Frankieboy | vrijdag 15 september 2006 @ 12:27 |
De radiator van mijn wagen lekt (Fiat Punto model '95). Eerst kon ik hem om de zoveel tijd gewoon bijvullen en dan was het goed, maar momenteel begint hij toch wel iets harder te lekken. Een liter koelvloeistof bijvullen en dat is dan na een paar dagen al weggelekt. Ik heb wel het idee dat het niet lager komt dan een bepaald niveau, of in ieder geval nog maar heel langzaam dan. Wat niet wegneemt dat er dan te weinig koelvloeistof in het systeem zit. Waar het lek zit weet ik nog niet helemaal precies, maar zoals ik het nu zie is de zijkant "gescheurd". Ik zit niet te wachten op een hoge garage rekening omdat de wagen dat gewoon niet meer waard is (heeft al 260.000 op de teller staan) en zal waarschijnlijk relatief snel (paar maanden, half jaar, met geluk een klein jaartje) compleet afgeschreven zijn. Daarom dacht ik eraan om het gewoon zelf dicht te maken met een kitspuit of iets dergelijks. Mocht het dan evengoed nog een beetje lekken is niet erg dan vul ik het na verloop van tijd wel weer bij, of dat ik over een tijdje de "reparatie" herhaal. Maar hoe warm wordt z'on radiator, en met wat voor spul kan ik dan het beste zo goedkoop mogelijk de boel weer dicht maken? | |
Richard_dubbelB | vrijdag 15 september 2006 @ 12:32 |
Gewoon met een kitspuit proberen. en geen slangetje lek ofzo? | |
Merlijn | vrijdag 15 september 2006 @ 12:34 |
Volgens mij is er van Holts een radiatorlek dichter, maar dit is tijdelijk en ik denk niet dat dat nog een half jaar zal houden. | |
MouseOver | vrijdag 15 september 2006 @ 12:37 |
Zet er voor een paar tientjes een sloopexemplaar in. Overigens heb je ook spul voor in je koelvloeistof dat sealend werkt, maar dat kan ook andere dingen verstoppen. | |
osmo | vrijdag 15 september 2006 @ 12:43 |
Bestaat speciaal spul voor, gewoon potje in je radiator kappen en het wordt gedicht, ooit eens gedaan en het werkte perfect. | |
DarkManta | vrijdag 15 september 2006 @ 12:44 |
Mcguyver deed dat met eieren. ![]() | |
TheYoung1 | vrijdag 15 september 2006 @ 12:48 |
quote:Dat was bij "Mythbusters". En verrek dat het nog werkte ook!!??! 1 rauw ei in de radiator open tikken, motor laten draaien en een halve minuut later was het dicht..... Maar OT: ga naar de sloop en haal je gewoon een andere voor een paar tientjes, beste oplossing. | |
Developersrus | vrijdag 15 september 2006 @ 12:49 |
quote:'T is MacGyver.. ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 15 september 2006 @ 12:51 |
quote:Dan moet je wel goed controleren of dat een nieuwere is, anders zit je binnen no time weer te kloten. | |
TheYoung1 | vrijdag 15 september 2006 @ 13:05 |
quote:Dat klopt helemaal. | |
Frankieboy | vrijdag 15 september 2006 @ 15:21 |
Dat met die eieren kan ik altijd nog als laatste redmiddel proberen, maar begin ik nog ff niet aan voordat hij helemaal naar de klote is. ![]() Aan een andere bij de sloop halen heb ik ook al gedacht, maar dan gaan er nogal wat tijd inzitten wat demonteren en monteren betreft. Kan ik altijd nog doen natuurlijk, maar denk dat ik eerst maar eens of dichtkit of van dat spul haal om er in te gieten haal. Zou een combinatie van dichtkitten en dat spul elkaar juist versterken of zal dat niets uitmaken? | |
menmul | vrijdag 15 september 2006 @ 15:49 |
ach een radiateurtje vervangen is ook 3 schroefjes en 3 slangertjes los geven, ben je niet meer als een half uurtje mee bezig ![]() | |
Frankieboy | vrijdag 15 september 2006 @ 15:58 |
quote:En wat moet ik voor zo'n radiator tellen als ik deze op de sloop ga halen? | |
menmul | vrijdag 15 september 2006 @ 16:17 |
ik gok op 3 tientjes ongeveer | |
Richard_dubbelB | vrijdag 15 september 2006 @ 16:19 |
Gewoon kit erop simpel snel en goed | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 15 september 2006 @ 16:19 |
Je zou ook een imitatie geval kunnen overwegen. Bij een Fiat heb ik persoonlijk liever een nieuwe imitatie radiator dan een oude orginele ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 15 september 2006 @ 19:38 |
quote:Dat wil nog wel 's zwaar tegenvallen. Een sloop-radiateur voor m'n Mazda 121 moest 70,- Euro opbrengen. Dat was de enige die ik semi-in-de-regio kon vinden. (Montfoort. Woon zelf in Tilburg) Blijkbaar zijn die gekke autootjes nogal gewild voor onderdelen. Een nieuwe kostte me 104,- Euro; en deze kon ik oppikken in Den Bosch. Uiteindelijk die er dus maar in gezet. Als deze het ook 12,5 jaar uithoudt ben ik een tevreden mensch... ![]() | |
GizartFRL | vrijdag 15 september 2006 @ 20:54 |
Even bellen met 0513-633701 die kunnen praktisch alles leveren tegen een goede prijs. | |
menmul | vrijdag 15 september 2006 @ 22:45 |
www.onderdelenlijn.nl www.onderdelenzoeker.nl 2 erg goede site als je opzoek bent naar onderdelen | |
vannelle | vrijdag 15 september 2006 @ 22:48 |
quote:Site werkt inderdaad perfekt! Wacht wel even meerdere aanbiedingen af, de prijsverschillen kunnen namelijk enorm zijn | |
john6 | vrijdag 15 september 2006 @ 22:51 |
quote:Denk er wel aan dat je alleen het eiwit gebruikt en niet de dooier erbij doen, anders heb je echt een probleem. ![]() | |
GizartFRL | vrijdag 15 september 2006 @ 23:09 |
Probleem met die eizooi is dat het door je hele blok gaat zitten, wat op den duur ook nie tgoed is. Zou het enkel als lapmiddel gebruiken in de middle of nowhere. | |
vannelle | vrijdag 15 september 2006 @ 23:12 |
Witbrood schijnt ook te werken. | |
PNG | zaterdag 16 september 2006 @ 02:24 |
Lekkende radiator, ff radiator toko opzoeken, ze noemen het lassen, maar het is solderen. Bekijk heel simpel eerst aansluitpunten, geen rommel derin mikken, dus zoek ff GOEDE garage, dealer, beunhaas, maakt geen kloot uit, kennis ligt op gekste punten. Gewoon ff opzoeken WAAR die lekt, diagnose stellen, dan oplossing. Dus ff controleren waar je lekt en hoe, issie idd lek, netjes laten solderen, kost niet zo veel, is het op slang, vervang je die of de slangenklem, of positioneerd hem ff goed. Succes ! | |
BaraCuda | zaterdag 16 september 2006 @ 10:55 |
quote:Half uurtje? ![]() Ik zou er maar gewoon een halve dag voor uittrekken ![]() | |
menmul | zaterdag 16 september 2006 @ 12:24 |
Lol voor een prutser wel ja, van de week nog 1 in 20 minuten vervangen die 3 slangenklemmen en 2 boutjes kosten echt niet zoveel tijd, of je moet een halfe gare zijn die zelfs dat nog niet kanquote: | |
MouseOver | zaterdag 16 september 2006 @ 12:28 |
Mocht een gebruikte ook flink aantikken kun je aangezien de auto je zo te zien toch niet meer zoveel kan schelen een exemplaar dat er ongeveer op lijkt en ongeveer dezelfde buitenmaten heeft erin proberen te zetten, mocht er een type zijn dat je veel goedkoper kunt krijgen. Voor een tientje zou ik niet gaan klooien, maar als het verschil 50 euro is kun je erover nadenken. | |
Rolex1 | zaterdag 16 september 2006 @ 13:13 |
quote:Dit kunnen ze bijv. in Eindhoven : http://www.erf.nl Misschien kun je je radiator ruilen tegen een gerepareerde. Hier heb ik ook wel eens een radiator gehaald voor een Volvo. Succes! ![]() | |
GizartFRL | zaterdag 16 september 2006 @ 18:44 |
quote:Hangt totaal van de auto af. Bij een 205 ben je er wel 31 minuten zoet mee. Das dan inclusief frontbalk, stuurbekrachtigingspotje en grille verwijderen, vervangen, thermocontact overzetten, afvullen en alles weer monteren. ![]() Bijeen T5 ben jij inderdaad een halve dag zoet. ![]() |