[bukittingi]
Leuk stadje met veel overgebleven Nederlandse tintjes. Na de busreis van 16 uur werd in in Hotel (Orchid) meteen aangesproken of ik niet de merapi wilde beklimmen. en dat al 1 iemand geboekt had. savonds vertrekken en de volgende ochtend terug. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in, want ik was echt megamoe. Ik besloot eerst even wat te gaan eten (het was inmiddels al savonds) en tot mijn verassing zag ik daar een jongen zwaaien die ik al eerder had ontmoet in Toba. Hij zei meteen, "'ik heb ook die vulkaantrip geboekt, ik hoorde dat jij ook ging" Ik had helemaal niets geboekt?? Hoe verrot ik ook was na 2 dagen zonder slaap besloot ik toch maar snachts de vulkaan te beklimmen om zo nog een nacht over te slaan..
![]()
Later bleek degene die al geboekt had een engelse jongen te zijn.
De gids was wel grappig, maar had wel sneaky prijsonderhandelingstrukjes. maargoed, zo brak als ik was kon het me niets meer schelen eigenlijk..
![]()
Op naar merapi!
![]()
![]()
onze gids, grappige vent, . Achteraf was hij de kwaadste niet, want hij regelde het uiteindelijk toch wel goed.
De klim was behoorlijk zwaar. modderige stijl paadje omhoog. zeer vgoede training van de beenspieren!
![]()
Wat wel opviel is dat de helling van merapi een ware vuilnisbelt is. Helaas ljkt niemand zich erom te bekommeren en gooit gewoon al zijn afval op de helling, wat toch wel een ergenis was vond ik. veel toeristen komen er niet, maar vooral studenten en lokale jongeren beklimmen zo af en toe de vulkaan. ook is de helling een geliefde plaats voor verliefde stelletjes om te kamperen. De klim was met een paar breaks op de helling zon 6 a 7 uur in totaal, zodat we voor zonsopgang op de top waren..
De top van de grote vulkaan was indrukwekkend. Zeker 4 verschillende kraters, vol borrelende en pruttelende zwavel. De vulkaan is behoorlijk aktief, dat was goed te zien want de afgelopen jaren is de vulkaan meerdere malen totaal van vorm veranderd en komen er ook kraters bij. Er was net een nieuwe bijgekomen volgens onze gids.
![]()
![]()
totaal verrrot op de top omringd door een rookgordijn van zwaveldampen.
![]()
De grootste, zwaar rokende krater (van de 4)
![]()
Toen het licht werd was het uitzicht fenomenaal
maartoen moesten we weer terug lopen!! dat viel helemaal niet mee, al glijdend door de modder en struikelend over takken zijn we weer naar beneden gelopen, wel in een recordtijd van 4.5 uur! wat echt behoorlijk snel is! Ik had echter overal enorme spierpijn en toen bleek dat er geen vervoer was ook nog eens onderaan de berg. Het stadje was zon 15 km eg en om dat nog te lopen hadden we gen zin in. We liepen en zagen wat landarbeiders thee drinken. Onze gids hield een ojek aan en ging gvoor ons ojeks regelen. Dat was wel ok, want de landarbeiders bleken een erg lollig gezelschap.
![]()
![]()
..aan de voet van merapi.
Na deze roofbouw werden we bijna geweigderd bij de KFC (fut om eerst terug te gaan naar t hotel voor een douche was er niet) , omdat we er echt als zwervers uitzagen. helemaal onder de moddervlekken, stinkend naar zwavel gaf men ons nog net geen fooi.. na de KFC was het ondanks te alsmaar doortetterende moskee direct naast het hotel
De volgende dagen heb ik bukittingi verkend, leuke en interessante dingen te zien, zoals een japanse grot, het karbouwengat, het legermuseum. FOrt de kock vond ik een domper, was niets van over bijna en je moest een combikaart kopen voor de dierentuin. De dierentuinen in indonesie ben ik toch al niet van gecharmeerd, maar de zieltogende wijze waarop de dieren er hier bij stonden was echt vreselijk. Een zwarte gibbon die ik in noord sumatra nog harmonieus door de bomen had zien slingeren zal hier klagelijke geluiden te produceren in een hok van nog geen 1 bij 2 meter pal in de zon.
![]()
vreselijk om te zien. De nederlandse stijl is verder overduidelijk aanwezig in bukittingi, je kunt zien dat het een belangrijke vestingsplaats is geweest. Ook leek het me een vrij welvarend stadje voor Indonesieche begrippen.
![]()
De meest luidruchtige moskee die ik ooit heb gehoord, met daarnaast een paar uit de koloniale tijd stammende opslagloodsen.
[ Bericht 54% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 23-09-2006 18:15:03 ]