Kwam laatst op een wazig krakersfeestje een meisje tegen dat de filmacademie in A'dam ging doen. Ik vroeg haar welke films ze dan wel niet (verplicht) moest zien. Ze zou me de lijst nog eens sturen en heeft dat gisteren zowaar gedaan. Uiteraard een redelijk snobgehalte van heb-ik-jou-daar, maar voor wie benieuwd is:
Verplicht:
- EERSTE BEELDEN LUMIERE (1895): LE REPAS DE BÉBÉ & LA SORTIE DES OUVRIERS DE L'USINE LUMIÈRE & L'ARRIVÉE D'UN TRAIN EN GARE DE LA CIOTAT & L'ARROSEUR ARROSÉ (*)
- LE VOYAGE DANS LA LUNE (Georges Méliès, 1902) (*)
- THE GREAT TRAIN ROBBERY (Edwin S. Porter, 1903) (*)
- THE BIRTH OF A NATION (D.W. Griffith, 1915) (*fragment)
- INTOLERANCE (D.W. Griffith, 1916) (*fragment)
- DAS KABINETT DES DR. CALIGARI (Robert Wiene, 1919) (*)
- NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS (F.W. Murnau, 1922)
- NANOOK OF THE NORTH (Robert Flaherty, 1922)
- BRONENOSETS POTYOMKIN (Sergei Eisenstein, 1925) (*)
- METROPOLIS (Fritz Lang, 1926) (*)
- MAT (DE MOEDER) (Vsevolod Pudovkin, 1926) (*)
- THE GENERAL (Buster Keaton, 1927) (*)
- LA PASSION DE JEANNE D'ARC (Carl-Theodor Dreyer, 1928) (*)
- UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928) (*)
- DIE BÜCHSE DER PANDORA (Georg Wilhelm Pabst, 1929)
- CHELOVYEK S KINOAPPARATOM (DE MAN MET DE CAMERA) (Dziga Vertov, 1929) (*)
- M, EINE STADT SUCHT EINEN MÖRDER (Fritz Lang, 1931)
- L'AGE D'OR (Luis Buñuel, 1930)
- SHANGHAI EXPRESS (Joseph von Sternberg, 1932) (*)
- L'ATALANTE (Jean Vigo, 1934)
- IT HAPPENED ONE NIGHT (Frank Capra, 1934)
- TRIUMPH DES WILLENS (Leni Riefenstahl, 1936)
- SPAANSE AARDE (Joris Ivens, 1937)
- STAGECOACH (John Ford, 1939) (*)
- LA RÈGLE DU JEU (Jean Renoir, 1939) (*)
- CITIZEN KANE (Orson Welles, 1941) (*)
- DOUBLE INDEMNITY (Billy Wilder, 1944)
- ROMA CITTÀ APERTA (Roberto Rossellini, 1945) (*)
- BRIEF ENCOUNTER (David Lean, 1945)
- JOUR DE FÊTE (Jacques Tati, 1947)
- LADRI DI BICICLETTE/FIETSENDIEVEN (Vittorio De Sica, 1948)
- LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (Max Ophüls, 1948)
- RASHOMON (Akira Kurosawa, 1950)
- SINGING IN THE RAIN (Stanley Donen & Gene Kelly, 1951)
- TOKYO MONOGATARI/TOKYO STORY (Yasujiro Ozu, 1953) (*)
- REAR WINDOW (Alfred Hitchcock, 1954)
- ON THE WATERFRONT (Elia Kazan, 1954) (*)
- ALL THAT HEAVEN ALLOWS (Douglas Sirk, 1955)
- PATHER PANCHALI (Satyajit Ray, 1955)
- UN CONDAMNÉ A MORT S'EST ÉCHAPPÉ (Robert Bresson, 1956)
- SMULTRONSTÄLLET/WILDE AARDBEIEN (Ingmar Bergman, 1957) (*)
- MOTHER INDIA (Mehboob Khan, 1957)
- FANFARE (Bert Haanstra, 1958)
- HIROSHIMA MON AMOUR (Alain Resnais, 1959)
- PICKPOCKET (Robert Bresson, 1959) (*)
- A BOUT DE SOUFFLE (Jean-Luc Godard, 1959) (*)
- LES 400 COUPS (François Truffaut, 1959) (*)
- LA DOLCE VITA (Federico Fellini, 1960)
- LA NOTTE (Michelangelo Antonioni, 1960)
- LA JETÉE (Chris Marker, 1962)
- IL VANGELO SECONDO MATTEO (Pier Paolo Pasolini, 1964)
- 2001, A SPACE ODYSSEY (Stanley Kubrick, 1968)
- SALESMAN (Albert & David Maysles, 1968)
- LE CHAGRIN ET LA PITIÉ (Marcel Ophüls, 1971)
- TURKS FRUIT (Paul Verhoeven, 1973)
- ANGST ESSEN SEELE AUF (Rainer Werner Fassbinder, 1973)
- TAXI DRIVER (Martin Scorsese, 1976)
- STAR WARS (George Lucas, 1977)
- RUMBLE FISH (Francis Ford Coppola, 1983)
- STRANGER THAN PARADISE (Jim Jarmusch, 1984)
- HONG GAO LIANG (HET RODE KORENVELD) (Yimou Zhiang, 1987)
- TETSUO (Shinya Tsukamoto, 1988)
- RESERVOIR DOGS (Quentin Tarantino, 1992)
- ANTONIA (Marleen Gorris, 1995)
- FESTEN (Thomas Vinterberg, 1998)
Keuze (10 naar vrije keuze):
- OUR HOSPITALITY (Buster Keaton, 1923)
- GREED (Erich von Stroheim, 1924)
- NAPOLÉON (Abel Gance, 1927)
- BERLIN, SYMPHONIE EINER GROSSSTADT (Walter Ruttmann, 1927)
- DER BLAUE ENGEL (Joseph von Sternberg, 1930)
- FRANKENSTEIN (James Whale, 1931)
- DRACULA (Tod Browning, 1931)
- CITY LIGHTS (Charles Chaplin, 1931)
- KING KONG (Ernest B. Schoedsack & Merian C. Cooper, 1933)
- MODERN TIMES (Charles Chaplin, 1936)
- SWING TIME (George Stevens, 1936)
- LA GRANDE ILLUSION (Jean Renoir, 1937)
- BRINGING UP BABY (Howard Hawks, 1938)
- THE WIZARD OF OZ (Victor Fleming, 1939)
- FANTASIA (Walt Disney Productions, 1940)
- THE MALTESE FALCON (John Huston, 1941)
- TO BE OR NOT TO BE (Ernst Lubitsch, 1942)
- CASABLANCA (Michael Curtiz, 1942)
- OSSESSIONE (Luchino Visconti, 1943)
- LES ENFANTS DU PARADIS (Marcel Carné, 1945)
- IT'S A WONDERFUL LIFE (Frank Capra, 1946)
- LA BELLE ET LA BÊTE (Jean Cocteau, 1946)
- THE BEST YEARS OF OUR LIVES (William Wyler, 1946)
- MY DARLING CLEMENTINE (John Ford, 1946)
- THE BIG SLEEP (Howard Hawks, 1946)
- THE RED SHOES (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1948)
- ROPE (Alfred Hitchcock, 1948)
- SUNSET BOULEVARD (Billy Wilder, 1950)
- LA RONDE (Max Ophüls, 1950)
- A STREETCAR NAMED DESIRE (Elia Kazan, 1951)
- HIGH NOON (Fred Zinnemann, 1952)
- THE BAND WAGON (Vincente Minnelli, 1953)
- SHICHININ NO SAMURAI/SEVEN SAMURAI (Akira Kurosawa, 1954)
- REBEL WITHOUT A CAUSE (Nicholas Ray, 1955)
- INVASION OF THE BODYSNATCHERS (Don Siegel, 1955)
- WRITTEN ON THE WIND (Douglas Sirk, 1956)
- VERTIGO (Alfred Hitchcock, 1958)
- TOUCH OF EVIL (Orson Welles, 1958)
- L'AVVENTURA (Michelangelo Antonioni, 1959)
- PSYCHO (Alfred Hitchcock, 1960)
- PEEPING TOM (Michael Powell, 1960)
- ROCCO E I SUOI FRATELLI (Luchino Visconti, 1960)
- JULES ET JIM (François Truffaut, 1961)
- ACCATTONE (Pier Paolo Pasolini, 1961)
- L'ANNÉE DERNIERE A MARIENBAD (Alain Resnais, 1961)
- THE NUTTY PROFESSOR (Jerry Lewis, 1963)
- THE BIRDS (Alfred Hitchcock, 1963)
- OTTO E MEZZO (Federico Fellini, 1963)
- DR. STRANGELOVE (Stanley Kubrick, 1964)
- REPULSION (Roman Polanski, 1965)
- PIERROT LE FOU (Jean-Luc Godard, 1965)
- LE SAMOURAI (Jean-Pierre Melville, 1967)
- BELLE DE JOUR (Luis Buñuel, 1967)
- C'ERA UNA VOLTA IL WEST/ONCE UPON A TIME IN THE WEST (Sergio Leone, 1968)
- THE WILD BUNCH (Sam Peckinpah, 1969)
- EASY RIDER (Dennis Hopper, 1969)
- IL CONFORMISTA (Bernardo Bertolucci, 1970)
- THE GODFATHER (Francis Ford Coppola, 1972)
- CHINATOWN (Roman Polanski, 1974)
- ALICE IN DEN STÄDTEN (Wim Wenders, 1974)
- MARIKEN VAN NIEUMEGHEN (Jos Stelling, 1974)
- INDIA SONG (Marguerite Duras, 1975)
- IM LAUF DER ZEIT (Wim Wenders, 1976)
- CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND (Steven Spielberg, 1977)
- ANNIE HALL (Woody Allen, 1977)
- HALLOWEEN (John Carpenter, 1978)
- APOCALYPSE NOW (Francis Ford Coppola, 1979)
- PASSION (Jean-Luc Godard, 1981)
- BLADE RUNNER (Ridley Scott, 1982)
- E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL (Steven Spielberg, 1982)
- TRON (Steven Lisberger, 1982)
- NOSTALGHIA (Andrei Tarkovsky, 1983)
- LIANLIAN FENGCHEN/DUST IN THE WIND (Hou Hsiao-Hsien, 1986)
- KHANE-YE DOUST KODJAST?/WAAR STAAT HET HUIS VAN MIJN VRIEND? (Abbas Kiarostami, 1987)
- YEELEN (Souleymane Cissé, 1987)
- DER HIMMEL ÜBER BERLIN (Wim Wenders, 1987)
- DO THE RIGHT THING (Spike Lee, 1989)
- WHEN HARRY MET SALLY… (Rob Reiner, 1989)
- UNFORGIVEN (Clint Eastwood, 1992)
- AIQING WANSUI/VIVE L'AMOUR (Tsai Ming-Liang, 1994)
- CHONGQING SENLIN/CHUNGKING EXPRESS (Wong Kar-Wai, 1994)
- UNDERGROUND (Emir Kusturica, 1995)
- LA HAINE (Mathieu Kassovitz, 1995)
- FARGO (Joel Coen, 1996)
- BREAKING THE WAVES (Lars von Trier, 1996)
- LOST HIGHWAY (David Lynch, 1997)
- HANA-BI (Takeshi Kitano, 1997)
- LOLA RENNT (Tom Tykwer, 1998)
- ROSETTA (Jean-Pierre & Luc Dardenne, 1999)
- THE MATRIX (Andy & Larry Wachowski, 1999)
- CACHÉ (Michael Haneke, 2005)
Heb van de verplichte nog geen 15% gezien, maar dit geheel terzijde.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie IIIThere is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.