abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42164975
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:36 schreef Jumparound het volgende:

[..]

dat bedoelde ik dus met negatieve beeldvorming
We doen allemaal min of meer hieraan mee
pi_42165072
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:24 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Jip, maar dan zeg ik op mijn beurt weer: waar komen al die vooroordelen/generalisaties dan vandaan en waarom hebben mensen nou vooral over deze bevolkingsgroep vaak een extreme mening? Dat moet toch érgens vandaan komen.

En stel d'r komt een nieuwe jongen bij me werken, en die is Marokkaans. Dan zal dat aan m'n zak jeuken en zal ik echt niet raar of bot tegen 'm gaan doen alleen omdat 't een Marokkaan is. Feit is gewoon, ik heb alleen maar slechte ervaringen met ze. IIk heb dus reden genoeg voor vooroordelen. En tja, d'r zullen heus wel goede tussen zitten, die ben ik echter nog nooit tegengekomen.
Ik neem sowieso niet aan dat het een feit is dat jij enkel slechte ervaringen met Marokkanen hebt. Of je ziet alleen de negatieve dingen of je kijkt niet goed genoeg. Daarnaast behoor je te weten dat die enkele voorbeelden die jij erbij haalt niet moeten opgaan voor een complete bevolkingsgroep. Je moet beseffen dat je vooroordelen niet meer zijn dan individuele voorbeelden die je niet moet generaliseren naar een complete groep. Mag ook niet, dat is immers discriminatie.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_42165357
Tja en omgedraaid komen de blonde dames er ook niet in bij pa & ma Marrokaan denk ik zo.
pi_42165374
Discriminatie is al jaren een 'blank' probleem.
pi_42165409
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:43 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik neem sowieso niet aan dat het een feit is dat jij enkel slechte ervaringen met Marokkanen hebt. Of je ziet alleen de negatieve dingen of je kijkt niet goed genoeg. Daarnaast behoor je te weten dat die enkele voorbeelden die jij erbij haalt niet moeten opgaan voor een complete bevolkingsgroep. Je moet beseffen dat je vooroordelen niet meer zijn dan individuele voorbeelden die je niet moet generaliseren naar een complete groep. Mag ook niet, dat is immers discriminatie.
Tja, dat is toch lastig voor elkaar te krijgen gezien de enorme media-hype rondom het woord Marrokaan.
Daarnaast kan je natuurlijk wel heel lief gaan roepen dat het discriminatie is om ze zo te beoordelen, maar feit is dat het toch ook voor een groot gedeelte aan de groep zelf ligt; ze doen immers aan hun eigen trendsetting mee.
pi_42165425
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:53 schreef WeirdMicky het volgende:
En met zo`n statement vat je het hele probleem samen: wij<>zij.
pi_42165664
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja, dat is toch lastig voor elkaar te krijgen gezien de enorme media-hype rondom het woord Marrokaan.
Daarnaast kan je natuurlijk wel heel lief gaan roepen dat het discriminatie is om ze zo te beoordelen, maar feit is dat het toch ook voor een groot gedeelte aan de groep zelf ligt; ze doen immers aan hun eigen trendsetting mee.
Er is geen echte hún. Het is geen groep die elke week vergaderd over de situatie. De 'goede' kennen de 'slechte' niet of nauwelijks.

Net als dat een begrip als 'wij' heel vaag is. Bedoel je met 'wij' dan ook alle Nederlandse verkrachters, drugsdealers, pimps, etc?
pi_42165779
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:02 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Er is geen echte hún. Het is geen groep die elke week vergaderd over de situatie. De 'goede' kennen de 'slechte' niet of nauwelijks.

Net als dat een begrip als 'wij' heel vaag is. Bedoel je met 'wij' dan ook alle Nederlandse verkrachters, drugsdealers, pimps, etc?
Ik bedoel er niks mee. Je impliceert het zelf al met het feit dat discriminatie een "blank" iets zou zijn. Zelden zo`n mooie tegenstelling en ironische post gezien van mensen hier Generaliserend en tegelijkertijd discriminerend ten top
pi_42165949
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:43 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

En dat doe ik wel. Mijn vriendin is nog nooit door een Chinees of Pool voor "Hoer!" uitgescholden. Met mij is er nog nooit door een groepje Chinezen/Polen ruzie gezocht. Hier in de buurt zijn het echt geen Chinezen / Polen die in groepsverband vandalisme plegen en overlast veroorzaken. Het zijn juist áltijd Marokkanen waar ik zo'n dingen mee ervaar. Nou kun je wel de moraalridder gaan uithangen en het standaardantwoord "Maar ze zijn toch niet allemaal zo?" gaan gebruiken, maar ten eerste zeg ik nergens dat ze állemaal zo zijn, en ten tweede is het gewoon een feit dat overlast en criminaliteit in die bevolkingsgroup, in verhouding met alle andere bevolkindsgroepen hier in Nederland, gewoon veel hoger (té hoog) ligt.
quote:
En met zo'n statement wil jij mij vertellen dat ik generaliseer? Dream on.
pi_42166103
Ten eerste, je generaliseert wel. Ten tweede weet je niet of het enkel Marokkanen zijn die vandalisme plegen. Ten derde is dat wellicht een groepje van 5 of 10 Marokkanen en verder ken je er vast niet meer dan 10.

Verder is het probleem juist dat discriminatie constant een 'blank' probleem wordt gemaakt. De nadruk van de politiek lag constant op de gewetensgrens van de autochtone bevolking, terwijl relatief weinig aandacht werd besteed aan de discriminatie van allochtonen t.a.v. autochtonen. Als je dit niet snapt, ga ik het je niet uitleggen.

En generaliseren is vaak een noodzakelijk kwaad, maar zoals je ziet ben ik vrij genuanceerd. Als racisten dit ook waren, dan waren ze geen racist.
pi_42166143
quote:
Bedoel je hiermee dat alleen ' blanken ' discrimineren ?....
Ik hoop dat dit als grap is bedoeld ?
pi_42166158
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:18 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Bedoel je hiermee dat alleen ' blanken ' discrimineren ?....
Ik hoop dat dit als grap is bedoeld ?
Kijk eens de post boven je.
pi_42166331
quote:
Ten eerste, je generaliseert wel.
Doe ik ook, en daar heb ik allemaal redenen voor. Ik kan hier natuurlijk ook Chinezen, Polen, Indo's, Belgen, enz. gaan afkraken maar dat doe ik niet. Waarom niet? Omdat je van die die mensen echt nooit last hebt, wel openstaan voor onze samenleving, cultuur en regels en zich wel gewoon fatsoenlijk met de Nederlanders mengen.
quote:
Ten tweede weet je niet of het enkel Marokkanen zijn die vandalisme plegen.
Zeg ik ook nergens. Maar in de meeste gevallen hier in de buurt is dat wel zo.
quote:
Ten derde is dat wellicht een groepje van 5 of 10 Marokkanen en verder ken je er vast niet meer dan 10.
Oh geloof me, ik ken d'r genoeg. Ik heb ook ooit op een VMBO gezeten, ik fitness héél regelmatig en daar komen d'r ook genoeg, en als je hier in Sittard, en dan vooral Geleen (stadje verderop) bent daar lopen d'r meer dan genoeg rond hoor.

Nogmaals, ik baseer ik mijn mening op mijn eigen ervaringen niet op nieuwsberichten en wat de media ons verteld. Want goh, wat staan ze maar vaak negatief in het nieuws zeg, dat komt zeker ook alleen omdat Nederlanders, 'blanke' mensen generaliserend en racistisch zijn.

Wat wil je me verder trouwens bewijzen met je posts? Ik weet heus wel dat er ook goede Marokkanen zijn hoor, dat hebben al meerdere moraalridders me verteld. Alleen vallen de 'slechte' constant maar weer op. Niet alleen in mijn ogen, maar kennelijk ook in die van andere mensen, en de media.
pi_42166624
Ik hoef niks te bewijzen, ik laat alleen zien dat een bepaalde vorm van nuance wel belangrijk is. Als je dan dit soort berichten post als hieronder, dan denk ik toch echt dat je op dat punt nog wat kan leren.
quote:
Op woensdag 27 september 2006 00:21 schreef Tuvai.net het volgende:
Kan het me erg voorstellen hoor. Ik zou als ik een dochter zou hebben echt niet blij zijn als mijn dochtertje ineens met een Marokkaan thuis komt, ook al is 'ie 'lief' en 'goed' voor m'n dochter.

Die gasten zijn gewoon geboren in en/of opgevoedt met een compleet andere, en voor ons zelfs vaak agressieve cultuur. Ik heb veel 'gewone' vriendinnen en veel er van hebben het tevergeefs tohc met een Marokkaan geprobeerd, en van al die meiden is er nog maar één die wél nog met d'r Marokkaanse vriend samen is. Al die andere meiden hebben d'r een punt achter gezet omdat OF hun vriendje alleen maar seks wou OF dat ze met hun vuisten deden praten in plaats van met de mond.

Het is gewoon een heel vrouwonvriendelijke cultuur waar die gastjes in opgroeien. En dan heb je ook nog eens het probleem dat als je een Marokkaanse partner hebt, dat je een schoonfamilie d'r bij krijgt die jou als Nederlander/niet-moslim gewoon totaal niet accepteert, en zelfs jou relatie dwarsboomt

Nota bene ken ik ook een paar Marokkaanse meisjes die gewoon een bloedhekel hebben aan hun eigen vader, en die zelf zeggen dat ze het achterlijk vinden hoe ze met dat naar hun mening achterlijke geloof worden opgevoed. Maar ja, wat willen ze? Als ze ook maar met iets in tegenspraak gaan krijgen ze klappen en worden ze de straat opgeflikkerd.

Die cultuur past gewoon niet hier in dit land, laat staan in een relatie.
Er is niet 1 cultuur waarin die 'gastjes' opgroeien. Toch lijkt het net alsof elke negatieve buitenlander hetzelfde wordt opgevoed. Dat je voorbeelden niet kloppen wil ik niet zeggen, maar het blijkt ook dat je je in een milieu begeeft waarin dat blijkbaar vaker voorkomt. Op mijn HBO hadden we juist een paar relaxte Marokkanen. Om maar een voorbeeld te geven.
pi_42167357
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:17 schreef WeirdMicky het volgende:
Ten eerste, je generaliseert wel.
Jij dus ook
quote:
Ten tweede weet je niet of het enkel Marokkanen zijn die vandalisme plegen
.

Idd maar jiij ook niet dat het niet zo is
quote:
Ten derde is dat wellicht een groepje van 5 of 10 Marokkanen en verder ken je er vast niet meer dan 10.
Of het zijn er 1000 (gokken kunnen we allemaal )
quote:
Verder is het probleem juist dat discriminatie constant een 'blank' probleem wordt gemaakt. De nadruk van de politiek lag constant op de gewetensgrens van de autochtone bevolking, terwijl relatief weinig aandacht werd besteed aan de discriminatie van allochtonen t.a.v. autochtonen. Als je dit niet snapt, ga ik het je niet uitleggen.
Dat snap ik ...maar helaas werken we het nog in de hand ook om dat vooral niet te veranderen
quote:
En generaliseren is vaak een noodzakelijk kwaad, maar zoals je ziet ben ik vrij genuanceerd.
Tja ..kwestie wat je genuanceerd noemt he
quote:
Als racisten dit ook waren, dan waren ze geen racist.
Helaas wordt dit woord wel erg snel gebruikt ,voor een ieder die niet voor 100% positief tegenover de ' buitenlander' staat

woensdag 27 september 2006 @ 13:07:17 #167
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_42167446
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:37 schreef WeirdMicky het volgende:
<snip>
Er is niet 1 cultuur waarin die 'gastjes' opgroeien. Toch lijkt het net alsof elke negatieve buitenlander hetzelfde wordt opgevoed. Dat je voorbeelden niet kloppen wil ik niet zeggen, maar het blijkt ook dat je je in een milieu begeeft waarin dat blijkbaar vaker voorkomt. Op mijn HBO hadden we juist een paar relaxte Marokkanen. Om maar een voorbeeld te geven.
Dat eerste, daar heb je ronduit gelijk in. En niet alles is zwart-wit, alles is gewoon meerdere tinten grijs.. Zou leuk zijn als mensen dat eens begrepen.
Aan de andere kant vind ik jouw voorbeeld wel treffend; "Op mijn HBO.." Hier heb jij het dus over hoger opgeleide Marokkanen, terwijl Tuvai.net een voorbeeld aanhaalt over leerlingen van VMBO. Ik meen dat er een verschil is tussen deze 2 opleidingsniveau's. Immers, om een hogere studie te kunnen volgen, is toch wel enige mate van kennis vereist en moet men toch ook wel sociaal onderlegd zijn. Ik weet zeker dat het voor lager opgeleide Marokkanen moeilijker is aansluiting te vinden in de maatschappij.

Maar wat je ook niet moet onderschatten denk ik is dat e.e.a. ook met elkaar samenhangt. Hoe komt het dat er zoveel laagopgeleide marokkanen zijn? De groep die steeds in de media komt, die je op straat rond ziet hangen e.d.? Misschien juist vanwege de opvoeding. Geen Nederlands leren thuis, dus al met een achterstand op school beginnen. Behouden opvoeding? Naar een aparte school, waar over het algemeen "allochtone" kinderen les volgen. Een aantal keren op TV gezien (Nova o.i.d.?) dat het niveau van onderwijs op scholen waar voornamelijk allochtone kinderen les volgen, ook te wensen over laat om een of andere reden. (dit ten opzichte van scholen waar voornamelijk autochtone kinderen les volgen) Dit alles werkt elkaar wel in de hand natuurlijk..
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_42167590
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:03 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Jij dus ook
Maar niet op basis van huidskleur of andere discriminerende kenmerken.
quote:
Idd maar jiij ook niet dat het niet zo is
Nogal logisch, hij haalt dit voorbeeld aan, moet ik dan met bewijzen komen van die omgeving? Nee. Ik geef enkel aan dat mensen te snel álle problemen de schuld geven aan een enkele groep. Dit is kortzichtig, net als die opmerking van je.
quote:
Of het zijn er 1000 (gokken kunnen we allemaal )
Ook hier snap je weer mijn punt niet. Als mensen slechts een handjevol buitenlanders kennen, maar toch beweren dat ze geen énkele goede Turk of Marokkaan kennen, dan is dat simpelweg dwaas. Als je elke Marokkaan zou kennen, zou je heel anders oordelen. Dat is mijn punt, of die er nou 10 of 1000 kent. Toch is dat van mij minder een gok dan dat van jou, ik praat tenminste met enig waarschijnlijkheidsbesef.
quote:
Dat snap ik ...maar helaas werken we het nog in de hand ook om dat vooral niet te veranderen
We? Hoe? Waarom? Ik denk juist dat dat erg meevalt sinds Fortuyn.
quote:
Tja ..kwestie wat je genuanceerd noemt he
Ik studeer een sociale wetenschap. Daarin wordt al direct duidelijk gemaakt dat generaliseren een noodzaak is, omdat je niet alles objectief kan beoordelen. Toch kan je er wel naar streven om zo min mogelijk te generaliseren waar dat van belang kan zijn. Dat is een stukje nuance dat veel mensen missen. Aan jou om te bepalen of je dat zelf hebt of niet.
quote:
Helaas wordt dit woord wel erg snel gebruikt ,voor een ieder die niet voor 100% positief tegenover de ' buitenlander' staat

Dat het woord snel wordt gebruikt okay, maar ik zal je de definitie geven en dan kan je wederom kijken of je dat zelf bent of niet.

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
pi_42167680
quote:
Jij hebt de rassenrellen in A'dam-Oost zeker gemist....
Niggaz & Mocro's die elkaar overhoop steken is in jouw ogen een 'Blank Probleem' ???

Welke linkse partij ga jij stemmen?
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
pi_42167756
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:16 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Jij hebt de rassenrellen in A'dam-Oost zeker gemist....
Niggaz & Mocro's die elkaar overhoop steken is in jouw ogen een 'Blank Probleem' ???

Welke linkse partij ga jij stemmen?
Ik stem rechts, ongenuanceerde mongool.
pi_42168060
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:12 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Maar niet op basis van huidskleur of andere discriminerende kenmerken.
Nee ,maar wel aan de hand van de opmerkingen die ze maken
[..]
quote:
Nogal logisch, hij haalt dit voorbeeld aan, moet ik dan met bewijzen komen van die omgeving? Nee. Ik geef enkel aan dat mensen te snel álle problemen de schuld geven aan een enkele groep. Dit is kortzichtig, net als die opmerking van je.
[..]
Was dat laatste gedeelte nu echt nodig ?..het voegt niets to namelijk ..is ' iemand zijn mening respecteren ' te veel gevraagd ?
Je zegt trouwens wel min of meer dat je denkt dat het waarschijnlijk maar 10 man (ongeveer) zijn hoewel je zijn ' buurt ' niet kent ?
Trouwens ,maar blijven ontkennen dat een bepaalde groep problemen veroorzaakt (of het gewoon doodzwijgen ) draagt ook niet bij aan een oplossing
quote:
Ook hier snap je weer mijn punt niet. Als mensen slechts een handjevol buitenlanders kennen, maar toch beweren dat ze geen énkele goede Turk of Marokkaan kennen, dan is dat simpelweg dwaas. Als je elke Marokkaan zou kennen, zou je heel anders oordelen.
Of niet , dat weten we niet omdat NIEMAND alle Marokkanen kent (of van welke groep dan ook iedereen kent ) dus dat is een vreemd argument imo
Dus als iemand 20 Marokkanen kent (als vooreeld) en hij heeft met alle 20 slechte ervaringen ,dan klopt de stelling toch ?
Hij kent immers slechts die 20 personen en geen anderen ?
quote:
Dat is mijn punt, of die er nou 10 of 1000 kent. Toch is dat van mij minder een gok dan dat van jou, ik praat tenminste met enig waarschijnlijkheidsbesef.
[..]
Natuurlijk was mijn getal overdreven daarom noemde ik dat getal ook..jammer dat je dat niet snapt
quote:
We? Hoe? Waarom? Ik denk juist dat dat erg meevalt sinds Fortuyn.
Ik zie nauwelijks een verbetering maar misschien is min perspectief anders dan het jouwe ?
[..]
quote:
Ik studeer een sociale wetenschap. Daarin wordt al direct duidelijk gemaakt dat generaliseren een noodzaak is, omdat je niet alles objectief kan beoordelen. Toch kan je er wel naar streven om zo min mogelijk te generaliseren waar dat van belang kan zijn. Dat is een stukje nuance dat veel mensen missen. Aan jou om te bepalen of je dat zelf hebt of niet.
[..]
Ik vind van wel...
quote:
Dat het woord snel wordt gebruikt okay, maar ik zal je de definitie geven en dan kan je wederom kijken of je dat zelf bent of niet.

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
Ik ben het niet....
Maar dan zijn bv Moslim extremisten het duidelijk wel
En vele andere (streng ) gelovigen ook
En wat dacht je van bepaalde voetbalsupporters .
pi_42168253
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:19 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik stem rechts, ongenuanceerde mongool.
Dan is het goed

P.S.
* Mr-Mackey heeft slechts 46 chromosomen
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
pi_42168383
gaat dit topic alleen over marokkanen of mag ik hier ook posten
ik ben 3x geweigerd? door de ouders (vooral de vaders) van vriendinnen
ze deden alle 3 vanaf het begin al moeilijk. terwijl ik er gewoon netjes uitzie, me netjes gedraag en hun dochters met respect behandel
3x was de reden; je bent een spanjaard en dat is niet goed genoeg
de laatste keer was het ergst, ik stelde me de 1e keer dat ik haar ouders zag netjes voor en die vader wou me meteen al geen hand geven, vanaf toen mocht ik daar niet meer komen en als ik haar ophaalde werd ik uitgescholden voor kanker spanjaard
Vive al máximo
pi_42168764
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:42 schreef Vida het volgende:
gaat dit topic alleen over marokkanen of mag ik hier ook posten
ik ben 3x geweigerd? door de ouders (vooral de vaders) van vriendinnen
ze deden alle 3 vanaf het begin al moeilijk. terwijl ik er gewoon netjes uitzie, me netjes gedraag en hun dochters met respect behandel
3x was de reden; je bent een spanjaard en dat is niet goed genoeg
de laatste keer was het ergst, ik stelde me de 1e keer dat ik haar ouders zag netjes voor en die vader wou me meteen al geen hand geven, vanaf toen mocht ik daar niet meer komen en als ik haar ophaalde werd ik uitgescholden voor kanker spanjaard
Kijk dat vind ik dan ook weer erg verkeerd. Als je echt gewoon een nette kerel bent en thuis niet via een cultuur/opvoeding opgegroeid bent die gewoon totaal anders is als die van mijn dochter, dan zou ik niet weten waarom ik je niet zou accepteren.
  woensdag 27 september 2006 @ 14:24:23 #175
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_42169549
En je bent geen Marokkaan..
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')