Dames, heren,
Ik kwam een interessante website tegen welke je ecologische voetafdruk poogt te berekenen aan de hand van een 14-tal vragen. Je kunt de test hier doen:
http://www.ecofoot.org/ (Selecteer Europa, vervolgens kies je
Nederland, en klik je uiteindelijk
English aan)
Wat is een ecologische voetafdruk?Een ecologische voetafdruk is de oppervlakte aarde welke nodig is om te voorzien in de levensstijl van een persoon. Dit omvat o.a. een hoeveelheid productieve grond benodigd voor het verbouwen van voedsel (inclusief het voedsel dat we nodig hebben om de dieren die we eten vet te mesten), een hoeveelheid productieve grond welke kan voorzien in de benodigde grondstoffen voor de diverse gebruiksvoorwerpen zoals televisies, koelkasten, computers en de energie die deze gebruiksvoorwerpen nodig hebben, maar tevens een hoeveelheid grond benodigd voor het opslaan of het verwerken van afval.
![]()
Blijkbaar is de hoeveelheid productieve grond welke
de gemiddelde Nederlander gebruikt zo'n 4,8 HA, volgens de test gebruik ik op dit moment 8,5 HA (
shame on me!), en dat
terwijl Nederland maar 0,8 HA (biocapaciteit) te bieden heeft per persoon. We moeten dus een hoop van onze benodigdheden uit het buitenland halen om in onze huidige levensstijl te kunnen voorzien. Als iedereen dezelfde levensstijl als ik zou hebben dan zouden we bijna 5 x planeet aarde nodig hebben om daarin te kunnen voorzien.
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat de aarde op dit moment te bieden heeft per persoon is, schrik niet: 1,8 HA, terwijl dat wat we gemiddeld nodig hebben per persoon is: 2,2 HA. Ergens zit er dus iets goed scheef. Is het daarom gek dat er zoveel herrie is in de wereld? Iemand zei ooit dat vrede alleen kan voortkomen uit rechtvaardigheid, en rechtvaardigheid betekent eerlijk delen, maar willen wij dat als dat betekent dat we onze huidige levensstijl niet meer kunnen hanteren? Ik ben benieuwd.
Een algemeen rapport met
ecologische voetafdruk- en
biocapaciteit-cijfers van alle landen vind je hier:
LIVING PLANET REPORT 2004
Hoe verder?
Is het wellicht tijd voor een politieke tak van de stichting De Club van Tien Miljoen? Tevens moeten we natuurlijk minder gaan consumeren en duurzamer gaan produceren, maar dat weet iedereen al stiekem.
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar jouw ecologische voetafdruk!