abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42189066
Mijn broer zit in geld problemen en er zal zeer binnenkort beslag worden gelegd. Hij heeft een auto die volledig van hem is (en is afbetaald) op zijn naam staan en hij vroeg vandaag aan mij of ik de auto (kenteken) op mijn naam wil zetten om beslag legging te voorkomen. Ik vind dat geen probleem maar kan de beslaglegger er dan echt niet meer aan? Ik wil hem graag helpen zodat hij gewoon in zijn auto kan blijven rijden of heeft iemand een andere oplossing (mijn moeder wil hem bijvoorbeeld ook gerust op haar naam zetten).
pi_42189857
Houd je wel rekening met dingen als belasting en boetes e.d.?
Ik denk dat ze er wel achter komen en er alsnog beslag op leggen. Ineens verdwijnt de auto terwijl hij er geen geld voor heeft gekregen dus hij is niet verkocht, dat hebben ze heus wel door.
Of ze er aan kunnen komen weet ik niet maar ik vermoed van wel.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 28 september 2006 @ 04:08:50 #3
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_42189974
Als het niet op naam van je broer staat kunnen ze er niet aan komen. Maar dan moet het wel voor de deurwaarders exploit gebeuren.
Als het namelijk al bij de deurwaarder geregistreerd staat, dan kunnen ze alsnog geld voopr vragen. Ik zou er niet te lang mee gaan wachten dus.
zo goed..?
pi_42190424
De tenaamstelling van een auto is geen bewijs van eigendom. Door de auto op een andere naam te zetten, kun je dus niet voorkomen dat er beslag wordt gelegd.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_42190431
quote:
Op donderdag 28 september 2006 04:08 schreef Diepvriez het volgende:
Als het niet op naam van je broer staat kunnen ze er niet aan komen. Maar dan moet het wel voor de deurwaarders exploit gebeuren.
Als het namelijk al bij de deurwaarder geregistreerd staat, dan kunnen ze alsnog geld voopr vragen.
Plus een fikse boete wegens fraude niet te vergeten.

Bedenk wel dat die deurwaarders echt niet gek zijn, en dit soort pogingen tot verduistering (want dat is het gewoon) veel vaker tegen komen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_42190495
quote:
Op donderdag 28 september 2006 06:20 schreef _-rally-_ het volgende:
De tenaamstelling van een auto is geen bewijs van eigendom. Door de auto op een andere naam te zetten, kun je dus niet voorkomen dat er beslag wordt gelegd.
Ik had laatst iemand in het postkantoor die zijn nieuw (de auto was tweedehands) gekochte auto op zijn naam ging zetten. Je wilt dus zeggen dat die auto ook niet van hem was, ook al heeft hij hem op zijn naam gezet? Het moet uiteraard wel in combinatie met de juiste kentekenbewijsstrookjes, maar hoe zou je anders een auto kunnen verkopen?
  donderdag 28 september 2006 @ 07:32:44 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42190632
Misschien is het bot, maar als je broer die schulden heeft en hij heeft een afbetaalde auto kan hij dan niet het beste gewoon die auto tegen marktwaarde aan die deurwaarder doen en daarmee (deels) van zijn schulden af komen?

Dan maar even terug naar een oud brikje van duizend euri ipv wat leuks en ondertussen je boel in orde maken. Die auto is mogelijk toch al mede "schuldig" aan de problemen van je broer.
pi_42190646
Voorbeeld: leasemaatschappijen en huurkoop-constructies: de auto staat op jou naam maar het blijft het eigendom van een ander.

In het geval van je broer: het is bekend dat hij een auto had, het is voor de hand liggend dat hij een auto nodig heeft: Dan is de vraag waar is de auto heen? Antwoord: de auto is verkocht aan broer (makkelijk te achterhalen). Dat mag indien er een marktconforme prijs is betaald, anders is het ontduikingsconstructie voor je broer. Laat ik eens raden, was jij van plan een markt conform bedrag te geven?
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_42190680
je kunt het ook iets anders spelen....
weet niet of het werkt, maar je broer geeft de papieren van de auto aan jou, daarmee krijg jij ook het overschrijvingsbewijs=eigendomsbewijs in handen.
hij blijft nog wel op zijn naam staan.
als de deurwaarder beslag komt leggen, zegt je broer dat de auto van jou is, maar dat het op zijn naam staat omdat hij 'm gebruikt, en dat de papieren dus ook bij jou liggen.
aangezien als de auto op zijn naam staat, dit niet zijn eigendom hoeft te zijn.
is maar een ideetje..
onderaan kentekenbewijs deel 1B staat namelijk:
C4c. de tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geidentificeerd als de eigenaar.
geef iemand macht en je leert 'm kennen
pi_42190779
quote:
Op donderdag 28 september 2006 07:32 schreef TR08 het volgende:
Misschien is het bot, maar als je broer die schulden heeft en hij heeft een afbetaalde auto kan hij dan niet het beste gewoon die auto tegen marktwaarde aan die deurwaarder doen en daarmee (deels) van zijn schulden af komen?

Dan maar even terug naar een oud brikje van duizend euri ipv wat leuks en ondertussen je boel in orde maken. Die auto is mogelijk toch al mede "schuldig" aan de problemen van je broer.
Die auto gaat in de executie-verkoop (ofzoiets) en brengt daar vaak lang zijn waarde niet op.
Dan kan hij hem beter nog gewoon zo proberen te verkopen (marktplaats oid) en het bedrag dat hij er voor krijgt rechtstreeks gebruiken voor het inlossen van een (deel) van de schuld.

Om hoeveel schuld gaat het? 5000 euro? 50.000? 500.000?

Als er trouwens beslag zou worden gelegd op mijn geld/goederen dan zou de auto wel het laatste zijn waar ik over in zat (ja, oke, ik heb een pauperauto maar stel dat het wel een nieuwe was). Een schilderij van mijn opa of oud servies van m'n oma zou me veel meer waard zijn om ergens anders onder te brengen.
pi_42190829
De auto voor een veel te laag, maar niet onrealistisch laag, bedrag overkopen. Zou dat nut hebben juristen onder ons? Dan ben je iig maar een deel van het geld kwijt...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
  donderdag 28 september 2006 @ 08:16:33 #12
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_42190848
hij kan alles op jouw naam zetten, zelfs de inboedel van zijn huis. gewoon snel even een notitie maken , waarin staat dat jij alles uitleent aan je broer. Alle twee even de handtekening er onder zetten. Als er dan een deurwaarder beslag komt leggen die brief laten zien. Neemt hij dan alsnog beslag kan jij met 1 telefoontje een klacht indienen en dreigen met de gang naar de rechtbank.
pi_42191100
Even los van het wel/niet mogen (ik denk het niet!), wordt de auto gezien als schenking, en kan je een 27% heffing van de fiscus verwachten...
censuur :O
pi_42191251
quote:
Op donderdag 28 september 2006 06:59 schreef Furia het volgende:

[..]

Ik had laatst iemand in het postkantoor die zijn nieuw (de auto was tweedehands) gekochte auto op zijn naam ging zetten. Je wilt dus zeggen dat die auto ook niet van hem was, ook al heeft hij hem op zijn naam gezet? Het moet uiteraard wel in combinatie met de juiste kentekenbewijsstrookjes, maar hoe zou je anders een auto kunnen verkopen?
Jij draait het nu om. Eigendom van een auto wordt op dezelfde manier overgedragen als eigendom van bijvoorbeeld een fiets of een brood.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_42191727
quote:
Op donderdag 28 september 2006 08:13 schreef Sorcerer8472 het volgende:
De auto voor een veel te laag, maar niet onrealistisch laag, bedrag overkopen. Zou dat nut hebben juristen onder ons? Dan ben je iig maar een deel van het geld kwijt...
Zou het in dit geval niet te laag in zetten valt op. Zorg bijvoorbeeld dat je bewijs van betaling hebt (bankrekening zal wel niet lukken aangezien ie vast rood staat.) Als dan bijvoorbeeld de deurwaarder zich gaat afvragen waar de centen zijn kan ie ook gewoon zeggen dat ie zich bezat heeft in de kroeg ofzo met dat geld.

Aan de andere kant vraag ik me af hoe hij in de schulden is gekomen, als dit verwijtbaar is dan hoop ik dat je broer er niet onder uit kan. Pleuris paupers die niet om kunnen gaan met geld.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:53:21 #16
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_42199522
Kan je broer niet beter zijn verantwoordelijkheid jegens z'n schuldeisers nemen in plaats van met allerlei achterbakse constructies onder die schulden proberen uit te komen?
  donderdag 28 september 2006 @ 14:57:31 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42199651
My thoughts exactly. Feitelijk heeft ie nu veel geld uitgegeven dat niet van hem is en dat moet je recht zetten.
pi_42200047
nog erger als de desbetreffende deurwaarders een vinger kunnen leggen op het "moedwillig" en "bewust" roerende goederen uit een boedel ontrekken, dan loop jij grote kans op een veroodeling wegens malversatie (als ik mijn huiswerk ooit goed gemaakt hebt)
Zeker als de aanzegging voor een beslag al gedaan is, zullen ze goederen op naam achterhalen.
(of je broer moet voor dag goed een leuk contant bedrag kunnen overhandigen)
Kleinere dingen zou je nog "succes" mee kunnen hebben, maar een auto is geregistreert

Dus als je dingen wil redden zou ik me eerder druk maken over familie stukken/foto's enzo...
dan over een stom stuk blik wat jezelf in problemen kan brengen.
pi_42203067
Mijn advies:
Gewoon doen, ik heb hetzelfde probleem gehad lange tijd terug en heb toen ook auto op andere naam gezet. Nooit problemen gehad daarmee van deurwaarders enzo....en als ze ernaar vroegen dan zei ik dat ik hem verkocht had.

Vind het allemaal maar vergezochte conclusies die hier gegeven worden, zeg niet dat het niet waar is maar de ervaring die ik heb en ervaring die een vriend van mij heeft die al 6 jaar deurwaarders achter hem aan heeft is dat het nooit problemen heeft gegeven
pi_42203269
Het is uiteindelijk toch uitstel van executie. Het geld moet gewoon ergens vandaan komen, of het nou van die auto is of van de rest van zijn inboedel, betalen moet hij toch.
pi_42240174
Hij kan er niets aan doen. Zijn vriendin is opgestapt en heeft hem met de hypotheek laten zitten, omdat ze Belgische is kan hij weinig ondernemen (een verhaal apart). Ik zet de auto op mijn naam en ik zie wel hoe het loopt Het is best een dure auto maar dat doet er eigenlijk weinig toe, ik wil gewoon zorgen dat hij in die auto kan blijven rijden zodat ie daar geen zorgen over heeft (hij heeft hem ook voor zijn werk nodig) Hij moet gewoon zo snel mogelijk genoeg geld verdienen om alles terug te betalen.
pi_42242829
iemand ooit gehoord van de actio pauliana?

vrijdag 29 september 2006 @ 21:36:54 #23
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_42243232
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 21:22 schreef Black_Ops het volgende:
iemand ooit gehoord van de actio pauliana?

Nu wel, ja...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_42243447
quote:
Op donderdag 28 september 2006 08:13 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Nee. Wanneer een goed is verkocht voor een onrealistische prijs of om niet kan de gerechtsdeurwaarder het als niet verkocht beschouwen en beslag leggen. In dat geval aan de nieuwe eigenaar om in verzet te komen bij de rechtbank, en guess what.. De rechter kent dat trucje ook.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 september 2006 @ 22:15:46 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42244353
En als je nou een kwitantie uitschrijft tegen een reëel bedrag? Voldaan erop zetten, klaar. Okee, niet helemaal eerlijk, wel een oplossing denk ik.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')