abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41892939
Ik heb een aantal sites afgezocht met deze vraag, maar ben nergens tot een definitief antwoord gekomen.

De situatie is als volgt:

Ik ben student en mijn vader heeft een woning (een apartement in een flat) gekocht en deze huur ik samen met twee vrienden. Er zijn drie slaapkamers waarvan we er ieder een huren. We gaan alle drie tussen de 250 en 300 euro per maand betalen (de kamers zijn niet even groot) aan mijn vader. Op dit moment wonen we er nog niet en is het huurcontract nog niet ondertekend, maar dat komt volgende week. Verder hebben we gezamelijk een woonkamer, een keuken, een badkamer en een toilet die we kunnen gebruiken.
We zijn allemaal onder de 23 jaar en we hebben behalve stufi allemaal geen inkomen.
Het geheel is dus een zelfstandige woning, maar we huren ieder een kamer.
Kunnen we met elkaar huurtoeslag aanvragen omdat we samen een zelfstandige woning huren?
Als probleem zie ik dat we boven de grens uitkomen van wat we mogen huren (voor <23 jaar is dat geloof ik 340 euro), maar ik weet niet of dit geldt, omdat we er allemaal onder zitten en alleen gezamelijk boven.
Of kan maar een iemand huursubsidie aanvragen als diegene de hoofdhuurder is en de rest in onderhuur verhuurd aan de andere 2?
Kan iemand mij helpen?
pi_41893029
voor zover ik weet kun je als je jonger bent dan 23 geen huurtoeslag aanvragen, tenzij je kinderen hebt of wees bent of getrouwd bent geweest
pi_41893085
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:59 schreef Kwelit het volgende:
voor zover ik weet kun je onder de 23 geen huurtoeslag aanvragen..
tenzij je kinderen hebt of wees bent of getrouwd bent geweest
Dat kan dus wel, mits onder die huurgrens en wat TS al zegt, de totale huur ligt erboven.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_41893245
quote:
Voorwaarden voor huurtoeslag

Voor huurtoeslag gelden een aantal voorwaarden. Hieronder leest u of het zin heeft voor u om huurtoeslag over 2006 aan te vragen.
Uw persoonlijke situatie

U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

* U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
* U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
* Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.

Uw woning

Uw woning moet aan de volgende eisen voldoen:

* U huurt een zelfstandige woning. Dit is een woonruimte met een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken.
* Uw huurlasten zijn niet te hoog of te laag. Dit is afhankelijk van uw situatie. De rekenhuur mag tot 1 juli 2006 in ieder geval niet lager zijn dan ¤ 189,19 en niet hoger dan ¤ 604,72. Zijn u en uw eventuele partner jonger dan 23 jaar en heeft u geen inwonende kinderen? Dan mag de rekenhuur tot 1 juli 2006 niet hoger zijn dan ¤ 331,78.
Vanaf 1 juli 2006 geldt dat de rekenhuur niet lager mag zijn dan ¤ 195,89 en niet hoger dan ¤ 615,01. Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur niet hoger zijn dan ¤ 339,08.
  zondag 17 september 2006 @ 17:08:18 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41893309
Als je uitgaat van de huur van ieder apart zit je misschien onder de grens. Maar in dat geval ga je niet uit van de woning gezamenlijk zelfstandig huren. Volgens mij komen jullie niet in aanmerking.
The love you take is equal to the love you make.
pi_41893359
Dan moeten jullie alledrie een eigen voordeur hebben, dan kan het wel.
pi_41893594
En in onze kamer een toilet en keuken neerzetten..
Goed, als we allemaal 23 zijn (dat duurt nog 3.5 jaar) zouden we theoretisch mijn huur op 1 euro kunnen zetten (dat kan ik wel met mijn vader verrekenen) en dan zouden we gezamelijk op 250+250+1 zitten en dat is onder de 630 die je mag hebben als je >23 jaar bent..
pi_41917124
quote:
Op zondag 17 september 2006 17:17 schreef eddih_19 het volgende:
En in onze kamer een toilet en keuken neerzetten..
Goed, als we allemaal 23 zijn (dat duurt nog 3.5 jaar) zouden we theoretisch mijn huur op 1 euro kunnen zetten (dat kan ik wel met mijn vader verrekenen) en dan zouden we gezamelijk op 250+250+1 zitten en dat is onder de 630 die je mag hebben als je >23 jaar bent..
En dan mag ik hopen dat de belastingdienst langs komt en jij en je vader gepakt worden voor fraude....
pi_41920049
Neen....dat mag al vanaf 18 jaar!

Voor alle info hieromtrent zie: http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag/

Met vriendelijke groet,

Sebastian.
Cacullus non facit monachum.
pi_41930089
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:56 schreef eddih_19 het volgende:
Ik heb een aantal sites afgezocht met deze vraag, maar ben nergens tot een definitief antwoord gekomen.

De situatie is als volgt:

Ik ben student en mijn vader heeft een woning (een apartement in een flat) gekocht en deze huur ik samen met twee vrienden. Er zijn drie slaapkamers waarvan we er ieder een huren. We gaan alle drie tussen de 250 en 300 euro per maand betalen (de kamers zijn niet even groot) aan mijn vader. Op dit moment wonen we er nog niet en is het huurcontract nog niet ondertekend, maar dat komt volgende week. Verder hebben we gezamelijk een woonkamer, een keuken, een badkamer en een toilet die we kunnen gebruiken.
We zijn allemaal onder de 23 jaar en we hebben behalve stufi allemaal geen inkomen.
Het geheel is dus een zelfstandige woning, maar we huren ieder een kamer.
Kunnen we met elkaar huurtoeslag aanvragen omdat we samen een zelfstandige woning huren?
Als probleem zie ik dat we boven de grens uitkomen van wat we mogen huren (voor <23 jaar is dat geloof ik 340 euro), maar ik weet niet of dit geldt, omdat we er allemaal onder zitten en alleen gezamelijk boven.
Of kan maar een iemand huursubsidie aanvragen als diegene de hoofdhuurder is en de rest in onderhuur verhuurd aan de andere 2?
Kan iemand mij helpen?
Ik neem aan dat op jullie huurcontract komt te staan dat jullie een kamer huren. Als kamerhuurder heb je (uitzonderlijke gevallen daargelaten) nooit recht op huurtoeslag.

Regel je het zo dat jij hoofdhuurder van het pand wordt, dan worden de anderen jouw onderhuurders. Dan zou je wel huurtoeslag kunnen aanvragen, maar dan past de belastingdienst een korting toe op de rekenhuur, waardoor de huurtoeslag ook weer lager wordt. Je onderhuur-huisgenoten zijn overigens geen medebewoners in de zin van de huurtoeslag.
  maandag 18 september 2006 @ 21:44:18 #11
158608 armestudent
www.ARMESTUDENT.nl
pi_41933342
Volgens mij geldt het alleen als je alleen huurt, dus als je "een eigen voordeur" hebt.
pi_41935959
Sense heeft denk ik wel gelijk. Ik heb er trouwens ook niet zoveel zin in om hoofdhuurder te worden, want dan ben ik weer wettelijk verantwoordelijk voor het een en ander tegenover mijn "onderhuurders". Ik bel de belastingdienst nog wel een keertje op om het te vragen, maar ik denk dat ik er inderdaad geen recht op heb.
pi_41936152
quote:
Op maandag 18 september 2006 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dan mag ik hopen dat de belastingdienst langs komt en jij en je vader gepakt worden voor fraude....
Nah, zover komt het toch niet. Fraude zou ik het trouwens niet direct noemen aangezien ik doelde op het feit dat mijn vader me een vast bedrag per maand voor "levensonderhoud" geeft en dat ik hem daar op dit moment weer 75% van teruggeef doormiddel van de huur, maar je hebt een punt dat het discutabel en wellicht fraude zou zijn. Verder was die opmerking toch niet echt serieus. Laten we hopen dat ze de wet ooit eens aanpassen en dat kamerhuur ook voor huurtoeslag in aanmerking komt
pi_41936183
Neen, eigenaar pand is eerste graads bloedverwant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')