus deze wil ik ook graag gaan zien.
  † In Memoriam † donderdag 28 september 2006 @ 13:50:51 #8
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_42198064
quote:
Wat een samenzweringsgedachten weer... Van Warmerdam is gewoon een van de beste Nederlandse regisseurs.
Sheridana +1
  donderdag 28 september 2006 @ 13:54:21 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_42198140
quote:
...viel je dit ook op toen het over Zwartboek ging? Of is dit weer een of andere natte breinruft van iemand met een links/rechts-fixatie?

[ontopic]
Ik ben zeer nieuwsgierig naar deze film Wat ik zag was erg leuk.

V.

[ Bericht 1% gewijzigd door V. op 28-09-2006 14:01:02 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:21:11 #10
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_42198723
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:54 schreef Verbal het volgende:

[..]

...viel je dit ook op toen het over Zwartboek ging? Of is dit weer een of andere natte breinruft van iemand met een links/rechts-fixatie?

[ontopic]
Ik ben zeer nieuwsgierig naar deze film Wat ik zag was erg leuk.

V.
Ga jij er zondag niet naartoe in het Ketelhuis?
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:23:01 #11
10785 Smots
pi_42198768
quote:
Eigenlijk weet ik dat ik hier spijt van ga krijgen, maar vooruit dan maar: "Hoezo, leg eens uit?"
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:31:08 #12
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_42198969
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:21 schreef Smots het volgende:

[..]

Ga jij er zondag niet naartoe in het Ketelhuis?
Nee, maar een ander keertje wel

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_42199260
Oh, maar ik ben ook een groot fan van Alex hoor (heb al z'n films op video staan) en van z'n vrouw Annet Malherbe ook, één van de betere actrices in Nederland. Het is alleen die kliek daar omheen, niet weg te rammen!
  donderdag 28 september 2006 @ 18:18:16 #14
70881 Abe_Lenstra
Terug op het oude nest....
pi_42205790
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:50 schreef Sokolsky het volgende:

[..]

Wat een samenzweringsgedachten weer... Van Warmerdam is gewoon een van de beste Nederlandse regisseurs.
In het land der Blinden............
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:54 schreef Verbal het volgende:

[..]

Zwartboek is een veel commerciëler produkt gericht op (dus) een groot publiek. Dit is weer zo'n arty farty film vol pretentieus gebrachte nonsens die niemand gaat zien.

Zoals Alex van W. er ook bijzat bij De Wereld draait door: Alsof hij zich veel te geweldig voelde om tussen het rapaille te zitten.

Breinruft is trouwens wel leuk gevonden. Die ga ik onthouden
  Trouwste user 2022 donderdag 28 september 2006 @ 18:23:35 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_42205956
Wil hem graag zien.Het voorstukje zag er leuk uit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:06:37 #16
10785 Smots
pi_42227432
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:18 schreef Abe_Lenstra het volgende:

[..]

In het land der Blinden............
[..]

Zwartboek is een veel commerciëler produkt gericht op (dus) een groot publiek. Dit is weer zo'n arty farty film vol pretentieus gebrachte nonsens die niemand gaat zien.

Zoals Alex van W. er ook bijzat bij De Wereld draait door: Alsof hij zich veel te geweldig voelde om tussen het rapaille te zitten.

Breinruft is trouwens wel leuk gevonden. Die ga ik onthouden
Maar we zijn het er met z'n allen dus wèl over eens dat je bent belast met een redelijk hardnekkige links-rechts fixatie.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:31:46 #17
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42228181
Ga er zondag heen. Ben benieuwd, tot nu toe erg positieve reacties.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:47:55 #18
10785 Smots
pi_42228663
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:31 schreef JelleS het volgende:
Ga er zondag heen. Ben benieuwd, tot nu toe erg positieve reacties.
Ketelhuis?
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:52:01 #19
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42228781
Nee gewoon Rembrandt in Utrecht.
  Redactie Frontpage vrijdag 29 september 2006 @ 23:36:05 #20
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_42246517
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:18 schreef Sokolsky het volgende:
Het verhaal klinkt erg interessant, ben hier zeer benieuwd naar.
Het zijn volgens meer sketches dan een echt verhaal
pi_42247829
Bij mij staat ie hoog op het lijstje
pi_42267548
Ik ga 'm morgen zien op het NFF.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:02:09 #23
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_42289181
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 23:36 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Het zijn volgens meer sketches dan een echt verhaal
Nee hoor. Er zit wel degelijk een heel duidelijk overkoepelend verhaal in.

Ik heb hem vandaag gezien en ik vond hem behoorlijk goed. Maar de film is bovenal heel bizar. Ik zal er verder niets over zeggen, maar ik ben er zeer over te spreken. De scene met het kleine achteraf winkjeltje waar Edgar een pijl en boog koopt is trouwens wat mij betreft nu al een legendarische scene in de Nederlandse film geschiedenis.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:14:23 #24
10785 Smots
pi_42304523
De pijl-en-boog scène was er inderdaad één om niet meer te vergeten.
Los van die scène vond ik de rest van de film ook erg vermakelijk.
Het hele gegeven deed me een beetje denken aan een oud tekenfilmpje waarin één van de karaktertjes op het scherm ruzie begint te maken met de hand die 'm tekent.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:27:09 #25
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42304759
Pijl en boog is natuurlijk ook een grapje richting Grimm. Of v Warmerdam moet gewoon een vreemde obsessie voor pijl en bogen hebbben natuurlijk.
Idd leuke film, niet zen beste helaas. Vandaag of morgen een review op de fp.
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:34:15 #26
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_42304884
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:27 schreef JelleS het volgende:
Pijl en boog is natuurlijk ook een grapje richting Grimm. Of v Warmerdam moet gewoon een vreemde obsessie voor pijl en bogen hebbben natuurlijk.Idd leuke film, niet zen beste helaas. Vandaag of morgen een review op de fp.
Dat schijnt het inderdaad te zijn.

Ik ben aan de ene kant toch wel erg benieuwd naar Ober, maar het lijkt me toch ook wel een enorm triestige film. Wat overheerst, comedy of drama?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:50:03 #27
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42305220
Comedy, absoluut. Je leeft wel mee met de personages, maar het is zo gemaakt dat je er altijd om kan lachen, hoe erg het ook is.
pi_42317230
Hij viel me toch wel wat tegen.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:26:06 #29
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 oktober 2006 @ 00:47:50 #30
862 Arcee
Look closer
pi_42347780
quote:
Ober grote kanshebber Gouden Kalf

` De film Ober van Alex van Warmerdam
maakt grote kans op een Gouden Kalf op
het Nederlands Film Festival.De film is
zes keer genomineerd voor de filmprijs,
onder meer in de categorie beste
speelfilm en beste regie.

Zwartboek van Paul Verhoeven is in vier
categorieën genomineerd,net als Ik
Omhels je met 1000 Armen,Nachtrit en
Bolletjes Blues.De films Zoop in India
en Ik Omhels je met 1000 Armen werden
gisteren door de jongerenjury bekroond
met een Moviesquad Award.

De winnaars van de Gouden Kalveren
worden vrijdag bekendgemaakt tijdens
het Gala van de Nederlandse Film
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 07:30:00 #31
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_42349400
Ben er maandag heen geweest, soms best leuke stukken. film is iets te lang imo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 13:13:41 #32
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_42355924
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:26 schreef JelleS het volgende:
Et voila:

Film: Ober
Je plaatjes zijn een beetje misvormd .
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:47 schreef Arcee het volgende:
Ober grote kanshebber Gouden Kalf
Uiteraard. Zitten wel verrassende (leuke) nominaties tussen.
The short weekend begins with longing...
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:12:05 #33
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42369949
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 13:13 schreef California het volgende:

[..]

Je plaatjes zijn een beetje misvormd .
[..]

Uiteraard. Zitten wel verrassende (leuke) nominaties tussen.
Volg een groot gedeelte van het VPRO traject, dus moest even bij de uni uittikken en regelen. Geen tijd voor goede plaatjes.

De nominaties voor Bolletjes Blues snap ik niet helemaal. Wel goed dat Langer Licht ook 3 nominaties heeft, vooral de prijs voor beste mannelijke acteur zou volkomen terecht zijn.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:55:46 #34
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_42374133
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:12 schreef JelleS het volgende:
Volg een groot gedeelte van het VPRO traject, dus moest even bij de uni uittikken en regelen. Geen tijd voor goede plaatjes.
Jammer.
Wat is een VPRO-traject?
quote:
De nominaties voor Bolletjes Blues snap ik niet helemaal. Wel goed dat Langer Licht ook 3 nominaties heeft, vooral de prijs voor beste mannelijke acteur zou volkomen terecht zijn.
Precies wat ik dacht.
De nominatie voor Melody Klaver (die ook in Langer Licht zat) vond ik ook wel leuk, al moet ik Diep nog zien.
The short weekend begins with longing...
  woensdag 4 oktober 2006 @ 23:06:20 #35
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42374492
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:55 schreef California het volgende:

[..]

Jammer.
Wat is een VPRO-traject?
[..]

Precies wat ik dacht.
De nominatie voor Melody Klaver (die ook in Langer Licht zat) vond ik ook wel leuk, al moet ik Diep nog zien.
De VPRO documentaireschool (jaren 70) krijgt speciale aandacht dit jaar. Voor men studie moet ik daar heen, dus elke dag zo'n 4 docu's. Wel erg boeiend trouwens, jammer genoeg is het verleden tijd.

Over Melody Klaver: DVD: Diep
Opzich wel een terechte nominatie, ook in Langer Licht was ze wel goed. Opvallend vond ik dat ze een behoorlijk uitdagende rol speelde in Diep, met uiteraard het nodige bloot, terwijl ze toen pas 15 was.

Ober tip ik trouwens voor regie, production design en scenario, beste film zal naar Zwartboek gaan denk ik, vanwege de 17 miljoen.
  woensdag 8 november 2006 @ 23:32:29 #36
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_43380193
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:14 schreef Smots het volgende:
De pijl-en-boog scène was er inderdaad één om niet meer te vergeten.
Over deze scène gesproken, wat mij betreft één van de leukste uit de Nederlandse filmgeschiedenis.
Ik keek net 'Jiskefet de hoogtepunten', waar één van men favoriete afleveringen voorbij kwam, over 3 militairen die wachten op de komst van Jan Peter Balkenende die tegen Ellen ten Damme 'broek uit broek uit' scanderen. Al 5 keer gezien zo ongeveer, maar wat ik helemaal was vergeten: opeens komt René van 't Hof de scene binnen, als Bosnisch vrouwtje, met hoofddoek, precies als in Ober (op het bosnische na dan).

Alex van Warmerdam had natuurlijk ook zo zijn connecties met de heren van Jiskefet, zijn broer Vincent verzorgde de muziek af en toe en zijn andere broer het licht (in deze aflevering in ieder geval). Grappig dat hetzelfde 'typetje' 3 jaar later in een film terugkeert.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 maart 2007 @ 23:51:02 #37
862 Arcee
Look closer
pi_47658542
Leuke en vooral originele film.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 10:26:04 #38
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_49503620
Ik vond hem ook erg absurd, intelligent en bovenal geinig

Wat me alleen opvalt is dat reviews nauwelijks reppen over de belabberde scriptschrijver, want naar mijn mening doet ie maar wat. Warmerdam laat in Ober de zwakheden zien, die in de (Nederlandse) cinema zo nu en dan voorkomen: drie scheldwoorden in een zin, slechte dialogen, een plot dat nergens op slaat en ohja ook vrij vroeg in het begin nog een perverse seksscene . Erg grappig hoe dan ook en ben nu ook wel benieuwd naar andere films van Van Warmerdam .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 18 mei 2007 @ 10:47:21 #39
19226 Lotjeb
Hop hop!
pi_49504048
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 10:26 schreef Falco het volgende:
.....
Erg grappig hoe dan ook en ben nu ook wel benieuwd naar andere films van Van Warmerdam .
Dan moet je Kleine Teun kijken, die vind ik echt geniaal
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_49515714
Ik heb deze film gisteren ook gezien, lekker absurd verhaal

Het was niet altijd even boeiend, maar er zaten echt genoeg hilarische momenten in!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')