abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41734663
Ik ben net verhuist en heb de droger meegenomen. Dat ding heeft het eerst prima gedaan, maar nu valt de stroom elke keer uit als ik hem een tijdje aan heb gehad (na 1 minuut). De stroomschakelaar staat dan op uit en dan druk ik hem weer op aan. En na een tijdje valt hij weer uit. Ik heb geprobeerd de droger op een andere groep aan te sluiten maar nogsteeds hetzelfde probleem.

De gegevens die ik heb: Droger trekt 2,8 kW.

In m'n kast staat 40A op de schakelaar. Moet dat dan niet ruim voldoende zijn voor de droger? 40A x 220V = 8,8 kW. Maar ik heb er geen kaas van gegeten, dus daarom vraag ik het hier.
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:30:16 #2
152383 DeToXiC
Ik Heersch..!!!
pi_41734743
Ik heb thuis ook een oude droger staan...als ik op die groep nog andere apparaten aanslinger (vaatwasser, wasmachine, oven) dan vliegt ie er ook uit.

Gewoon niet teveel zware apparaten op één groep aanzetten
Stop!......Heerschertime!
PSN id: DeToXiC
pi_41734778
Ik neem aan dat je wel eerst alle andere apparaten hebt uitgeschakeld voordat je de droger weer ging testen?

Zo ja, dan is er volgens mij eerder wat mis met je droger; want het zou makkelijk moeten kunnen...
pi_41734811
Gooi hem eens met een verlengsnoer op een ander stopcontact.
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_41734814
Kortsluiting in de droger ofzo?
pi_41734888
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:30 schreef DeToXiC het volgende:
Ik heb thuis ook een oude droger staan...als ik op die groep nog andere apparaten aanslinger (vaatwasser, wasmachine, oven) dan vliegt ie er ook uit.

Gewoon niet teveel zware apparaten op één groep aanzetten
Alles staat uit. En heb dat ding met een verlengsnoer naar een andere groep verhuist. Werkte ook niet.

De situatie qua locatie is wel veranderd. Eerst stond dat ding in de gang (oude appartement) en nu staat hij in de badkamer.
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:37:26 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41734925
Is het niet de aardlek die eruit gaat ipv de stoppen? (Stomme vraag misschien )
pi_41734986
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:37 schreef TR08 het volgende:
Is het niet de aardlek ipv de stoppen?
Ja ehmm er staat aardlekschakelaar geschreven op dat ding zie ik.
pi_41734999
Het amperage wat je op de schakelaar is de maximaal toegestane waarde, dit betekend dat de schakelaar 40A aankan.
Het is waarschijnlijk zo dat je schakelaar gewoon 16A is (dit zou ook genoeg moeten zijn voor je droger)
Het kan echter ook zo zijn dat het een 10A zekering is, dan klopt het dus dat de zekering er steeds uit gaat.
Geeft eens wat meer info over de meter kast, hoeveel groepen(=schakelaars) heb je, gebruik je automatische zekeringen of moet je er steeds een niuwe indraaien?
pi_41735051
Errrr, heb jij een 40A zekering op 1 groep?????? . Ik denk dat je groep gewoon 16A is hoor. Dan kom je op 3,5kW

Ik denk dat je in de war bent met de gemeentestop, die is meestal hoger (bij ons 25A)

Het zou kunnen dat hij om een of andere reden meer stroom trekt, of er zit stiekem toch meer op die groep.

Wat Doophoofd zegt kan idd, dat er een 10A zekering inzit.
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:42:01 #11
14320 TR08
pi_41735070
Moet je dan de stroom aan doen door de aardlek schakelaar terug te zetten, of door de zekering terug te zetten?
Probeer de droger anders eens op een ongeaard stopkontakt, eventueel door een ongeaard verlengsnoer tussen de droger en een geaard stopkontakt te doen.

Als dat je probleem oplost moet je je droger even na laten kijken door iemand met verstand van elektro, misschien staat er sinds de verhuizing spanning op de behuing oid.
pi_41735097
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:39 schreef xman het volgende:

[..]

Ja ehmm er staat aardlekschakelaar geschreven op dat ding zie ik.
Zo'n groene
pi_41735234
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:40 schreef doophoofd het volgende:
Het amperage wat je op de schakelaar is de maximaal toegestane waarde, dit betekend dat de schakelaar 40A aankan.
Het is waarschijnlijk zo dat je schakelaar gewoon 16A is (dit zou ook genoeg moeten zijn voor je droger)
Het kan echter ook zo zijn dat het een 10A zekering is, dan klopt het dus dat de zekering er steeds uit gaat.
Geeft eens wat meer info over de meter kast, hoeveel groepen(=schakelaars) heb je, gebruik je automatische zekeringen of moet je er steeds een niuwe indraaien?
Ok ik ben nu aan het kijken.

Dat ding heeft dus 8 schakelaars
links 2 hoofschakelaars
2 zwarte schakelaars
2 groene aardlekschakelaars; de "groene groep' en 'witte groep'
dan weer twee zwarte schakelaars.
pi_41735337
Beetje onduidelijk, maar boven die zwarte schakelaars staat dus 230, 6000(in een hokje) en precies daaronder een drie. Ook staat er B 16NA
pi_41735366
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:42 schreef TR08 het volgende:
Moet je dan de stroom aan doen door de aardlek schakelaar terug te zetten, of door de zekering terug te zetten?
Probeer de droger anders eens op een ongeaard stopkontakt, eventueel door een ongeaard verlengsnoer tussen de droger en een geaard stopkontakt te doen.

Als dat je probleem oplost moet je je droger even na laten kijken door iemand met verstand van elektro, misschien staat er sinds de verhuizing spanning op de behuing oid.
LOL is dat wel veilig?
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:09:23 #16
14320 TR08
pi_41735678
Ik verwacht niet veel problemen

Theoretisch is het niet veilig. Praktisch valt het vaak mee. Eventueel kun je ook het ding zo aansluiten en dan voor je hem aanraakt een multimeter op een stuk blank metaal houden van dat ding. Staat er spanning op dan zit het probleem in je droger zelf. Geen spanning, dan is het probleem waarschijnlijk ergens anders.

Probeer het maar niet als je weinig verstand van elektra hebt (in jouw geval: haal er iemand bij die dat wel heeft voor je het probeert en doe het ZEKER niet met kinderen erbij)

Maar begin vooral met uitzoeken of je aardlek schakelaar eruit knalt of je zekering, dat is de meest belangrijke info.
pi_41735686
Als de aardlekschakelaar uitspringt is er ene lekstroom naar aarde. (Duh!) Ergerns in het apparaat is er dus en kortsluiting tussen spanningvoerende delen en de aarde.

Als dit na een minuutje oid is, dan vermoed ik het verwarmingselement van je droger. Dit is te meten of daar een kortsluiting in zit, maar hoe weet ik niet nauwkeurig genoeg. Misschien iemand anders?
pi_41736887
Ik heb hem net opnieuw geprobeerd en het is de zwarte schakelaar die meteen uitvalt. Plus er komt een vonk uit.

Het was trouwens vrijwel direct, dus volgens mij is de droger dan gewoon kapot.
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:01:58 #19
14320 TR08
pi_41736992
Je kunt hem ter reparatie aanbieden, mogelijk (waarschijnlijk!) is het iets heel simpels

Ik weet niet wat een nieuwe kost, dus ik kan niet voor je inschatten wat het goedkoopst is.
pi_41737122
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 15:01 schreef TR08 het volgende:
Je kunt hem ter reparatie aanbieden, mogelijk (waarschijnlijk!) is het iets heel simpels

Ik weet niet wat een nieuwe kost, dus ik kan niet voor je inschatten wat het goedkoopst is.
Ik heb dit ding al 5 jaartjes en toen was hij al tweede hands + hij is ooit gerepareerd. Ik denk dat ik gewoon ff op marktplaats ga kijken voor vervanging.

Bedankt allemaal iig voor de hulp.
pi_41745052
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 15:06 schreef xman het volgende:

[..]

Ik heb dit ding al 5 jaartjes en toen was hij al tweede hands + hij is ooit gerepareerd. Ik denk dat ik gewoon ff op marktplaats ga kijken voor vervanging.

Bedankt allemaal iig voor de hulp.
Hey ik zit te denken.. als ik 40A heb en ik heb 4 van die schakelaars. Is dat dan niet 10A per schakelaar en dus te weinig?
  Moderator dinsdag 12 september 2006 @ 19:33:40 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_41745561
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:17 schreef xman het volgende:

[..]

Hey ik zit te denken.. als ik 40A heb en ik heb 4 van die schakelaars. Is dat dan niet 10A per schakelaar en dus te weinig?
40 A is de maximaal te schakelen stroom van jou jou aardlekschakelaar.
Achter 1 aardlekschakelaar van mag je maximaal 4 groepen hebben zitten

Iedere groep is tegen aardtsluiting beschermd door de aardlekschakelaar.
Iedere groep is door een zekering van 16 A beschermd tegen kortsluiting en/of overbelasting.
Iedere zekering is doorgaans voor 99,9% zeker in huisinstallaties 16 A
Uit één groep kun je maximaal 16 A x 230 V = 3680 watt halen.

Wat valt er nu uit je aardlekschakelaar of je groepszekering ?
pi_41745660
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

40 A is de maximaal te schakelen stroom van jou jou aardlekschakelaar.
Achter 1 aardlekschakelaar van mag je maximaal 4 groepen hebben zitten

Iedere groep is tegen aardtsluiting beschermd door de aardlekschakelaar.
Iedere groep is door een zekering van 16 A beschermd tegen kortsluiting en/of overbelasting.
Iedere zekering is doorgaans voor 99,9% zeker in huisinstallaties 16 A
Uit één groep kun je maximaal 16 A x 230 V = 3680 watt halen.

Wat valt er nu uit je aardlekschakelaar of je groepszekering ?
M'n groepszekering. (die zwarte knop op m'nfoto, niet de groene)
  Moderator dinsdag 12 september 2006 @ 19:41:09 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_41745910
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:35 schreef xman het volgende:

[..]

M'n groepszekering. (die zwarte knop op m'nfoto, niet de groene)
Dan heb je of kortsluiting of overbelasting.
Lees dit eens door wellicht ontdek je welke van de twee het is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting

(werking aardlekschakelaar : http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar )
pi_41745992
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan heb je of kortsluiting of overbelasting.
Lees dit eens door wellicht ontdek je welke van de twee het is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting

(werking aardlekschakelaar : http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar )
Ok ff lezen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 19:52:30 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41746288
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 14:58 schreef xman het volgende:
Ik heb hem net opnieuw geprobeerd en het is de zwarte schakelaar die meteen uitvalt. Plus er komt een vonk uit.

Het was trouwens vrijwel direct, dus volgens mij is de droger dan gewoon kapot.
Klinkt als of je hem moet nalaten kijken of een nieuwe moet kopen want vonken en constant uitslaan is geen goed teken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:11:42 #27
14320 TR08
pi_41747050
Bij een vonk en direct uitslaan is het zeker geen overbelasting, maar gewoon vette kortsluiting (kortsluiting is voor je meterkast eigenlijk gewoon extreme overbelasting, maar dat terzijde)
pi_41747405
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 20:11 schreef TR08 het volgende:
Bij een vonk en direct uitslaan is het zeker geen overbelasting, maar gewoon vette kortsluiting (kortsluiting is voor je meterkast eigenlijk gewoon extreme overbelasting, maar dat terzijde)
Ok dan is dat iig gewoon duidelijk.
pi_41781941
TS heeft allamats, gecombineerde 'stoppen' cq aardlek. Dus kan hij ook niet antwoorden wat de reden van uitval was. Dan wel overbelasting dan wel lekstroom naar aarde.

Gezien de leeftijd van de droger lijkt het me sowieso beter om te vervangen.
pi_41791819
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:49 schreef Wojworshebn het volgende:
TS heeft allamats, gecombineerde 'stoppen' cq aardlek. Dus kan hij ook niet antwoorden wat de reden van uitval was. Dan wel overbelasting dan wel lekstroom naar aarde.
Heb je de TS foto gezien? Geen allamats; gewoon normale aardlekschakelaars in combinatie met automaten.
  Moderator donderdag 14 september 2006 @ 17:55:11 #31
92034 crew  Vonkenboer
pi_41807093
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:49 schreef Wojworshebn het volgende:

Gezien de leeftijd van de droger lijkt het me sowieso beter om te vervangen.
Het zijn geen alamats.
Zie foto
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')