abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49540005
welke tourtoppers?

valverde/vino/leipo ?
  zaterdag 19 mei 2007 @ 14:05:17 #227
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49540146
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 13:45 schreef thettes het volgende:
Ik denk toch ook dat de Giro zeker dit jaar een vrij bedroevend niveau heeft hoor. Als een Boogerd zich er echt op zou richten zou hij nog wel top 5 kunnen rijden, iets wat hem in de tour absoluut niet zou lukken.

Ik denk dus ook niet dat een Di Luca of Simoni (de laatste op deze leeftijd althans niet) in staat zouden zijn om het de tourtoppers moeilijk te maken.
Er zijn nog wel renners die dat gezegd hebben , en die kwamen in de Giro zichzelf tegen ... De Giro en Tour zijn gewoon eigenlijk totaal verschillende wedstrijden. Door de manier van koersen, door de keuze in het parcours, ... Een Giro is altijd véél en véél meer een uitputtingsslag dan een Tour.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 19 mei 2007 @ 14:06:15 #228
pi_49540162
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 13:58 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

[..]

*kuch* 1998 *kuch*
Boogerd heeft zich trouwens één keer op de Giro gericht. Grootste fiasco ooit....
[..]

Vergelijking die niet opgaat.
1998 is een jaar waarin zelfs Axel Merckx 10de werd hé
  zaterdag 19 mei 2007 @ 14:09:00 #229
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49540224
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 14:06 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

1998 is een jaar waarin zelfs Axel Merckx 10de werd hé
Maar Boogerd heeft daarna nog z'n dingen herhaald met 10e en 12e waar Axel steeds alles moest doen voor een top 30 plaats
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_49564774
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 13:58 schreef -skippybal- het volgende:

[..]
Boogerd heeft zich trouwens één keer op de Giro gericht. Grootste fiasco ooit....
[..]
Ja maar ook op de tour heeft hij zichwel vaker gericht dan die vier keer dat het echt goed ging.

Natuurlijk is de giro heel anders en zijn er misschien ook wel andere renners geschikt voor. En dit jaar is er ook in de tour een gebrek aan toppers. Maar ondanks dat zie ik een Kloden, Vino, Leipheimer, Menchov of Evans met een echt goede voorbereiding gemakkelijk Di Luca kloppen.

Bedroevend was inderdaad een beetje een groot woord, maar een erg sterk veld is het iig niet.
pi_49576911
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:18 schreef thettes het volgende:

[..]

Ja maar ook op de tour heeft hij zichwel vaker gericht dan die vier keer dat het echt goed ging.

Natuurlijk is de giro heel anders en zijn er misschien ook wel andere renners geschikt voor. En dit jaar is er ook in de tour een gebrek aan toppers. Maar ondanks dat zie ik een Kloden, Vino, Leipheimer, Menchov of Evans met een echt goede voorbereiding gemakkelijk Di Luca kloppen.

Bedroevend was inderdaad een beetje een groot woord, maar een erg sterk veld is het iig niet.
De Giro is veel meer voor de echte klimmers dan de Tour. De bergen in Italië zijn steiler en onregelmatiger dan die in Frankrijk. Bovendien zijn de tijdritten in de Tour meestal langer.
Kortom: de Tour is veel meer voor de goede tijdrijders die ook goed bergop kunnen rijden, terwijl de Giro veel meer is voor de goede klimmers die niet teveel tijd verliezen in de tijdritten.
pi_49577312
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De Giro is veel meer voor de echte klimmers dan de Tour. De bergen in Italië zijn steiler en onregelmatiger dan die in Frankrijk. Bovendien zijn de tijdritten in de Tour meestal langer.
Kortom: de Tour is veel meer voor de goede tijdrijders die ook goed bergop kunnen rijden, terwijl de Giro veel meer is voor de goede klimmers die niet teveel tijd verliezen in de tijdritten.
denk dat de pyreneeen onregelmatiger zijn. Giro is gewoon meer klimmen. Mijn gevoel zegt ook dat de Alpen ook wat stijler zijn dan de dolomieten, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
pi_49577662
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:43 schreef N.i.c.k het volgende:

[..]

denk dat de pyreneeen onregelmatiger zijn. Giro is gewoon meer klimmen. Mijn gevoel zegt ook dat de Alpen ook wat stijler zijn dan de dolomieten, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Mijn ervaring (en ik heb geklommen in de Alpen, Dolomieten en de Pyreneën, is dat de klimmen in Italië steiler en onregelmatiger zijn.
Een klim als de Fauniera of Sampeyre die ijn steiler en onregelmatiger als wat ik in de Pyreneën ben tegengekomen (misschien met uitzondering van de Portet d'Aspet, maar die is erg kort, en de col de la Crouzette, maar die zit nooit in de Tour).

De Agnello bijvoorbeeld, die dit jaar in de Giro zit, ligt op de frans-italiaanse grens. Aan de italiaanse kant heb je stukken tot 15%. Die vind je aan de franse kant niet.

De stijgingspercentages die je in de dolomieten vind, zie je in de franse alpen niet. De fedaia bijvoorbeeld, daarin zit een lastig stuk van 1,5 km met 12%, vervolgens gaat de klim verder met stukken tot 15%. Ook dat vind je niet in de franse alpen. Hoewel de Izouard die ze dit jaar in de Giro ook beklimmen (na de Agnello) ook een stuk van ongeveer een kilometer aan 12% kent. Maar daarna wordt 'ie vlakker (en daar hoef je bij de Fedaia niet op te hopen).
pi_49579131
Jij bent duidelijk de kenner. Dus ik neem het allemaal ter harte.

En hoe typeer je de Vuelta ?
pi_49579377
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:37 schreef N.i.c.k het volgende:
Jij bent duidelijk de kenner. Dus ik neem het allemaal ter harte.

En hoe typeer je de Vuelta ?
Daar heb ik zelf nooit gefietst, dus dat kan ik wat lastiger beoordelen.
Voor zover ik weet, zijn de beklimmingen vaak te vergelijken met die in Italië, maar zijn de spaanse Pyreneën juist vaak wat gemakkelijker dan de franse Pyreneën.
pi_49593184
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Misschien heb je gelijk hoor, maar in de Tour is de klassementsleider de afgelopen periode toch ook altijd de beste klimmer geweest. Ullrich was ook in de bergen de sterkste in '97, Armstrong ook. En de rest van de top van het klassement waren ook vaak top in de bergen. Slechts Pantani vormde een uitzondering, en wat langer terug de mannen als Escartin. Die tourtoppers die goede tijdritten rijden zie ik dus ook bergop een Di Luca kloppen, of een Cunego of Simoni. Althans op de Franse bergen. Maar ik betwijfel of de bergen in de Giro zo schokkend anders zijn dat er een heel ander type renner geschikt voor is.

Dus nog steeds denk ik dat de huidige Giro top 10, of de top 10 van het eindklassement straks, op mondiale schaal niet heel erg veel voorstellen, maar vooral een gebrek aan goede concurrentie kennen in deze Giro.
  maandag 21 mei 2007 @ 01:47:26 #237
pi_49593274
Pakweg Cunego won vorig jaar anders ook nog mooi de witte trui in de Tour hé. (met al de Giro in de benen) Je kan dat moeilijk vergelijken omdat een Tourrenner en een Girorenner nooit op het zelfde moment "top" zullen zijn.

En om het maar eens vreemd te duiden. Twee jaar terug reed Van Huffel , toen net een goeie giro gereden op de Ventoux nog doodleuk Armstrong, Landis, Leipheimer, en co uit de wielen ...
pi_49593386
met pas de 12e plek in het klassement en hij pakte zijn tijd terug door een vroege ontsnapping meen ik me te herinneren. Want verder zat hij er niet echt bij in de bergritten. Nog sterker; hij werd 10e in de tijdrit en pakte daar juist veel tijd!
  maandag 21 mei 2007 @ 02:28:01 #239
pi_49593855
quote:
Op maandag 21 mei 2007 01:53 schreef thettes het volgende:
met pas de 12e plek in het klassement en hij pakte zijn tijd terug door een vroege ontsnapping meen ik me te herinneren. Want verder zat hij er niet echt bij in de bergritten. Nog sterker; hij werd 10e in de tijdrit en pakte daar juist veel tijd!
Dat is zo , maar dan is hij blijkbaar toch nog sterker dan zijn leeftijdsgenoten in de Tour. Maar de laatste twintig jaar stond er eigenlijk nooit een Giro-renner met echte klassementsambities aan de start van de Tour op Pantani na. En omgekeerd eigenlijk ook niet ...
  maandag 21 mei 2007 @ 09:03:37 #240
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_49595808
Giro en Tour zijn voor mij toch vergelijkbaar qua inzet en kwaliteit.

Alleen de Vuelta zet ik een trapje of zelfs een paar trappen lager.Dat is de grote ronde voor de subtoppers, zodat die ook kunnen zeggen dat ze eens een grote ronde hebben gewonnen. Of eventueel echte toppers die pech hebben gehad en dan maar even de Vuelta komen winnen zoals Vino.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:17:54 #241
40566 Ericr
Livewrong
pi_49596073
quote:
Op maandag 21 mei 2007 02:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Maar de laatste twintig jaar stond er eigenlijk nooit een Giro-renner met echte klassementsambities aan de start van de Tour op Pantani na. En omgekeerd eigenlijk ook niet ...
vergeet Gianni Bugno niet.
pi_49598721
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:17 schreef Ericr het volgende:

[..]

vergeet Gianni Bugno niet.
En Indurain.
En Zülle, Olano en Jalabert.
Waarbij met name Zülle wel een keer de giro zou gaan winnen, maar toen in één van de laatste bergritten door het ijs zakte.
pi_49599071
quote:
Op maandag 21 mei 2007 10:54 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En Indurain.
Waarbij met name Zülle wel een keer de giro zou gaan winnen, maar toen in één van de laatste bergritten door het ijs zakte.
Ja, dat is echt opvallend.

Der Alex won immers wel twee Vueltas en werd twee keer tweede in de Tour.

Rominger bewees daarentegen dan weer wel dat je in zowel de Giro, Tour als Vuelta goed kunt zijn. Die won immers één Giro, drie Vueltas en haalde ook het Tour- podium.

Dat laatste geldt trouwens ook zeker voor Indurain. Twee Giri, vijf Tours en ook wel eens het podium gehaald in de Vuelta. Maar goed, Mig was dan ook wel van een andere orde.
  maandag 21 mei 2007 @ 13:25:15 #244
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_49604490
Ik ga in ieder geval kijken naar etappe 14 op 22 july die gaat naar Plateau de Beille. Daar ben ik vorige week nog geweest omdat m'n hike opleiding daar begon. Dat is een best lange beklimming.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_49604637
Jaaaaa! Ik ga naar etappe 16! Ik kan niet wachten.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_49606278
quote:
Op maandag 21 mei 2007 01:53 schreef thettes het volgende:
Ja, dat verbaasde me toen erg, want in de giro verloor hij nog 4 minuten op Basso in een tijdrit.
Cunego werd gewoon sterker naarmate de tour vorderde, jammer dat ie dit jaar niet meedoet.
Maar goed, hij rijdt nu de giro om 'm misschien opnieuw te winnen.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  maandag 21 mei 2007 @ 18:34:30 #247
40566 Ericr
Livewrong
pi_49615935
quote:
Op maandag 21 mei 2007 10:54 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En Indurain.
Alleen zie ik Indurain als Tour-renner met Giro aspiraties. Bij een echte Giro-renner denk ik eigenlijk alleen aan Italianen. De rest van de renners richt zich er vaak op als bijnummer.
pi_49632487
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:34 schreef Ericr het volgende:

[..]

Alleen zie ik Indurain als Tour-renner met Giro aspiraties. Bij een echte Giro-renner denk ik eigenlijk alleen aan Italianen. De rest van de renners richt zich er vaak op als bijnummer.
Joost-mag-het-weten postte:
quote:
Op maandag 21 mei 2007 02:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat is zo , maar dan is hij blijkbaar toch nog sterker dan zijn leeftijdsgenoten in de Tour. Maar de laatste twintig jaar stond er eigenlijk nooit een Giro-renner met echte klassementsambities aan de start van de Tour op Pantani na. En omgekeerd eigenlijk ook niet ...
De door mij genoemde renners vallen in de laatste categorie.
Bugno in de eerste.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 03:40:57 #249
pi_49632541
Het opvallende daaraan vind ik dan wel dat Indurain het eigenlijk véél lastiger had om de Giro te winnen dan de Tour, de Dauphiné, ...
pi_49633744
Nouja naast de feitelijkheden kun je ook gewoon redeneren; welke ronde geeft internationaal gezien meer aanzien en levert ook meer op? De Tour. Die heeft ook een véél groter publiek. Je zou dus verwachten dat meer renners zich daarop richten, behalve misschien de Italianen. Gevolg? Het niveau in de tour is ook een stuk hoger.

Het leuke is natuurlijk dat voor zover het meetbaar is, dit ook nog wel aardig lijkt te kloppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')