abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:00:26 #1
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42049638
Oke, ik ben dus een pc in m'n auto aan het bouwen en eigenlijk is alles af.

Het enige probleem wat ik heb is dat de voeding geaard moet worden, en ik weet niet precies waaraan.

Één optie waar ik zelf al aan heb gedacht is om de voeding te verbinden met de carosserie, maar dat is niet zo makkelijk in mijn auto. En nu zat ik te denken aan de sigarettenaansteker. De zijkant, kan ik die gebruiken als aarde? Heeft iemand wellicht nog andere goede ideeën?
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
pi_42049809
ls het goed is heeft je radio ook een aarde ergens ...
The best way to life is to life your live
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:08:35 #3
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42049858
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:07 schreef menmul het volgende:
ls het goed is heeft je radio ook een aarde ergens ...
Ja dat is de reden dat ik denk dat de carosserie een aarde is. Mijn autoradio deed niets totdat ik er de antenne instopte. En die zit direct aan mijn chassis vast (logisch). En dus moet dat eigenlijk wel een aarde zijn, anders zie ik geen reden dat de autoradio het niet deed.
pi_42049889
Je chassis is aarde. Een extra versterker sluit je ook aan op je carrosserie.
Daarom geen kortsluiting maken, in een auto krijg je dan vrij snel brand omdat je weer geen aardlekschakelaar heb
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:11:19 #5
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_42049935
Of je haalt een pak (tuin)aarde bij het tuincentrum ;-)
* DarkChylde is verbaasd dat deze nog niet voorbij is gekomen
I am always right, once I thought I was wrong, but I was mistaken
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:11:42 #6
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42049953
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Daarom geen kortsluiting maken, in een auto krijg je dan vrij snel brand omdat je weer geen aardlekschakelaar heb
Aha, helder

En erm, maak ik kortsluiting als ik de aarde van een pc voeding in de - pool van de sigarettenaansteker duw?
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:12:19 #7
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42049966
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:11 schreef DarkChylde het volgende:
Of je haalt een pak (tuin)aarde bij het tuincentrum ;-)
* DarkChylde is verbaasd dat deze nog niet voorbij is gekomen
Ik had de reactie verwacht en er daarom [stroom] voorgezet.
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:18:41 #8
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_42050120
in een auto heb je geen aarde..
Het heet niet voor niets aarde..
De aarde in een huis zit verbonden in de meterkast met een pin die in de (jawel) aarde geslagen is..
Je hebt hooguit een massa in de auto ..
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:19:54 #9
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42050155
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:18 schreef Bill_E het volgende:
in een auto heb je geen aarde..
Het heet niet voor niets aarde..
De aarde in een huis zit verbonden in de meterkast met een pin die in de (jawel) aarde geslagen is..
Je hebt hooguit een massa in de auto ..
Oké, zit iets in. Bedankt voor de verbetering. Maar erm, weet je dan een manier om de aarde van de pc voeding aan de massa van m'n auto te hangen?
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:23:48 #10
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_42050246
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:19 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Oké, zit iets in. Bedankt voor de verbetering. Maar erm, weet je dan een manier om de aarde van de pc voeding aan de massa van m'n auto te hangen?
jep. het beste kan je gewoon ergens een aardpunt opzoeken.. die zitten er meerdere in een auto.. dit is gewoon een bout die in het chasie zit. Of gewoon helemaal een kabel naar je minpool van je accu toeleggen en dar bij aansluiten.
Je kan ook een gaatje boren in een staal deel van je wagen en daar een schroefje in draaien met een aard klem eronder.. helaas kan roest een gevolg daarvan zijn rond dat gaatje. ( btw metaal schilvers altijd direct opruimen die zijn klote voor je apparatuur en kunne ook roest veroorzaken als ze op een gelakt deel van je wagen liggen)
pi_42050260
Als het goed is zit op je motorblok een schroef waard e massa ansluiting van je accu zit. Daar kan vast je pc voedinkje ook nog wel bij.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_42050272
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Als ik even mag mierenneuken.....
Je chassis is _massa_, wat in het geval van een auto niet hetzelfde is als _aarde_.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_%28elektriciteit%29)

Verder geen 'bezwaren' tegen genoemde oplossingen.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:27:04 #13
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42050326
Maar de belangrijkste vraag geld nog steeds, kan ik de aarde van mijn pc gewoon aan de - pool van de sigarettenaansluiting hangen? Dan hoef ik namelijk een stuk minder moeilijk te doen.
pi_42050446
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:27 schreef Willaaam het volgende:
Maar de belangrijkste vraag geld nog steeds, kan ik de aarde van mijn pc gewoon aan de - pool van de sigarettenaansluiting hangen? Dan hoef ik namelijk een stuk minder moeilijk te doen.
Ja hoor, gewoon de pool pakken die naar de metalen buitenkant van de aansteker gaat.
Zorg er wel voor dat je een zekering in de + lijn van je computer stopt, zodat bij kortsluiting in je PC de zekering stuk gaat en niet je PC of je spanningslevering in de auto.

Succes!
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:33:46 #15
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42050500
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:31 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Ja hoor, gewoon de pool pakken die naar de metalen buitenkant van de aansteker gaat.
Zorg er wel voor dat je een zekering in de + lijn van je computer stopt, zodat bij kortsluiting in je PC de zekering stuk gaat en niet je PC of je spanningslevering in de auto.

Succes!
Mijn held
  vrijdag 22 september 2006 @ 16:43:00 #16
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_42050654
Sorry hoor maar als je dit soort pure BASISkennis van zoiets simpels als het electrisch circuit van een auto al niet snapt (ik bedoel, een meer eenvoudige situatie als de 12 voltlijnen in een auto is er gewoon niet), hoe krijg je het dan in godsnaam voor elkaar daar een pc stabiel draaiend in te krijgen. No offence hoor, het is een leuk ID (zeg ik uit ervaring) maar hoe kom je erop hieraan te beginnen zonder basis electronica kennis ?

EDIT: Dit is geen flame maar komt voor mij op hetzelfde neer als ik nu besluit een trui te gaan breien met 4 door elkaar lopende patronen....

Desalniettemin goed plan: Tip: Pak gewoon een + lijn recht van de accu en zeker hem af !!! Voor een goede massa gewoon een bout losdraaien, oog eronder, kabel aan oog en bout er weer op. Zit er niet zo'n aansluitpunt dan maak je er één door een gaatje te boren en een parkertje (zelftappende schroef) te gebruiken. Krab wel de verf van het metaal af voor een goed contact ! Suc6

[ Bericht 41% gewijzigd door JMrules op 22-09-2006 16:54:03 ]
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
pi_42050934
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:31 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Succes!
Ik zou het zeer zeker niet doen. Je PC werkt op 240 volt. In je voeding van je PC zit een ontstoorfilter die zijn storing naar je PC aarde afvoert. Er zit vanaf je fase en vanaf je 0 van je voeding beide een condensator naar de aarde aansluiting van je PC.
Gevolg is dus dat daar de halve voedings spanning op staat, 120 volt dus. Op zich niets mis mee normaal gesproken, omdat die aan de aard aansluiting van je huis hangt en daarmee die spanning neutraliseerd, het is immers slechts onbelaste spanning veroorzaakt door die beide condensatoren.
Sluit je pc thuis maar eens aan op een niet geaard stopcontact, hou dan met je ene hand de aarde beet (randaarde contact van stopcontact, verwarmins of waterleidings buis) en raak dan je PC aan.
Je zal er niets van krijgen, maar je voelt dan wel degelijk die 120V.

In je auto echter kan dat behoorlijke problemen geven als je de aard aansluiting aan de massa van je pc zet. Zowel vanaf je PC gezien naar de rest van je auto toe, alswel van je auto naar je PC toe. Je wilt namelijk niet weten hoeveel spanning er op je carrosserie van je auto komt te staan tijdens het rijden, die gooi je dan dus op de voeding van je PC.

Je kan dan 2 dingen doen, de PC voeding openmaken en dat ontstoorfilter eruit halen (je hebt immers geen lichtnet storing omdat je hem via een converter aansluit en niet op het lichtnet), of zorgen dat je je pc dubbel isoleerd, dus volledig in een kunstof omkasting zet.

Maar even andere vraag, waarom gebruik je geen laptop in je auto ipv een gewone PC, die heeft immers geen aardaansluiting nodig, voorkom je ook het hele probleem.
En je kan dan een heel klein convertertje gebruiken, met 100 Watt kom je dan al een heel eind.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sakura op 22-09-2006 17:19:16 ]
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 23 september 2006 @ 09:22:49 #18
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42070192
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:58 schreef Sakura het volgende:

[..]
-Knip-
Nou ik snap je zorgen, maar ik ben er gister mee naar apeldoorn gereden (dat is 150 heen en 150 terug) en alles werkte prima. Dus ik zal er wel tien keer geëlektrocuteerd van raken, maar de pc raak ik toch niet aan. Toch bedankt voor de goede zorgen .

Verder, ik gebruik een hele dunne terminal met een geode processor erin. Verbruik is totaal, met harde schijf, 25 watt. Deze hangt ook gewoon aan een lichte convertor. De reden waarom ik dit apparaat gebruik in plaats van een laptop is dat deze gratis is (het boeit me dan ook weinig als die voeding zichzelf de pijp uit helpt, voor hem 20 anderen maar dan ga ik wel nog een keertje nadenken).

En de reactie op de kerel boven me met elektrische basiskennis. Je kan een pc bouwen, uit elkaar halen, helemaal begrijpen en dan nog hoef je op het gebied van stroom alleen maar te begrijpen hoe een molex werkt en hoe je watt berekend. Dat ik dan als enige niet weet waar de aarde naartoe moet (begrijpelijk, zoals ik hierboven heb begrepen heeft een auto helemaal geen aarde), daar kom ik nog wel overheen. Maargoed, nooit te laat voor leren eh.
  zaterdag 23 september 2006 @ 15:09:41 #19
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_42076811
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:22 schreef Willaaam het volgende:
En de reactie op de kerel boven me met elektrische basiskennis. Je kan een pc bouwen, uit elkaar halen, helemaal begrijpen en dan nog hoef je op het gebied van stroom alleen maar te begrijpen hoe een molex werkt en hoe je watt berekend. Dat ik dan als enige niet weet waar de aarde naartoe moet (begrijpelijk, zoals ik hierboven heb begrepen heeft een auto helemaal geen aarde), daar kom ik nog wel overheen. Maargoed, nooit te laat voor leren eh.
Als je in je eerste post had omschreven dat je een 12V-->220V converter wilde aansluiten ipv te spreken over "een pc voeding" dan had je waarschijnlijk ook andere reacties kunnen verwachten...
Ik (en anderen) gingen er namelijk van uit dat je een ATX voeding bedoelde terwijl jij het over een "Inverter" hebt en dat is toch wel een ander verhaal.

Maargoed, het werkt dus, veel plezier ermee. (Post was ook niet als flame bedoeld hoor want dit soort dingen kan ik alleen maar toejuichen)

P.s. Als je een thinclient gebruikt heb je waarschijnlijk ook een externe adapter (net als bij een notebook zal ik maar zeggen) In de meeste gevallen geeft deze adapter 12V af (60 watt adapter ofzo). Wat je nu dus doet is van 12V accuspanning naar 220V gaan om vervolgens weer terug naar 12V te gaan. Zoals je snapt kan dit beter. Er zijn namelijk spanningsstabilisators beschikbaar die van de 12 V autospanning recht naar een stabiele 12V gaan om een pc op aan te sluiten. Deze dingen en meer vind je o.a. bij www.myelectronics.nl.
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
pi_42076905
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:11 schreef Willaaam het volgende:
Aha, helder
En erm, maak ik kortsluiting als ik de aarde van een pc voeding in de - pool van de sigarettenaansteker duw?
Nee, maar het is wel een te dun lijntje om te gebruiken als aarde!

Je hebt vast wel ergens in/aan je dashboard een schroefje zitten die in metaal gaat, mooie plek voor aarde!
pi_42076947
Over aarde en auto's..

Dat sliertje aan de achterkant van een auto (van rubber met ijzerdraadje erin? ) is dat om aarde te maken?
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_42077268
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:16 schreef Kluupkluup het volgende:
Over aarde en auto's..

Dat sliertje aan de achterkant van een auto (van rubber met ijzerdraadje erin? ) is dat om aarde te maken?
Ja,maar dan met name om statische elektriciteit af te voeren.In dat rubber sliertje loopt een koperdraad en die maakt contact tussen het chassis en de straat.Normaal gesproken gaat dat door de luchtvochtigheid prima zonder zo'n ding,maar als het vriest is de luchtvochtigheid vaak laag.(daarom krijgen mensen gesprongen lippen en een droge huid) en vindt de elektriciteit via iets anders zijn weg.Bijvoorkeur via degene die in- of uitstapt.Vocht geleid en de mens bestaat voor zo'n 80% uit water.Vandaar dat je 's winters sneller een opduvel krijgt dan zomers.
pi_42077658
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:31 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ja,maar dan met name om statische elektriciteit af te voeren.In dat rubber sliertje loopt een koperdraad en die maakt contact tussen het chassis en de straat.Normaal gesproken gaat dat door de luchtvochtigheid prima zonder zo'n ding,maar als het vriest is de luchtvochtigheid vaak laag.(daarom krijgen mensen gesprongen lippen en een droge huid) en vindt de elektriciteit via iets anders zijn weg.Bijvoorkeur via degene die in- of uitstapt.Vocht geleid en de mens bestaat voor zo'n 80% uit water.Vandaar dat je 's winters sneller een opduvel krijgt dan zomers.
Ok, duidelijk verhaal.. thnx
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_42079784
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:14 schreef Italo het volgende:

[..]

Nee, maar het is wel een te dun lijntje om te gebruiken als aarde!

Je hebt vast wel ergens in/aan je dashboard een schroefje zitten die in metaal gaat, mooie plek voor aarde!
pi_42082979
rails van de stoelen ?
  zondag 24 september 2006 @ 11:09:37 #26
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_42088711
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:09 schreef JMrules het volgende:
P.s. Als je een thinclient gebruikt heb je waarschijnlijk ook een externe adapter (net als bij een notebook zal ik maar zeggen) In de meeste gevallen geeft deze adapter 12V af (60 watt adapter ofzo). Wat je nu dus doet is van 12V accuspanning naar 220V gaan om vervolgens weer terug naar 12V te gaan. Zoals je snapt kan dit beter. Er zijn namelijk spanningsstabilisators beschikbaar die van de 12 V autospanning recht naar een stabiele 12V gaan om een pc op aan te sluiten. Deze dingen en meer vind je o.a. bij www.myelectronics.nl.
Helaas, ik heb een thincliënt met ingebouwde voeding. Het probleem van mijn inverter (daar had ik ook helemaal niet over nagedacht bij aanschaf) is dat er alleen maar een eurostekker aansluiting aan zit. En daar zit dus geen aarde/massa bij.

Iets hieronder wordt gezegd de rails van de stoel, zou dat werken? Dat is namelijk wel een eitje natuurlijk. Dan hoef ik ook geen gat te boren in m'n auto. Even aangenomen dat het waar is dat het -pool lijntje "te dun" is. Ik dacht alleen dat er op de aarde niet zoveel gevaarlijks staat. Als ik zelf de aarde vastpak van de thincliënt-voeding dan is het gebrom ook weg. En ik leef nog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')