abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42167801
Hoi hoi,

Hoe merk je het verschil tussen een hollewand en een gipswand. Ik moet namelijk wat planken ophangen en ben bang dat ik de verkeerde pluggen zal gebruiken, want de planken moeten best wat gewicht houden (ong. 12 kg)

thanks
pi_42167918
Alle gipswanden zijn holle wanden, niet alle holle wanden zijn gipswanden
  Moderator woensdag 27 september 2006 @ 13:28:42 #3
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_42168012
Volgens mij moet je voor holle wanden paraplupluggen gebruiken en voor gispenwanden gipspluggen. Als je een gaatje boort zie je snel genoeg wat voor soort materiaal het is, is het wit en brokkelt het af, dan is het gips ('t is meestal gips, volgens mij), anders is het hout.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_42168077
Je moet helemaal niets. Hollewand pluggen zijn goed voor alle holle wanden, dus ook gipsplaten.
pi_42168170
een gipsplaten wand is een holle wand maar een holle wand kan ook van rietenmatten met pleisterkalk of van dunne planken gemaakt zijn.
Vaak zijn holle wanden op een frame geschroefd en dit frame is wel massief. Als je nu in je holle wand het frame kan lokaliseren kun je de plank zo monteren dat de steunen op het frame worden vastgezet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_42168222
Zolang je holle wand pluggen gebruikt, zit je altijd goed
pi_42168276
Klop op de muur, is het hol? > hollewandpluggen gebruiken
niet hol maar wel gips? > gipspluggen
dag
  woensdag 27 september 2006 @ 13:45:21 #8
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_42168478
Boor eerst een 8 mm gat waar je een plug wilt hebben en meet de dikte van de plaat, er zijn nameljik hollewandpluggen voor verschillende diktes (uit mijn hoofd 8 tot 12 mm en 13 tot 16mm).
pi_42168871
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:45 schreef broodje_poep het volgende:
Boor eerst een 8 mm gat waar je een plug wilt hebben en meet de dikte van de plaat, er zijn nameljik hollewandpluggen voor verschillende diktes (uit mijn hoofd 8 tot 12 mm en 13 tot 16mm).
En wat nou als je op een holle wand (gips) nieuwe gipsplaten heb aangebracht die daarna gestuct worden omdat de oorspronkelijke wand(systeemwand) zwaar beschadigd is geraakt in de loop der jaren?
Ik heb dus stuc 5mm, gips 9mm, systeemwand 12mm, lucht... = 26mm
pi_42169742
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:59 schreef HailStorm het volgende:

[..]

En wat nou als je op een holle wand (gips) nieuwe gipsplaten heb aangebracht die daarna gestuct worden omdat de oorspronkelijke wand(systeemwand) zwaar beschadigd is geraakt in de loop der jaren?
Hollewand pluggen. Die plug moet ergens aan vast kunnen grijpen. in lucht gaat dat zo lastig, dus vouwt er bij het indraaien van de schroef een soort paraplu uit waar de plug achter blijft vast hangen. Hier kan je dus weer een belasting op brengen (uiteraard niet te groot, anders trek je je plug dwars door je gips heen)
pi_42169858
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:59 schreef HailStorm het volgende:

[..]

Je hebt gewoon hollewandpluggen die in een dikkere voorzetwand kunnen (tot 40 mm)

In de bouw worden regelmatig wanden gemaakt van 2x 12,5 mm gips, dus jouw 26 mm is allesbehalve buitenstandaard
pi_42173518
Ik ga lekker aan de gang en ik laat wel weten of ze het houden (hollewandpluggen...)

iig heel erg bedankt!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')