Eind juli heb ik via de website van THY een retourtje Amsterdam - Istanbul gekocht. Niks bijzonders, doe ik wel vaker. Heenreis ging perfect, mijn favoriete stoel, juiste maaltijd, nog geen 10 minuten te laat weg en keurig op tijd aankomen. Zo'n beetje als ik het gewend ben; geen supergoede maatschappij, maar zeer zeker ook niet slecht.
En toen werd het 17 september, zondag. De dag dat ik volgens mijn e-ticket om 19.10 vanaf Istanbul terug zou vliegen naar Amsterdam. Ik keurig om 17.00 op het vliegveld (ongebruikelijk meestal kom ik flink later aankakken). Door de security, dan even kijken naar de schermen voor de check-in. Hé? Geen vlucht naar Amsterdam van THY vanavond? Hoe ken da nou? Denkend dat ik een fout moet hebben gemaakt (heel rare fout want ik had toch echt de avond tevoren mijn e-mail nog gecheck) ga ik op zoek naar iemand die me kan helpen. Die iemand was de supervisor van de check-in. Ik vroeg haar of zij mijn boeking kon opzoeken in het systeem en kijken wat er aan de hand was. Was ik op de verkeerde dag of zo?
Het antwoord kwam even snel als dat het schokkend was; volgens het systeem had ik die dag om 13.40 naar Amsterdam moeten vertrekken met vlucht TK 1953. Nu dacht ik dus echt dat ik heel erg superstom was; hoe had ik in godsnaam een vertrektijd van 13.40 kunnen aanzien voor een vertrektijd van 19.10 ?
Anyway, de supervisor geeft mij het advies naar de salesdesk te gaan en met hun te bespreken of er een oplossing mogelijk is. Bij de salesdesk horen ze mijn verhaal aan en besluiten ze dat het wel handig is om even een printje te maken. Terwijl mij nog wordt verteld dat mijn boeking is vervallen wordt mij de history van de boeking onder de ogen geduwd. En wat blijkt? Daarop staat dat ik inderdaad een e-ticket heb gekocht voor 17 september 2006 en wel om 19.10. Niet op vlucht TK 1953, maar op vlucht TK 1955. Een vlucht die dus verder op geen enkele manier meer voorkomt in het systeem, maar die bij de aankoop wel de status 'ok' heeft gekregen.
Met deze informatie, en de mededeling dat er waarschijnlijk niks anders opzit dan een nieuw ticket te kopen (hallo ???? ik ben op tijd op de luchthaven en omdat jullie je vluchten niet uitvoeren ben ik klaar om nog een beetje erger genaaid te worden?). Godzijdank dacht de supervisor daar wat anders over; na wat wandelingetjes tussen sales en check-in kreeg ik, zonder betaling een nieuw e-ticket voor de volgende dag om 13.40 op TK 1953 en ik werd ook meteen ingecheckt. Wat minder leuk was voor iemand anders want TK 1953 van 18 september had al een reservelijst van 8 personen, maar goed mijn probleem was opgelost.
Vervolgens ben ik maar op eigen gelegenheid weer terug gegaan naar huis, want omdat ik geen hotelkamer wilde konden ze ook geen vervoer regelen. Meteen ook een klacht ingediend natuurlijk, via e-mail zoals mij was verteld en gisteren nogmaals dezelfde klacht via de website. Alleen heb ik daar nog helemaal niks op teruggehoord. Ben benieuwd of ik nog een vergoeding ga krijgen voor een verloren werkdag en een overbodige transfer terug naar de stad en weer naar het vliegveld de volgende dag.