abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41899917
VERDACHTE GEZOCHT

De hoofdofficier van justitie te Breda vraagt uw aandacht voor het volgende.

Vorige week is in de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 september in Breda een ernstig zedendelict gepleegd.

De politie verdenkt de 54-jarige Geoffrey Jacobs van het plegen van dit feit. Geoffrey Jacobs is eerder voor zedenmisdrijven veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen. Jacobs heeft geen vaste woon- of verblijfplaats.

Signalement:
Het gaat om een man met een blanke tot licht getinte huidskleur met bruine ogen, van Indonesische afkomst. Hij heeft een normaal postuur en een lengte van ongeveer een meter tweeënzeventig. Zijn haar is kort en donker met inmiddels mogelijk grijstinten en inhammen op zijn voorhoofd. Opvallen is zijn zachte stem met accent.

Als u weet waar Jacobs zich op dit moment bevindt of u heeft andere informatie, waardoor de verblijfplaats van Jacobs bekend kan worden, bel dan de landelijke opsporingstiplijn. 0800-6070

U kunt ook met de plaatselijke politie bellen.

BRON: NOS-TT pagina 147
------------------------

Zojuist na het NOS journaal van 8 uur een bericht hierover met foto, zal om 10 uur nog wel een keer volgen.

In de tekst is te lezen dat hij al eerder langdurige gevangenisstrafFEN heeft uitgezeten, maar daarna doet zo iemand het dus (waarschijnlijk) gewoon weer. Is het rechtssysteem in Nederlands wel in orde? Wat gebeurt er met zo iemand als hij vervolgd wordt? Moet hij niet gewoon veel harder worden aangepakt.

Verder is het natuurlijk wel opvallend dat hij met naam en foto genoemd wordt, het zal dus wel duidelijk zijn dat hij er mee te maken heeft. Het ziet er naar uit dat dit soort zaken veel opener in de media worden getoond (dat is natuurlijk een goede zaak). Zie ook de zaak van die Stellingwerf en wat een oproer dat veroorzaakte.

[ Bericht 20% gewijzigd door -Lian- op 17-09-2006 22:59:59 ]
pi_41900405
quote:
Geoffrey Jacobs is eerder voor zedenmisdrijven veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen
Het helpt niet echt dus.
pi_41900533
Ja hoi!
Ritsen, 'n goeie gewoonte
pi_41900847
En wat is de toegevoegde waarde van je topic?
pi_41901400

[ Bericht 100% gewijzigd door -Lian- op 17-09-2006 23:00:12 ]
pi_41902218
Hoe zit het met de privacy? Snel veranderen naar Geoffrey J.
pi_41902433
ach, 2 weken schoffelen en hij doet het nooit meer
pi_41902544
quote:
Op zondag 17 september 2006 21:44 schreef verliefdekloon het volgende:
ach, 2 weken schoffelen en hij doet het nooit meer
Toch hendig te weten de volgende keer je een snerpend heet chuckie ziet.
pi_41905192

dat is onze vriend.

vind je deze man leuk klik dan hier

kijken wat donner nu weer voor smoesje heeft
pi_41905281
Wat heeft ie dan gedaan? Een ernstig zedendelict is een verkrachting?
Ritsen, 'n goeie gewoonte
pi_41905462
Zie onderstaand bericht. Hij zou een 9-jarig meisje hebben misbruikt in haar ouderlijke woning. Zelfs daar ben je niet meer veilig...

--------------------------------------------------

De politie is op zoek naar een 54-jarige man die onlangs een 9-jarig meisje in Breda seksueel zou hebben misbruikt. Omdat de verdachte al eerder tot lange gevangenisstraffen is veroordeeld in verband met meerdere zedenmisdrijven, heeft justitie zondag een opsporingsbericht via teletekst verspreid waarin de de verdachte met naam wordt genoemd.

Het gaat om Geoffrey Jacobs (foto), die volgens justitie geen vast woon- of verblijfplaats heeft. Hij wordt in verband gebracht met een 9-jarig meisje dat in de nacht van 9 op 10 september seksueel werd misbruikt in haar ouderlijke woning in de wijk Westerpark. De politie kan geen nadere toelichting op deze zaak geven.

Het komt zelden voor dat justitie opsporingsberichten verspreidt waarin de verdachte met naam en toenaam wordt genoemd.

BRON: http://www.nieuwnieuws.nl(...)ige_zedenzaak_g.html
pi_41923144
quote:
Het komt zelden voor dat justitie opsporingsberichten verspreidt waarin de verdachte met naam en toenaam wordt genoemd.
Het was inderdaad zelden, maar nu al twee keer in korte tijd. Het wordt zeker de nieuwe trend.

Een gast zonder woon/verblijfplaats die een meisje van 9 in haar ouderlijke woning verkracht? Ben ik nou de enige die dit een raar verhaal vindt?

Enneh, als zoiemand al vaker voor zedenzaken lang vast heeft gezeten, dan heeft ie toch op zijn minst TBS? En als ie daar doorheen is gekomen, dan zou er ook reclassering moeten zijn. Maar jah, die hebben we wegbezuinigd. We laten dit soort gasten gewoon los in de maatschappij met 100 euro op zak, vriendelijk klopje op de rug, terwijl we ze "sterkte" wensen. De kans dat je dan op straat terecht is groot waarna het effect van de misschien wel uitstekend geslaagde therapie al heel snel spoorloos verdwijnt en meneer weer in zijn oude fout terecht komt.

De verkrachter van mijn zusje is ook op zo'n manier losgelaten, zelfs geen enkele therapie gehad in de 5 jaar en ook totaal geen begeleiding na zijn vrijlating (er was niets over van het leven dat hij had opgebouwd daarvoor, eigen schuld, maar toch... hij heeft zijn straf uitgezeten maar na je vrijlating begint kennelijk pas je echte straf en ellende: je leven weer opbouwen - en daarbij hebben ex-gedetineerden soms (vaak? altijd?) hulp bij nodig. Het zal me dus niet verbazen als de verkrachter van mijn zusje weer toe zal slaan. Enneh, daarnaast... je leven opnieuw opbouwen is voor velen stomweg veel moeilijker dan het leven in de bak. Dus ook dat zet al geen rem op recidivisme.

Ik vind dan ook dat de reclassering (nu vrijwel weg-bezuinigd) in vol ornaat terug moet komen. Het is een valse bezuiniging gebleken die de maatschappij uiteindelijk veel meer geld kost. Dus terugdraaien die hap.
  maandag 18 september 2006 @ 17:42:19 #13
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_41925210
Iedere keer weer als ik zoiets lees krijg ik moordneigingen. Je ziet maar weer wat dit soort klootzakken aanrichten, ik word nog steeds misselijk van het goedpraten van pedofilie door die gore hufters van de pedopartij.

Ohnee, dat is natuurlijk anders

Ik hoop dat deze kerel kapot wordt geschopt voordat ze 'm te pakken hebben, en wel zo dat ie niet meer te reanimeren valt.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  maandag 18 september 2006 @ 18:33:18 #14
124403 UZN
Hello world!
pi_41926350
Ik schat de kans ook hoog in dat ie flink wat klappen gaat krijgen als iemand hem te pakken krijgt. Met wat geluk hoeft ie dan nooit meer naar de gevangenis. Of waar dan ook...

Maar is ie al schuldig bevonden dan? Is al onomstotelijk bewezen dat hij inderdaad de dader is? Verdenken van verkrachting en dat met naam en foto overal in het nieuw verschijnen is natuurlijk niet niks. Vooral als achteraf blijkt dat hij (In dit geval dan) niet schuldig blijkt te zijn.
pi_41935167
quote:
Op maandag 18 september 2006 18:33 schreef UZN het volgende:
Maar is ie al schuldig bevonden dan? Is al onomstotelijk bewezen dat hij inderdaad de dader is? Verdenken van verkrachting en dat met naam en foto overal in het nieuw verschijnen is natuurlijk niet niks. Vooral als achteraf blijkt dat hij (In dit geval dan) niet schuldig blijkt te zijn.
Daar wordt door het OM wel degelijk een hele zware afweging bij gemaakt.
Laat ik het zo zeggen..
De kans dat hij het niet heeft gedaan is niet bijzonder groot.

Anders beslist de Hoofdoffcier van Justitie echt niet tot opsporingsbevel.
pi_41953629
updat uit bn/deStem

Dinsdag 19 september 2006 - De klopjacht van de politie naar de zeer gevaarlijke zedendelinquent Geoffrey Jacobs, afkomstig uit Bergen op Zoom, is in volle gang. De 54-jarige Jacobs zou een 9-jarig Bredaas meisje in haar ouderlijk huis hebben misbruikt.

FOTOMONTAGE BN/DESTEM
Hij is al eerder veroordeeld voor meerdere zware zedenmisdrijven. ‘Het is niet voor het eerst dat hij een huis binnendringt en een kind misbruikt. Zo werkt Geoffrey.’

„Mijn kinderen waren zeer geschokt toen ze Geoffrey zondag op tv zagen. De oudste is er echt ziek van. Hij nam onze oudste vaak mee op uitjes.“ Tania, moeder van een gezin uit Bergen op Zoom, was tot ongeveer 1994 bevriend met Geoffrey Jacobs.

Tania: „Die vriendschap was wel een beetje tegen mijn zin toen ik over de zedenzaken hoorde. Maar mijn ex-man haalde hem binnen omdat hij medelijden had. Geoffrey is een gladde prater die goed mensen in kan palmen. Hij is ook slim. Hij is onder veroordelingen uitgekomen door vormfouten.“

Tania heeft een tijd schoongemaakt bij Geoffrey. „Hij had officieel een kantoor, maar werkte nooit. Soms kwam hij bont en blauw binnen. Dan zei hij dat dat was gekomen door het sjouwen van stoeptegels. Dat geloofde ik niet. In die tijd is hij opgepakt voor inbraken in Roosendaal. Moest ik van de politie mee naar zijn huis en aanwijzen welke spullen nieuw waren. Geoffrey heeft toen vrij lang in het Huis van Bewaring in Breda gezeten.“

Wat de officier van justitie in Amsterdam Tania en haar ex-man begin jaren negentig vertelde, over de verkrachting van een 12-jarig Eindhovens meisje door Geoffrey met het mes op de keel in haar eigen huis, maakte Tania ongerust. „Het bericht over dat meisje in Breda verbaasde mij dus niet. Zo werkt Geoffrey. Hij observeert en dringt dan binnen in het huis. Ik heb destijds wel ruzie gehad met mijn ex-man omdat hij hem binnenhaalde. Maar je went vreemd genoeg ook aan zo iemand. Ik heb Geoffrey wel gewaarschuwd dat hij mijn kinderen nooit mocht krenken. Ik moet zeggen dat hij voor hen ook goed is geweest. Dat is ook zo verwarrend voor ze.“

Tania heeft nauwelijks met Geoffrey over de zedenzaken gesproken. „Daar ging hij niet op in. Wat ik wel weet: hij denkt dat iedereen gek is en hij niet.“ Tania is inmiddels gescheiden en heeft Geoffrey al een flink aantal jaren niet gezien. „Hij is rond 1993 voor de tweede keer getrouwd met een vrouw in Amsterdam. Ze hebben een kind gekregen. Ik hoorde ook nog een keer dat bij Geoffrey’s moeder in Spanje een veroordeelde van een Tilburgse moordzaak zou zijn ondergedoken tijdens proefverlof. Geoffrey zelf week ook vaak uit naar Spanje en zou ook niet teruggekeerd zijn na proefverloven.“

Op de website http://www.geenstijl.nl werden gisteren persoonlijke documenten van Geoffrey Jacobs openbaar gemaakt door een voormalige kennis. Enig speurwerk leidde gisteren tot de Bergenaar die op internet onder de naam ‘Einstein’ opereert, maar anoniem wil blijven uit angst voor de confrontatie met Geoffrey Jacobs.

De documenten op http://www.geenstijl.nl zijn onder meer scheidingspapieren. Ook staan er brieven van Geoffrey op de site aan advocaten. Daaruit blijkt dat hij verdacht werd van meerdere misdrijven in onder meer Eindhoven, Bussum, Hilversum en Limburg. Hij zou tot zes jaar zijn veroordeeld, maar niet zo lang hebben gezeten.

De politie wil op dit alles niet ingaan. Ook niet op de theorie dat Geoffrey bij de misdaad in Breda aan de hand van zijn werkwijze (binnendringen in ouderlijk huis, misbruik van jong kind met mes op de keel) is herkend. Woordvoerder André van den Hul bevestigt wel dat Geoffrey in het verleden is veroordeeld voor ‘meerdere zedenmisdrijven’. Hij zegt dat de eerdere slachtoffers zijn ingelicht voordat Geoffrey’ s foto zondag op tv werd getoond.

Wie niet over het opsporingsbericht werden ingelicht zijn Hans en Addy uit Bergen op Zoom. Het echtpaar verloor tien jaar geleden zijn baby Elise door wiegendood. Geoffrey Jacobs was hun vriend. „Hij speelde gitaar op de crematieplechtigheid en regelde alles.“ Tot hij er met het geld van de uitvaartverzekering vandoor ging. Een nachtmerrie voor Hans en Addy, toch al kapot door de dood van hun kind. „Ik heb geen oog dicht gedaan sinds zondag“, zegt Addy.

Toen Addy en haar man een rechtszaak tegen Geoffrey aanspanden, heeft hij hen bedreigd, zegt ze. Uiteindelijk is het geld alsnog overgemaakt. De opgelegde schadevergoeding van 500 gulden heeft Geoffrey nooit betaald.

Addy: „Bij de grafsteen van ons dochtertje is in die tijd brand gesticht. Ik ben bang. De wijkagent heeft me zijn 06-nummer gegeven. Alles wordt weer opgerakeld.“

Wat Addy maar niet begrijpt: „Hoe kan zo’n man nou toch vrij rondlopen? Hij heeft meerdere kinderen verkracht.“

Het gevaar voor herhaling is zeer aanwezig, bevestigt de politie. Waarom dan besloten is om officiële foto’s van Geoffrey niet zoveel mogelijk te verspreiden, maar uitsluitend aan NOS en SBS6 te geven, zodat andere media het met van tv geplukte kopieën moeten doen, kon de woordvoerder niet verklaren.

De familie van Geoffrey Jacobs, hoofdzakelijk woonachtig in West-Brabant, zit zeer in haar maag met de zaak.

Een familielid van Geoffrey: „Ik leef erg mee met de slachtoffers. We hebben al jaren geen contact meer met hem. We willen hier niets mee te maken hebben, maar worden er wel op aangekeken.“
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_42041303
Kinderverkrachter blijkt beruchte steentjesgooier
DEN BOSCH - De gezochte kinderverkrachter Geoffrey Jacobs, van wie het landelijk parket onlangs een opsporingsbericht met foto verspreidde, blijkt de beruchte en levensgevaarlijke steentjesgooier die zo'n zes jaar terug onder meer in Eindhoven paniek en verderf heeft gezaaid en kinderen heeft verkracht.

De 54-jarige pedofiel kreeg de bijnaam omdat dat hij midden in de nacht kiezeltjes tegen het raam van kinderen gooide in het Eindhovense stadsdeel Woensel. Het huis was door hem van tevoren afgelegd. Vervolgens dreigde hij de kinderen, die wakker werden dat hij hun ouders zou vermoorden als ze niet snel de deur open zouden doen. Kinderen deden uit pure angst de voordeur open. Op deze wijze wist hij meerdere malen toe te slaan in hun slaapkamertje. Een kind werd misbruikt terwijl haar ouders in de kamer ernaast lagen te slapen.

Jacobs werd volgens de politie meerdere malen veroordeeld wegens zedenmisdrijven, naar verluidt zeven keer. Voor de verkrachting van een kind in Eindhoven kreeg hij in 2003 acht jaar celstraf. Tegen de man was negen jaar en tbs geëist. De rechtbank legde hem die tbs op maar het hof vond na hoger beroep een celstraf voldoende.

De man wordt nu gezocht wegens verkrachting van een 9-jarig meisje in Breda. telegraaf.nl
  vrijdag 22 september 2006 @ 11:10:35 #18
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_42041786
Ik word er stil van.
  vrijdag 22 september 2006 @ 18:19:53 #19
38686 Mickey98
Sick my Duck !
pi_42052787
Onder het mom "De Maatschappij Dat Ben Jij" heb ik ff geheel vrijblijvend een opsporingsformuliertje gemaakt.

Wel lief voor 'm zijn als je 'm tegenkomt...

vrijdag 22 september 2006 @ 18:24:22 #20
38686 Mickey98
Sick my Duck !
pi_42052899
quote:
Op maandag 18 september 2006 17:42 schreef Marietje_34 het volgende:
Iedere keer weer als ik zoiets lees krijg ik moordneigingen. Je ziet maar weer wat dit soort klootzakken aanrichten, ik word nog steeds misselijk van het goedpraten van pedofilie door die gore hufters van de pedopartij.

Ohnee, dat is natuurlijk anders

Ik hoop dat deze kerel kapot wordt geschopt voordat ze 'm te pakken hebben, en wel zo dat ie niet meer te reanimeren valt.
AMEN (en dan ben ik nog niet eens gelovig...)
pi_42055200
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:19 schreef Mickey98 het volgende:
Onder het mom "De Maatschappij Dat Ben Jij" heb ik ff geheel vrijblijvend een opsporingsformuliertje gemaakt.

morgen even printen!!
ik zal er wat ophangen her en der
pi_42071148
‘Voor deze man moeten we heel bang zijn’
Door Yolanda Sjoukes

FOTOCOLLAGE ALFRED DE BRUIN

| Rechter draaide tbs Jacobs in ’03 terug|
Zaterdag 23 september 2006 - Zedendelinquent Geoffrey Jacobs werd tot nu toe acht keer veroordeeld tot in totaal twintig jaar gevangenisstraf. Zijn specialiteit: seksueel misbruik van meisjes in hun eigen huis, terwijl de ouders slapen.

Geoffrey Jacobs zat al eerder in de Bredase Koepel (linksboven) en het huis van bewaring in Amsterdam (rechts). Hij woonde in de wijk de Blokkendoos in Bergen op Zoom (linksonder) en was als ?stenengooier? bekend in de Eindhovense wijk Woensel.
Officier van justitie René De Beukelaer van de Bossche rechtbank had tijdens de laatste strafzaak tegen Geoffrey een vooruitziende blik: ‘Ik weet dat hij helaas hetzelfde uit de gevangenis komt als hij erin gaat.’ - Sinds 9 september wordt de in Bergen op Zoom opgegroeide Jacobs gezocht voor seksueel misbruik van een negenjarig meisje in haar ouderlijk huis in Breda.

Geoffrey’s carrière in de zedencriminaliteit begint in de jaren zeventig. De dan 26-jarige Bergenaar van Indische komaf trouwt in 1978 met een Duitse secretaresse uit Essen. Al vrij snel na het huwelijk wordt hij opgepakt in München. „Wegens exhibitionisme“, vertelt zijn Duitse ex-schoonmoeder. Of hij nog meer gedaan heeft, weet ze niet, maar hij heeft in Duitsland wel vastgezeten.

Na de scheiding die volgt, keert Geoffrey terug naar Nederland. Daar leidt hij jarenlang een zwervend bestaan. Hij woont begin jaren tachtig in Eindhoven, maar wordt ook gesignaleerd op meerdere plaatsen in het Gooi, in Apeldoorn, in Amsterdam, in Goes, in Bergen op Zoom en in Spanje, waar zijn moeder woont.

Vermoed wordt dat hij in die tijd vooral leeft van uitkeringen en inbraakactiviteiten. Hij is eenmaal gepakt voor inbraken in Roosendaal en heeft daarvoor langere tijd in De Koepel in Breda in voorarrest gezeten, vertelt een voormalige vriendin.

Adri Kneefel, bij wie Geoffrey jarenlang inwoonde in Bergen op Zoom: „Hij ging ’s ochtends weg en hij kwam ’s avonds weer terug. Wat hij deed, wist ik niet. Hij zei altijd: ‘Adri, je kunt beter niet te veel weten, dan kan er ook niks fout gaan.’ Maar ik wist wel dat er iets niet klopte toen er allerlei vage mensen aan de deur kwamen en naar hem vroegen.“

Eind jaren tachtig wordt Geoffrey verdacht van verkrachting van een vrouw uit Hilversum en seksueel misbruik van een jong meisje uit Bussum. Een rechercheur die destijds onderzoek deed naar deze zaken: „Ik kan me nog herinneren dat er dna is afgenomen. Dat was vrij nieuw en ging op vrijwillige basis. Ik herinner me de zaken als vrij schokkend.“

In Bussum werkte Geoffrey op de hem kenmerkende methode: huis binnendringen en kind onder bedreiging misbruiken. De zaak Hilversum week af van zijn patroon: Geoffrey vergreep zich aan een 22-jarige vrouw in een brandgang bij haar flat. Hij vroeg haar voor de verkrachting nog hoe ze heette en fluisterde tijdens de daad haar naam. Hij verwondde haar niet.

Pas in 2002, toen Jacobs berecht werd voor seksueel misbruik van jonge meisjes in Eindhoven, werd zijn dna van toen gelinkt aan de verkrachting van de 22-jarige Hilversumse. Maar in het hoger beroep in 2003 bleek de verkrachtingszaak verjaard. Dat scheelde Geoffrey een jaar gevangenisstraf.

Vóór zijn berechting in 2002, had Jacobs al twaalf jaar gezeten voor zeven zedendelicten en had hij vier jaar in voorarrest doorgebracht voor de ‘Eindhovense zaak’.

Opvallend is dat Jacobs altijd alle misdrijven ontkent waarvan hij wordt beschuldigd of waarvoor hij wordt veroordeeld. Ook weigert hij ieder psychiatrisch of psychologisch onderzoek. Zoals een voormalige vriendin van Geoffrey uit Bergen op Zoom zegt: „Hij denkt dat iedereen gek is, behalve hij.“

Ook eind jaren tachtig ontkende Jacobs de misdrijven in Bussum en Hilversum. Alle bewijs ten spijt. Hij deed dat weer in 2002, toen hij was berecht omdat hij schrik had gezaaid in Eindhovense woonwijken. Hij stond daar eind jaren negentig bekend als ‘de steentjesgooier van Woensel’, een woonwijk in die stad.

De werkwijze was steeds hetzelfde: Geoffrey gooide steentjes tegen slaapkamerramen van jonge meisjes en dreigde hun ouders te vermoorden als zij hem niet binnenlieten. Daarna volgde onder bedreiging het seksueel misbruik in de eigen kamer. Er kwamen acht aangiften tegen hem binnen. Uiteindelijk werd hij alleen veroordeeld voor aanranding van een negenjarig meisje.

Het traditionele ‘laatste woord’ in de rechtszaak over ‘Eindhoven’ was aan Geoffrey. Hij bleek honderd kantjes te hebben volgeschreven en zijn relaas duurde drie uur, een zeer ongebruikelijke gang van zaken in een rechtszaak. Geoffrey poogde in die drie uur allerlei technisch bewijs tegen hem, in de vorm van sporen, te ontkrachten.

Tevergeefs. De rechtbank in Den Bosch veroordeelde hem tot negen jaar met tbs, terwijl om tbs niet was gevraagd. Dat laatste was vrij uniek in de Nederlandse rechtspraak. Geoffrey had immers geweigerd om aan psychologisch of psychiatrisch onderzoek mee te werken en in dat geval wordt tbs zelden opgelegd.

Het Hof schrapte in 2003 de tbs en een jaar gevangenisstraf vanwege de verjaring van de Hilversumse verkrachtingszaak. Geoffrey zat toen al vier jaar in voorarrest, dus hij moet ergens in 2005 vrij zijn gekomen.

Was de tbs met dwangverpleging gehandhaafd, dan had Geoffrey Jacobs nu nog vastgezeten, misschien wel voor het leven. Nu verdenkt de politie hem van seksueel misbruik van een negnjarig meisje in haar eigen huis in Breda, terwijl haar ouders en twee zusjes lagen te slapen. De politie herkende hem aan zijn werkwijze en signalement.

Geoffrey Jacobs heeft meer vaste patronen. In de vele opeenvolgende woonplaatsen die hij kiest, heeft hij bijna nooit eigen adressen, maar woont hij steeds bij mensen in. Hoe dat kan? „Geoffrey komt over als een zeer zachtaardige man met een heel vlotte babbel. Hij weet altijd heel snel het vertrouwen van mensen te winnen“, zegt een vriendin van de uit Bergen op Zoom afkomstige familie Jacobs, die Geoffrey al minstens 35 jaar kent.

De omzwervingen van Geoffrey zijn erg divers. Na de zedenzaken in ’t Gooi verdwijnt hij bijvoorbeeld naar Eindhoven om later op te duiken in Bergen op Zoom en daarna weer in Eindhoven.

Adri Kneefel woonde destijds na een echtscheiding met zijn twee zoons in de Bergse wijk Blokkendoos. „Het is nu zo’n vijftien jaar geleden dat hij bij ons kwam, denk ik. Hij was toen eind dertig, begin veertig en een beetje aan het zwerven. Ik kende de familie al heel lang. Vandaar dat ik het goed vond dat hij bij mij in de kost kwam.“ Wat hij deed, was onduidelijk. „Ik weet wel nog dat hij korte tijd café De Peperbus heeft gehad in Bergen op Zoom op de Vismarkt. Wij hadden in die tijd een band en hebben daar nog weleens opgetreden.“

Geoffrey runde het café samen met een van zijn zussen. Het verhaal gaat dat hij zijn zuster oplichtte en dat zij voor de financiële gevolgen moest opdraaien. De zus in kwestie is niet bereikbaar. Maar de goede vriendin van de familie bevestigt het verhaal: „Dat was echt heel erg. Toen heeft ze ook met Geoffrey gebroken. Ook vanwege de andere zaken. Ze was daar goed ziek van. Ze had zelf ook kinderen. Bij mij hoeft Geoffrey ook niet meer binnen te komen. Als ik hem zie, pak ik eerst een hamer en dan bel ik de politie.“

Maar daar weet voormalige huisgenoot Adri Kneefel allemaal niets van. „Wat ik wel weet, is dat Geoffrey een zeer dominante persoonlijkheid is. Waar hij kwam, nam hij het roer over. Niet bij mij thuis, hoor. Daar was ik de baas en voor ons was hij een echte aanwinst in het huishouden. Ook met mijn zoons is hij heel goed omgegaan.“

Daarom vindt Adri het ook zo moeilijk, die verhalen over de vele zedenmisdrijven van zijn vroegere huisgenoot. Dat hij Geoffrey afgelopen zondag met naam en foto in een opsporingsbericht op televisie zag, gezocht als een gevaarlijke zedencrimineel: „Ik kan het bijna nog niet geloven.“

Adri zelf heeft gebroken met Geoffrey, omdat Geoffrey zijn ex-vrouw Addy bedroog. Addy verloor een kind aan wiegendood. „Geoffrey speelde prachtig gitaar op de crematieplechtigheid. Vervolgens ging hij er met het geld van de uitvaartverzekering vandoor. Vooral mijn zoon was er kapot van. Die was dol op zijn halfzusje.“

Dat was in 1996. Jacobs had even tevoren zelf contact gezocht met deze verslaggeefster, omdat bij de toenmalige PTT rouwkaarten van overledenen waren kwijtgeraakt. Iets wat door de uitvaartverzorger uit Bergen op Zoom werd bevestigd. Er sprak destijds een zachtaardige, zeer innemende man die alles deed voor zijn vrienden. Een week later belden de vrienden: „Hij is er met het geld vandoor.“

Pogingen van deze krant om de man te contacten, leverden toen niets op. Van het ene op het andere moment was Geoffrey spoorloos verdwenen. „Dat is wat hij altijd deed“, vertelt Tania, moeder van een gezin in Bergen op Zoom waar Geoffrey ook een tijdlang kind aan huis was. „Als het hem te heet onder de voeten werd, dan vertrok hij weer naar een andere plaats.“

Zo weet Adri Kneefel dat hij ook nog een tijd heeft ingewoond bij een familie in Apeldoorn. In Amsterdam heeft Geoffrey enige tijd in het Huis van Bewaring in de Havenstraat doorgebracht. In Amsterdam is hij ook, voor zover bekend voor de tweede keer in zijn leven, getrouwd.

Ditmaal trouwde hij met een Amsterdamse Nederlands-Indische vrouw, met wie hij twee nog vrij jonge kinderen heeft. De vrouw verklaarde in 2002, tijdens de rechtszaken, tegen verslaggeefster Mariëtte van Wissen dat zij heilig in de onschuld van haar man geloofde.

Of de vrouw nog steeds de echtgenote van Geoffrey Jacobs is en waarom Jacobs na zijn vrijlating niet in Amsterdam, maar in Breda opdook is niet bekend.

Wel bekend is dat in Amsterdam, iets voor 1999, een rel moet zijn ontstaan in de buurt waar Geoffrey Jacobs en zijn vrouw woonden. Buurtgenoten waren erachter gekomen dat Jacobs een veroordeelde zedendelinquent was en waren woedend. Jacobs beschuldigde de politie ervan dat er bewust papieren over hem waren rondgeslingerd in de buurt.

De zaak ‘Breda’, het misbruik van het 9-jarige meisje op 9 september in haar eigen huis, leert dat de werkwijze van Geoffrey Jacobs niet is veranderd, als de verdenking van de politie tenminste klopt.

Daarmee is de voorspelling van officier van justitie René De Beukelaer uit 2002 uitgekomen. De Beukelaer beschreef Geoffrey Jacobs destijds als een ‘heel doodenge man waar we heel bang voor moeten zijn’ en als ‘je ergste nachtmerrie’. De officier van justitie gisteren: „Ik was echt geschokt toen ik afgelopen zondag op tv zag dat hij weer gezocht wordt voor een zelfde soort misdrijf met een kind. Ik ben meteen gaan bellen.“

De maatschappelijke verontwaardiging is groot dat Geoffrey na al zijn veroordelingen niet allang met tbs en dwangverpleging is opgeborgen. In brieven en verklaringen op internet dreigen burgers het recht in eigen hand te nemen. In Bergen op Zoom wordt een flyer met ‘Wanted: dead or dead’ gedrukt.

Officier van justitie De Beukelaer erkent dat het moeilijk is uit te leggen. maar hij zegt dat het rechtssysteem destijds echt niet veel meer ruimte bood. De tbs die in eerste instantie was opgelegd, ging eigenlijk ‘buiten het boekje’ en was in elk geval buitengewoon.

Voor een tbs-veroordeling is een onderzoek van een psycholoog en een psychiater noodzakelijk. Jacobs weigerde mee te werken aan ieder psychiatrisch en psychologisch onderzoek. Er is een ontsnappingsclausule, als de weigering van zo’n onderzoek kan worden geweten aan de gestoordheid van de verdachte. Maar in 2003 achtte het Hof die ontsnappingsclausule blijkbaar niet mogelijk.

De Beukelaer: „Ik weet niet alles precies meer van deze zaak, maar ik weet wel dat het echt niet ging toen. Of dat nu weer gaat gebeuren als Jacobs elk onderzoek weigert en hij ervan af komt met een gevangenisstraf? Laat ik het zo zeggen: ik weet nog niet hoe, maar ik vind dat we als justitie alles uit de kast moeten halen om te voorkomen dat dit nog een keer met een kind gebeurt. En om te zorgen dat Geoffrey Jacobs, als hij dit gedaan heeft, nu wel tbs krijgt.

Voor dit artikel is deels gebruik gemaakt van gegevens uit het archief van Eindhovens Dagblad en Brabants Dagblad. Met dank aan Mariëtte van Wissen en Ad Rijken.
pi_42076090
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:19 schreef Mickey98 het volgende:

Je weet dat je hardstikke strafbaar bent als je dat verspreidt?
quote:
Ga deze man niet alleen te lijf mocht u hem tegenkomen.
Verzamel een menigte, zweer zwijgplicht en schop hem kapot.
Oproepen om iemand kapot te schoppen is een misdrijf, en terecht, hoe erg het ook is wat deze verdachte op zijn geweten heeft.
quote:
Ook namens de slachtoffertjes en hun ouders
BEDANKT !!!
Heb je ze gevraagd of ze zich hier in kunnen vinden of bepaal jij dat voor ze?
  zaterdag 23 september 2006 @ 15:29:03 #24
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_42077208
En toch zou het goed zijn als deze man kapot wordt geschopt, misdrijf of niet.

Ze laten 'm anders toch weer vrij zodat hij nog wat kinderen kan verkrachten, dat is wel gebleken. In dit geval vind ik het echt niet raar als mensen het recht in eigen hand nemen.

Arresteer me maar
pi_42077833
Ongelooflijk dat deze man vrij is gekomen! Echt ongelooflijk!!! In Amerika weten ze wel beter met dit soort lui om te gaan.
pi_42077911
Wie is die rechter eigenlijk die heeft besloten de tbs in te trekken? Die is minstens zo schuldig namelijk!
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:18:04 #27
39158 confined
breaking the waves
pi_42079786
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 15:29 schreef Marietje_34 het volgende:
En toch zou het goed zijn als deze man kapot wordt geschopt, misdrijf of niet.

Ze laten 'm anders toch weer vrij zodat hij nog wat kinderen kan verkrachten, dat is wel gebleken. In dit geval vind ik het echt niet raar als mensen het recht in eigen hand nemen.

Arresteer me maar
Als je iets wil doen voor de slachtoffers, dan laat je ze zèlf kiezen wat ze willen dat er met die vent gebeurt. Het laatste wat je wil is die meisjes opnieuw machteloos maken.

Maar het is idd ongelofelijk dat dit beest nog vrij rond kan lopen op deze aardkloot!

En wanneer gaan toch eindelijk eens de straffen voor verkrachting omhoog? Die van die 22-jarige was verjaard en dat scheelde hem maar liefst 1 (!) jaartje gevangenisstraf? Kom nou zeg! Een jaartje op vele jaren therapie om je leven als slachtoffer weer leefbaar te krijgen. Da's voor de dader geen straf, maar een beloning. Wanneer stoppen we eens met het belonen van verkrachters dan? (sorry voor m'n rant, maar het moet ff).
pi_42225912
Foto gezochte zedencrimineel blijkt verouderd
Van onze verslaggever
http://www.bndestem.nl/binnenland/article694394.ece

Vrijdag 29 september 2006 - BREDA – Justitie heeft een verouderde foto van de gezochte zedencrimineel Geoffrey Jacobs getoond in het landelijk opsporingsbericht op tv. Inmiddels is er een recente foto uit 2006 maar die wordt niet verspreid.
De mensen uit de Hazelaarstraat, in de Bredase wijk Tuinzigt, keken in juli in een tent WK-wedstrijden met Jacobs, die wordt verdacht van seksueel misbruik van een 9-jarig Bredaas meisje in haar eigen huis, op 9 september.

De straatbewoners hadden destijds geen idee met wie ze te maken hadden. Jacobs was aan komen fietsen.

„Bij ons is iedereen welkom. Wij zitten voor met koffie. Hij is vaak geweest tot aan de vakantie“, aldus een buurtbewoner.

De 54-jarige Jacobs is eerder tot in totaal 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor acht zedendelicten. De politie acht hem gevaarlijk en vreest herhaling.

Een bewoonster: „Niemand uit de straat herkende hem van tv toen het opsporingsbericht twee weken geleden werd uitgezonden. Ik twijfelde. Vorige week kwam de recherche met recente foto’s. Pas toen herkenden mijn straatgenoten hem. Die rechercheur zei zelf ook dat hij Jacobs niet zou herkennen van de tv-foto.“

Op de meer recente foto is het gezicht van Jacobs dunner, zijn haren zijn wat grijzer en lijken dunner en zijn ogen zijn iets kleiner.

„De foto van tv is inderdaad gedateerd maar is het beste wat we toen hadden. Jacobs lijkt er in hoofdlijnen op“, erkent politievoorlichter André van den Hul.

De politie ziet geen reden de foto van dit jaar alsnog te publiceren. Tot woede van Bets Timmers, beheerster van de speeltuin aan de Bredase Abeelstraat, niet ver van het gepleegde delict.

„Ik kijk overal uit naar die man. Ik heb foto’s uit jullie krant opgehangen bij school en speeltuin. Als hij daar niet op lijkt is dat niet goed voor onze veiligheid“, vertelt ze.

Timmers mocht gisteren de nieuwe foto bij de politie bekijken maar verspreid wordt hij niet. Woordvoerder Van den Hul: „Waarom zouden we dat doen als-ie er nu misschien wéér anders uit ziet?“

De verschillende gezichten van Jacobs tonen kan volgens hem juist verwarrend werken.

De politie erkent dat reacties op de foto verschillend zijn: „De ene getuige herkent hem, de andere niet.“

Eigenaar Fred van Weert van restaurant de Boerenstamppot in Breda: „Hij heeft hier in september veel gegeten, het laatst op de maandag na het delict. Een aardige man die met iedereen praatte. Hij is wel grijzer en ouder dan op de foto maar ik herkende hem persoonlijk wel.“
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')