abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 september 2006 @ 10:18:23 #1
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_42107530
is het niet een beetje en zwaktebod dat er bij een regeringssysteem dat de macht bij iedereen legt er toch altijd een staatshoofd is in de vorm van koning/premier/president?
  maandag 25 september 2006 @ 10:19:29 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_42107552
Nee
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_42107560
Nee, dat is niet gek.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_42107766
Nee lijkt me niet; of je wilt een land waarbij niemand eindverantwoordelijk is; en elke beslissing door iedereen moet worden doorgenomen, en over gestemd moet worden?

Zelfs als je maar eens in de zoveel tijd hoeft te stemmen doet nog 50% van de bevolking dat niet...
  maandag 25 september 2006 @ 10:36:40 #5
158292 problematiQue
pi_42107840
ja ik snap dat het in de praktijk nou eenmaal handiger is zo, een noodzakelijk kwaad zo je wilt - maar het is toch een lichte contradictio in terminis dat een democratie een leider heeft.
pi_42108023
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:36 schreef problematiQue het volgende:
ja ik snap dat het in de praktijk nou eenmaal handiger is zo, een noodzakelijk kwaad zo je wilt - maar het is toch een lichte contradictio in terminis dat een democratie een leider heeft.
Je hebt als land sowieso een vertegenwoordiger nodig. De smaken verschillen over hoeveel macht je die persoon geeft. In Nederland heeft de koningin geen echte macht, in de VS heeft de President heel veel macht.
Maar ik snap werkelijk niet waarom het niet zou passen in een democratie. Zolang de persoon is gekozen en er genoeg checks and balances zijn is het prima.
  maandag 25 september 2006 @ 10:50:26 #7
158292 problematiQue
pi_42108074
een vertegenwoordiger hoeft toch niet per sé eindverantwoordige te zijn?
pi_42108126
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:50 schreef problematiQue het volgende:
een vertegenwoordiger hoeft toch niet per sé eindverantwoordige te zijn?
Beetje moeilijk onderhandelen met iemand die niets in de melk te brokkelen heeft he.
  maandag 25 september 2006 @ 12:27:06 #9
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_42109624
een democratie met meerdere leiders lijkt me ook niet goed werkbaar.
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_42110430
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:18 schreef problematiQue het volgende:
is het niet een beetje en zwaktebod dat er bij een regeringssysteem dat de macht bij iedereen legt er toch altijd een staatshoofd is in de vorm van koning/premier/president?
Een systeem dat de macht bij iedereen legt? Welk systeem is dat?
Het klinkt als anarchie, wat meer geen systeem is.

In een anarchie: macht bij iedereen, zou een staatshoofd vreemd zijn ja.

In een systeem met een regering enzo is het vanzelfsprekend dat er iemand de positie van staatshoofd bekleed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 25 september 2006 @ 13:53:44 #11
158292 problematiQue
pi_42111629
bij een anarchie ligt de macht bij niemand, dat is wat anders dan bij iedereen
quote:
In een systeem met een regering enzo is het vanzelfsprekend dat er iemand de positie van staatshoofd bekleed.
dat vraag ik mij dus af, is het niet veel democratischer als er binnen de regering geen 'baas' is?
pi_42112990
De uitvoerende macht moet wel een beetje zo in elkaar zitten dat ze wat uitvoeren.
pi_42113526
quote:
Op maandag 25 september 2006 13:53 schreef problematiQue het volgende:
bij een anarchie ligt de macht bij niemand, dat is wat anders dan bij iedereen
[..]

dat vraag ik mij dus af, is het niet veel democratischer als er binnen de regering geen 'baas' is?
Volgens mij is de macht bij niemand (iedereen bepaalt dus voor zichzelf) hetzelfde als bij iedereen (oftewel iedereen bepaald wat voor hem/haar het beste is, en dus uiteindelijk voor zichzelf omdat je toch vaak niet overeenstemming kunt krijgen). Kortom zo ver ligt dat niet uit elkaar.

En misschien is het wel "democratischer" als er binnen de regering geen baas is; maar of je ooit iets gedaan krijgt....
  maandag 25 september 2006 @ 17:45:04 #14
158292 problematiQue
pi_42117275
er is toch een verschil tussen enerzijds dat niemand iets te zeggen heeft over wie dan ook of dat iedereen kan beslissen over het lot van de iedereen (niet individueel! - dus niet over zichzelf maar over de gehele bevolking).

ik betwijfel of je zonder aangewezen staatshoofd opeens niets meer gedaan krijgt. Stel je voor we hebben gewoon dit kabinet, minus balkenende. Dus wel ministers met verantwoordelijkheden, maar geen 'baas'.
pi_42122527
quote:
Op maandag 25 september 2006 17:45 schreef problematiQue het volgende:
er is toch een verschil tussen enerzijds dat niemand iets te zeggen heeft over wie dan ook of dat iedereen kan beslissen over het lot van de iedereen (niet individueel! - dus niet over zichzelf maar over de gehele bevolking).

ik betwijfel of je zonder aangewezen staatshoofd opeens niets meer gedaan krijgt. Stel je voor we hebben gewoon dit kabinet, minus balkenende. Dus wel ministers met verantwoordelijkheden, maar geen 'baas'.
Dat verandert niets. Balkenende is 'eerste onder gelijken', zijn positie is volgens mij formeel niet bijzonderder.

Beatrix is ons staatshoofd - haal haar weg en je hebt een andere situatie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42231768
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat verandert niets. Balkenende is 'eerste onder gelijken', zijn positie is volgens mij formeel niet bijzonderder.

Beatrix is ons staatshoofd - haal haar weg en je hebt een andere situatie.
Inderdaad, de premier is gelijk aan zijn ministers. Hij is primus inter pares. Eerste onder gelijken. Je hebt gewoon een kop van Jut nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')