abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41836468
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:36 schreef MMach het volgende:
Offrir l'amité à qui veut l'amour, c'est donner du pain à qui meurt de soif
Vriendschap aanbieden aan iemand die liefde wil, is als het geven van brood aan iemand die sterft van dorst... Wat een prachtige uitdrukking, ik ben het er helemaal mee eens.
pi_41843344
Ik kan niks anders dan hier buitengewoon veel respect voor opbrengen. Hoe je met het verlies van ouders bent omgegaan. Ik denk dat ik daar niet mentaal sterk genoeg voor zou zijn. In je manier van schrijven kan ik opmaken dat jij over een heel goed portie intelligentie beschikt.
Ik zou haast zeggen dat je zelfreflecterend bezig bent, ik denk dat het een kwestie van de juiste persoon vinden. Die zal vast wel komen, alleen moet je jezelf dan wel in een sociale omgeving plaatsen waar je mensen ontmoet.
pi_41843930
quote:
Ik ben door de situatie een waardevol persoon geworden met veel kwaliteiten maar ook ernsige tekortkomingen. Ik heb mezelf opgevoed naar wat ik belangrijk vond in andere mensen. Ik ben doodeerlijk (dat moet ik ook zijn omdat het minste ongeloof van mensen ervoor zou kunnen zorgen dat de mensen mijn ongeloofwaardige leven niet meer zouden geloven. Terwijl dat essentieel is voor mij), ik hecht enorm veel waarde aan de waarde van mijn beloftes en ik ga ook alles doen om die na te komen, ook als die ten nadele van mij zijn (sommigen vinden dat freaky, ik niet).
Je komt er wel... maak je geen zorgen!
pi_41853906
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:03 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik moet ook wel zeggen dat ik op Fok bv al meer over mijzelf verteld heb dan mijn dichtste vrienden weten, misschien moet ik dat ook maar es doen irl, al krijgt ge dan wel vooral medelijden terug en daar heb ik geen nood aan eigenlijk
Dit begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Als ik met iets zit, dan praat ik daar altijd met mijn vrienden over. Meestal weet ik wel bij wie ik moet zijn voor een bepaald iets.
Medelijden krijg je zelden terug, wel medeleven en steun.
  zaterdag 16 september 2006 @ 03:29:56 #30
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41854667
Mijn vrienden zijn leeftijdsgenoten, die kunnen dat gewoon niet aanvoelen (daar ga ik niet zomaar vanuit, dat heb ik gezien en gemerkt), die zijn daar niet mee bezig. Wat betreft mijn thuissituatie that is. Over mijn vriendin heb ik wel al gepraat tegen mijn allerbeste vrienden en beste vriendin. Het is allemaal zo langdradig en ingewikkeld dat ik soms gewoon geen zin heb om het allemaal weer uit te leggen. En ik denk er al zoveel aan dat ik met vrienden de kans krijg om aan iets anders te denken. Dat heeft voor mij evenveel belang als iets anders. Ik vertel niet graag persoonlijke dingen aan mensen die dicht bij me staan, gewoon omdat mijn vertrouwen al teveel is beschaamd. Mijn beste vrienden vertrouw ik, ze weten veel van mij, maar niet mijn diepste zielsroerselen. Waarom ik het hier wel zo gemakkelijk kan weet ik zelf ook niet, misschoen omdat niemand van de posters hier me irl kan kwetsen (niet zien als een uitdaging om het toch te proberen ). Mocht er iemand uit mijn persoonlijke kennissenkring dit topic ooit onder ogen krijgen, en die kans is zeer klein, wel dan is dat geen ramp want ik hoef niks meer uit te leggen, het staat hier allemaal al. Ik zou het wel niet graag hebben denk ik.
Je kan denken dat ik wat te paranoia of teveel wantrouwen heb, maar trust me, het is al nodig gebleken. Mensen kunnen smerig zijn, hoe dichter ze staan bij u, hoe erger dat aankomt. Dat impliceert niet dat ik mij afsluit van mensen en ik mensen geen vertrouwen geef, zeker niet. Anders zou ik mn vriendin niet zoveel privezaken hebben verteld, of ze zo dicht hebben laten naderen.
Vrienden hebben ook de neiging om je te ontzien bij kritiek. Ze verbloemen de zaken, dat wil ik helemaal niet. Ik wil echte en constructieve kritiek waar die nodig is. Dat heb je veel gemakkelijker op een forum. Genoeg kritische mensen die uw denkfouten zien en ze gewoon zeggen, zonder ze te verbloemen, gewoon zoals ze denken. Echt weinig mensen die dat in uw gezicht kunnen. Mijn vriendin kon dat wel, dat vind ik ook een waardevolle eigenschap.
pi_41855589
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik jouw jeugd zeker niet benijd. However, je stelt je niet kansloos op nu.

Mijn tip is om lekker te gaan te sporten in teamsport verband. Bouw je vanzelf vriendschappen op, en hopelijk lijkt het je wat.

Uitgaan etc etc kan ook helpen.

Als je je een nerd vind, bezoek een trendy kapsalon, leg geld opzij voor wat nieuwe hippe kleren (dus loop niet de C&A in). Hoeft ook geen dure merkshit te zijn, maar er zijn zat hippe en trendy zaken op dat gebied.

Verandert je uiterlijk daarmee dus ook de perceptie die anderen van jou hebben. Als mensen een 'dooie, saai gekleed persoon' zien gaan ze toch anders met je om.
JOHNNY HEITINGA
pi_41855675
Dat sporten in teamverband is zeker een goed idee! Het kan even wennen zijn maar na een tijdje hoor je gewoon bij de groep.
En wat beter "eruit" zien, dus gewoon iets beter kleden kan ook. Geeft je zelfvertrouwen en je ziet er wat hipper uit. Je kan altijd gewoon het personeel vragen: Wat vind u dat er bij mij past?
En dan krijg je vast wel iets leuks bij een paar winkels
pi_41856277
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 08:40 schreef Camplo het volgende:
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik jouw jeugd zeker niet benijd. However, je stelt je niet kansloos op nu.

Mijn tip is om lekker te gaan te sporten in teamsport verband. Bouw je vanzelf vriendschappen op, en hopelijk lijkt het je wat.

Uitgaan etc etc kan ook helpen.

Als je je een nerd vind, bezoek een trendy kapsalon, leg geld opzij voor wat nieuwe hippe kleren (dus loop niet de C&A in). Hoeft ook geen dure merkshit te zijn, maar er zijn zat hippe en trendy zaken op dat gebied.

Verandert je uiterlijk daarmee dus ook de perceptie die anderen van jou hebben. Als mensen een 'dooie, saai gekleed persoon' zien gaan ze toch anders met je om.
Nou hier ben ik het wel mee eens
Want je heb het over meisjes en liefde ,maar begin eerst eens met jezelf en alles te doen voor jezelf
Ga inderdaad eens sporten of andere dingen doen en leer daar vrienden kennen
Bouw een sociaal leven op, Dan komen de meisjes van zelf wel
Maar alles op zijn tijd .. een relatie is niet iets zaligmakend
Salsa Española
pi_41856598
MMach!

Tering man, volgens mij zit je zelfbeeld compleet scheef.
Je verhaal zit voor mij tjokvol met herkenningspunten, ik ben ook jong mijn moeder verloren, en zo'n teringhuis ken ik ook. Enzo. En wat dat gevoelsmatig met je doet, muurtje eromheen, mensen kunnen binnenlaten.

Vervolgens verbaas ik me als ik me realiseer dat jij die knul van die klustopics bent, dat verdubbelt mijn respect voor jou nog eens.

Men, dat gevoel van jou vind ik zo herkenbaar, ik ben een stukkie ouder wel, je moet af van dat gevoel 'anders' te zijn. Zoals je je topics schrijft, ik geloof er geen ene sikkepit van dat je een serieus probleem hebt om je gevoel te uiten. Op een dag kom je heus wel iemand tegen met wie je gevoel kunt delen, dta je het gevoel hebt gehoord en begrepen te worden, volgens mij is jouw gevoel van liefde moeilijk kunnen uiten een soort idee fixe. Op mij kom je meer over als iemand die op overlopen staat, emotioneel, maar heb je 'nu' niemand die op de juiste knopjes drukt.

Die daadkracht uit je klustopics, voor zover ik vrouwen ken, vinden ze dat sexy as hell. Het is mekkelijk in je eigen nerdenschil te kruipen, en dat te geloven, dat is wat je bekend is, maar eerlijk als ik jouw topics lees is het tegenovergestelde waar. Juist door wie je bent en hoe het leven is gelopen ben je een ruwe geslepen diamant. De grote vraag is hoe je dat zelf gaat geloven, het begint in de spiegel.

Men, ik wou dat ik een aantal van jouw eigenschappen had, die daadkracht, of zoals je zelf schrijft: vooruitwillen. Laat je niet gek maken door jezelf, er zijn mensen jaloers op jou! Hiero eentje!
twee violen en een trommel en een fluit
  zaterdag 16 september 2006 @ 13:25:17 #35
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_41860393
Je ziet vaak dat mensen met een slecht zelfbeeld zich ook de schuld van alles van geven.
Ik denk dat je jezelf niet moet veranderen om maar in een relatie te passen, maar jezelf zou moeten afvragen of jullie uberhaupt goed bij elkaar passen. Dat is misschien een gezondere gedachtengang dan jezelf de schuld te geven, en te zeggen dat je te saai bent.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel van je kunnen houden zoals je nu bent, en je wellicht wat meer tijd kunnen geven om bepaalde dingen te uiten. Bij sommige mensen gaat dat meteen from the start zo, en anderen moet je eerst tientallen jaren kennen voordat ze zichzelf open durven te stellen voor anderen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_41865110
quote:
Wat de brief betreft, die is verstuurd, ze had geen zin in 'gezaag' voor ze op reis vertrok. Even voelde ik de drang om achteraan op die brief zo het icoontje van dat mannetje dat iets in een vuilbak gooit te zetten, maar dat heb ik niet gedaan, misschien maar best ook . Nu vertrekt ze voor 1.5 week op reis, tijd genoeg voor mij om mijn gedachten op een rij te zetten.
Hoe ze zal reageren op die brief, het is me eender, zolang het maar duidelijk is. Of 100% ervoor gaan, samen, of niks. Vrienden of zo is voor mij geen optie omdat het te zwaar zou zijn. Offrir l'amité à qui veut l'amour, c'est donner du pain à qui meurt de soif
goed even reageren hier. Ik heb ook alles gelezen en voor diegene die het niet weten, ik ben de vriedin.
Ik heb dit topic vandaag van mmach gekregen in mijn PM-box. Uit respect heb ik het gelezen en geprobeerd zijn gevoelens te begrijpen. Idd heb ik geen zin in gezaag voor ik vertrek op vakantie. Ik heb 2 weken vakantie in totaal, binnen een weel beginnen mijn lessen terug en ik had herexamens tot de 8e. Voor ik opnieuw begon te blokken heb ik 4 dagen vakantie genomen... jA SLECHTS 4... dat betekent dat ik van eind mei al non-stop aan't leren ben. Daar komt bij dat ik voor medische problemen (die ik niet ga vermelden wat er is hier op fok toch geen kat die dat geloofd) in juli elke dag 2 uur int ziekenhuis zat en dat ik in oktober in behandeling ga voor het probleem. Een behandeling van een maand die mijn dood kan betekenen of die mij kan redden van diezelfde dood. Maw. Momenteel heb ik even rust nodig, even alles verwerken, me niet binden met mensen die ik mss nooit meer terugzie. Me niet binden met mensen die er niets van afweten of die het niet geloven. Dat is vrij logisch vind ik. Verder heb ik nog een paar leuke dingen over mijn ex ontdekt... Ik heb 2ex-en nu, de eerste had me bedrogen en ik dumpte hem. De tweede vroeg me ten huwelijk, jaar samen, waarvan 6 maand praktisch in t zelfde huis gewoond. Blijkt dat ook hij mijn bedrogen heeft... EEN HEEL JAAR LANG. Ik doe nog verder met mijn studies terwijl iedereen me voor zot verklaard. Ik ga nog door met mijn normale leven en ik laat de moed niet zaken door een mogelijke dood. Maar je kan niet verwachten dat ik het voor mezelf moeilijker ga maken.
Als men mij nu, met al mijn tegenslagen met de rug tegen de muur willen zetten en me laten kiezen tussen alles of niets... wel als ik eerlijk moet zijn, dan ga ik liever voor niets... dan kan ik alles tenminste eerst verwerken, ookal ben ik maar 19 en heb ik een leuk gezin en heb ik mss niet zoveel meegemaakt. Ik heb genoeg meegemaakt om te kracht van het leven te kennen, om mensen te kennen, en zo een keuze stellen aan iemand... sorry maar NEE
pi_41865333
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 17:11 schreef de.mrs het volgende:

iedereen me voor zot verklaard. Ik ga nog door met mijn normale leven en ik laat de moed niet zaken door een mogelijke dood. Maar je kan niet verwachten dat ik het voor mezelf moeilijker ga maken.
Als men mij nu, met al mijn tegenslagen met de rug tegen de muur willen zetten en me laten kiezen tussen alles of niets... wel als ik eerlijk moet zijn, dan ga ik liever voor niets... dan kan ik alles tenminste eerst verwerken, ookal ben ik maar 19 en heb ik een leuk gezin en heb ik mss niet zoveel meegemaakt. Ik heb genoeg meegemaakt om te kracht van het leven te kennen, om mensen te kennen, en zo een keuze stellen aan iemand... sorry maar NEE
Jullie hebben allebei je eigen achtergrond en die kennende is het heel logisch dat het nu zo spaak loopt tussen jullie. Jouw omstandigheden dwingen jou er zowat toe om op dit moment radicaal alleen aan jezelf te denken en MMachs achtergrond zorgt ervoor dat hij snakt naar iemand die juist radicaal voor hem kiest. Het lijkt een onmogelijke combinatie maar ik ben een romanticus en hoop dat jullie toch een manier zullen vinden om met elkaar verder te gaan, is het niet nu dan misschien toch later.

Heel veel sterkte met die behandeling in oktober. Het moet wel heel beangstigend voor je zijn te weten dat het een heel reële mogelijkheid is dat je november niet zult halen. Ik hoop dat we hier t.z.t. kunnen lezen dat het goed met je gaat.
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:13:15 #38
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41866308
Het is geen keuze die NU moet gemaakt worden. Ik weet dat je plannen moet hebben om te geloven in de toekomst. Diezelfde plannen kunnen onhaalbaar zijn op het moment waarop je ze maakt, maar het wordt een drijfveer om ze toch te halen. Die relatie zie ik hetzelfde. Als er niets is om naar uit te kijken na de behandeling, hoe gemotiveerd begin je er dan aan? Ik kan de tijd voor haarzelf verdragen maar het weegt zwaar. Voor mij is dat hetzelfde als mijn mond moeten houden. Dan is het net alsof ik mijzelf iets wijsmaak. Ik verwacht geen vol engagement in een mogelijke relatie nu, ik wil gewoon weten of er een kans is op een vol engagement als de tijd ervoor rijp is. Uiteraard gaat zij voor, uiteraard is haar behandeling veel belangrijker dan hoe ik me er nu voor voel. Maar dan moet ik toch ergens de geruststelling of bevestiging krijgen. Ik heb geduld, zeker voor zoiets waardevol, maar het weegt en mijn limieten zijn ook eindig. Mijn inzicht is altijd geweest dat je veel gemotiveerder en sterker bent als je duidelijke doelen voor ogen hebt. Binnen zoveel tijd wil ik dat, of zal dat gebeuren, en ik ga ervoor werken. Ik mag dan misschien een zeer beperkte medische kennis hebben, ik weet dat dat van belang is om sterk te staan.
noot: ik had toen ik dit topic heb gemaakt niet voor ogen dat mijn vriendin dat daadwerkelijk zou lezen. ik heb die brief geschreven, waarin ik hetzelfde zeg al in dit topic. Maar ze vroeg waarom ik het niet gewoon mailde, en toen heb ik die link gegeven.
Ik heb hiermee misschien mijn eigen ruiten ingegooid, maar ik vind het een zeer stressvolle situatie (voor haar waarschijnlijk nog veel meer) maar met onzekerheden heb ik het ook zeer lastig.
De situatie met de.mrs is nu een hoofdzaak in haar leven, en zeker ook dat in het mijne. Maar aangezien ik optimist (dat de behandeling fout kan aflopen, daar weiger ik nu aan te denken, dat moet je helemaal geloven zoiets) ben en de kans er is dat dat goed komt tussen ons, dan zit ik weer met mijn problemen waar dit topic over gaat. Grof gezegd heb ik in deze dip de tijd om daarover na te denken.

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 16-09-2006 18:34:48 ]
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:43:31 #39
157178 framboos
fris en fruitig
pi_41866998
Lieve Mmach,

Ik ken je alleen uit je klustopics waar ik met heel veel nieuwsgierigheid mee heb zitten lurken
Je verleden maakt je tot wat je nu bent, met kanten waar je blij mee mag zijn (je vermogen om nare dingen die gebeuren om te zetten in positieve kracht! De meeste mensen leren dit pas na jaren en jij bezit dat vermogen nu al) en kanten waar je nog wat mee moet. Jij hebt een andere start gemaakt dan de meeste mensen en nu moet je bepaalde dingen in zien te halen. Liefde tonen en iemand echt toelaten zijn denk ik de moeilijkste dingen die een mens moet leren. En jij bent al begonnen met een achterstand. Maak geen haast. Doe het op je eigen manier, in je eigen tempo. Daar heb je recht op!

Na dit topic gelezen te hebben heb ik wat ander topics van jou en mrs. gelezen. Jullie zitten in een moeilijke situatie! Jullie hebben allebei andere behoeftes nu. Ik denk dat jij nu even de sterkere moet zijn (wat niet zo gek is gezien de situatie...) en als je wil dat er misschien een toekomst samen is denk ik dat je het nu moet loslaten. Als jullie samen horen te zijn dan gebeurt dat wel, trust me. Soms moet je diegene eerst loslaten. Als jij haar laat voelen dat je zoveel van haar houdt (en van jezelf!) dat je haar los kunt laten als zij dat wil, dan zal ze weer naar je toekomen als ze beseft dat ze je nodig heeft.

Veel sterkte voor allebei.
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:57:01 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41867326
Het is misschien beter zo. Ik laat ze met rust en ik zal ze loslaten. Ik hoef niet te vertellen hoeveel pijn het doet en hoezeer ik hoop dat zo zal zijn als je zegt. Alles wat ik zeg maakt het alleen lastiger voor haar en dat wil ik ook niet. Als het zo moet, dan moet het, voor het hogere doel
  zaterdag 16 september 2006 @ 19:17:54 #41
157178 framboos
fris en fruitig
pi_41867858
Ik weet dat het pijn doet. Maar juist jij moet het gezegde "what doesn't kill you makes you stronger" kennen en voelen. Ik geloof dat alles een reden heeft, dat dingen niet zomaar lopen zoals ze lopen. Maar pijn doet het wel...

Ik heb vier jaar geleden in de situatie gezeten dat ik een jongen moest loslaten terwijl ik wist, voelde, dat hij HET was. Ik voelde dat we bij elkaar hoorden. Toch heb ik hem losgelaten toen hij dat wou.
Ik heb gehuild, alle pijn gevoeld die het deed, lamgeslagen geweest en toen weer doorgegaan met leven. Na drie maanden belde hij me op en zijn we elkaar langzaam aan weer gaan ontmoeten. Inmiddels zijn we zijn al vier jaar samen. En in die tijd zonder elkaar heb ik veel geleerd over mezelf en hij ook. Dus het kan.... geloof me.

Ik voel met je mee
pi_41868840
Een tvp, want hier moet ik even voor gaan zitten.. zal het later lezen
pi_41871369
hey... ik heb het gehele verhaal net gelezen. En ik weet niet echt wat te zeggen. enne te saai is niemand. Iedereen heeft wel wat interresants, maar bij sommigen is dit heel lastig te vinden. vooral bij mensen die zich lastig uiten, geloof me..zo zit het ook bij mij.
enne zoals er al eerder werdt gezegd..voor ieder potje is er een deksel..!
pi_41872159
If you love something let it go, if it comes back to you it's yours. If it doesn't, it never was.

Ik denk dat het hier ook wel van toepassing is. Het is namelijk logisch dat ze momenteel afstand wil. Geef haar nu gewoon alle vrijheid die ze wil en ken later hoe het verder gaat. Gebruik die tijd zelf ook om aan je zelf te werken. Je zit zelf ook met natuurlijk heel veel dingen die je nog moet verwerken. En mischien is dit juist het moment om daar in ieder geval mee bezig te zijn. En gewoon tijd voor je zelf te maken.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_41881972
Ik heb uw verhaal gelezen en heb een tip bedacht.
De ervaring leert dat dames niet willen wat ze makkelijk kunnen krijgen.
Wanneer u uw aandacht op de andere vele leuke meisjes in deze wereld richt, dan zou het best wel eens kunnen dat de.mrs nog eens haar huidige opstelling heroverweegt.
pi_41887506
quote:
Op zondag 17 september 2006 10:47 schreef Lommerrijk het volgende:
Ik heb uw verhaal gelezen en heb een tip bedacht.
De ervaring leert dat dames niet willen wat ze makkelijk kunnen krijgen.
Wanneer u uw aandacht op de andere vele leuke meisjes in deze wereld richt, dan zou het best wel eens kunnen dat de.mrs nog eens haar huidige opstelling heroverweegt.
Ik heb altijd mijn bedenkingen bij dit soort dingen.Het gaat namelijk niet altijd op.
Ik heb het idee dat de mrs. iets te veel aan haar hoofd heeft.

Persoonlijk zou ik, als ik ernstig ziek was, juist iemand om me heen willen hebben en zou het me jeuken wat mijn exen uitgevreten hebben,daarvoor zijn het immers exen.

Maar goed,gezien de reactie van de mrs. vrees ik dat Mmach het beter op kan geven.
  zondag 17 september 2006 @ 14:01:41 #47
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_41887694
volg je weg.....je komt er wel.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  maandag 18 september 2006 @ 01:46:13 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_41909849
zoek, en je vindt niks. leef en je zult gevonden worden
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 18 september 2006 @ 04:31:45 #49
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41911102
Wel, na weer enkele uurtjes piekeren (en na apocalypse now te hebben gekeken) zeg ik: hoofd omhoog en vooruit met de geit. Er zijn al softies genoeg op de wereld. Ik hoop uit het diepst van mijn hart dat de.mrs beter wordt, al de rest is bijzaak.
En zoals ik hier mijn schouders onder de verfraaiing van dit krot zet, zo zal de.mrs haar schouders zetten onder haar genezing, daar ben ik zeker van.
Als je dit nog leest A., geef de moed niet op en ga door als nooit tervoor!
  maandag 18 september 2006 @ 08:30:29 #50
157178 framboos
fris en fruitig
pi_41912058
quote:
Op maandag 18 september 2006 04:31 schreef MMach het volgende:
Wel, na weer enkele uurtjes piekeren (en na apocalypse now te hebben gekeken) zeg ik: hoofd omhoog en vooruit met de geit. Er zijn al softies genoeg op de wereld. Ik hoop uit het diepst van mijn hart dat de.mrs beter wordt, al de rest is bijzaak.
En zoals ik hier mijn schouders onder de verfraaiing van dit krot zet, zo zal de.mrs haar schouders zetten onder haar genezing, daar ben ik zeker van.
Als je dit nog leest A., geef de moed niet op en ga door als nooit tervoor!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')