Jij bent echt erg!quote:
Terwijl het zo simpel is...quote:Op zondag 17 september 2006 22:19 schreef tong80 het volgende:
Wil het wel maar te veel rare dingen met tekst en plaatje. Weet mijn god niet hoe dat moet
Ach pyl, op jou kan ik rekenen!quote:Op zondag 17 september 2006 22:34 schreef pyl het volgende:
Voor wie eigenlijk? Voor Helga Ruebsamen natuurlijk.
quote:Helga Ruebsamen wordt geboren op 4 september 1934 in Batavia in Nederlands Indië (nu Djakarta, Indonesië) als oudste in een gezin met twee kinderen. Als ze zes jaar is verhuist de familie naar Den Haag, waar ze moeten onderduiken bij het begin van de jodenvervolging. Na de oorlog volgt ze de HBS en na haar eindexamen in 1951 vertrekt ze naar Parijs om balletlessen te volgen bij Olga Preobajenskaja. Al snel keert ze terug naar Nederland, haar studie psychologie in Leiden breekt ze af om als verslaggeefster te werken voor het Haagse dagblad Het Vaderland. Als journaliste werkt ze onder meer Parijs en Wenen.
Voor een paar van haar vroege verhalen krijgt Ruebsamen reeds in 1959 de Reina Prinsen Geerligs-aanmoedigingsprijs. In haar werk dat daarna komt bepalen ondergang, verpaupering, alcoholisme en dood de sfeer. In 1964 debuteert ze met De kameleon en andere verhalen. Tot 1971 publiceert ze nog drie boeken, waarna een literaire stilte van achttien jaar volgt.
In 1988 pakt ze de draad weer op met Op Scheveningen, een verzameling nostalgische verhalen. Begin jaren negentig wordt Ruebsamen docent aan de Schrijversvakschool ’t Colofon in Amsterdam.
De in de zomer van 1997 verschenen roman Het lied en de waarheid is een keerpunt in haar carrière. Het is een - consequent vanuit het perspectief van een kind verteld - autobiografisch verslag van haar Indische jeugd. Het boek krijgt unaniem bijval van zowel literaire critici als het grote publiek. Het wordt genomineerd voor de Gouden Uil en de Libris Literatuurprijs en bekroond met de F. Bordewijkprijs. Het is vertaald in het Engels, Duits, Frans en Italiaans.
In 1999 volgt de verhalenbundel Beer is terug (genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2000), die in 2001 door Literair Theater Branoul wordt bewerkt tot de toneelvoorstelling Honds.
Daar verschillen de meningen wat over, maar mevrouw was zeker scheppend bezig.quote:Op maandag 18 september 2006 10:51 schreef pyl het volgende:
Mevrouwtje mocht dan geen actrice zijn, zij was natuurlijk wel ... ehm ... artistiek doende?
quote:Op maandag 18 september 2006 11:07 schreef pyl het volgende:
Jeetje, wat onnozel zeg.
De Franse?quote:Op maandag 18 september 2006 11:12 schreef Gellius het volgende:
Geen van drieën.
Ik was even in het Wibauthuisquote:Op maandag 18 september 2006 11:34 schreef Tokay het volgende:
Hij is vast weer een haring gaan halen, pyl.
Zeker, Duitstalig - hoewel ze geen Duitse was. Ze heeft het Duitse taalgebied overigens vanwege haar genetische dispositie, die op zekere ideologische bezwaren stuitte binnen een zekere historisch-geopolitieke omstandigheid die heerste in voornoemd Duits taalgebied in de jaren dertig (zekere mensen zeggen "de dertiger jaren". Daar daar behoor ik niet toe) moeten verlaten.quote:Op maandag 18 september 2006 13:19 schreef pyl het volgende:
Hmmmmmmmmmm ...... de Duitstalige letterkunde dan misschien?
Erika Mann? waag ik alvast te roepen.
quote:Op maandag 18 september 2006 14:05 schreef pyl het volgende:
Ik weet niet wat deze "smiley":betekent, maar het leek me wel een geschikt moment om hem eens van stal te halen.
quote:Op maandag 18 september 2006 16:39 schreef Tokay het volgende:
Heeft mevrouw ooit een bestseller geschreven waarmee ze wereldfaam verwierf, of is ze slechts bekend in kleine Duitstalige literaire kringen?
quote:She wrote more than 50 novels, and at least ten were adapted as motion pictures in Hollywood.
is considered one of the first modern best sellers authors, and her books are reputed to be among the first examples of contemporary mainstream literature.
Ja ik las het en zal mijn best doenquote:Op maandag 18 september 2006 17:37 schreef Tokay het volgende:
Hé tong, heb je mijn uitleg over 'hoe open ik een nieuw RJPvD-topic?' nog gelezen?
Ga je het de volgende keer gewoon proberen?
Eerst zien, dan geloven.quote:
Bijna onhoorbaar.quote:Op maandag 18 september 2006 20:54 schreef pyl het volgende:
Hoe zacht precies rinkelt jouw belletje?
Uiteraard, daar twijfel ik geen seconde aan.quote:Op maandag 18 september 2006 20:55 schreef pyl het volgende:
Nah, ik kende haar wel, natuurlijk.![]()
Passief. Sluimerend. In een donker hoekje. Heb ik haar gekend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |