Koop wel ja. Huur ook wel. Maar die huurhuizen daarquote:Op maandag 18 september 2006 11:25 schreef tonks het volgende:
tvp.
Duitsland heeft een grote leegstand de huizen zijn daar nu echt zo goedkoop
Ehh nee?quote:Op maandag 18 september 2006 11:46 schreef hermandeperman het volgende:
ijsmeis, een tijdje geleden zei je toch dat de huizen daar goedkoper waren maar dat het levensonderhoud daar duurder is waardoor je alsnog op hetzelfde bedrag uitkomt?
Nee johquote:Op maandag 18 september 2006 12:25 schreef ozzyat105 het volgende:
het lijkt me wel leuk om je eigen huis te kunnen ontwerpen maar je moet er wel tegen kunnen in zo'n afgelegen gebied te gaan wonen.
Volgens mij zit je bijna zonder uitondering kilometers weg van de dichtbijzijnde grote stad.
ik zou het geen "pech" willen noemenquote:Op maandag 18 september 2006 12:41 schreef Klonk het volgende:
dat is idd vrij gebruikelijk, en als je pech hebt nemen ze de wc ook mee
Of alles maar dan ook echt alles houtquote:Op maandag 18 september 2006 12:56 schreef Adelante het volgende:
[..]
ik zou het geen "pech" willen noemen
Duitsers hebben echt compleet geen smaak wat woninginrichting betreft, lelijke beuken keukens met van die plastic strips en overal steenstrips en pastel tinten
topquote:Op maandag 18 september 2006 13:04 schreef hugo2406 het volgende:
http://www.immobilienscout24.de/ Is een grote
http://www.verhuis.de/start/index.html is een handige link over wat er allemaal bij komt kijken te verhuizen naar Duitsland
Grappig, ik zocht toevallig naar de Autovariant daarvan. Dus ook mijn dankquote:Op maandag 18 september 2006 13:04 schreef hugo2406 het volgende:
http://www.immobilienscout24.de/ Is een grote
je betaalt geen btw over onroerend goedquote:Op maandag 18 september 2006 17:22 schreef ijsmeis het volgende:
Trouwens Klonk, je weet het vast wel, maar volgend jaar gaat de BTW dus wel omhoog eh?
ja 3 procentquote:Op maandag 18 september 2006 17:22 schreef ijsmeis het volgende:
Trouwens Klonk, je weet het vast wel, maar volgend jaar gaat de BTW dus wel omhoog eh?
supertollquote:Op maandag 18 september 2006 19:51 schreef lipje het volgende:
ga je dan ook Duits spreken en fokken op Fok!.de ?
goh, wat een leuke grap, knap hoor, helemaal zelf verzonnen zekerquote:Op maandag 18 september 2006 19:55 schreef lipje het volgende:
Kunnen we dat hek wat om Limburg staat niet doortrekken langs de rest van de nederlandse grens? gewoon die provincie verkopen aan de Oosterburen
bij welke grote (nedelandse) stad zit je dan in de buurt en hoelang is dat rijden?quote:Op maandag 18 september 2006 12:46 schreef CarOnline het volgende:
[..]
Nee joh
We zitten hartstikke dichtbij! We zitten straks in een dorp, wel gewoon in een (nieuwe) woonwijk en vlakbij een grote nederlandse stad.
Ik doelde ook meer op het zelf bouwen van een huis. Dat wordt dan wel duurder.quote:Op maandag 18 september 2006 18:10 schreef Adelante het volgende:
[..]
je betaalt geen btw over onroerend goed
grote steden langs de grens, Nijmegen, Enschede, Venlo, Roermond, allemaal bereikbaar per bus dan wel per trein.quote:Op maandag 18 september 2006 20:15 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
bij welke grote (nedelandse) stad zit je dan in de buurt en hoelang is dat rijden?
Kun je er ook met openbaar vervoer naartoe? en hoelang duurt dat?
Arnhemquote:Op maandag 18 september 2006 21:23 schreef Klonk het volgende:
[..]
grote steden langs de grens, Nijmegen, Enschede, Venlo, Roermond, allemaal bereikbaar per bus dan wel per trein.
en aan de andere kant van de grens, zit je al rap in het Ruhrgebied met z'n uitstekende OV, regional en S-bahn
heej hallo,quote:Op maandag 18 september 2006 11:59 schreef CarOnline het volgende:
Wij gaan verhuizen naar Duitsland. We hebben er een kavel gekocht, waar we door een architect een huis op hebben laten tekenen.
Als je wil weten hoe dat allemaal in zn werk gaat, ik heb een verslag bijgehouden vanaf de allereerste stap, zie website.
Wij wilden graag zelf bouwen,.. geen bestaande woning dus. Nu gaan we wonen in Epe, 12 km van Enschede waar we nu wonen. We hebben alles nu in kannen en kruiken en is het zaak om ons huis te verkopen.
Daarna staat het huis er binnen 4 maand.
Kijk ook eens naar nieuwbouw mocht je dat willen, dat is echt niet veel duurder.
Plat? Als je de grens over gaat is het juist een en al heuvel.quote:Op maandag 18 september 2006 21:31 schreef Igen het volgende:
Is het eigenlijk wel leuk, om zo net over de grens te wonen? Altijd als ik met de trein terug naar Nederland ga, dan lijkt dat grensgebied zo ongelofelijk plat, kaal, leeg en saai!
Verder: de keuken hoort in Duitsland in principe niet bij het huis, maar geldt als meubelstuk. Daarom staat in de meeste huurhuizen ook alleen maar een gootsteenkastje of is de "keuken" zelfs helemaal leeg. De badkamer daarentegen hoort wel bij het huis, en het is ook niet normaal als de vorige bewoner de WC-pot meeneemt.
En IJsmeis, wat vind jij zo vreselijk aan "de" huurhuizen van Duitsland? Wat bedoel je dan eigenlijk daarmee? Flatjes zoals in de Bijlmer, of het standaard Mehrfamilienhaus, of misschien rijtjeshuizen of nog iets anders?
Dat heet het platteland,dat hebben we in Nederland ook,Groningen en Friesland bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 september 2006 21:31 schreef Igen het volgende:
Is het eigenlijk wel leuk, om zo net over de grens te wonen? Altijd als ik met de trein terug naar Nederland ga, dan lijkt dat grensgebied zo ongelofelijk plat, kaal, leeg en saai!
Inderdaad, dan zoek ik wel verder.quote:Op maandag 18 september 2006 21:44 schreef popolon het volgende:
tvp
Nooit verwacht dat Duitsland ooit nog zo populair zou worden.
Die Nederlandse enclaves in Duitsland lijken me dan wel weer een verschrikking, moet er niet aan denken. Een soort permanent Loret. Gadver.
Inderdaad, dan zoek ik wel verder.quote:Op maandag 18 september 2006 21:44 schreef popolon het volgende:
tvp
Nooit verwacht dat Duitsland ooit nog zo populair zou worden.
Die Nederlandse enclaves in Duitsland lijken me dan wel weer een verschrikking, moet er niet aan denken. Een soort permanent Loret. Gadver.
Toch ben ik wel benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan.quote:Op maandag 18 september 2006 21:23 schreef Klonk het volgende:
[..]
grote steden langs de grens, Nijmegen, Enschede, Venlo, Roermond, allemaal bereikbaar per bus dan wel per trein.
en aan de andere kant van de grens, zit je al rap in het Ruhrgebied met z'n uitstekende OV, regional en S-bahn
Als je in Nederland niet in de stad woont ben je toch ook afhankelijk van je auto?quote:Op maandag 18 september 2006 22:16 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Toch ben ik wel benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan.
Begrijp me niet verkeerd het lijkt mij ook geweldig in een mooi groot huis te wonen zelfs in Duitsland.
Maar zoals ik nu woon aan de rand van Rotterdam zit ik binnen 10-15 minuten met de metro in het hard van een bruisende stad waar altijd wat te beleven is en als ik R'dam zat ben in 30 minuten in hartje Utrecht met de intercity of in 1 uur in Amsterdam met de trein.
De meeste verbindingen zijn dan tot 01:00 uur snachts beschikbaar en sommige de hele nacht.
Zou het niet zo zijn dat als je in zo'n afgelegen dorpje woont je toch heel erg afhankelijk bent van je auto (omdat de bus bv maar tot 18:00 gaat) en als je van uitgaan, kunst & cultuur houd en daarbij een lekker biertje wilt drinken dat dat toch allemaal wat moeilijker word??
Tegenwoordig ja. Maar hier in de omgeving worden bijna geen nieuwe huurhuizen gebouwd hoorquote:Op maandag 18 september 2006 22:19 schreef Igen het volgende:
IJsmeis: In vergelijking met het Bergische Land is het grensgebied behoorlijk plat. Alleen een fietstochtje van Venlo naar Kaldenkirchen leert je inderdaad wel beter
In de huurhuizen worden tegenwoordig trouwens vooral standaard witte badkamers ingebouwd. Daar kun je toch eigenlijk weinig op tegen hebben, behalve dat die misschien een beetje saai zijn.
ja is zo, maar in Duitsland is het juist aantrekkelijk om in het platteland te gaan wonen, omdat je daar zulke grote huizen voor relatief weinig geld kunt kopen. En daar gaat dit topic volgens mij over toch?quote:Op maandag 18 september 2006 22:17 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Als je in Nederland niet in de stad woont ben je toch ook afhankelijk van je auto?
Wat is het verschil?
Nouja, ik woon al in een dorp waar ik afhankelijk ben van mijn auto (voorheen werd ik overal naartoe gebracht door mijn ouders).quote:Op maandag 18 september 2006 22:26 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
ja is zo, maar in Duitsland is het juist aantrekkelijk om in het platteland te gaan wonen, omdat je daar zulke grote huizen voor relatief weinig geld kunt kopen. En daar gaat dit topic volgens mij over toch?
Als je bijvoorbeeld in de buurt van bv Berlijn of een andere grote stad gaat wonen dan ben ik benieuwd of je nog steeds zulke aantrekkelijke huizenprijzen hebt.
Ik denk er wel eens serieus over na om daar wat te kopen omdat het vaak erg mooie huizen zijn voor dat geld.
En zo te zien zijn meer Nederlanders enthousiast.
Maar ik probeer ook naar de nadelen te kijken en wat ik in mijn vorige post schreef lijkt me een groot nadeel, overigens is dat wel heel persoonlijk.
Wanneer uitgaan en bruisend stadsleven je niet boeit vind mis je weinig ...
Hoe is dat bij jou/jullie dan?
Hier wil iedereen hun dikke plasma-tv showen natuurlijk.quote:Op maandag 18 september 2006 22:42 schreef Katinkat het volgende:
Mijn ouders wonen nu een jaartje in duitsland, nieuwbouwhuis in de buurt van Dinxperlo. Vooral alleen maar positieve ervaringen met de duitse aannemer. Verder inmiddels aardig geaccepteerd en ingeburgerd in de buurt. Ongezellig is wel dat iedereen 's avond de rolluiken dicht heeft, dan ziet het er kaal en saai uit.
Die financieren in het algemeen volgens de Duitse normen. Rabo bijvoorbeeld geeft ook maar 80%.quote:Op dinsdag 19 september 2006 01:44 schreef Adelante het volgende:
Die hypotheek rondkrijgen in DuitslandIs het dan niet makkelijker om een NL hypotheekverstrekker te kiezen
Oh jaquote:Op maandag 18 september 2006 22:42 schreef Katinkat het volgende:
Mijn ouders wonen nu een jaartje in duitsland, nieuwbouwhuis in de buurt van Dinxperlo. Vooral alleen maar positieve ervaringen met de duitse aannemer. Verder inmiddels aardig geaccepteerd en ingeburgerd in de buurt. Ongezellig is wel dat iedereen 's avond de rolluiken dicht heeft, dan ziet het er kaal en saai uit.
"stad".quote:Op dinsdag 19 september 2006 08:32 schreef Jroc het volgende:
Ik wil lekker in kleve wonen. in de stad.
Ik noem alles in de stadquote:
Ik en mijn vriendin gingen uit elkaar, moeilijk werk te vinden in de regio, dus terug naar Amsterdam.quote:Op dinsdag 19 september 2006 07:41 schreef ozzyat105 het volgende:
@dennisq waarom ben je teruggekomen?
dat is mooi, ik woon in duitsland en wil een auto kopen. nuttige info dus.quote:Op dinsdag 19 september 2006 01:30 schreef DennisQ het volgende:
Groot pluspunt, autorijden is stukken goedkoper. Wel moet je voordat je een auto aanschaft bij de verzekering informeren naar de premie, dit gaat op model auto. Met een VW Golf GTI bijvoorbeeld, worden de meeste ongelukken gemaakt op jaarbasis, deze hebben dan ook de hoogste premies. Kies je bijvoorbeeld voor een Mercedes C klasse, dan is de premie bijna nog lager dan het verzekerern van een scooter in NL. Ook de wegenbelasting is peanuts.
dat is tegenwoordig toch europees geregeld? of is dat alleen voor het pensioen?quote:Op woensdag 20 september 2006 23:18 schreef fokkieslim het volgende:
elk jaar dat je in het buitenland bent heb je 2% minder recht op aow,hoe lossen we dit op?
Afkopen kan,maar wat kost het.
vertel!, waar woon je en wat is er te beleven?quote:Op donderdag 21 september 2006 00:20 schreef lageveld het volgende:
Afkopen ?
Het gaat er overigens niet om of je in het buitenland bent, maar waar je in die betreffende jaren belastingplichig bent. Dat kan evengoed in Nederland zijn terwijl je toch in het buitenland verblijft.
Voor een volledige opbouw van AOW is het nodig dat je een "X" aantal jaren in Nederland belastingplichtig bent geweest. Anders volgt er inderdaad een korting per ontbrekend jaar. Ik gelloof graag van fokkie dat dat 2 % per jaar is. Meen me dat zelfs te herinneren.
Ben wel benieuwd welk getal voor mijn "X" staat. Weet iemand dat ?
Oh ja, ik woon al bijna een jaar in Duisland. Plat leeg en saai ? Nee hoor !!
wat heb je allemaal geregeld??? ik ben ook van plan in duitsland te gaan wonen, en werken. ma rik hebt werkelik geen id wat ik allemaal moet regelen.... Ziektekosten verzekering opzeggen, uitschrijven, maar wat nog meer? Auto verkoop ik, koop in dld een nieuwe....quote:Op donderdag 21 september 2006 00:20 schreef lageveld het volgende:
Afkopen ?
Het gaat er overigens niet om of je in het buitenland bent, maar waar je in die betreffende jaren belastingplichig bent. Dat kan evengoed in Nederland zijn terwijl je toch in het buitenland verblijft.
Voor een volledige opbouw van AOW is het nodig dat je een "X" aantal jaren in Nederland belastingplichtig bent geweest. Anders volgt er inderdaad een korting per ontbrekend jaar. Ik gelloof graag van fokkie dat dat 2 % per jaar is. Meen me dat zelfs te herinneren.
Ben wel benieuwd welk getal voor mijn "X" staat. Weet iemand dat ?
Oh ja, ik woon al bijna een jaar in Duisland. Plat leeg en saai ? Nee hoor !!
ID blijft gewoon geldig, je hebt een verblijfsvergunning nodig die je ook krijgt, als je aan kunt tonen dat je inkomen hebt. Rijbewijs hou je gewoon, blijft ook gewoon geldig, na verlopen is dit eenvoudig om te zetten naar een Duits rijbewijs en die hou je voor je leven, hoeft niet verlengd te worden.quote:Op donderdag 21 september 2006 20:03 schreef gateway het volgende:
[..]
wat heb je allemaal geregeld??? ik ben ook van plan in duitsland te gaan wonen, en werken. ma rik hebt werkelik geen id wat ik allemaal moet regelen.... Ziektekosten verzekering opzeggen, uitschrijven, maar wat nog meer? Auto verkoop ik, koop in dld een nieuwe....
Maa rhoe gaat dat met je identiteitskaart? en je rijbewijs???
aha... hmmz, naja maybe tch voordat ik vertrek hier in NL nog een aanhanger rijbewijs halen, dan krijg ik nieuw rijbewijs die weer 10 jaar geldig isquote:Op vrijdag 22 september 2006 02:00 schreef DennisQ het volgende:
[..]
ID blijft gewoon geldig, je hebt een verblijfsvergunning nodig die je ook krijgt, als je aan kunt tonen dat je inkomen hebt. Rijbewijs hou je gewoon, blijft ook gewoon geldig, na verlopen is dit eenvoudig om te zetten naar een Duits rijbewijs en die hou je voor je leven, hoeft niet verlengd te worden.
Is niet waar, blijft gewoon tot de verloopdatum geldig.quote:Op vrijdag 22 september 2006 09:26 schreef CarOnline het volgende:
Je mag maar 2 jaar met een Nederlands rijbewijs in een duitse auto rijden geloof ik.
Wat zoek je precies voor een woning? Voeg mij maar ff toe op msn als je wilt.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:03 schreef Syrena het volgende:
Uhm teeveepeevoor samenwoonplannen hebben we nu Roermond, Sittard, Geleen. Lief woont in Venlo en ik in Sittard, Roermond is in het midden.
Maar Sittard ligt zowat op de Duitse grens....dus ook een optie.
De verblijfsvergunning bestaat niet meer. Dat was inderdaad een papiertje dat je nooit nodig had maar wel moest hebben, wat je elke twee jaar moest verlengen, en waarbij je voor iedere aanvraag een bewijs van inkomen en een bewijs van ziektekosteverzekering moest hebben.quote:Op vrijdag 22 september 2006 02:00 schreef DennisQ het volgende:
[..]
ID blijft gewoon geldig, je hebt een verblijfsvergunning nodig die je ook krijgt, als je aan kunt tonen dat je inkomen hebt. Rijbewijs hou je gewoon, blijft ook gewoon geldig, na verlopen is dit eenvoudig om te zetten naar een Duits rijbewijs en die hou je voor je leven, hoeft niet verlengd te worden.
tja, 1 europa, de duitsers komen hier om koffie en diesel te kopen, en wij kopen daar huizen en benzine, beetje zwart-wit gezegd mischien.quote:Op vrijdag 22 september 2006 15:15 schreef popolon het volgende:
Wat ik me nou afvraag: Staan de Duitsers wel zo te springen om al die Nederlanders?
Voor aannemers/makelaars begrijp ik het wel, geld is een mooi excuus maar voor de gewone burger ......
Die enclaves, dat zou ook mijn grootste angst zijn als ik er al langer zou wonen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 15:56 schreef Klonk het volgende:
[..]
tja, 1 europa, de duitsers komen hier om koffie en diesel te kopen, en wij kopen daar huizen en benzine, beetje zwart-wit gezegd mischien.
waar je wel voor moet waken zijn van die nederlandse enclaves, dat lijkt me dus helemaal niets, maar hier bij net over de grens in een dorpje, lijkt me geen probleem eigenlijk.
De kids gaan voorlopig nog even naar hun Nederlandse school. Ze zijn behoorlijk verlegen en gesloten dus zullen zolang ze de taal nog niet kennen, behoorlijk moeite hebben met aansluiting vinden. Plus dat ze nu wel in groep 4 zitten, maar behoorlijk laag scoren. Zo af en toe moeten ze echt op hun tenen lopen. Zouden we ze nu naar een duitse school doen, dan weet ik zeker dat ze koppie onder gaan. We hebben er lang over nagedacht maar tot nu toe lijkt ons dit de beste oplossing. Als we een paar jaar eerder verhuisd waren, zouden ze wel naar een duitse school gaan. Maar voorlopig nog even niet dus. Waar ik nog wel eens naar wil zoeken is een internationale school, eens kijken wat dat is. Maar zover zijn we nog niet.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:58 schreef Rewimo het volgende:
Hoe ga je dat eigenlijk met school doen voor de kids, CarOnline?
Is dat te doen qua afstand? Ik kan me voorstellen dat je ze nu nog in Nederland naar school laat gaan ja. Maar hoe wil je ze dan Duits laten leren? Als ze later naar een Duitse school zouden gaan, moeten ze het Duits toch redelijk beheersen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 22:45 schreef CarOnline het volgende:
De kids gaan voorlopig nog even naar hun Nederlandse school. Ze zijn behoorlijk verlegen en gesloten dus zullen zolang ze de taal nog niet kennen, behoorlijk moeite hebben met aansluiting vinden. Plus dat ze nu wel in groep 4 zitten, maar behoorlijk laag scoren. Zo af en toe moeten ze echt op hun tenen lopen. Zouden we ze nu naar een duitse school doen, dan weet ik zeker dat ze koppie onder gaan. We hebben er lang over nagedacht maar tot nu toe lijkt ons dit de beste oplossing. Als we een paar jaar eerder verhuisd waren, zouden ze wel naar een duitse school gaan. Maar voorlopig nog even niet dus. Waar ik nog wel eens naar wil zoeken is een internationale school, eens kijken wat dat is. Maar zover zijn we nog niet.
Zeker. Da's leuk als je in Rotterdam woont. Maar ga eens naar een dorp buiten de randstad.. Dan mag je blij zijn als er 2 bussen per dag komen. Daar hoef je echt niet voor naar Duitsland, het OV is in de provincie over het algemeen belabberd.quote:Op maandag 18 september 2006 22:16 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Zou het niet zo zijn dat als je in zo'n afgelegen dorpje woont je toch heel erg afhankelijk bent van je auto (omdat de bus bv maar tot 18:00 gaat) en als je van uitgaan, kunst & cultuur houd en daarbij een lekker biertje wilt drinken dat dat toch allemaal wat moeilijker word??
Klevequote:Op zondag 5 november 2006 20:48 schreef Rewimo het volgende:
Waar kun je nou in de buurt van Nijmegen eens leuk terecht? Als in: korte afstand van de grens, landelijk, maar ook weer niet zo landelijk dat je uren moet rijden voor een supermarkt, huizen zo rond de 2,5 ton? Iemand een leuk idee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |