Klein foutjequote:Op donderdag 14 september 2006 22:34 schreef sizzler het volgende:
Die irritante kutpubers van tegenwoordig weten het verschil nieteens meer tussen "me" en "mijn"! Vroeger waren het vooral de VBO-kutjes en de LTS-boeren die het verschil niet wisten, maar tegenwoordig is het een breedverdeeld gebrek aan opvoeding. Hebben deze mensen geen Nederlands meer op school?
Dus, even allemaal opletten:
"Dit is mijn zus", kan je afkorten met "dit is m'n zus" maar dus niet met "dit is me zus"!
"Me" is een afkorting van "mezelf". Je kan dus wel zeggen: "ik heb me voorgenomen om ..." wat een afkorting is van '"ik heb mezelf voorgenomen om ...". Zoals je ziet is het onmogelijk om "me" nu toe te passen als bezittelijk voornaamwoord omdat de volledige zin dan wordt: "dit is mezelf zus".
Hetzelfde geldt voor mensen die het verschil niet weten tussen "als" en "dan". Terwijl het kinderlijk eenvoudig is:
Iets is meer of minder DAN iets of iemand.
Iets is hetzelfde ALS iets of iemand.
Iets is gelijk AAN iets of iemand.
Simpel toch?
Ik zou me geld zetten op de uitkomst "ja".quote:Op donderdag 14 september 2006 22:44 schreef Rekkie het volgende:
Is het aantal VMBOERS dat deze fout maakt groter als het aantal VWOERS?
Overigens wilt het niet zeggen dat als je vwo bent dat je echt alles correct schrijft enzo. Er zijn ook breezers in VWO die zo schrijven.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:44 schreef Rekkie het volgende:
Geen idee. Maar ik kom het tegenwoordig echt zó vaak tegen dat het er op lijkt dat het een meer verspreid probleem is dan vroeger. Laatst kwam ik het nog tegen in de sollicitatie van een rechtenstudent. Ik vind dat Van der Hoeven zich hier sterk voor moet maken.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:44 schreef Rekkie het volgende:
M'n broertjequote:(^^) //áR©0 (^^) Voer geen oorlog, voer de eendjes ! Why drink and drive when you can blow and fly zegt:
dennis dta wete jij wel. een vriend van em he heel veel muziek op se pc staan en hij sei als ik nou me ... code geef dak dan op sijn coputer kan.. maar dann moe je iets doen programmatje hebbe fosow
Simpel: als je slim bent dan zit je niet op het vmbo.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:49 schreef Sjibble het volgende:
[..]
K begrijp zowieso niet waarom mensen VMBO dom vinden en VWO slim.
Er zitten zelfs slimme mensen op het VMBO, alleen die willen het niet gebruiken of weten niet hoe.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Simpel: als je slim bent dan zit je niet op het vmbo.![]()
No offence.
Ik kan best havo hebben, maar heb gewoon een probleem om me te concentreren op dingen die me niet intereserenquote:Op donderdag 14 september 2006 22:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
No offence.
quote:Op donderdag 14 september 2006 22:58 schreef Hells_Angel het volgende:
[..]
Er zitten zelfs slimme mensen op het VMBO, alleen die willen het niet gebruiken of weten niet hoe.
En wat een gezeik om niks weer,op taalpuristen.
quote:Op donderdag 14 september 2006 22:51 schreef speknek het volgende:
"mekaar", daar krijg ik pas echt jeuk van. Met mekaar. ELKAAR LUL.
Echt zo'n kutsmoesquote:Op donderdag 14 september 2006 22:58 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Ik kan best havo hebben, maar heb gewoon een probleem om me te concentreren op dingen die me niet intereseren
Dus ik ben vmbo omdat ik niks/amper wat hoef te leren, misschien dat ik volgend jaar wel HAVO probeer na mn VMBO, maar goed
Ik had het over VWO en bovendien is VMBO doen terwijl je ook havo zou kunnen ook een vorm van domheid.quote:
Dat wiltquote:Op donderdag 14 september 2006 22:46 schreef Sjibble het volgende:
ik doe vmbo, maar dat wilt niet zeggen dat we het verschil niet weten tussen m'n en me. Het is br33zaH om het te schrijven zoals het klinkt
Jij doet VMBO?quote:Op donderdag 14 september 2006 22:44 schreef Rekkie het volgende:
Ik zat wel ff 2 jaar in HAVO he, in de brugklas. Maar ik leerde gewoon nooit en maakte nooit mn huiswerkquote:
Nee ik doe helemaal niks. Ja werken!quote:Op donderdag 14 september 2006 23:01 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Jij doet VMBO?
Dan is het bij deze bewezen, ja![]()
En dus ben je dom bezig.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:03 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Ik zat wel ff 2 jaar in HAVO he, in de brugklas. Maar ik leerde gewoon nooit en maakte nooit mn huiswerk
K had in de 2de toch wel moeite met wiskunde (had ook geen rekenmachine, maar alsnog, k vroeg niet om uitleg) dus dat werd een 4 en kreeg ik 2 tekortpunten.
Frans was een kutvak, maakte amper mn huiswerk. Maakte ik vaak in de les en leerde zelden. Werd een 5.5 minus 0,2 punten vanwege het niet maken van mn huiswerk = 5,3 = 5 is 1 tekortpunt, dat is 3
Geschiedenis kon ik gewoon niet, hoe hard ik het ook leerde, altijd een 4-5. Stond 5,5 op mn rapport, maar nee, ook weer huiswerk gedoen werd een 5,4 dus een 5 en werd dus in totaal 4 tekortpunten.
En dat betekent: Blijven zitten of vmbo en naar de 3de klas
srry, k vond "wil" niet klinken bij het uitspreken, dus zei ik altijd wilt. Srryquote:Op donderdag 14 september 2006 23:02 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Stam + t
Maar het klinkt voor geen meter.... fokking uitzonderingen ook
Brrrr.....quote:Op donderdag 14 september 2006 23:04 schreef sizzler het volgende:
"Ik ben enigst kind"![]()
of:
"Het enigste wat me stoort is dat ... "![]()
Paupertje, wiskunde lukte gewoon niet en geschiedenis ook niet. Wiskunde was geen moer van te begrijpen en geschiedenis was ook niks...quote:
Dus ben je niet slim genoeg voor HAVOquote:Op donderdag 14 september 2006 23:06 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Paupertje, wiskunde lukte gewoon niet en geschiedenis ook niet. Wiskunde was geen moer van te begrijpen en geschiedenis was ook niks...
Dus plz, lul geen domme troep omdat jij ff VWO zit![]()
Taalfouten:quote:Op donderdag 14 september 2006 22:34 schreef sizzler het volgende:
Die irritante kutpubers van tegenwoordig weten het verschil nieteens meer tussen "me" en "mijn"! Vroeger waren het vooral de VBO-kutjes en de LTS-boeren die het verschil niet wisten, maar tegenwoordig is het een breedverdeeld gebrek aan opvoeding. Hebben deze mensen geen Nederlands meer op school?
"Dit is mijn zus", kan je afkorten met "dit is m'n zus" maar dus niet met "dit is me zus"!
"Me" is een afkorting van "mezelf". Je kan dus wel zeggen: "ik heb me voorgenomen om ..." wat een afkorting is van '"ik heb mezelf voorgenomen om ...". Zoals je ziet is het onmogelijk om "me" nu toe te passen als bezittelijk voornaamwoord omdat de volledige zin dan wordt: "dit is mezelf zus".
Hetzelfde geldt voor mensen die het verschil niet weten tussen "als" en "dan". Terwijl het kinderlijk eenvoudig is:
Simpel toch?
quote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef existenz het volgende:
[..]
Taalfouten:
- Kutpuber is geen woord.
- Nieteens is ook geen woord.
- Breedverdeeld is ook al geen woord.
- Je kan is geen correct Nederlands, Je kunt wel.
- De zinsconstructie van: "Hetzelfde geldt voor mensen die het verschil niet weten tussen "als" en "dan". Terwijl het kinderlijk eenvoudig is: " klopt ook niet echt.
Simpel toch
Jawel...... moet....... ngggg.... goed.....hmmmm..... zijn..... taal.......nffffff...... is........hnggggggg..... be-langrijkquote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef Hells_Angel het volgende:
Ten eerste, de nederlandse taal heeft teveel achterlijke regeltjes en ten tweede, zolang men elkaar begrijpt is er niks aan de hand.
Maar ondertussen verpaupert onze mooie Nederlandsche taal wel.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef Hells_Angel het volgende:
Ten eerste, de nederlandse taal heeft teveel achterlijke regeltjes en ten tweede, zolang men elkaar begrijpt is er niks aan de hand.
Zo mooi is onze taal niet, en het is nou niet alsof de meeste nederlanders zo trots zijn op ons taaltje.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:14 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Maar ondertussen verpaupert onze mooie Nederlandsche taal wel
Jij.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:10 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dus ik ben slimmer dan jou HAHAHAHHAHAH!!!1111einzroflhbozor![]()
Ja hoor, en achter "toch" hoort een vraagteken.quote:
Eigenlijk vind ik mensen die het hebben over VBO-kutjes en LTS-boeren veel hinderlijker dan mensen die taalfouten maken.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:34 schreef sizzler het volgende:
Simpel toch?
Dat zeg ik, hij is ernstig aan het verzuren.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik mensen die het hebben over VBO-kutjes en LTS-boeren veel hinderlijker dan mensen die taalfouten maken.
Open er gerust een topic over.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik mensen die het hebben over VBO-kutjes en LTS-boeren veel hinderlijker dan mensen die taalfouten maken.
Het lijkt me beter om er hìer over door te gaan. Een topic mag zich ontwikkelen van een betrekkelijk uitgekauwde, triviale OP van de TS, naar een breder en interessanter onderwerp.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:53 schreef sizzler het volgende:
[..]
Open er gerust een topic over.
Hier gaat het over hinderlijke taalfouten
Ja inderdaad, of "ligt" en "licht"quote:Op donderdag 14 september 2006 23:59 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
Het verschil tussen "zij" en "zei"
Afschieten. Schande voor de beroepsgroep.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:50 schreef sizzler het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik kom het tegenwoordig echt zó vaak tegen dat het er op lijkt dat het een meer verspreid probleem is dan vroeger. Laatst kwam ik het nog tegen in de sollicitatie van een rechtenstudent. Ik vind dat Van der Hoeven zich hier sterk voor moet maken.
Ik zou toch een topic openen. Als was het alleen om het overzicht te bewarenquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het lijkt me beter om er hìer over door te gaan. Een topic mag zich ontwikkelen van een betrekkelijk uitgekauwde, triviale OP van de TS, naar een breder en interessanter onderwerp.
Dus: wat is nu eigenlijk hinderlijker in het taalgebruik: fouten tegen de grammatica en de spelling, of onbeschaafde taal? Nou rakkers, het zal jullie duidelijk zijn, ik vind het smakeloze taalgebruik van sizzler in dit topic veel hinderlijker dan als/dan foutjes en dergelijke.
Aan je Engels te zien, stond je ook niet vooraan bij het onvangen van je hersenen.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
No offence.
Maar het continu veranderen van de spellingsregels helpt ook niet echtquote:Op donderdag 14 september 2006 23:14 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Maar ondertussen verpaupert onze mooie Nederlandsche taal wel.
Of een bepaald type mens total los te schoppen.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:07 schreef sizzler het volgende:
Taalfouten mensen. Blijf bij het onderwerp. We hebben een hele generatie op te voeden!
Jij bent vast de slimste thuis.quote:Op vrijdag 15 september 2006 04:35 schreef FreakerS het volgende:
[..]
Of een bepaald type mens total los te schoppen.
No offence kankerhoer! Ja, je moeder!![]()
Als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het nog wel mensen die niet alleen naar kak ruiken maar het ook nog zijn!![]()
jaloers ?quote:Op vrijdag 15 september 2006 04:55 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Jij bent vast de slimste thuis.
is klaagbaak verkeerd geschreven dan ?quote:Op vrijdag 15 september 2006 05:21 schreef the_legend_killer het volgende:
Er staat een fout in de OP![]()
eeuh neejquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:56 schreef VlaDje het volgende:
Laten we samen de taal goed gaan schrijven met mekaar!!!!
Alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:42 schreef no1uknow het volgende:
70%(?) van Nederlandse jongeren doet VMBO/heeft VMBO gedaan.
Met alle respect overigens.
Zelf geniet ik nu HAVO 5
quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:34 schreef Rhanna het volgende:
Ik heb mijn brood niet bij.
ME!
Gvd. Limburgers![]()
Dan is het dus briezer in plaats van br drie drie zah.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:46 schreef Sjibble het volgende:
ik doe vmbo, maar dat wilt niet zeggen dat we het verschil niet weten tussen m'n en me. Het is br33zaH om het te schrijven zoals het klinkt
jijquote:Op donderdag 14 september 2006 23:10 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dus ben je niet slim genoeg voor HAVO
En ik zit op t HBO
Dus ik ben slimmer dan jou HAHAHAHHAHAH!!!1111einzroflhbozor![]()
en "jou" en "jouw" als in:quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:01 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Ja inderdaad, of "ligt" en "licht"
Als je goed bent in het absorberen van tekst, wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk iets leert.quote:Op donderdag 14 september 2006 22:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
No offence.
Whehequote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef existenz het volgende:
[..]
Taalfouten:
- Kutpuber is geen woord.
- Nieteens is ook geen woord.
- Breedverdeeld is ook al geen woord.
- De zinsconstructie van: "Hetzelfde geldt voor mensen die het verschil niet weten tussen "als" en "dan". Terwijl het kinderlijk eenvoudig is: " klopt ook niet echt.
Simpel toch
Maar dat is dus het probleem. Als er geen aandacht wordt besteed aan foutloos schrijven of correct taalgebruik dan komt een keer het moment dat we elkaar niet meer begrijpen.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:16 schreef Hells_Angel het volgende:
Toch vind ik elkaar begrijpen een stuk belangrijker dan foutloos iets schrijven.
quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:18 schreef Lod het volgende:
[..]
Het is misschien dat ik zelf ouder wordt
Je zal maar 'ch' moeten typen in plaats van 'g'. Dat scheelt wel één hele letter! Zou ik ook niet doen.quote:Op zaterdag 16 september 2006 16:49 schreef illusions het volgende:
duh, MSN-taal... ik zeg en schrijf ook altijd me zus, en g ipv. ch bijvoorbeeld tog? scheelt weer een letter typen, maar als ik moet kan ik in perfect Nederlands een brief schrijven zonder een enkele taalfout.
quote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef existenz het volgende:
quote:Op zaterdag 16 september 2006 16:55 schreef Fixers het volgende:
De moeilijkere dingen als enige/enigste of hun/hen kan ik nog wel door heen kijken. Maar waar ik me echt aan irriteer is groep 3 spelling door mensen die reeds zijn doorgedrongen tot een MBO opleiding of 5 HAVO. Woorden als ut, egt, sgool enz. en Maja bloedirritant dat die bij er steeds bij wordt betrokken. Wat ik trouwens ook vrij ernstig vind zijn mensen die een beroepsopleiding hebben afgerond op niveau 3 of 4 maar niet een fatsoenlijke brief kunnen schrijven met een goede aanhef en correcte afsluiting.
is het niet 'no offense'?quote:Op donderdag 14 september 2006 23:00 schreef sizzler het volgende:
nog steeds no offence btw
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |