abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41884616

IKEA is a privately held Dutch international low cost home furnishings retailer. The retailer has Swedish origins, and maintains a Swedish identity for marketing purposes.

IKEA is in Nederlande handen, maar het wil nog steeds dat klanten denken dat het een Zweeds bedrijf is.

Waarom?
pi_41884684
Omdat het zo hoort

Ikea is zweden met zweedse namen en zweedse (eet)producten. Ik denk dat iedereen in de war raakt als Ikea ineens Nederlands is
pi_41884773
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:43 schreef snellejelle het volgende:
Omdat het zo hoort

Ikea is zweden met zweedse namen en zweedse (eet)producten. Ik denk dat iedereen in de war raakt als Ikea ineens Nederlands is
Waarom zouden ze dat niet gewoon geleidelijk doen of een beetje mengen?

Niks mis met een beetje chauvinisme en het is een goede manier om Nederland beter op de kaart te zetten..
pi_41885015
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:45 schreef IHVK het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat niet gewoon geleidelijk doen of een beetje mengen?

Niks mis met een beetje chauvinisme en het is een goede manier om Nederland beter op de kaart te zetten..
Dat het bedrijf is nederland is geregistreerd houd nog niet in dat het een nederlandse gedachtengang moet hebben. Veel bedrijven hebben hier hun hoofdkantoor vanwege het gunstige belastingklimaat.

Dit is in elk geval het overzicht van de organisatie.

http://www.ikea.com/ms/nl(...)ea_is_organized.html

De raad van toezicht klinkt ook nog heel erg zweeds
quote:
Raad van Toezicht INGKA Holding B.V.:
Hans-Göran Stennert (voorzitter), Jan I Carlsson, Peter Kamprad, Göran Lindahl, Carl Wilhelm Ros, Bruno Winborg. Magdalena Gerger. Ingvar Kamprad (senior adviseur).
Ook bij de directie zitten weinig nederlandse namen:

Management IKEA groep:
quote:
Anders Dahlvig (president-directeur), Hans Gydell (vice-president), Josephine Rydberg-Dumont, Mikael Ohlsson, Werner Weber, Peter Högstad, Ian Duffy, Pernille Lopez, Lars Gejrot en Sören Hansen.
pi_41885103
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:52 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Dat het bedrijf is nederland is geregistreerd houd nog niet in dat het een nederlandse gedachtengang moet hebben. Veel bedrijven hebben hier hun hoofdkantoor vanwege het gunstige belastingklimaat.

Dit is in elk geval het overzicht van de organisatie.

http://www.ikea.com/ms/nl(...)ea_is_organized.html
[afbeelding]

De raad van toezicht klinkt ook nog heel erg zweeds
[..]

Ook bij de directie zitten weinig nederlandse namen:

Management IKEA groep:
[..]
Ah, bedankt.

Schept veel duidelijkheid.
pi_41885134
Is Ikea wel in Nederlandse handen eigenlijk?

"De rechtsvorm waaronder het bedrijf wereldwijd zaken doet, is een Nederlandse besloten vennootschap genaamd Inter IKEA Systems B.V., die gevestigd is in Delft. De moederorganisatie is echter gevestigd in Leiden: de INGKA Stichting. Deze Stichting is eigenaar van alle IKEA bedrijven in de wereld."

Dat zegt nog niet zoveel namelijk. Zal waarschijnlijk gewoon om belastingtechnische redenen zijn.

Of zijn de Rolling Stones en U2 ook Nederlandse bands omdat ze in Nederland geregistreerd staan?

En trouwens, ze zouden bij Ikea wel gek zijn om hun imago om te gooien.
pi_41885230
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:55 schreef roelofjan het volgende:
Is Ikea wel in Nederlandse handen eigenlijk?

"De rechtsvorm waaronder het bedrijf wereldwijd zaken doet, is een Nederlandse besloten vennootschap genaamd Inter IKEA Systems B.V., die gevestigd is in Delft. De moederorganisatie is echter gevestigd in Leiden: de INGKA Stichting. Deze Stichting is eigenaar van alle IKEA bedrijven in de wereld."

Dat zegt nog niet zoveel namelijk. Zal waarschijnlijk gewoon om belastingtechnische redenen zijn.

Of zijn de Rolling Stones en U2 ook Nederlandse bands omdat ze in Nederland geregistreerd staan?

En trouwens, ze zouden bij Ikea wel gek zijn om hun imago om te gooien.
Ik denk dat ik de schuld aan de Engelse wikipedia mag geven.

Openingszin:

IKEA is a privately held Dutch international low cost home furnishings retailer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ikea
  zondag 17 september 2006 @ 12:57:23 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41885242
Afgezien daarvan moet natuurlijk die stichting per direct worden aangepakt. Alle winsten van Ikea worden naar "een goed doel gestort" door ze onder een stichting te scharen die er nauwelijks tot geen belasting over betaalt.

Ja, als dat een goed doel is dan zijn godverdomme mijn mojito's ook een goed doel. Wie trakteert me op accijnsvrije drank?
pi_41885313
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:57 schreef IHVK het volgende:

IKEA is a privately held Dutch international low cost home furnishings retailer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ikea
Dat klopt dus gewoon.
pi_41885341
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:57 schreef Floripas het volgende:
Afgezien daarvan moet natuurlijk die stichting per direct worden aangepakt. Alle winsten van Ikea worden naar "een goed doel gestort" door ze onder een stichting te scharen die er nauwelijks tot geen belasting over betaalt.

Ja, als dat een goed doel is dan zijn godverdomme mijn mojito's ook een goed doel. Wie trakteert me op accijnsvrije drank?
Sorry maar ik begrijp het niet helemaal.

Kan je ff duidelijk uitleggen wat er allemaal mis is/zou zijn met Ikea?
pi_41885369
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:58 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Dat klopt dus gewoon.
Ja, maar het is niet mijn schuld als ik dat anders interpreteer he?

En ohja:

Ikea ontbijt Ikea ijsjes.
pi_41885555
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:57 schreef Floripas het volgende:

Dat mag je de belastingdienst kwalijk nemen in nederland.
Niet ikea die gebruikt maakt van de geldende regels.

Volgens mij is dit trouwens reeds een achtrerhaald verhaal.
  zondag 17 september 2006 @ 13:09:37 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41885668
quote:
Op zondag 17 september 2006 13:06 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Dat mag je de belastingdienst kwalijk nemen in nederland.
Niet ikea die gebruikt maakt van de geldende regels.
Natuurlijk, want een bedrijf dat elk gaatje van de wet opzoekt en nog maar nčt legale constructies gebruikt om belastingen te ontduiken mag je niks kwalijk nemen...?
quote:
Volgens mij is dit trouwens reeds een achtrerhaald verhaal.
Volgens mij niet.
pi_41885697
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:59 schreef IHVK het volgende:

[..]

Sorry maar ik begrijp het niet helemaal.

Kan je ff duidelijk uitleggen wat er allemaal mis is/zou zijn met Ikea?

Winst van de holding gaat naar de stichting. Die stichting is een 'goed doel' en is gevestigd in Nederland, waardoor ze over die winst veel minder belasting hoeft te betalen dan wat de in Zweden gevestigde holding over die winst zou moeten betalen.

Vaak heeft zo'n stichting ook nog een ander doel: bescherming tegen overnames.

Volgens mij is (of was) Heineken ook een voorbeeld van een onderneming die op zo'n manier georganiseerd is.
  zondag 17 september 2006 @ 13:13:08 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41885786
Die stichting is voor de bevordering van mooie interieurs. Mooie moederneukende interieurs! Billy's voor het plebs!
pi_41888958
Het is belachelijk om IKEA een Nederlands bedrijf te noemen. Het enige wat in Nederland (Leiden) gevestigd is is het financiële hoofdkantoor, gedaan in de jaren '90 als fiscale zet. Dus inderdaad werken er 4 (Zweedse en Deense!) topmensen in Leiden, maar verder gebeurt ALLES in Zweden (het ontwerpen van de meubels, de catalogus, het maken van uitbreidingsplannen etc.). Praktisch gezien is IKEA dus gewoon een Zweeds bedrijf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')