abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41929314
Ga binnenkort switchen van baan. Vandaag het contract gekregen. Ik zie nu alleen een concurrentiebeding staan. Dit concurrentiebeding verbiedt mij aan de slag te gaan in dezelfde sector voor een periode van 1 jaar na beeindiging contract.

Gezien mijn opleiding en de werkervaring die ik heb zou dat betekenen dat ik een jaar thuis zou moeten zitten.

Mijn vraag is nu, hoe hard is zo'n concurrentiebeding? Ze kunnen toch niet verbieden dat ik elders aan de slag ga? (ik stap notabe naar hun over van de concurrent)
  maandag 18 september 2006 @ 20:11:15 #2
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_41929356
is het niet mogenlijk dat er staat dat het buiten een bepaald gebied moet zijn?
OOЯ
pi_41929422
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:09 schreef Den_Haag het volgende:Mijn vraag is nu, hoe hard is zo'n concurrentiebeding? Ze kunnen toch niet verbieden dat ik elders aan de slag ga? (ik stap notabe naar hun over van de concurrent)
Niet hard en staat er in je huidige contract niet een dergelijke clausule? Over het algemeen gebruikt men het als een vangnet voor het geval de nood aan de man komt. Bijvoorbeeld als je het klantenbestand of de blue prints meegenomen hebt. Het recht op broodwinning gaat boven het concurrentiebeding.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_41942270
Er staat in mijn huidige contract niks omdat ze weten dat het toch geen zin heeft. Werk in de technisch advies/ingineurswereld. Je zal meestal toch een beetje in die hoek blijven.
pi_41942304
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:09 schreef Den_Haag het volgende:
Mijn vraag is nu, hoe hard is zo'n concurrentiebeding? Ze kunnen toch niet verbieden dat ik elders aan de slag ga? (ik stap notabe naar hun over van de concurrent)
Niet. Er is voldoende jurisprudentie die de waarde van zo'n concurrentiebeding minimaliseert. De kantonrechter vind het belangrijker dat jij aan de slag gaat dan dat jij een jaar in de WW zit. Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat je concurrentiegevoelige informatie die je hebt opgedaan bij je ex-werkgever niet zo maar mag gebruiken.
pi_41942324
Als je in de operationele hoek zit dan is een concurrentiebeding in het algemeen niet hard. Als je hoog in de boom zit (lid MT bijvoorbeeld) dan kan zo een concurrentiebeding keihard zijn. In het algemeen geldt dat als je door je concurrentiebeding niet aan de slag komt, je oud-werkgever dat dient te compenseren.
pi_41942935
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker een relatiebeding ipv een concurrentiebeding. Dan mag je een jaar oid niet voor dezelfde klanten / opdrachtgevers werken etc. Dat is in de praktijk wat meer haalbaar
pi_41944505
In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt is een concurrentiebeding hard. Dat wil zeggen dat het geldig is, tot de rechter er iets aan doet.

En wat de rechter er aan doet is afhankelijk van de concrete omstandigheden. Over het algemeen zal de rechter zo'n beding matigen, tenzij de beloning van de werknemer en de belangen van de werkgever dit rechtvaardigen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_41944674
het lijkt mij dat dat concurrentiebeding vooral opgaat als je er zelf voor kiest om op te stappen bij het bedrijf. In dat geval is er geen geval van 'ontnemen van kans op werken' omdat je er zelf vandoor te gaan en naar de concurrent te gaan.

Bij ontslag is het natuurlijk wat anders, dan hebben ze niks te eisen vind ik
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_41944697
waarom kijken naar hoe je er onder uit komt, terwijl het contract nog open staat? ik zou gewoon het artikel aan laten passen naar iets redelijks (zoals bijvoorbeeld 1 jaar niet voor directe klanten werken) Dit uiteraard gecombineerd met de standaard geheimhoudingsplicht.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_41944713
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:21 schreef _-rally-_ het volgende:
In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt is een concurrentiebeding hard. Dat wil zeggen dat het geldig is, tot de rechter er iets aan doet.

En wat de rechter er aan doet is afhankelijk van de concrete omstandigheden. Over het algemeen zal de rechter zo'n beding matigen, tenzij de beloning van de werknemer en de belangen van de werkgever dit rechtvaardigen.
Zodra de werkgever dus naar de rechter stapt om jou aan het geding te houden zal de rechter het onredelijk bezwarend vinden.

Dus: het is in de praktijk niet hard totdat de rechter het bekrachtigd
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:32:25 #12
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41944724
opnieuw onderhandelen over het contract en aangeven dat je niet tekent als er iets instaat over een concurrentiebeding.
Neerkomen wel!
pi_41945199
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:31 schreef overhyped het volgende:
[..]
Zodra de werkgever dus naar de rechter stapt om jou aan het geding te houden zal de rechter het onredelijk bezwarend vinden.

Nee, je moet het niet omdraaien.
Er ligt een concurrentiebeding met jouw handtekening eronder.
Dat is op dat moment bekrachtigd.
En het is op dat moment geldig.
Het bedrijf hoeft NIET naar de rechter om het te bekrachtigen, het is al geldig.

Jij hebt een kans dat een rechter het afzwakt als het onredelijk bezwarend is; het is niet zo dat een concurrentiebeding gegarandeerd van tafel wordt geveegd omdat het voor jou een beetje lastig is bij het jobhoppen. Dat is echt niet zo.
pi_41945268
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:31 schreef overhyped het volgende:

[..]

Meestal lost een werkgever dat op door geen salaris uit te betalen enzo.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_41945798
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:55 schreef mgerben het volgende:

[..]

Het bedrijf hoeft NIET naar de rechter om het te bekrachtigen, het is al geldig.

Jij hebt een kans dat een rechter het afzwakt als het onredelijk bezwarend is; het is niet zo dat een concurrentiebeding gegarandeerd van tafel wordt geveegd omdat het voor jou een beetje lastig is bij het jobhoppen. Dat is echt niet zo.
tuurlijk, officeel werkt het zo, maar in de praktijk komt het gewoon niet voor. Alleen bij hoger management, of account managers die alle klanten meenemen, tuurlijk, maar voor normale operationele functies krijg je in de praktijk altijd gelijk als werknemer.

en om die dwangsom daadwerkelijk te krijgen zal de werkgever inderdaad naar de rechter moeten.

Ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar iets moet tekenen met de gedachte : ohw, dat komt wel goed. Het is nu zo dat in de praktijk je er niet aangehouden wordt, maar dit kan over een aantal jaren anders zijn.

Ik zal zelf dus nooit meer zo'n beding ondertekenen, of er bij laten zetten dat ze me een jaar mijn salaris door betalen wanneer ik ontslag neem, prima, ga ik wel een jaar op wereldreis tussen twee banen
pi_41946321
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:20 schreef overhyped het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar iets moet tekenen met de gedachte : ohw, dat komt wel goed. Het is nu zo dat in de praktijk je er niet aangehouden wordt, maar dit kan over een aantal jaren anders zijn.
Daar zijn we het eens. Er ligt inderdaad een papier met jouw handtekening eronder. En het wordt in de praktijk wel eens gebruikt om het moeilijker te maken om over te stappen naar een ander.

Aan TS:
Kijk een of je het iets redelijker kunt krijgen.
Voorbeeld:
Bij mij is het verboden om over te stappen naar een klant waar ik het afgelopen jaar voor gewerkt heb, of via een concurrent binnen een jaar te gaan zitten bij een klant waar ik het afgelopen jaar gewerkt heb.
Ik wordt dus niet uitgesloten van werk in mijn sector, en de belangen van mijn werkgever zijn in redelijkheid beschermd. Een goede balans, vind ik zelf.

Stel eens een wijziging voor (bijvoorbeeld zoals hier genoemd), want dit is echt te bezwarend.
pi_41946845
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:55 schreef mgerben het volgende:

[..]

Handtekening is niet alles. Het concurrentiebeding heeft weinig stand, het relatiebeding is een ander verhaal. Zolang je geen klanten meeneemt of bij klanten gaat werken is er weinig aan de hand.
pi_41946938
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:40 schreef mgerben het volgende:Bij mij is het verboden om over te stappen naar een klant waar ik het afgelopen jaar voor gewerkt heb, of via een concurrent binnen een jaar te gaan zitten bij een klant waar ik het afgelopen jaar gewerkt heb.
dat zeg ik, een relatiebeding
pi_41953832
Heb nog niks getekend. Ga idd nog vragen of het omgezet kan worden in een relatiebedien (de afkoopsom daarvoor wordt toch altijd wel betaald door het bedrijf dat je wil hebben).

De financiele compensatie die ze trouwens eisen in het concurrentiebeding is 1.150 euro per dag.
Ze willen ook dat het beding geldt als ze mij eruit trappen.
pi_41955983
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:01 schreef Den_Haag het volgende:
Heb nog niks getekend. Ga idd nog vragen of het omgezet kan worden in een relatiebedien (de afkoopsom daarvoor wordt toch altijd wel betaald door het bedrijf dat je wil hebben).

De financiele compensatie die ze trouwens eisen in het concurrentiebeding is 1.150 euro per dag.
Ze willen ook dat het beding geldt als ze mij eruit trappen.
Verstandig plan.

Vraag ze eens wat ze willen bereiken met het beding.
Als het alleen is dat je geen klanten meeneemt naar de concurrent, wat niet onredelijk is, kan het anders opgesteld worden.
Anders wordt het een beding waarin het jou onmogelijk wordt gemaakt om in je eigen branche te werken. Leuk voor het bedrijf, maar niet voor jou.
Dus probeer eens een uitspraak los te krijgen over het doel dat ze willen bereiken.
En dan samen zoeken naar een beding dat de belangen van het bedrijf op een behoorlijke manier beschermt.

Die 1150 per dag wordt echt niet zomaar opgebracht door een ander bedrijf hoor. Dat loopt echt wel fiks op, en die zijn echt niet gek.

En je moet er ook niet op rekenen dat alles dat ook maar ruikt naar een concurrentiebeding automatisch niets waard is. Je komt er pas achter of het stand houdt wanneer je het bij de rechter laat toetsen. En je kunt aan het kortste eind trekken, want je handtekening staat er echt wel onder.
pi_41985780
Probleem opgelost. Het gehele concurrentiebeding wordt uit het contract gehaald. Ze zagen zelf ook in dat het geen nut had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')