abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42079071
Per 1 november ga ik werken voor een andere werkgever, een mooie stap waar ik bijzonder blij mee ben. Nu biedt mijn huidige werkgever geen auto van de zaak, en rij ik vrolijk op de motor of in een oud barrel naar mijn werk. Doordat ik veel onderhoud zelf doe, zijn mijn vervoerskosten bijzonder laag.

In mijn nieuwe job krijg ik een lease auto, ter waarde van zo'n 40,000 euro. Dat betekent dat 22% van de cataloguswaarde bij mijn belastbare inkomen wordt geteld, waardoor ik per maand zo'n 380 euro aan loonbelasting hierover ga betalen.

Nu vind ik dat geen klein bedrag, en volgens mij is dit te vermijden door prive in een eigen auto te gaan rijden en een km registratie bij te houden. Zijn er meer mensen die dit doen? Het lijkt me dat 380 euro per maand meer dan voldoende is om een normale prive auto op de weg te houden.
Het meervoud van lef is leven
pi_42079260
dat is juist veels te weinig

ik zou die 380 maar voor lief nemen... en de lease auto nemen
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:01:10 #3
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_42079303
zou voor mij ook redelijk aanlokkelijk klinken,
ik neem aan dat je er ook een tankpas bij krijgt?
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_42079312
Kijk eerst eens hier, dan zie je dat het niet helemaal klopt wat je zegt

http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/
pi_42079563
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:01 schreef The_vice het volgende:
zou voor mij ook redelijk aanlokkelijk klinken,
ik neem aan dat je er ook een tankpas bij krijgt?
Het is inderdaad inclusief tankpas en mag hem ook prive gebruiken.
pi_42079652
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:01 schreef Earry het volgende:
Kijk eerst eens hier, dan zie je dat het niet helemaal klopt wat je zegt

http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/
Bedankt! Ik zie dat de wetgeving inderdaad veranderd is. Die 380 euro heb ik wel berekend aan de hand van een calculator van de lease maatschappij. Deze is wel gebaseerd op de huidige wetgeving dus ik ga ervan uit dat dit bedrag juist is.

Calculator is hier te vinden:
http://www.berekenhet.nl/(...)uto-van-de-zaak.html

[edit]
spelvauten weggehaald en weblink toegevoegd
pi_42079714
als ik zo even reken kan ik voor dat bedrag ook een Alfa 166 uit 1999 voor de deur laten staan.

afschrijving 15%
prive km / jaar 10.000
APK 200,00
benzineprijs ¤ 1,40

Alfa Romeo 166 2.0
aanschafprijs 5.500,00
verbruik / 100km 9,7
wegenbelasting 50,67
APK 16,67
verzekering 40,00
onderhoud 41,67
afschrijving 68,75
benzine 120,27
kosten / maand 338,02

Met 10.000 km / jaar dus een lager bedrag per maand. En dan ben ik wel de eigenaar van zo'n auto.
pi_42079841
Je moet die bijtelling pas betalen als je inderdaad ook prive gaat rijden.
Als jij een verklaring teken dat je dat niet doe heb je ook geen bijtelling. (een eigen prive auto is dan wel slim).

Je mag dan max. 500 km op jaarbasis mee rijden prive.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_42079872
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:20 schreef Chinless het volgende:
Je moet die bijtelling pas betalen als je inderdaad ook prive gaat rijden.
Als jij een verklaring teken dat je dat niet doe heb je ook geen bijtelling.

Je mag dan max. 500 km op jaarbasis mee rijden prive.
Precies, dat is dus juist mijn dilemma. Ga ik voor die 380 euro in die auto prive rijden of besteed ik dat bedrag maandelijks aan een andere auto die dan wel mijn eigendom is en blijft, ook als ik een andere baan heb?
pi_42079922
Waarom zou je een prive auto willen als je een auto vd zaak heb?
Nu heb je nooit kosten meer en bij een andere baan kan je altijd vragen naar auto vd zaak

En het is meer als 380 euro, want je zit nog met je eigen brandstof kosten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_42080046
Je moet het voor jezelf even uit rekenen wat voordeliger is:

A) Alleen lease auto rijden en ¤xxx de maand betalen en je bent klaar.
B) Met de lease auto alleen zakelijk rijden, ¤0 p/m betalen hiervoor + de afschrijving van je eigen auto, benzine kosten van de eigen auto, verzekering etc...
C) Eigen auto rijden en geen lease auto nemen en benzine declareren.

Voor veel mensen is A het voordeligste. Echter is ¤40.000,- een hele dikke BMW. Krijg je een manager functie of zo? De meeste lease bedragen voor hogere functies zitten rond de ¤30.000,-
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42080100
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:15 schreef troje het volgende:
Met 10.000 km / jaar dus een lager bedrag per maand. En dan ben ik wel de eigenaar van zo'n auto.
Verschil:
Auto van de zaak krijg je over het algemeen 12'000 kilometer prive van je baas en over meer wordt meestal niet moeilijk gedaan.
Auto van de zaak heb je nooit onverwachte kosten bij.
Auto van de zaak houdt meestal ook wegenwacht in.
Auto van de zaak wordt bij pannen automatisch een vervangende auto ingezet.
Auto van de zaak is gloedje nieuw.

Al met al heel veel extras die je krijgt voor heel weinig geld, lijkt me zo.....
pi_42080187
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:23 schreef Chinless het volgende:
Waarom zou je een prive auto willen als je een auto vd zaak heb?
Nu heb je nooit kosten meer en bij een andere baan kan je altijd vragen naar auto vd zaak

En het is meer als 380 euro, want je zit nog met je eigen brandstof kosten.
Brandstof heb ik meegerekend, op basis van 10K km/jaar. Ik begrijp je 'gemaks' argument, het is inderdaad zorgeloos om een lease auto voor de deur te hebben staan. Feit is wel dat ik voor dat gemak flink betaal. Ik rij al jaren zo goedkoop mogelijk, dus weet onderhand wel hoe ik betrouwbaar een oude auto op de weg hou.

Daarbij, de belastingdienst ziet een lease auto voor de deur als loon in natura ter hoogte van 22% van de catalogusprijs. In mijn geval mag ik dus zo'n 4500 euro per jaar hiervoor netto betalen. Dat geld stop ik niet in een auto die voor de deur blijft staan na die periode.
pi_42080228
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:28 schreef existenz het volgende:
Je moet het voor jezelf even uit rekenen wat voordeliger is:

A) Alleen lease auto rijden en ¤xxx de maand betalen en je bent klaar.
B) Met de lease auto alleen zakelijk rijden, ¤0 p/m betalen hiervoor + de afschrijving van je eigen auto, benzine kosten van de eigen auto, verzekering etc...
C) Eigen auto rijden en geen lease auto nemen en benzine declareren.

Voor veel mensen is A het voordeligste. Echter is ¤40.000,- een hele dikke BMW. Krijg je een manager functie of zo? De meeste lease bedragen voor hogere functies zitten rond de ¤30.000,-
Het gaat om een audi A4.

Optie A is de makkelijkste keuze inderdaad. Optie C is niet mogelijk wat ik begrijp van mijn werkgever. Optie B zit ik nu voor verschillende auto's door te rekenen.
pi_42080442
Optie C is wel degelijk mogelijk bij elke werkgever. Dat is verplicht. Een werkgever kan jou niet verplichten een lease auto te nemen. Hij kan jou wel verzoeken om een representatieve auto te rijden, maar dat mag niet meer dan een verzoek zijn.

Heb je trouwens een mooie functie te pakken . Bij de grote bedrijven rijden echt alleen de (oudere) managers iets dergelijks
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42080673
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:40 schreef existenz het volgende:
Optie C is wel degelijk mogelijk bij elke werkgever. Dat is verplicht. Een werkgever kan jou niet verplichten een lease auto te nemen. Hij kan jou wel verzoeken om een representatieve auto te rijden, maar dat mag niet meer dan een verzoek zijn.

Heb je trouwens een mooie functie te pakken . Bij de grote bedrijven rijden echt alleen de (oudere) managers iets dergelijks
Okee, dat is goeie info. De werkgever heeft het hier niet over gehad. Het is wel zo dat het een vrij publieke functie is in marketing, waarbij ik pendel tussen twee vestigingen in amsterdam en brussel. Het zijn dus wel veel zakelijke km's, waardoor het moeilijker wordt om dat met een wat oudere auto betrouwbaar te blijven doen. Een nieuwere prive auto betekent een hogere afschrijving en hogere onderhoudskosten. Ik denk dat het dan niet meer loont om dat tegen km vergoeding te doen.

Om een beeld te geven: Prive een Subaru Impreza AWD GT turbo uit 1998 heeft als maandelijkse kosten iets meer dan die 380 euro.
pi_42081037
Ik zou die A4 fijn ook prive rijden, en hard lachen als er iets kapot gaat. Want dat heb je ook bij die 380 euro in zitten. Ook als je eens onverhoopt een paaltje pakt, of er een lantaarnpaal besluit over te steken. Of als een of andere onverlaat besluit dat jij in de weg rijdt. Het verschil is, aan de hand van je eerste voorbeeld, 40 euro. Voor die 40 euro, zijnde 480 euro in het jaar, rijd je nieuw, op en top verzekerd, voorzien van alle gemakken, dealer-onderhouden incl vervangend vervoer etc etc, en tegen een vaste prijs, of je nou meer of minder rijd doet er niet toe.

Nu kan en wil ik verder niet in je portemonnee kijken, maar als je een leaseauto van 40.000 euro onder je kont geschopt krijgt, lig je dan werkelijk nog wakker van 40 euro?
Bovendien, als je besluit wederom van werkgever te wisselen waarbij je géén auto van de zaak meer hebt, kan je tegen die tijd toch alsnóg een eigen auto kopen? En dan pas voor eigen risico gaan rijden?
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_42081057
Ik zou in dat geval gewoon de leaseauto nemen met prive verklaring, zodat je lekker de Impreza kan blijven rijden. Wanneer de Impreza toe is aan vervanging, kun je altijd als nog afstand doen van de prive verklaring.

@Bartholomeus: Zowel een lease auto + prive auto kosten wel meer dan ¤40 in de maand. Voor de leasebak heb je echter voor ¤400 de maand wel alles in 1x geregeld en heb je zelfs geen kosten voor de wegenwacht. Je hebt alleen kans (ligt aan de lease regeling), dat je in sommige schade gevallen een deel moet betalen.
pi_42081659
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:58 schreef existenz het volgende:
Ik zou in dat geval gewoon de leaseauto nemen met prive verklaring, zodat je lekker de Impreza kan blijven rijden. Wanneer de Impreza toe is aan vervanging, kun je altijd als nog afstand doen van de prive verklaring.

@Bartholomeus: Zowel een lease auto + prive auto kosten wel meer dan ¤40 in de maand. Voor de leasebak heb je echter voor ¤400 de maand wel alles in 1x geregeld en heb je zelfs geen kosten voor de wegenwacht. Je hebt alleen kans (ligt aan de lease regeling), dat je in sommige schade gevallen een deel moet betalen.
De beste man had het over 380 euro per maand voor de bijtelling, of 338 euro per maand voor een alfa uit 1999. Verschil is 40 euro, of ben ik nou gek?
En in het geval van de alfa, valt de bijtelling weg. Dus of je moet die 2 euro bedoelen die ik voor het gemak even weggecijferd heb, óf je ziet spoken, óf ik ben gek?
pi_42085754
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:58 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik zou die A4 fijn ook prive rijden, en hard lachen als er iets kapot gaat. Want dat heb je ook bij die 380 euro in zitten. Ook als je eens onverhoopt een paaltje pakt, of er een lantaarnpaal besluit over te steken. Of als een of andere onverlaat besluit dat jij in de weg rijdt. Het verschil is, aan de hand van je eerste voorbeeld, 40 euro. Voor die 40 euro, zijnde 480 euro in het jaar, rijd je nieuw, op en top verzekerd, voorzien van alle gemakken, dealer-onderhouden incl vervangend vervoer etc etc, en tegen een vaste prijs, of je nou meer of minder rijd doet er niet toe.

Nu kan en wil ik verder niet in je portemonnee kijken, maar als je een leaseauto van 40.000 euro onder je kont geschopt krijgt, lig je dan werkelijk nog wakker van 40 euro?
Bovendien, als je besluit wederom van werkgever te wisselen waarbij je géén auto van de zaak meer hebt, kan je tegen die tijd toch alsnóg een eigen auto kopen? En dan pas voor eigen risico gaan rijden?
Goeie post.

Voor 380 euro per maand kan jij nevernooitpasalshetsneeuwtinhel een Audi A4 van 2006 rijden.

Ik weet het nu al en als ik zo een auto mocht leasen gewoon gelijk prive dermee scheuren. Voor 380 euro kan je wel een leuke auto rijden maar bij schade onderhoud enzo moet je wat meer betalen hoor...

Wat ik me serieus afvraag: wat is het nut van die 2e auto

Als je dat lease ding prive onbeperkt mag gebruiken waarom zou je dan een 2ehands auto erbij nemen?

Oh ja ik weet de beste optie voor jou:

Geen auto kopen maar een dikke sportbrommer, een R1, Fireblade, ZX-10, of doe eens gek, de nieuwe ZZR1400
pi_42087247
quote:
Op zondag 24 september 2006 02:45 schreef yup het volgende:
Wat ik me serieus afvraag: wat is het nut van die 2e auto
Het nut van die tweede auto zou zijn dat je geen bijtelling meer hebt van je lease-auto zodat het uiteindelijk goedkoper is.
quote:
Geen auto kopen maar een dikke sportbrommer, een R1, Fireblade, ZX-10, of doe eens gek, de nieuwe ZZR1400
Das zo lastig als je de boodschappen voor de week gaat doen...
pi_42090291
quote:
Op zondag 24 september 2006 08:15 schreef Croga het volgende:

[..]

Het nut van die tweede auto zou zijn dat je geen bijtelling meer hebt van je lease-auto zodat het uiteindelijk goedkoper is.
[..]

Das zo lastig als je de boodschappen voor de week gaat doen...
Het is dus maar marginaal goedkoper, en ook alleen maar als je een oudere auto gaat rijden en zorgt dat je die vooral ook schadevrij houd, en er van uitgaande dat die auto ook geen grote onderhoudskosten gaat krijgen. En om dat soort flauwe fratsen en een extra auto op je oprit uit te sluiten zeg ik: die A4 fijn prive rijden, per saldo kost het maar een fractie extra.

Of anders gezegd: die 380 euro per maand is ie tóch kwijt. Of ie nou die A4 prive rijd, of een tweede auto. Bovendien, je hoeft dan ook geen km boekhouding bij te houden.
pi_42090566
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 18:20 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

De beste man had het over 380 euro per maand voor de bijtelling, of 338 euro per maand voor een alfa uit 1999. Verschil is 40 euro, of ben ik nou gek?
En in het geval van de alfa, valt de bijtelling weg. Dus of je moet die 2 euro bedoelen die ik voor het gemak even weggecijferd heb, óf je ziet spoken, óf ik ben gek?
Oh ja, een NIEUWE Audi A4 voor ¤40 meer per maand dan een afgeragde Alfa uit 1999. Wat een vergelijking.

Conclusie: Je bent GEK
pi_42090674
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:58 schreef Bartholomeus het volgende:

Die onvoorziene omstandigheden reken ik inderdaad niet mee dus dat is in het voordeel van een lease auto ook prive rijden. Die 40 euro is inderdaad niet het probleem, het gaat mij om de flink hogere kosten voor prive vervoer. Ik ga van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Stel dat ik de komende 4 jaar in die lease auto ga rijden. Dat betekent dat ik netto 4 jaar lang 380 euro in de maand daarvoor betaal. Da's 18.000 euro. Na 4 jaar lever ik de sleutels weer in en heb ik die periode mogen genieten van onbezorgd vervoer in een mooie auto.

Mijn afweging is of de bijtelling wel de werkelijke waarde vertegenwoordigt van zo'n auto. Dat is heel persoonlijk dus heeft iedereen er een verschillende mening erover. Vandaar mijn post hier, ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
pi_42090784
quote:
Op zondag 24 september 2006 13:19 schreef troje het volgende:

[..]

Die onvoorziene omstandigheden reken ik inderdaad niet mee dus dat is in het voordeel van een lease auto ook prive rijden. Die 40 euro is inderdaad niet het probleem, het gaat mij om de flink hogere kosten voor prive vervoer. Ik ga van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Stel dat ik de komende 4 jaar in die lease auto ga rijden. Dat betekent dat ik netto 4 jaar lang 380 euro in de maand daarvoor betaal. Da's 18.000 euro. Na 4 jaar lever ik de sleutels weer in en heb ik die periode mogen genieten van onbezorgd vervoer in een mooie auto.

Mijn afweging is of de bijtelling wel de werkelijke waarde vertegenwoordigt van zo'n auto. Dat is heel persoonlijk dus heeft iedereen er een verschillende mening erover. Vandaar mijn post hier, ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Uiteraard betaal je aan bijtelling in 4 jaar een redelijk autootje bij elkaar, en uiteraard is het verschil dat je díe, in geval van die alfa dan even, mag houden. Alleen schrijft die ook af als de neten, en vraag ik me dus af of die aan het eind van de rit die 18000 euro nog waard is. Kun je misschien beter voor het bedrag dat je voor die alfa zou overhouden ná 4 jaar afschrijving, tegen díe tijd een nieuwer en beter autootje kopen voor hetzelfde geld. (vergelijking gaat niet helemaal op omdat ik nu aanschafwaarde en TCO door elkaar reken, maar je snapt wat ik bedoel)
Verder is het natuurlijk zo dat die bijtelling niet opweegt tegen de werkelijke waarde van de auto. Je betaalt gewoon de helft van de nieuwwaarde aan bijtelling. Na een half jaar moet je de sleutels inleveren en ben je je auto kwijt, in plaats dat ie ook voor de helft van jou is.
Nu leert even rondneuzen op autotrack dat een A4 van 2002 inderdaad tussen de 15000 en 25000 euro zit, afhankelijk van km-stand en uitvoering, dus daar kun je eigenlijk nog nieteens zo heel denderend veel van zeggen.
Aan de andere kant is en blijft het wel zo dat je, in geval van een tweede auto, ook voor eigen risico rijdt in geval van schade en groot onderhoud, en mocht je eens pecht hebben, rijd je dan ook meteen duurder als wanneer je gewoon je je leasebak prive was gaan rijden. Da's dus een gok die je zelf moet nemen.

En zo goedkoop mogelijk willen rijden is een nobel streven, begrijp me niet verkeerd. Wie het kleine neet eert, is 't grote nee' weerd immers. Maar dan moet je ook geen leasebak gaan rijden
Ergo: zoek een andere baan, of het zuinig rijden gaat gewoon, inherent aan je nieuwe baan, voorbij

Edit: ik weet trouwens niet hoe je thuis-situatie in elkaar zit, maar als je partner nou ook een auto nodig heeft, is het natuurlijk wel veel gemakkelijker en voordeliger om een tweede auto te kopen, puur en alleen zodat zij/hij dan ook het gemak daarvan heeft als jij aan het werk bent. Dat is ook hoe de situatie hier thuis in elkaar zit namelijk. Pa een eigen zaak en een A6 van de zaak op kilometerboekhouding, mams een seat toledo prive. En die A6 loopt op zondag geen enkele millimeter

[ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 24-09-2006 13:49:36 ]
pi_42091017
quote:
Op zondag 24 september 2006 13:09 schreef existenz het volgende:

[..]

Oh ja, een NIEUWE Audi A4 voor ¤40 meer per maand dan een afgeragde Alfa uit 1999. Wat een vergelijking.

Conclusie: Je bent GEK
Dus jij rijdt liever in een oude afgeragde alfa dan in een splinternieuwe A4, om een schokkende 40 euro in de maand uit te sparen, en nog voor eigen risico te rijden ook? Mijn zege heb je

Blij dat ik zelf meer zaagsel in m'n kop heb
pi_42091151
Okee, laat ik het verhaal dan een wending geven. Uitgangspunt is dat ik die 380 euro sowieso kwijt ben. Voor dat geld moet het volgens mij ook mogelijk zijn om een mooie semi klassieker voor de deur hebben staan. Da's ook wat waard!

Dan lever ik wat zorgeloze mobiliteit in, maar krijg ik er wel een esthetisch alternatief voor terug. Dan doel ik niet op die Alfa 166 (Wat ik overigens een ontzettend mooie auto vind, zeker geen ragbak) maar meer op een oude Alfa cabrio, een BMW coupe of iets anders in de categorie youngtimer.
pi_42091211
quote:
Op zondag 24 september 2006 13:43 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

[knip]

Edit: ik weet trouwens niet hoe je thuis-situatie in elkaar zit, maar als je partner nou ook een auto nodig heeft, is het natuurlijk wel veel gemakkelijker en voordeliger om een tweede auto te kopen, puur en alleen zodat zij/hij dan ook het gemak daarvan heeft als jij aan het werk bent. Dat is ook hoe de situatie hier thuis in elkaar zit namelijk. Pa een eigen zaak en een A6 van de zaak op kilometerboekhouding, mams een seat toledo prive. En die A6 loopt op zondag geen enkele millimeter
Mijn vriendin heeft haar eigen (kleine) auto, maar zij heeft hem nodig voor haar werk en helaas werkt zij veel in het weekend, juist op uren dat ik ook een prive auto nodig zou kunnen hebben.
  zondag 24 september 2006 @ 14:10:45 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_42091309
quote:
Op zondag 24 september 2006 13:43 schreef Bartholomeus het volgende:
Precies. zo doe ik dat dus ook. Veel mensen hier verklaren je dan blijkbaar voor gek maar ik ga geen bijtelling betalen voor een bak van 33.000 als m'n vrouw ook een auto nodig heeft. Een knappe auto er naast voor prive en haar werk gebruik, dus zo gek is het niet eens en aangezien m'n vrouw in het weekend niet wertk is het helemaal simpel.

En het gevoel dat iets van jezelf is en niet van een ander is me ook wat waard. Er is niets zo kut om een auto weer in te moeten leveren, and i've been there.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_42091651
quote:
Op zondag 24 september 2006 13:55 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Dus jij rijdt liever in een oude afgeragde alfa dan in een splinternieuwe A4, om een schokkende 40 euro in de maand uit te sparen, en nog voor eigen risico te rijden ook? Mijn zege heb je

Blij dat ik zelf meer zaagsel in m'n kop heb
Nee, je leest niet goed of begrijpt me niet
pi_42091825
quote:
Op zondag 24 september 2006 14:04 schreef troje het volgende:
Okee, laat ik het verhaal dan een wending geven. Uitgangspunt is dat ik die 380 euro sowieso kwijt ben. Voor dat geld moet het volgens mij ook mogelijk zijn om een mooie semi klassieker voor de deur hebben staan. Da's ook wat waard!

Dan lever ik wat zorgeloze mobiliteit in, maar krijg ik er wel een esthetisch alternatief voor terug. Dan doel ik niet op die Alfa 166 (Wat ik overigens een ontzettend mooie auto vind, zeker geen ragbak) maar meer op een oude Alfa cabrio, een BMW coupe of iets anders in de categorie youngtimer.
Natuurlijk is dat mogelijk, dat heb je immers zelf al uitgerekend. Als jij autofanaat bent en er hobby aan hebt om een dergelijke auto op de weg te houden en in het weekend graag sleutelt poetst en klooit aan zo'n ding, heb je groot gelijk als je een mooie klassieker koopt. Koop er dan trouwens meteen een van ouder dan 25 jaar, betaal je ook nog eens geen wegenbelasting en maar een schijntje verzekering. Zit je alleen wel weer met een max aantal km's per jaar, maar da's geloof ik iets van 12000 ofzo. Nu rijd ik zelf ook 20000km per jaar alleen in de weekenden, maar het zal best mogelijk zijn. Mijn neefje doet het ook namelijk, met een antieke 5-serie

Wat dat betreft is het dan maar net wat je zelf graag wilt, want zoals je al zei, die 380 euro ben je kwijt, of je het nou leuk vind of niet. Persoonlijk ben ik geen sleutelaar en wil ik gewoon een auto die het doet, klaar uit. Ik zou dan ook de A4 prive gaan rijden. Als jij dus autofanaat bent en hobby hebt aan een klassieker, ben je gek als je dat geld niet aan je hobby spendeert, en er meteen deugdelijk vervoer van hebt ook nog
pi_42091843
quote:
Op zondag 24 september 2006 14:26 schreef existenz het volgende:

[..]

Nee, je leest niet goed of begrijpt me niet
Of jij begrijpt mij/ons niet
pi_42100611
Okee, bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb de mogelijkheden voor mezelf nu aardig op een rijtje. Ik ga de eerste maanden afwachten wat mijn loonstrookje doet. Mocht ik van mening zijn dat de lease auto toch (te) hoge kosten met zich meebrengt, kan ik altijd een verklaring bij de belastingdienst aanvragen. Tot die tijd ga ik de lease auto ook prive gebruiken.

Nogmaals bedankt voor de input
pi_42101055
quote:
Op zondag 24 september 2006 22:51 schreef troje het volgende:
Okee, bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb de mogelijkheden voor mezelf nu aardig op een rijtje. Ik ga de eerste maanden afwachten wat mijn loonstrookje doet. Mocht ik van mening zijn dat de lease auto toch (te) hoge kosten met zich meebrengt, kan ik altijd een verklaring bij de belastingdienst aanvragen. Tot die tijd ga ik de lease auto ook prive gebruiken.

Nogmaals bedankt voor de input
Wat je baas ook zegt: Je hebt het volledige recht om die lease auto te weigeren. Het gaat tenslotte ten koste van jouw salaris...
pi_42104112
ik zou ook gewoon voor de leaseauto gaan, ook de kosten van groot onderhoud zijn dan gedekt,
zolang je die andere auto niet gebruikt heb je dus alleen de verzekering en belasting te betalen, en als je veel privee rijd is het dus goedkoper om voor de leaseauto te gaan.
het rijcomfort zal ook beter zijn dan bij een oud barrel
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
pi_42104544
Je zou wel gek zijn, dan moet je al je kilometers bijhouden, alles wat je rijdt moet opgeschreven worden om te voorkomen dat je er prive mee gaat rijden.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat het extreem gierig is om in een oude kar te gaan rijden om die paar pieken niet te hoeven betalen. Mn buurman is ook zon krent, leaseauto en een ouwe opel voor prive

En voor die paar duizend euro per jaar kan je nooit een auto prive rijden, dus waar maak je je druk over, je bent altijd nog goedkoper uit...
  maandag 25 september 2006 @ 08:06:33 #37
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_42106166
quote:
Op maandag 25 september 2006 01:55 schreef Repeat het volgende:
Je zou wel gek zijn, dan moet je al je kilometers bijhouden, alles wat je rijdt moet opgeschreven worden om te voorkomen dat je er prive mee gaat rijden.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat het extreem gierig is om in een oude kar te gaan rijden om die paar pieken niet te hoeven betalen. Mn buurman is ook zon krent, leaseauto en een ouwe opel voor prive

En voor die paar duizend euro per jaar kan je nooit een auto prive rijden, dus waar maak je je druk over, je bent altijd nog goedkoper uit...
Je kan niet elke privé situatie over één kam scheren. Als je een vrouw hebt die ook een auto nodig heeft voor haar zaken dan zou je gek wezen als je dubbel zou betalen.

Overigens mijn privé auto is niet veel ouder dan m'n lease wagen (Golf 5 2003 voor business en Golf 4 uit 2002 privé)

Maar als ik de gemiddelde reactie in dit topic bekijk zal ik dan wel gek zijn ofzo.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_42106178
Geld dit voor ieder lease-contract? dat 22%
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_42106232
quote:
Op maandag 25 september 2006 08:08 schreef Ghostbuster het volgende:
ja
pi_42108567
-dubbel-
pi_42108578
quote:
Op maandag 25 september 2006 08:08 schreef Ghostbuster het volgende:
nee, als je < 500km prive rijdt dan niet.
pi_42115995
quote:
Op maandag 25 september 2006 08:06 schreef Gunner het volgende:

[..]

Je kan niet elke privé situatie over één kam scheren. Als je een vrouw hebt die ook een auto nodig heeft voor haar zaken dan zou je gek wezen als je dubbel zou betalen.

Overigens mijn privé auto is niet veel ouder dan m'n lease wagen (Golf 5 2003 voor business en Golf 4 uit 2002 privé)

Maar als ik de gemiddelde reactie in dit topic bekijk zal ik dan wel gek zijn ofzo.
Als jouw partner door de week gebruik maakt van die golf4 en jij in het weekend ook (of nouja, jullie samen dan dus ) heb je groot gelijk hoor

En al was dat niet zo, een Golf 5 kost geen 40k pleuries
pi_42164239
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:40 schreef existenz het volgende:

Tuurlijk hoef je ene leaseauto niet te accepteren, maar jouw werkgever is ook niet verplicht om dan jouw brandstof te vergoeden.

Er wordt toch voorzien in zakelijk vervoer? Als TS een prima auto heeft: gewoon km registratie en zakelijk gratis rijden, prima toch.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_42168803
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:14 schreef overhyped het volgende:

[..]

Tuurlijk hoef je ene leaseauto niet te accepteren, maar jouw werkgever is ook niet verplicht om dan jouw brandstof te vergoeden.

Er wordt toch voorzien in zakelijk vervoer? Als TS een prima auto heeft: gewoon km registratie en zakelijk gratis rijden, prima toch.
Daar gaat het niet over. Een werkgever mag jouw geen lease auto opdringen die je geen lease auto wil hebben.
pi_42169841
Je kan het ook heel simpel doen, gewoon op de fiets naar je werk en daar je auto ophalen. En/of inderdaad kilometer registratie bijhouden. Woon-werk kilomters zijn onbelast trouwens tegenwoordig.

In veel gevallen kan een lease auto overigens goedkoper zijn dan zelf een auto rijden, maar dit is afhankelijk van wat je prive anders zou rijden en wat voor een auto je baas je aanbiedt.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_42169971
quote:
Op woensdag 27 september 2006 14:35 schreef PeuRac het volgende:
Je kan het ook heel simpel doen, gewoon op de fiets naar je werk en daar je auto ophalen. En/of inderdaad kilometer registratie bijhouden. Woon-werk kilomters zijn onbelast trouwens tegenwoordig.

In veel gevallen kan een lease auto overigens goedkoper zijn dan zelf een auto rijden, maar dit is afhankelijk van wat je prive anders zou rijden en wat voor een auto je baas je aanbiedt.
volgens mij is het wel goedkoper hoor... Weetje wat benzine kost, eurotje of 150 per week, dat alleen als is 7800 euro per jaar (al meer dan je bijtelling = winst), en dan nog onderhoud, schade, noem maar op. En het is iig veel makkelijker
En dat tanken bv heeft niet zoveel te maken met wat voor auto je krijgt...

edit: tenzij je natuurlijk diesel gaat rijden en/of weinig kilometers maakt, dan zal dat minder kosten zodat het onder je bijtelling komt, maar dan nog zit je met onderhoud ed...
pi_42170369
volgens mij had ts het over 12000 km bij een gemiddeld verbruik van rond de 1/11 wat bijna wel te halen is met een "normale" auto kom je niet aan 150 euro/week aan bezine eerder aan de 30 a 40 euro ....
quote:
Op woensdag 27 september 2006 14:39 schreef Repeat het volgende:

[..]

volgens mij is het wel goedkoper hoor... Weetje wat benzine kost, eurotje of 150 per week, dat alleen als is 7800 euro per jaar (al meer dan je bijtelling = winst), en dan nog onderhoud, schade, noem maar op. En het is iig veel makkelijker
En dat tanken bv heeft niet zoveel te maken met wat voor auto je krijgt...

edit: tenzij je natuurlijk diesel gaat rijden en/of weinig kilometers maakt, dan zal dat minder kosten zodat het onder je bijtelling komt, maar dan nog zit je met onderhoud ed...
The best way to life is to life your live
pi_42174288
quote:
Op woensdag 27 september 2006 14:54 schreef menmul het volgende:
volgens mij had ts het over 12000 km bij een gemiddeld verbruik van rond de 1/11 wat bijna wel te halen is met een "normale" auto kom je niet aan 150 euro/week aan bezine eerder aan de 30 a 40 euro ....
12000 km/jaar = 1000km/maand = 90 liter per maand = 140 euro per maand = inderdaad 30-40 euro per week.

1/11 is voor de gemiddelde benzine wagen goed te doen op lange afstanden. 1/20 voor een gemiddelde diesel ook wel. Dan kom je dus op:

1000km/maand = 50 liter per maand = 60 euro per maand = 15-20 euro per week.

Afijn; daar kan een leasewagenbijtelling echt niet tegen op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')