abonnement Unibet Coolblue
pi_41997248
quote:
Op woensdag 20 september 2006 21:46 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
hij kwam ook bij de band omdat hij cool was en niet omdat hij goed kon bassen.
Ze konden geen van allen fatsoenlijk een instrument bespelen.

Bono:

"We formed a band before we could play our instruments."
  woensdag 20 september 2006 @ 22:08:38 #77
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_41998227
quote:
Op woensdag 20 september 2006 21:46 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:

[..]

Mee eens, Adam is een vrij basic bassist, hij kwam ook bij de band omdat hij cool was en niet omdat hij goed kon bassen. Adam zal in zijn baslijnen nooit een noot teveel spelen. De meest opvallende baslijn is die van With or Without You.
nja, op Pop staan een paar lekkere baslijntjes hoor
pi_42000591
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:03 schreef roelofjan het volgende:
Ik ben wat speciale/opvallende/grappige fragmenten aan het verzamelen, wie weet er meer?
- Bij de Vertigo DVD heeft Bono een paar nummers last van een kikker in zijn keel. Bij (ik dacht) Elevation is het effe echt mis en roept die om hulp.

- New York 10 oktober 2005
Aan het einde roept Bono dat ze 40 gaan spelen. Adam kijkt verschrikt op omdat ze Bad zouden gaan spelen. Bono ziet dat en herstelt zich "let's play a 40 minute version of Bad". Dat doen ze (gelukkig) niet na Bad spelen ze nog wel 40.
  donderdag 21 september 2006 @ 07:57:02 #79
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42006374
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:46 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Haha wat een prutser! Miracle Drug kan je spelen als je 3 baslessen hebt gehad!
Ik kan het weten want ik speel al meer dan 9 jaar basgitaar!

Overigens vind ik Adam een vrij matige bassist...
ah meer bassisten hiero dus. Ik speel nu zo'n 12 jaar, waarvan alleen de laatste 4 jaar zeer actief.
Wat wel grappig is is dat Adam toch ooit is uitgeroepen tot beste rockbassist van het jaar (was volgens mij zo'n lijstje waar collega muzikanten hun waardering uitspreken). Volgens mij was dat in het jaar van All that you can't leave behind.
Ik vind Adam geen matige bassist eigenlijk. Ik hou wel van die sobere lijnen die hij speelt (maar goed ik heb dan ook de schurft aan bassisten als Les Claypool en Flea). Daarnaast speelt hij ze wel rete strak en vormt Adam samen met Larry een van de meest stuwende ritme secties die ik ken eigenlijk. Sowieso, U2 bestaat uit matige muzikanten, maar zet er eens een goeie top 40 band aan om (laten we het simpel houden) One of With or Without you te spelen. 9 van de 10 keer klinkt het bagger.

Ik hoor bij Adam gewoon periodes eigenlijk, de begin periode van Boy enzo, daarbij heb ik het idee dat The Edge gewoon de baslijnen bedacht en zei: "Nou kiek es effe mien jong, zo mot da" Daarna met unforgetable fire en yoshua tree, waar m.i. de simpelste lijnen zitten waar Adam zelf dingetjes mocht bedenken, en Edge er af en toe een leuk lickje in smeet. Dan krijg je Achtung en Zooropa waar veel gelijksoortige baslijnen in zitten (Fly en Zoostation bijv..) maar waar ik Adam al wel wat creatiever vind. En Pop lijkt me eigenlijk een omslag punt. Ik vind namelijk dat vanaf die periode de baslijnen wat voller worden, meer versierd, maar ook met vloeiender ritmes. Vooral op de laatste twee albums staan best geinige dingen.

En laten we niet vergeten, het is best knap om er nog wat van te maken, na bijna 30 jaar binnen D, B, A, G en E te varieren...

Dus, kortom, desalnietteplus, concluderend, ik vind Adam eigenlijlk wel een goeie bassist. Basic, geen tierelantijntjes (ik vind de studio baslijn van Bad ook helemaal nix...) maar wel strak en in mooi samenspel met Larry's maffe drumpartijen.

Met betrekking tot Miracle Drug, waarschijnlijk zat ie gewoon met zijn hoofd ergens anders, maar je hoorde em gewoon wel ff zoeken. Misschien hadden The Edge en Bono besloten het nummer spontaan een paar toontjes op te schuiven om te kijken hoe creatief die ouwe Adam nu eigenlijk is?

tjeemig wat een verhaal op de vroege ochtend, ik lijk waxxer wel...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  donderdag 21 september 2006 @ 08:18:28 #80
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42006562
en aagnezien jullie toch allemaal enge freaks zijn :p heeft er iemand, of weet er iemand een lijstje te vinden van Adams bassen en versterker collectie? t liefst nog met welke periode ie wat gebruikt erbij ook...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  donderdag 21 september 2006 @ 08:23:05 #81
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42006603
overigens staat hier een leuk interview met Adam, met enkele mooie uitspraken...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_42006619
quote:
Op donderdag 21 september 2006 07:57 schreef Dandelion het volgende:

tjeemig wat een verhaal op de vroege ochtend, ik lijk waxxer wel...
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_42006923
Dandelion, goede post man!!!

PS. Ik begrijp niet dat jij een hekel hebt aan bassisten als Flea en Les Claypool!
Vooral Flea vind ik zo'n beetje de meest technisch vaardige bassist die er rondloopt,
hij kan letterlijk (bijna) alles aan!
Ok, Primus (ook geweldig trouwens vind ik!!!) is misschien nog iets beter.
Hij won namelijk een keer een basbattle van Flea!

Wat ik trouwens het standaardvoorbeeld van een ECHT goede bassist vind is
John Deacon van Queen. Hij kan snel spelen, is vrijwel nooit basic,
speelt niet alleen grondtonen enzo., maar z'n partijen staan ook wel weer
in dienst van het nummer!

PS. 2 Adam kon ineens zo mooi spelen op Pop omdat hij in geloof ik '96 of '97
baslessen nam (privé, vrij laat trouwens als je al meer dan 15 jaar speelt maar goed ).
Toen leerde hij natuurlijk wel het 1 en ander...
pi_42007328
quote:
Op donderdag 21 september 2006 08:48 schreef BlaineDeMono het volgende:

PS. Ik begrijp niet dat jij een hekel hebt aan bassisten als Flea en Les Claypool!
Vooral Flea vind ik zo'n beetje de meest technisch vaardige bassist die er rondloopt,
hij kan letterlijk (bijna) alles aan!
Aha kijk, jij gaat ervan uit dat als een bassist technisch vaardig is, je hem ook goed moet vinden. Maar techniek is maar een deel van de muziek. Als een musicus perfecte beheersing over zijn instrument heeft, wil dat nog niet zeggen dat hij With or Without You gevoelig kan spelen. Of dat hij het hele publiek aan het springen krijgt bij Where the Streets Have no Name, terwijl hij toch echt een perfecte baslijn heeft met syncopische zestienden en geaccentueerde triolen.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42007404
quote:
Op donderdag 21 september 2006 09:17 schreef m021 het volgende:

[..]

Aha kijk, jij gaat ervan uit dat als een bassist technisch vaardig is, je hem ook goed moet vinden. Maar techniek is maar een deel van de muziek. Als een musicus perfecte beheersing over zijn instrument heeft, wil dat nog niet zeggen dat hij With or Without You gevoelig kan spelen. Of dat hij het hele publiek aan het springen krijgt bij Where the Streets Have no Name, terwijl hij toch echt een perfecte baslijn heeft met syncopische zestienden en geaccentueerde triolen.
Zit wat in, of bv. the killer groove uit New Year's Day!
Maar goed, Flea krijgt zoiets ook wel voor elkaar (zelf gezien bij Pinkpop !)

Overigens, triolen in Streets?
Wat betekent trouwens 'syncopisch' ook alweer?
  donderdag 21 september 2006 @ 09:24:57 #86
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42007468
[quote]Op donderdag 21 september 2006 08:48 schreef BlaineDeMono het volgende:

PS. Ik begrijp niet dat jij een hekel hebt aan bassisten als Flea en Les Claypool!
[quote]

misschien is het wel afgunst hoor... Maar dat zal ik nooit toegeven ;-)
Ik weet niet waarom, toen ik net begon vond ik Flea geweldig, maar ik heb het er een beetje mee gehad dat gefreak. En paar jaar terug las ik ergens dat Flea als trompetist begonnen is, dat vond ik wel grappig om te weten, want toen kreeg ik wel wat meer begrip voor sommige van zijn lijnen.
Under the bridge, hoe doodgedraaid het nummer ook is, vind ik wel een gewedlge baslijn hebben. Maar over het algemeen heb ik veel meer waardering voor een bassist die zichzelf een beetje wegcijfert, niet van die opvallende licks speelt, maar onbetwist de basis legt voor de band (samen met den drummert). Zoals Adam Clayton en inderdaad ook John Deacon. (waarom hebben bassisten trouwens altijd de mooiste namen... )

Waar ik helemaal een hekel aan heb gekregen is slappen. En dan helemaal slappen achter een enorme effectenbak. dat vind ik toch wel zo poserig. Je ziet het nog wel eens op rock-jamsessies. Dan staat daar zo'n gozert die ff wil laten zien hoe geweldig hij wel niet kan bassen, en dan moet eerst de effectenbak aangeslingerd worden ( want anders klinkt het bagger) en dan komt er zo'n store pose, en een slapsolo... puhlease.

Maar goed, zo heeft ieder zijn frustraties...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_42007559
Over slappen moet ik het helaas hartgrondig met je ONeens zijn!!!
Dat vind ik echt helemaal top!!!

PS. Adampje kan dat niet (goed), check Live At Red Rocks DVD maar tijdens
'Gloria'.

Dat is pas ECHT een aanfluiting!
  donderdag 21 september 2006 @ 09:47:22 #88
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42007906
quote:
Op donderdag 21 september 2006 09:22 schreef BlaineDeMono het volgende:

[..]

Zit wat in, of bv. the killer groove uit New Year's Day!
Maar goed, Flea krijgt zoiets ook wel voor elkaar (zelf gezien bij Pinkpop !)

Overigens, triolen in Streets?
Wat betekent trouwens 'syncopisch' ook alweer?
jep in het begin van where the streets speelt adam wel iets van triolen in ieder geval op bepaalde live versies.

Voor syncopes kopieer ik even voor het gemak van wikipedia
quote:
In de muziek spreekt men van een syncope wanneer een of meerdere tonen niet op de tel of puls vallen, waardoor een of meerdere normale accenten verlegd worden.
De syncope wordt in de muziek gebruikt om het accent te verleggen, om het accent op een andere dan de gebruikelijke / verwachte plaats aan te brengen.

In een 4/4-maat bijvoorbeeld zijn de eerste en de derde tel de zware tellen, de tweede en de vierde de lichte. Normaliter worden de accenten dus op 1 en 3 gelegd. Van een syncope kan sprake zijn wanneer de nadruk op de 2e en de 4e tel komt te liggen.
Steward Copeland, die drummert van de Police is daar een meester in.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_42008063
quote:
Op donderdag 21 september 2006 09:22 schreef BlaineDeMono het volgende:

Overigens, triolen in Streets?
Wat betekent trouwens 'syncopisch' ook alweer?
Die triolen en syncopen bedoelde ik als synoniem voor "technisch hoogstaand". Wat ik wilde zeggen is dat Streets er niet beter op zou worden als Adam er allerlei moeilijke dingen in zou verwerken.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42008860
quote:
Op donderdag 21 september 2006 09:56 schreef m021 het volgende:

[..]

Die triolen en syncopen bedoelde ik als synoniem voor "technisch hoogstaand". Wat ik wilde zeggen is dat Streets er niet beter op zou worden als Adam er allerlei moeilijke dingen in zou verwerken.
Ok, alleen speelt Adam wel andere riffs in de live-versie van Streets, met name in het
refrein!
pi_42008924
quote:
Op donderdag 21 september 2006 07:57 schreef Dandelion het volgende:

[..]

......... "Nou kiek es effe mien jong, zo mot da" .....


Ik zie ze nog zo staan ook...

Maar idd, de baslijnen zijn misschien wel "simpel", maar houd zelf ook niet van die stoerdoenerij, die baslijnen van Flea zijn misschien zelfs wel DE reden waarom ik the RHCP anno nu zo... niks vind... De baspartijen in de muziek van U2 vind ik bijna... essentieel voor de nummers (of klink ik nu zweverig? ). De kracht zit juist in die eenvoud.
quote:
tjeemig wat een verhaal op de vroege ochtend, ik lijk waxxer wel...
Nouhou!! Ik dacht nog toen ik begon te lezen, tjeee wat scherp voor dat tijdstip, haha! Dan ben ik nog een kasplantje hoor!
pi_42009978
Momenteel One op Arrow!
pi_42010005
Hoe staan jullie tegenover One met Mary J?
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
  donderdag 21 september 2006 @ 11:19:57 #94
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_42010031
quote:
Op donderdag 21 september 2006 10:39 schreef Waxxer het volgende:

[..]



Ik zie ze nog zo staan ook...

Maar idd, de baslijnen zijn misschien wel "simpel", maar houd zelf ook niet van die stoerdoenerij, die baslijnen van Flea zijn misschien zelfs wel DE reden waarom ik the RHCP anno nu zo... niks vind...

[/quoite]

held
[quote]
De baspartijen in de muziek van U2 vind ik bijna... essentieel voor de nummers (of klink ik nu zweverig? ). De kracht zit juist in die eenvoud.
ik denk dat die essentie eigenlijk in alle vier de bandleden zit. Larry met zijn rare roffels op de toms, edge met zijn niet-accorden en adam met zijn baslijntjes. En bono, maar dat is een verhaal apart.
quote:
Nouhou!! Ik dacht nog toen ik begon te lezen, tjeee wat scherp voor dat tijdstip, haha! Dan ben ik nog een kasplantje hoor!
LOL!
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_42010259
quote:
Op donderdag 21 september 2006 11:19 schreef Megalomaniac het volgende:
Hoe staan jullie tegenover One met Mary J?
Ik kan daar niet genoeg op kotsen, tenenkrommend, ik HAAT
het echt!
Dat gekrijs van die trut, ze zingt ook nog eens bijna alles, afschuwelijk gewoon!

Hopelijk is dit soort gedoe geen voorbode voor het nieuwe album!
Ik doel op mogelijke collaboratie met hip-hop of rap 'artiesten', of dergelijke rotinvloeden
op het album!
pi_42011890
quote:
Op donderdag 21 september 2006 11:19 schreef Megalomaniac het volgende:

Hoe staan jullie tegenover One met Mary J?
Ik vind het niks, maar dat ligt niet aan MJ Blige. Ik vond het sowieso al geen bijzonder nummer.

Ik vind mensen die deze versie van One als heiligschennis beschouwen dan ook belachelijk. Iets moet eerst heilig zijn voordat je het kan heiligschenden.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42012515
Zoals Discotheque.

pi_42012864
quote:
Op donderdag 21 september 2006 12:31 schreef m021 het volgende:

[..]

Ik vind het niks, maar dat ligt niet aan MJ Blige. Ik vond het sowieso al geen bijzonder nummer.

Ik vind mensen die deze versie van One als heiligschennis beschouwen dan ook belachelijk. Iets moet eerst heilig zijn voordat je het kan heiligschenden.
Ik vind One soms een irritant nummer, meestal gewoon goed en soms prachtig en ontroerend!
Dat ligt geheel van m'n stemming af.
Soortgelijks heb ik ook vaak bij nummers van Jeff Buckley!
pi_42013334
quote:
Op donderdag 21 september 2006 11:19 schreef Megalomaniac het volgende:
Hoe staan jullie tegenover One met Mary J?
Liever niet zeg maar.
Dat nummer is op zich staand gewoon goed, en nu is het verkracht.
- NAC Breda -
pi_42013577
Ik snap ook niet dat U2 achter een dergelijk wanproduct staat.
Wil je in de picture blijven, breng dan bv. Miracle Drug uit,
en kom niet met een derderangs uitgekauwde versie van een oude hit!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')