abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42027024
[in progress..]Ik schrijf hierbij een klein verslagje. Ik kon me er eigenlijk lang niet toe zetten, omdat ik veel aan mijn hoofd heb. Maar hier komt ie dan toch. Het wordt niet zon uitgebreid verslag, omdat ik vrij lang op bepaalde lokaties ben geweest.

Data: 16 juli tm 21 augustus 2006

Gevolgde Route: Singapore-Medan-Bukit lawang-Toba-Bukittingi-Jakarta-Manado/bunaken-Jakarta-Singapore

Singapore:

Leuke stad met vele gezichten, de stad is etnisch op een interessante manier verdeeld met een zeer typisch chinatown en little India. Mensen zijn vriendelijk, maar lijken wat gehaast over het algemeen. Wat vooral opvalt zijn de eindeloze shopping malls waar je dag en nacht terecht kunt. Prijzen zijn vrij hoog. Wat me opviel is dat mensen veel bellen en steeds met "blokjes" praten en oortjes in hebben

OV is zeer goed georganiseerd en niet duur. Ik ben de eerste dag naar de nighsafari gegaan, leuk maar erg massaal touristisch. wat echter wel zeer aan te raden is , vond ik the battle box in canning park. Zeer fraai levend/interactief museum, waar op enthousiaste wijze verteld werd hoe het toe ging in WO2 commandobunker. Naast het bezoeken van een chatvriendin van mij een absoluut hoogtepunt.

[The battle box]

Hostel: http://www.the-inncrowd.com/ Sg$18 per nacht en http://www.pow.com.sg/

Ik heb helaas wel wat problemen gehad naar medan te vliegen. Alle vliegtickets waren uitverkocht door: Nederlandse toergroepen.. waardoor ik genoodzaakt was een nogal duur ticket te kopen ( anders had ik nog bijna een week moeten blijven, maar dat vnd ik wat te veel van het goede! ) Dus aar eieren voor mn geld gekozen en met silk air naar Medan!

[Medan] Mijn eerste indruk op Polonia airport was die van echt Indonesie. Het vliegveld was klein en krakkemikkig, terwijl Medan toch de enrty port is van SUmatra. Ik werd verder vriendelijk opgewacht door streng kijkende immigrasi officieren en drugshonden. Ik was allang blij dat ik van tevoren een visum had geregeld gezien de chaos bij het immigrasie kantoortje. Bagage werd van de band geplukt door wahtende taxichauffeurs, dus alles goed in de gaten houden was het devies! Toch maar redelijk snel in een taxi gestapt, samen met een zwitsers meisje dat ik in het vliegtuig had ontmoet en naar "hotel Sarah" (aanbevolen door de lonely) planet gegaan. Hotel Sarah was echter een bouwval waarvan de eigenaar nogal bitter en berooid was.

Hij had een pizzatent gehad in Bukit Lawang, het dorpje dat in 2003 verwoest werd door een modderstroom en was alles kwijtgeraakt. Doordat er geen toeristen meer kwamen was ook zijn hotelletje niet meer rendabel en heeft hij alles, op 2 gammele kamers na moeten verkopen. Nadat zijn vrouw ons een goede maaltijd had gekookt zijn we de stad in gegaan. De stad was echte zo vervuld met smog dat we besloten dezelfde dag nog een bus te regelen naar Bukit lawang. Na een aantal dagen singapore was ik iig wel toe aan wat frisse luch en mooie natuur!

[Hotel Sarah in Medan]

Bukit Lawang

Van Medan naar Bukit lawang is zegge en schrijve 92 kilometer. De bus doet er maar liefst 6 uur over! De weg is echt abominabel slecht en voert dwars door palmolieplantages. Zeer triest om te zien vond ik, zeker gezien het feit dat hier vroeger een groot oerwoud geweest is. In palmolieplantages kan geen dier leven en de grond raakt uitgeput na een aantal jaar,waarna er nooit meer iets kan groeien. Ze zijn 1 van de grootste oorzaken van de vernietiging van het regenwoud in Indonesie en Maleisie.

Na de busreis was ik aardig gebroken en het was inmiddels laat in de avond. Om zeker te zijn besloten we naar de eco lodge te gaan om daar een kamer te nemen. Ik vond de ecolodge echter niet echt geweldig. duur en het ergste van alles.. Nederlandse toergroepen Grappig is overigens dat alle nederlandse toergroepen die bukit lawang aandoen alleen maar even gaan kijken in het rehabilitatiecentrum en dan meteen weer door. Terwijl de echte pracht hem zit in het regenwoud van Gunung Leuser National park, waar tijgers, olifanten oerang oetangs en neushoorns hun laatste redelijk veilige plaats hebben in Sumatra.

[ Bericht 4% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 23-09-2006 18:06:31 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42028370
[Bukit Lawang]

Die zelfde avond worden we meteen aangesproken door allerlei gidsen die on graag een jungle trekking willen aanbieden. Met het idee in het achterhoofd de boel eerst even aan te kijken bedachten we nog maar niets te boeken. Echter na het zien van een fotoboek en een enthousiast praatje van een 'gids' besluiten we allebei toch maar meteen te boeken voor de volgende dag.. Na een fijne nacht omringd door junglegeluiden lekker ontbeten worden we opgewacht door de 'gids' die plotseling zegt niet meer mee te kunnen. Ik was al gewaarschuwd voor dit soort praktijken, maar what to do??? na wat tegen sputteren worden we voorgesteld aan onze nieuwe gids. Geluk bij een ongeluk zo bleek later.

Deze gids was zeer goed en wist werkelijk alles van de natuur en de orang oetangs en zal ik iedereen aanraden. De trekking verder was fysiek behoorlijk zwaar. Onze gids(kan ff niet op zijn naam komen ) wilde ons waar voor het geld geven en dat hebben we geweten! Het terrein was enorm bergachtig en een aanslag op je beenspieren. maar de jungle was echt geweldig!

[met hem kun je met een gerust hart de jungle in gaan. ]
We hebben echt ontzettend veel gezien, we zijn een aantal orang oetanngs tegen gekomen, maar het hoogtepunt was wel een vrouwtje die met haar baby een nest aan het bouwen was en ging slapen waarna de kleine nog baldadig werd door de slapende moeder met blaadjes en takse in het gezicht te porren werd en een oorvijg kreeg. Ook gingen ze nog even buurten bij een mede orang oetang! waarna de kleintjes gingen spelen in de takken. Onvoorstelbaar hoeveel deze dieren qua gedrag op mensen lijken!! En zo onvoorstelbaar dat zeze prachtige en zeer vriendelijke dieren bedreigd worden in hun voortbestaan!

De zwarte gibbons vond ik ook indrukwekkend. Hoe snel dat die door de bomen slingeren is werkelijk onvoorstelbaar, ware acrobatische kunstenaars! We hadden het geluk dat we een groep van zeer dichtbij mochten tegenkomen!

[black gibbon]
Na een zware dag trekken kwamen we savonds aan in het kamp. Een ander groepje (2 nederlanders) waren al in de middag aangekomen en hadden bijna niets gezien dankzij hun wat minder capabele gids vermoed ik .. De avond echter weer zeer geslaagd met veel leuke kaartspelletjes, zingen en geweldig eten.!

Na een nacht in de jungle onder een soort vuilniszak met een paar stokken werd ik wakker oog in oog met een dikke monitorlizard van zeker een meter.. herinnerde me er meteen even aan in de jungle te zitten! Devolgende dag was het niet al te veel trekken helaas, maar wel lekker zwemmen in de rivier en een stroompje verderop. Verder werd er wederom lekker eten klaargemaakt door de kok en werde de autobanden aangevoerd om terug te raften. Zelf had ik nog wel een paar dagen langer in de jungle willen zitten, maar omdat ik toch een beetje bezorgd was toen ik het tripje boekte had ik besloten toch maar een 2 daagse te doen . Maar aan de andere kant hebben we echt zoveel gezien als maar mogelijk was en velen zien in 5 dagen ook geen olifanten, rhinos en tijgers. Dan moet je echt heel veel geluk hebben begreep ik wel, deze ervaring was er echt 1 om in te lijsten en nooit meer te vergeten. het maakt je zo duidelijk dat het toch nooit mag gebeuren dat al het regenwoud vernietigd wordt! Ik roep alle fokkers op dit in de oren te knopen!

[de slaaptent]

[De campsite]

Het raften terug was ook perfect over de rivier, met langs jeheen trekkend de stijle begroeide jungle wanden waar de apen door de bomen slingerden terwijl we er langs dobberden..

[ Bericht 52% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 21-09-2006 22:21:52 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42028394
Nadat we terug waren gekomen in bukit lawang ben ik nog wezen eten in de jungle inn. Eten was niet geweldig en ze hadden geen koude drankjes (koelkast was te duur volgens de eigenaar) maar de sfeer was super. Ik wilde dat ik hier een kamer had genomen ipv de ecolodge, want alleen al de enorm dikke zwarte spin in de mandi gaf een veel betere sfeer,.. Toch De de toeristen waren op 1 hand te tellen , waar er in de hoogtijdagen hele ladingen vol kwamen. Maargoed , te veel toeristen is ook niet goed, want in die "hoogtijdagen" werden de orang oetangs weer verstoord door het massatoerisme, dat nu eigenlijk cocmpleet weg is. Laten we echt hopen dat er een goede balans gevonden kan worden voor deit toch prachtige gebied en dat houtkap bedrijven en plantages hier nooit vat op krijgen!!!

de volgende dag vervoer geregeld met een minibus richting prapat en lake toba. Een behoorlijk geeikte route, maar omdat ik een bepaalde datum in jakarta wilde zijn was het wel de meest logische weg. De busreis was lang, maar niet onconfortabel en na een aantal uren waren we in de haven aangekomen van prapat. (aan het toba meer) Hier eindigde mijn samenreizen met het nederlandse stel (ontmoet in b.lawang) en het zwtserse meisje, want die wilden naar een lux hotel, waar ik daa rniet veel voor voelde.

Ik werd op de boot aangespoken door een jongen die fotos had van zijn homestay (Liberta) en dat beviel me wel. Ik besloot daarheen te gaan. Dit viel niet tegen. Ik had een prachtig batak huisje voor mezelf voor maar 2 euro per nacht. Het eten was echt heel goed en de sfeer heel gezellig! Ik heb er een fiets gehuurd en ben gaan fietsen. Toba is eigenlijk de crater van een supervulkaan en ligt vrij hoog. Snachts wordt het dus behoorlijk koud! De mensen zijn vriendelijk en het landschap mooi. Het verval van het toerisme was echter nergens beter merkbaar dan hier (tuktuk). Enorm veel hotels , hostels en homestays, waarvan de helft dicht en de andere helft zonder gasten. Een trieste aanblik! Veel bezienswaardigheden waren dan ook vervallen of dicht "bankroet op zn indonesisch" Wel erg leuke ontmoetingen gehadm zoals op onderstaande foto met wat rijstpluksters

De sfeer was bij Liberta zo goed en de landschappen zo mooi, dat ik er toch nog wel een aantal dagen ben gebleven. "Mr. Moon" zorgt goed voor zijn gasten! De batak cultuur heb ik met name gezien in de huizenbouw met van die enorme punten, voor de rest was het met name relaxed.

[marcherende schoolkinderen]
Na een dag of drie had ik echter wel zin in wat meer atie en heb ik een busticket gekocht per public bus naar bukittingi. Nadat ik de boot had genomen richting vaste land moest ik een aantal uur wachten op de bus op het busstation van prapat. Busstations zijn wel grapppig, omdat het een echte smeltkroes is van allerlei volk. De bus had helaas wel 2 uur vertraging, dus het wachten duurde me wat lang, maar goed , ik had eigenlijk niet anders verwacht... De busrit bleek echter een hel! Veel te korte stoelen, stinken, AC op -100 keiharde muziek aan de hele reis, slechcte wegen en autopech. Ik was gebroken!! 2 tussenstops, waarvan 1 bij de moskee om te bidden en 1 bij een megaranzig wegrestaurant. Totaal Gebroken na 16 uur bus aangekomen in Bukittingi!!!

[lekke band]

[ Bericht 51% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 21-09-2006 23:27:26 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42028411
[bukittingi]

Leuk stadje met veel overgebleven Nederlandse tintjes. Na de busreis van 16 uur werd in in Hotel (Orchid) meteen aangesproken of ik niet de merapi wilde beklimmen. en dat al 1 iemand geboekt had. savonds vertrekken en de volgende ochtend terug. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in, want ik was echt megamoe. Ik besloot eerst even wat te gaan eten (het was inmiddels al savonds) en tot mijn verassing zag ik daar een jongen zwaaien die ik al eerder had ontmoet in Toba. Hij zei meteen, "'ik heb ook die vulkaantrip geboekt, ik hoorde dat jij ook ging" Ik had helemaal niets geboekt?? Hoe verrot ik ook was na 2 dagen zonder slaap besloot ik toch maar snachts de vulkaan te beklimmen om zo nog een nacht over te slaan.. Later bleek degene die al geboekt had een engelse jongen te zijn.

De gids was wel grappig, maar had wel sneaky prijsonderhandelingstrukjes. maargoed, zo brak als ik was kon het me niets meer schelen eigenlijk.. Op naar merapi!

onze gids, grappige vent, . Achteraf was hij de kwaadste niet, want hij regelde het uiteindelijk toch wel goed.

De klim was behoorlijk zwaar. modderige stijl paadje omhoog. zeer vgoede training van de beenspieren! Wat wel opviel is dat de helling van merapi een ware vuilnisbelt is. Helaas ljkt niemand zich erom te bekommeren en gooit gewoon al zijn afval op de helling, wat toch wel een ergenis was vond ik. veel toeristen komen er niet, maar vooral studenten en lokale jongeren beklimmen zo af en toe de vulkaan. ook is de helling een geliefde plaats voor verliefde stelletjes om te kamperen. De klim was met een paar breaks op de helling zon 6 a 7 uur in totaal, zodat we voor zonsopgang op de top waren..

De top van de grote vulkaan was indrukwekkend. Zeker 4 verschillende kraters, vol borrelende en pruttelende zwavel. De vulkaan is behoorlijk aktief, dat was goed te zien want de afgelopen jaren is de vulkaan meerdere malen totaal van vorm veranderd en komen er ook kraters bij. Er was net een nieuwe bijgekomen volgens onze gids.

totaal verrrot op de top omringd door een rookgordijn van zwaveldampen.

De grootste, zwaar rokende krater (van de 4)

Toen het licht werd was het uitzicht fenomenaal

maartoen moesten we weer terug lopen!! dat viel helemaal niet mee, al glijdend door de modder en struikelend over takken zijn we weer naar beneden gelopen, wel in een recordtijd van 4.5 uur! wat echt behoorlijk snel is! Ik had echter overal enorme spierpijn en toen bleek dat er geen vervoer was ook nog eens onderaan de berg. Het stadje was zon 15 km eg en om dat nog te lopen hadden we gen zin in. We liepen en zagen wat landarbeiders thee drinken. Onze gids hield een ojek aan en ging gvoor ons ojeks regelen. Dat was wel ok, want de landarbeiders bleken een erg lollig gezelschap.

..aan de voet van merapi.

Na deze roofbouw werden we bijna geweigderd bij de KFC (fut om eerst terug te gaan naar t hotel voor een douche was er niet) , omdat we er echt als zwervers uitzagen. helemaal onder de moddervlekken, stinkend naar zwavel gaf men ons nog net geen fooi.. na de KFC was het ondanks te alsmaar doortetterende moskee direct naast het hotel

De volgende dagen heb ik bukittingi verkend, leuke en interessante dingen te zien, zoals een japanse grot, het karbouwengat, het legermuseum. FOrt de kock vond ik een domper, was niets van over bijna en je moest een combikaart kopen voor de dierentuin. De dierentuinen in indonesie ben ik toch al niet van gecharmeerd, maar de zieltogende wijze waarop de dieren er hier bij stonden was echt vreselijk. Een zwarte gibbon die ik in noord sumatra nog harmonieus door de bomen had zien slingeren zal hier klagelijke geluiden te produceren in een hok van nog geen 1 bij 2 meter pal in de zon. vreselijk om te zien. De nederlandse stijl is verder overduidelijk aanwezig in bukittingi, je kunt zien dat het een belangrijke vestingsplaats is geweest. Ook leek het me een vrij welvarend stadje voor Indonesieche begrippen.

De meest luidruchtige moskee die ik ooit heb gehoord, met daarnaast een paar uit de koloniale tijd stammende opslagloodsen.

[ Bericht 54% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 23-09-2006 18:15:03 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42028773
Vanuit bukittingi wilde ik eerst naar bandar lampung, maar ik besloot direct naar jakarta te gaan. (later bleek dat ik een ticket had gekocht naar centraal sulawesi, dus de verassing zou groot geweest zijn als ik door was gevlogen ) In jakarta wilde ik een paar kennissen ontmoeten en ik ben daar een paar dagen geweest in jalan jaksa. Ik was daar al bekend, dus dat scheelde. Jaksa is erg gezellig en leuk straatje waar altijd wat te doen is met een nogal "gemengd" publiek. Het straatje is een begrip en de enige plek met goedkope hostels. Voordelen: het is er zeer veilig op straat, ook midden in de nacht. Er is altijd volk en het is gezellig. De kamers zijn niet best over het algemeen en duurder dan elders in Indo.. Leuke website: http://www.jalanjaksa.com/

foto gelinked van bovenstaande site ivm zelf geen fotos gemaakt .. (typisch straatbeeld van jalan jaksa)

Ik sliep dit keer tegenover new memories cafe in een kamer zonder ramen, maar met eigen mandi... In jakarta ben ik nog in glodok geweest (chinatown) was ik nog niet eerder, interessant als je de geschiedenis kent, maar verder niet echt heel kleurrijk vond ik. De andere bezienswaardigheden in jkt had ik vorig jaar al gezien..

In bukittingi had ik overigens pas besloten naar manado te gaan, dus ik moest ook nog een vliegticket regelen. Gelukkig is vliegen in indonesie niet duur en voor zon 70 euro kon ik voor de volgende dag met adam air naar manado.

[ Bericht 38% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 23-09-2006 18:28:03 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator donderdag 21 september 2006 @ 21:52:24 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42029116
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik voorkom dat het het verhaal doormidden gesplitst wordt door posts van anderen
Ah, moet mijn post ertussenuit?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_42032334
meer volgt later
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42033865
Leuk! Ik heb alweer wat studieontwijkend gedrag gevonden voor morgen!
pi_42040334
Leuk verslag ! Maar wat heb je tegen toeristen als je er zelf ook eentje bent ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 22 september 2006 @ 10:35:10 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42040852
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
Leuk verslag ! Maar wat heb je tegen toeristen als je er zelf ook eentje bent ?
ik heb niks tegen touristen, maar ik heb wel wat tegen FOX tourgroepen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42041984
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik heb niks tegen touristen, maar ik heb wel wat tegen FOX tourgroepen.
Wat is daar mis mee ? Leven en laten leven ?
pi_42042580
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 11:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee ? Leven en laten leven ?
Dat kan ik wel voor je verzinnen (even heel erg generaliserend, dat wel); ze zijn luidruchtig, met veel, hebben weinig gevoel voor het land en klagen over alles wat ze kunnen verzinnen. Het zijn de mensen die niet bij de tentjes langs de straat eten want dan word je misschien wel ziek.
Leuk voor die mensen dat ze op vakantie zijn, maar ik trek die grote groepen ook niet zo. Gewoon omdat ze vaak zo ontzettend nadrukkelijk aanwezig zijn.

Leuk verhaal trouwens BHFH! Geweldig ook die Oerang Oetangs!
pi_42043470
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 11:40 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Dat kan ik wel voor je verzinnen (even heel erg generaliserend, dat wel); ze zijn luidruchtig, met veel, hebben weinig gevoel voor het land en klagen over alles wat ze kunnen verzinnen. Het zijn de mensen die niet bij de tentjes langs de straat eten want dan word je misschien wel ziek.
Leuk voor die mensen dat ze op vakantie zijn, maar ik trek die grote groepen ook niet zo. Gewoon omdat ze vaak zo ontzettend nadrukkelijk aanwezig zijn.

Leuk verhaal trouwens BHFH! Geweldig ook die Oerang Oetangs!
Die groepen ontloop ik ook altijd, maar ik stoor me niet aan ze. Als zij graag zo door het land willen gaan, moeten ze dat vooral doen. Ik maak me daar verder niet druk over.

Inderdaad een heel leuk verhaal verder !
pi_42077816
Leuk verslag! Lijkt me leuk om verder te lezen over Manado/Bunaken. Ik vond het daar echt tof, toen ik er was.
Seen it all done it all, can't remember most of it
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:46:17 #15
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42080607
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:55 schreef Hopey het volgende:
Leuk verslag! Lijkt me leuk om verder te lezen over Manado/Bunaken. Ik vond het daar echt tof, toen ik er was.
komt nog..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 23 september 2006 @ 18:07:37 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42081315
het laatste stukje komt na de downtime , excusez le moi voor alle typos trouwens ..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 26 september 2006 @ 20:11:23 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42149949
[het laatste stukje]

Ik begin hier even over de binnenlandse vluchten die ik heb mogen meemaken. De vlucht die ik nam vanuit padang naar Jakarta was met Sriwijaja air. Hoewel de service goed was, had ik het idee dat het vliegtuig bijna uit elkaar viel. alles kraakte en rammelde en het vliegtuig zag eruit of het op zn laatste benen liep?? Ik was blij dat ik veilig in Jakarta was.,, De tweede vlucht vanuit Jakarta naar Manado (via Surabaya) was helemaal een ramp. Ik vloog met ADAM air, een maatschappij met een "hippe" uitstraling. Nou dat heb ik geweten. Ze hebben alleen maar tieners in dienst en de veiligheid staat wel op de allerlaagste prioriteit. Het begon bij het inchecken waar in een grote chaos adam air personeel de koffers en ticket uit je handen rukte en op de band gooide. Gelukkig zag ik nog net op tijd dat ze een label met "SUR" op mijn tas hadden geplakt. Ik kon nog net op tijd voorkomen dat mijn bagage verkeeerd gelabeled naar surabaya vertrok. Daarna mocht ik zonder enige vorm van id te laten zien verder lopen

Ik het vliegtuig was het verder een krakkemikkige zooi, het was niet schoon en de bemanning leek oververmoeid en veel te jong en onervaren. (gemiddelde leeftijd 20 oid???) Het vliegtuig zag er ook hier aan alle kanten versleten uit. Nadat we na een uur in het vliegtuig nog niet wegmochten vroeg ik me af waarom niet was er een probleem?? Op een gegeven moment vertrok het vliegtuig toch hierbij veel ondefineerbare geluiden doordrongen in het vliegtuig. Toen ik in manado was besloot ik in ieder geval niet met adam te vliegen terug. Later terug in Nederland zie ik dat adam nogal een reputatie heeft wat dat betreft.

Hij doet t niet, even aanduwen..

een 'reparatie' wordt ter plekke uitgevoerd

interessant artikel: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=240082 Overigens moet ik er wel bijzeggen dat andere maatschappijen in Indonesia ook niet altijd een even goede reputatie hebben en dat de kans om te verongelukken in het autoverkeer zeker nog honderden keren hoger zal zijn. Voordeel is wel dat vliegen in Indonesie goedkoop is, risicomanagement zullen we maar zeggen,,

[ Bericht 4% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 26-09-2006 22:09:29 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 26 september 2006 @ 20:21:42 #18
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42150302
[Manado]
Qua stad is er niet veel over te zeggen. Hoewel ik niet veel in manado ben geweest, lijkt de shopping mall het belangrijkste gebouw van de stad, verder heb ik er niet veel interessants kunnen ontdekken. Manado is een vrij nieuwe stad, omdat het begin vorige eeuw door een aardbeving volledig is verwoest. Op het vliegveld werd ik meteen opgepikt door iemand van twofish divers waar ik telefonisch vanuit bukittingi had gereserveerd. Mijn doel was: duiken

Vanuit het vliegveld vertrok ik direct naar een haventje waar een boot lag te wachten. na een klein uurtje varen kwam ik aan op bunaken eiland. Op bunaken eiland werd ik opgewacht door Natasha, een duikinstructrische van 2fish divers ( http://www.twofishdivers.com/ ) waar ik een intake gesprek kreeg en wat formulieren moest invullen en de bunaken NP pass kopen. (deze WWF pas is nodig als toegang tot het national parc en bekostigt het bewaken, monitoren en van het national parc, een goede zaak imho!). Ook kreeg ik direct het boekwerk mee, daarna kon ik inchecken in het huisje.

De cursus was erg goed volgens mij. Ik had Natasha als prive instructrische en ook was er nog Marnix, een Nederlandse jongen die voor zijn divemaster diploma ging. Natasha was streng, maar hierdoor heb ik volgens mij wel behoorlijk goed geleerd hoe het moet.. Het duiken verder was waanzinnig mooi. De meest prachtige koralen en vissen, zo mooi als ik nog nooit gezien heb. (om haaien, napoleonvissn, manadinvissen, roggen, zeepaardjes etc.. etc... walldives, schitterende onbeschadigde koraaltuinen Het was zo mooi dat ik later besloot zeker twee weken te blijven en ook de advanced open water course te doen. Ook hier een echte aanrader. Je kunt een keuze maken uit 5 diciplines waar je dan les in krijgt. verplicht zijn navigatie en diep, verder heb ik onder meer een nachtduik gedaan.

info: http://www.north-sulawesi.org/bunaken.html

Nadeel van Bunaken (je kan het ook een voordeel noemen) was het gebrek aan elke vorm van 'nightlife' al werden er af en toe wel strandfeesten ed georganiseerd. Op het eiland is verder niet veel te doen. Maar na een hele dag duiken ben je doorgaans aardig afgepeigerd is mijn ervaring! Een volgende keer zal ik wel eens wat noord sulawesi willen meepikken wat toch wel erg mooi schijnt te zijn en moet ik ook nog de duikspots in lembeh verkennen (als die verlvoekte goudmijn ( http://www.save-lembeh.info/0_home/index.htm ) geen roet in het eten gooit) Maarnaar dit stukje paradijs moet ik zeker terug!

geroosterde 'pig' ,1 van de regionale specialiteiten

[ Bericht 31% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 26-09-2006 21:57:18 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 26 september 2006 @ 21:00:08 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42151713
[jakarta]

Nadat ik dit keer (voor mijn gevoel althans) veilig teruggevlogen was naar Jakarta, heb ik wederom de laatste dagen in jalan jaksa doorgebracht. Het was echt enorm gezellig en ik heb er veel leuke dingen gedaan. Ik ben uiteraard gaan shoppen in blok-m mall (ihmo het ideale lokatie goedkoop kleding in te slaan) De laatste dagen in jakarta waren 1 groot feest, veel leuke mensen ontmoet ook. Ik ben ook nog 1 dagje naar Bogor gegaan om nog maals van de rust in de mooie botanische tuinen te genieten met een vriendin(was ik vorig jaar ook)

info: http://www.greatmirror.com/index.cfm?countryid=182&chapterid=196&picturesize=medium

met pijn in mijn hart vloog ik later weer weer terug naar Singapore (met adam air (deze 'internationale' vlucht leek overigens wel in orde). Singapore, waar ik nog 1 dag had. Hier besloot ik nog een avondje te gaan 'clubben' Was leuk, maar eigenlijk was voor mij de vakantie al een beetje afgelopen. verder deed singapore me aan het eind een beetje artificieel aan.. en toen??? helaas, helaas, helaas... de klm had de boing al weer klaarstaan voor een vlucht terug richting amsterdam/brussel en de vakantie was weer afgelopen...

[ Bericht 5% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 26-09-2006 22:29:02 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 26 september 2006 @ 21:13:16 #20
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42152158
ok dat was mijn verslag, tot volgende keer..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42160803
Zijn ze op dat eiland waar je geroosterde pig hebt gegeten geen moslim ? Overigens heb ik al meermalen op een bruiloft op de filipijnen geroosterde pig gegeten en het is een aanrader !
pi_42167030
Manado of eigenlijk Noord-Sulawesi is christelijk. Ze koken erg lekker daar in die regio, alhoewel ik soms gerechten zag en had geproefd waarvan ik dacht "ik wilde dat ik het niet in mijn mond had gedaan"

Maar ik kan je echt aanraden om eens door Noord Sulawesi te gaan. Het is daar echt zo mooi. Ik ben alleen Java gewend, en het is daar zo anders. Weinig sawa gezien. Het Tondano meer is ook zo mooi.

Hoeveel kost zo'n duikcursus daar Bhfh? Ik heb daar namelijk alleen maar gesnorkeld (was me toch een eindje zwemmen). En dat was echt prachtig zat, maar duiken lijkt me helemaal geweldig. Misschien dat ik dat de volgende keer ga doen als ik in Indo ben.

Voor de rest, pracht verslag!
Seen it all done it all, can't remember most of it
  woensdag 27 september 2006 @ 22:18:09 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42182686
quote:
Op woensdag 27 september 2006 08:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zijn ze op dat eiland waar je geroosterde pig hebt gegeten geen moslim ? Overigens heb ik al meermalen op een bruiloft op de filipijnen geroosterde pig gegeten en het is een aanrader !
het meerendeel is christelijk,maar moslims eten deze ook begreep ik. Ik vroeg dat aan een van de medewerkers van het resort en ze zeiden dat de moslims hier geen 'babi' eten,maar wel geroosterde pig. (wat het verschtil is )
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 27 september 2006 @ 22:21:49 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42182821
quote:
Op woensdag 27 september 2006 12:52 schreef Hopey het volgende:
Manado of eigenlijk Noord-Sulawesi is christelijk. Ze koken erg lekker daar in die regio, alhoewel ik soms gerechten zag en had geproefd waarvan ik dacht "ik wilde dat ik het niet in mijn mond had gedaan"

Maar ik kan je echt aanraden om eens door Noord Sulawesi te gaan. Het is daar echt zo mooi. Ik ben alleen Java gewend, en het is daar zo anders. Weinig sawa gezien. Het Tondano meer is ook zo mooi.

Hoeveel kost zo'n duikcursus daar Bhfh? Ik heb daar namelijk alleen maar gesnorkeld (was me toch een eindje zwemmen). En dat was echt prachtig zat, maar duiken lijkt me helemaal geweldig. Misschien dat ik dat de volgende keer ga doen als ik in Indo ben.

Voor de rest, pracht verslag!
duikcursussen zijn redelijk aan de prijs, ook omdat die grotendeels door padi bepaald wordt. Een goede indicatie staat of de site van twofish ( www.twofishdivers.com ) met us$390 voor owd zitten ze volgens mij redelijk o het gemiddelde. Accomodatie en eten is goedkoop in Indonesie, dus daar verdien je het terug tov sommige andere landen. Verder is bunaken, volgens de experts 1 van de allermooiste plaatsen ter wereld wat duiken betreft, dus de lokatie is zeker een aanrader!

qua eten is verder 'hond' HET gerecht van de regio, huishonden worden zelfs gestolen om ze op de barbeque te doen (als ik de locals moet geloven), dus als je de smaak van je vlees niet kan thuisbrengen kan het goed hond zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 27-09-2006 22:27:02 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 27 september 2006 @ 22:32:50 #25
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42183241
hier nog een kaartje van de divespots rond bunaken eiland:
(__/)
(='.'=)
(")_(")