Niet hard en staat er in je huidige contract niet een dergelijke clausule? Over het algemeen gebruikt men het als een vangnet voor het geval de nood aan de man komt. Bijvoorbeeld als je het klantenbestand of de blue prints meegenomen hebt. Het recht op broodwinning gaat boven het concurrentiebeding.quote:Op maandag 18 september 2006 20:09 schreef Den_Haag het volgende:Mijn vraag is nu, hoe hard is zo'n concurrentiebeding? Ze kunnen toch niet verbieden dat ik elders aan de slag ga? (ik stap notabe naar hun over van de concurrent)
Niet. Er is voldoende jurisprudentie die de waarde van zo'n concurrentiebeding minimaliseert. De kantonrechter vind het belangrijker dat jij aan de slag gaat dan dat jij een jaar in de WW zit. Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat je concurrentiegevoelige informatie die je hebt opgedaan bij je ex-werkgever niet zo maar mag gebruiken.quote:Op maandag 18 september 2006 20:09 schreef Den_Haag het volgende:
Mijn vraag is nu, hoe hard is zo'n concurrentiebeding? Ze kunnen toch niet verbieden dat ik elders aan de slag ga? (ik stap notabe naar hun over van de concurrent)
Zodra de werkgever dus naar de rechter stapt om jou aan het geding te houden zal de rechter het onredelijk bezwarend vinden.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:21 schreef _-rally-_ het volgende:
In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt is een concurrentiebeding hard. Dat wil zeggen dat het geldig is, tot de rechter er iets aan doet.
En wat de rechter er aan doet is afhankelijk van de concrete omstandigheden. Over het algemeen zal de rechter zo'n beding matigen, tenzij de beloning van de werknemer en de belangen van de werkgever dit rechtvaardigen.
Nee, je moet het niet omdraaien.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:31 schreef overhyped het volgende:
[..]
Zodra de werkgever dus naar de rechter stapt om jou aan het geding te houden zal de rechter het onredelijk bezwarend vinden.
Dus: het is in de praktijk niet hard totdat de rechter het bekrachtigd![]()
Meestal lost een werkgever dat op door geen salaris uit te betalen enzo.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:31 schreef overhyped het volgende:
[..]
Zodra de werkgever dus naar de rechter stapt om jou aan het geding te houden zal de rechter het onredelijk bezwarend vinden.
Dus: het is in de praktijk niet hard totdat de rechter het bekrachtigd![]()
tuurlijk, officeel werkt het zo, maar in de praktijk komt het gewoon niet voor. Alleen bij hoger management, of account managers die alle klanten meenemen, tuurlijk, maar voor normale operationele functies krijg je in de praktijk altijd gelijk als werknemer.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:55 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, je moet het niet omdraaien.
Er ligt een concurrentiebeding met jouw handtekening eronder.
Dat is op dat moment bekrachtigd.
En het is op dat moment geldig.
Het bedrijf hoeft NIET naar de rechter om het te bekrachtigen, het is al geldig.
Jij hebt een kans dat een rechter het afzwakt als het onredelijk bezwarend is; het is niet zo dat een concurrentiebeding gegarandeerd van tafel wordt geveegd omdat het voor jou een beetje lastig is bij het jobhoppen. Dat is echt niet zo.
Daar zijn we het eens. Er ligt inderdaad een papier met jouw handtekening eronder. En het wordt in de praktijk wel eens gebruikt om het moeilijker te maken om over te stappen naar een ander.quote:Op dinsdag 19 september 2006 11:20 schreef overhyped het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar iets moet tekenen met de gedachte : ohw, dat komt wel goed. Het is nu zo dat in de praktijk je er niet aangehouden wordt, maar dit kan over een aantal jaren anders zijn.
Handtekening is niet alles. Het concurrentiebeding heeft weinig stand, het relatiebeding is een ander verhaal. Zolang je geen klanten meeneemt of bij klanten gaat werken is er weinig aan de hand.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:55 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, je moet het niet omdraaien.
Er ligt een concurrentiebeding met jouw handtekening eronder.
Dat is op dat moment bekrachtigd.
En het is op dat moment geldig.
Het bedrijf hoeft NIET naar de rechter om het te bekrachtigen, het is al geldig.
Jij hebt een kans dat een rechter het afzwakt als het onredelijk bezwarend is; het is niet zo dat een concurrentiebeding gegarandeerd van tafel wordt geveegd omdat het voor jou een beetje lastig is bij het jobhoppen. Dat is echt niet zo.
dat zeg ik, een relatiebedingquote:Op dinsdag 19 september 2006 11:40 schreef mgerben het volgende:Bij mij is het verboden om over te stappen naar een klant waar ik het afgelopen jaar voor gewerkt heb, of via een concurrent binnen een jaar te gaan zitten bij een klant waar ik het afgelopen jaar gewerkt heb.
Verstandig plan.quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:01 schreef Den_Haag het volgende:
Heb nog niks getekend. Ga idd nog vragen of het omgezet kan worden in een relatiebedien (de afkoopsom daarvoor wordt toch altijd wel betaald door het bedrijf dat je wil hebben).
De financiele compensatie die ze trouwens eisen in het concurrentiebeding is 1.150 euro per dag.
Ze willen ook dat het beding geldt als ze mij eruit trappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |