bronquote:Marokkanen vaak werkloos door te lage scholing
AMSTERDAM - Een te laag opleidingsniveau is de belangrijkste reden dat veel Marokkaanse jongeren er niet in slagen een baan te vinden. Afgewezen allochtone sollicitanten wijten dat vaak aan discriminatie, maar dat verklaart volgens staatssecretaris Henk van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid slechts een klein deel van de hoge werkloosheid onder allochtone jongeren.
Van Hoof zei dat maandag in Amsterdam bij het begin van de campagne 'Trendy Maroc Star in NL', die moet bijdragen aan een betere beeldvorming over Marokkaanse jongeren en meer zelfvertrouwen bij de jongeren zelf. De staatssecretaris pleitte ervoor Marokkaanse jongeren veel actiever te stimuleren om op een hoger onderwijsniveau te starten. Hij riep de Marokkaanse gemeenschap op hierin een actieve rol te spelen. "Duw de jongelui de goede kant op en duw ze vooral niet in een slachtofferrol."
Werkloosheid
In vergelijking met andere groepen allochtonen is de werkloosheid onder Marokkanen het hoogste: een op de vijf is zonder werk. Van de Turkse en Marokkaanse jongeren zit eenderde op het laagste VMBO-niveau. Allochtone jongeren blijken voor een deel op een lager opleidingsniveau in te stromen dan zij aan zouden kunnen, blijkt uit onderzoek van het ministerie.
"Kijk je naar jongeren in deze groep, dan zie je dat met een goede vooropleiding drie op de vier aan het werk komt", aldus Van Hoof. "Echter, zonder die startkwalificatie vindt slechts één op de drie een baan. Dat geeft meteen al aan waar het 'm voor een groot deel aan schort: de vooropleiding, of liever gezegd het gebrek daaraan."
Dreigen met uitzettingquote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoe zou je die jongeren kunnen stimuleren om een hoger diploma te gaan halen?
dat gaat alleen niet want ze zijn NL erquote:
Goede vooruitzichten & passende beloning op de arbeidsmarkt ?quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Dreigen met afpakken van paspoort.quote:Op maandag 11 september 2006 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat gaat alleen niet want ze zijn NL er
Ja dat kan dus ook niet ei, je kan iemand niet zijn paspoort/nationaliteit afpakkenquote:Op maandag 11 september 2006 19:19 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dreigen met afpakken van paspoort.
Huh, verdiend een chrirug dan meer dan een vuilnisman?quote:Op maandag 11 september 2006 19:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Goede vooruitzichten & passende beloning op de arbeidsmarkt ?
Daarvoor hebben we dus een regering. Voor het maken en/of wijzigen van wetten.quote:Op maandag 11 september 2006 19:20 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ja dat kan dus ook niet ei, je kan iemand niet zijn paspoort/nationaliteit afpakken![]()
Wat een onzin. Marokkanen krijgen geen werk door Bush, Verdonk en Balkenende.quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
of een baan op hun opleidingsniveau te zoeken. zoals ieder ander. heb je gestudeerd voor dokter dan solliciteer je als dokter. heb je niet gestudeerd dan solliciteer je als vuilnisman of productie slaaf. who cares als je maar werkt.quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
ze hebben anders zelf hun stinkende best gedaan om de titel kut marokkaan te verdienen, daarna huilen dat ze niet aan de bak komen vanwege discriminatiequote:Op maandag 11 september 2006 20:27 schreef the_fucker het volgende:
[..]
Wat een onzin. Marokkanen krijgen geen werk door Bush, Verdonk en Balkenende.
zolang je niet té one-issue gaat denken wil ik hier graag op reageren.quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
de enige slaapkamermug die ik ken heeft een mooi rood vlekje op mijn slaapkamerwand achtergelaten.quote:Op maandag 11 september 2006 21:39 schreef slaapkamermug het volgende:
hier gaat een slotje op
En los daarvan: ook Roemenen hebben recht op een menswaardig bestaan!quote:Op maandag 11 september 2006 21:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de enige slaapkamermug die ik ken heeft een mooi rood vlekje op mijn slaapkamerwand achtergelaten.
Ben je alweer aan het hypere jonge? Jij lijkt wel een wandelend statement jij.quote:Op dinsdag 12 september 2006 08:03 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
En los daarvan: ook Roemenen hebben recht op een menswaardig bestaan!²
Een wandelend statement? Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 12 september 2006 08:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ben je alweer aan het hypere jonge? Jij lijkt wel een wandelend statement jij.
Nogsteeds aan de Amerikaanse/Joodse Windows?
Denk ik ook. Dus stop met subsidies om die groep koste wat kost aan het werk te krijgen, daar leren ze niets van.quote:Op dinsdag 12 september 2006 09:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ja vooral de laagopgeleide Marokkanen aandacht geven, en totaal niet de hoogopgeleide Marokkanen in het goede daglicht zetten. De lageropgeleiden gaan er pas wat aan doen als ze zien dat andere Marokkanen WEL succesvol zijn.
Dat klinkt mooi, maar mensen die zichzelf als volledig kansloos zien slaan echt niet ineens om als ze succesvolle mensen zien die toevallig hun eigen kleurtje hebben. Als ze zich er niet mee identificeren zullen ze dat niet als een mogelijke uitweg zien en het gewoon negeren.quote:Op dinsdag 12 september 2006 09:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ja vooral de laagopgeleide Marokkanen aandacht geven, en totaal niet de hoogopgeleide Marokkanen in het goede daglicht zetten. De lageropgeleiden gaan er pas wat aan doen als ze zien dat andere Marokkanen WEL succesvol zijn.
Zo'n cultuuromslag is niet realistisch. Het punt is namelijk niet eens dat het te slecht verdiend, maar dat personeel in dat soort sectoren vrijwel altijd als een wegwerpproduct behandeld wordt. Hoewel dat vanuit de kant van de werkgever misschien ook wel zo is ligt het voor de hand dat je daar alleen maar werkkracht en geen loyaliteit mee koopt.quote:Op dinsdag 12 september 2006 09:58 schreef Basp1 het volgende:
Wat een stomme logica weer, er zijn namelijk meer dan voldoende banen in nederland waarbij je nog niet de minste opleiding nodig hebt. Ook hiervoor is het al moeilijk om aan gemotiveerd personeel te komen. Door de beinvleoding van de media en de hieruit ontstane bling bling cultuur denken mensen dat je zelfs als putjesschepper ook die dikke gouden ketting en snelle jhonnie bak kan betalen, wanneer die kids 2* een klote baantje bij het uitzendburo hebben gehad denken ze ook voor dat minimumloon ga ik me niet uitsloven. Ook al hebben die kids dan straks VMBO op het hoogste niveau dan nog is hun loon geen vetpot.
Ik denk eerder dat er in compleet nederland een cultuur omslag moet plaatsvinden, dat je gewoon blij mag zijn dat je werk hebt, en niet dat je werkt om bling bling te kopen, maar om in je levensonderhoud te voorzien.
Hoeveel informatie moet ik aan iemand achter de lopende band geven, zelfs polen die geen woord nederlands spreken snappen na 4 * dezelfde handeling te hebben voorgedaan wat er van hun verwacht wordt.quote:Op dinsdag 12 september 2006 10:05 schreef Da_Ripper het volgende:
Wanneer je Nederlandse taal (of Engels, in de engelse les) niet goed spreekt is dat een enorme barriere aangezien alle informatie waarvan van jouw verwacht wordt dat jij die snapt en opslaat, wordt aangeboden in een taal die je zelf niet snapt.
Ik snap dat voor dat soort werk geen kennis van taal hoeft te hebben, maar de OP begon met:quote:Op dinsdag 12 september 2006 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel informatie moet ik aan iemand achter de lopende band geven, zelfs polen die geen woord nederlands spreken snappen na 4 * dezelfde handeling te hebben voorgedaan wat er van hun verwacht wordt.
Natuurlijk wel. Dat kan al eeuwen. Het probleem is alleen dat je daarna met een statenloze in je maag zit die niemand wil hebben. Nu is het voordeel van Marokkanen dat die automatisch een Marokkaans paspoort hebben tot in de derde generatie. Hiermee is het uitzetten van criminele Marokkanen een haalbare kaart.quote:Op maandag 11 september 2006 19:20 schreef mcintosh het volgende:
Ja dat kan dus ook niet ei, je kan iemand niet zijn paspoort/nationaliteit afpakken![]()
Door te beginnen met zelf goed nederlands te gebruiken, volgens mijn taalgevoel bestaat er namelijk geen hoger diploma, wel opleidingen met een hoger niveau.quote:Op dinsdag 12 september 2006 10:19 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Ik snap dat voor dat soort werk geen kennis van taal hoeft te hebben, maar de OP begon met:
mee eens, ik denk dat vele nu VMBO-leerlingen daar baat bij zullen hebben.quote:Op dinsdag 12 september 2006 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Door te beginnen met zelf goed nederlands te gebruiken, volgens mijn taalgevoel bestaat er namelijk geen hoger diploma, wel opleidingen met een hoger niveau.![]()
Waarom zou je jongeren moeten stimuleren om hogere opledingen te doen. Er is een tekort aan vakmensen als loodgieters, schilders, dakdekkers, en noem het maar op. Ik denk eerder dat we het vakmanschap van vakmensen weer moeten leren waarderen. Maar dat lukt vaak niet meer omdat iedereen het zogenaamd beter weet, als het er dan op aan komt is het toch vaak de vakman die het weeer mag oplossen.
Ook zal het mislukt vmbo wel op de schop moeten en een gedegen vakopleiding op LBO niveau opgestart moeten worden. Terug met de LTS en ander praktische opleidingen.
Wat is nou het probleem. Er is toch werk voor ze. Dat dat nou wat lager is dan waarvoor ze eigenlijk opgeleid zijn boeit weinig. Gewoon werken en je bek houden.quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
Wat een visie, men is erachter dat je met een betere vooropleiding kans maakt op een betere baan. "Duw ze niet in de slachtofferrol", ook daar is nog niemand opgekomen....:')quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
Halve of hele zolen?quote:Op maandag 11 september 2006 19:13 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De meeste islamitische terroristen zijn hoogopgeleid. Niet doen dus. Een pro-actief remigratie beleid zet meer zolen aan de dijk (en minder zielen erachter).
Discrimi....uh...uh..quote:Op dinsdag 12 september 2006 09:07 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Tis toch zo jammer dat als je slecht op school mee kan komen en de pech hebt blank te zijn je je gewoon helemaal nergens achter kan verschuilen.
Niet als het aan Wilders gaat liggen.quote:Op maandag 11 september 2006 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat gaat alleen niet want ze zijn NL er
dat jij het niet gelooft maakt het al geloofwaardigerquote:
Hij is in ieder geval laag geschooldquote:Op woensdag 13 september 2006 00:33 schreef slaapkamermug het volgende:
[..]
Jij bent toch ook Marokkaans?![]()
ongeschoold lijkt me, zijn nederlands kan je ongeveer vergelijken met iemand van groep 5 zijn IQ is nog NET geen negatief getal. dus ik zou me verbazen als hij een opleiding met succes heeft afgerondquote:Op woensdag 13 september 2006 02:00 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval laag geschoold
Jouw interpunctie en hoofdlettergebruik is anders ook niet om over naar huis te schrijvenquote:Op woensdag 13 september 2006 02:44 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ongeschoold lijkt me, zijn nederlands kan je ongeveer vergelijken met iemand van groep 5 zijn IQ is nog NET geen negatief getal. dus ik zou me verbazen als hij een opleiding met succes heeft afgerond![]()
quote:Op woensdag 13 september 2006 10:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Jouw interpunctie en hoofdlettergebruik is anders ook niet om over naar huis te schrijven![]()
Dat is ongetwijfeld het argument wat Meki ook gebruikt jaquote:
kom kom er is een verschil tussen interpuncties en hoofdletters bewust niet gebruiken en een gebruiker die spelfouten maakt waar een kind van 6 zich voor moet schamen wn niet te vergeten zijn fijne zinsbouwquote:Op woensdag 13 september 2006 10:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat is ongetwijfeld het argument wat Meki ook gebruikt ja
quote:de campagne 'Trendy Maroc Star in NL'
Interpunctie en hoofdletters zijn evengoed een onderdeel van de Nederlandse taal en maken een tekst begrijpelijker, evenals correct taalgebruik. Maar in beide gevallen is het leesbaar en het argument: "Het is maar een forum, dus ik hoef niet op mijn taalgebruik / grammatica te letten" gaat dus in beide gevallen evenveel op.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
kom kom er is een verschil tussen interpuncties en hoofdletters bewust niet gebruiken en een gebruiker die spelfouten maakt waar een kind van 6 zich voor moet schamen wn niet te vergeten zijn fijne zinsbouw
Dat gaat niet zomaar.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:51 schreef stereopenisme het volgende:
[..]
Niet als het aan Wilders gaat liggen.
Dubbelle nationaliteit afschaffen....en daar Marokko niet toestaat dat ze de Marokse opgeven krijgen ze de NL niet of wordt die ingetrokken en vervangen door een verblijfsvergunning,
Inderdaad. Wilders kan nog zo veel willen, je kunt mensen met een Nederlands paspoort niet zomaar hun nationaliteit afnemen. Dat ze daarnaast nog een tweede nationaliteit hebben is daarbij irrelevant. Dat is overigens ook het probleem met de meeste van Wilders plannen. Om die te kunnen uitvoeren moeten we zowel de grondwet, internationale verdragen en de universele verklaring van de rechten van de mens op de schop gooien. Niet echt realistisch, lijkt me.quote:
Énig idee hoe duur iemand in de gevangenis is?quote:Op woensdag 13 september 2006 23:32 schreef StefanP het volgende:
School en werk is niet stoer. Of cool. Of hoe de jeugd het tegenwoordig ook noemt.
Spijbelen en arrogant, ongeinteresseerd doen is daarentegen zeer stoer. Daar krijg je respect en domme blonde br33z4hs mee, op wie je kunt oefenen.
Dat zit blijkbaar ingebakken in die cultuur, en helaas vinden steeds meer Nederlandse jongeren dat imitatie-waardig gedrag. De oplossing? Laat mensen in hun eigen sop gaar laat koken. Geen werk? Dan geen uitkering. Eigen stomme schuld. Ga je dan maar crimineel doen? Hoppa, keihard straffen: ga maar 10 jaartjes brommen. Eigen verantwoordelijkheid dus. Wie studeert en werkt krijgt geld, wie dom en stoer doet krijgt geen cent. Of een celstraf.
Juist als je geen werk hebt heb je een uitkering nodig. Laat mensen die een uitkering (WW dan, WAO is een ander geval) krijgen maar gemeenschapswerk doen, schoonhouden van straten en parken, grasmaaien, weet ik veel, maar laat ze die uitkering maar verdienen.quote:Op woensdag 13 september 2006 23:32 schreef StefanP het volgende:
School en werk is niet stoer. Of cool. Of hoe de jeugd het tegenwoordig ook noemt.
Spijbelen en arrogant, ongeinteresseerd doen is daarentegen zeer stoer. Daar krijg je respect en domme blonde br33z4hs mee, op wie je kunt oefenen.
Dat zit blijkbaar ingebakken in die cultuur, en helaas vinden steeds meer Nederlandse jongeren dat imitatie-waardig gedrag. De oplossing? Laat mensen in hun eigen sop gaar laat koken. Geen werk? Dan geen uitkering.
Niet echt...quote:Op woensdag 13 september 2006 21:49 schreef Seneca het volgende:
[..]
Inderdaad. Wilders kan nog zo veel willen, je kunt mensen met een Nederlands paspoort niet zomaar hun nationaliteit afnemen. Dat ze daarnaast nog een tweede nationaliteit hebben is daarbij irrelevant. Dat is overigens ook het probleem met de meeste van Wilders plannen. Om die te kunnen uitvoeren moeten we zowel de grondwet, internationale verdragen en de universele verklaring van de rechten van de mens op de schop gooien. Niet echt realistisch, lijkt me.
Mijn voorstel voor gevangenissen kost geen cent... of hooguit een paar euro per dag. Sober, streng en keihard.quote:Op donderdag 14 september 2006 02:41 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Énig idee hoe duur iemand in de gevangenis is?
quote:Op maandag 11 september 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
bron
Hoe zou je die jongeren kunnen stimuleren om een hoger diploma te gaan halen de kleuterklas af te maken?
Kan niet. Als beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben (oftewel een Nederlands paspoort hebben) dan krijgt het kind bij de geboorte automatisch ook de Nederlandse nationaliteit. Je kunt die regel niet aanpassen zodat deze niet geldt voor mensen die daarnaast ook nog een Marrokaans paspoort hebben. Dat is namelijk discriminatie voor de wet.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:11 schreef stereopenisme het volgende:
[..]
Niet echt...
Je begint vanaf nu....de kinderen die uit de huidige huftertjes geboren worden hebben vanaf geboorte Marrokse nationaliteit..... dus krijgen zij de Nederlandse niet....
Helaas een generatie wachten... maar overeen kleine 18 jaar gaan we daar de vruchten van plukken.
Marrokanen KUNNEN geen afstand doen van hun Marrokaanse nationaliteit. Je krijgt deze van de Marrokaanse staat, of je het nu leuk vind of niet.quote:Eeen duitser in Nederland die zo graag de Duitse Nationaliteit wil hebben moet zijn duitse paspoort opgeven. Zo ook een Engelsman of Amerikaan.... Waarom zouden we voor marrokanen een uitzondering maken.
Dat wil Marrokko niet. En nu?quote:Of Marroko stopt met het verstrekken van paspoorten aan lieden die ver van dat land geboren zijn.... miscghien gaan de heren (en dames) zich dan wat nederlandser voelen, en gedragen
KUNNEN geen afstand doen ? KUNNEN... ? De Marokkaanse staat heeft nul komma nul invloed op Marokkanen die buiten hun landsgrenzen geboren worden, het is maar net hoe ver je je laat beinvloeden door zulk soort randverschijnselen. Maar "niet afstand kunnen doen" is dus pure bullshit, het kan namelijk wel.quote:Marrokanen KUNNEN geen afstand doen van hun Marrokaanse nationaliteit. Je krijgt deze van de Marrokaanse staat, of je het nu leuk vind of niet.
Nee. Je kunt je Marrokaanse paspoort weggooien. Maar je Marrokaanse nationaliteit kun je niet afstaan.quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
KUNNEN geen afstand doen ? KUNNEN... ? De Marokkaanse staat heeft nul komma nul invloed op Marokkanen die buiten hun landsgrenzen geboren worden, het is maar net hoe ver je je laat beinvloeden door zulk soort randverschijnselen. Maar "niet afstand kunnen doen" is dus pure bullshit, het kan namelijk wel.
Tsja, ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, maar ik probeer het nog maar een keer....elke Marokkaan die hier geboren is, heeft niks, maar dan ook helemaal niks met de staat Marokko te maken, of met alle wetten die daar gelden. Of je het nou leuk vind of niet, maar de Marokkaanse regering heeft hier gewoon geen kut te vertellen. En als andere mensen jou vertellen dat het niet zo is, dan vertel ze maar dat ik heb gezegd dat ze niet sporen.quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:12 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nee. Je kunt je Marrokaanse paspoort weggooien. Maar je Marrokaanse nationaliteit kun je niet afstaan.
Je kunt vinden wat je wilt. De Marrokaanse regering geeft mensen die uit een Marrokaanse vader geboren zijn lekker TOCH de Marrokaanse nationaliteit. Of ze nu in Marroko zijn geboren of niet. Dat is de praktijk.quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:17 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tsja, ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, maar ik probeer het nog maar een keer....elke Marokkaan die hier geboren is, heeft niks, maar dan ook helemaal niks met de staat Marokko te maken, of met alle wetten die daar gelden. Of je het nou leuk vind of niet, maar de Marokkaanse regering heeft hier gewoon geen kut te vertellen. En als andere mensen jou vertellen dat het niet zo is, dan vertel ze maar dat ik heb gezegd dat ze niet sporen.![]()
Dat begrijp ik wel, maar de Marokkanen in kwestie zouden er beter aan doen daar afstand van te nemen. Ik bedoel, wat wil je nou ? Je wil wel in een ander land werken, wonen, en leven, maar je wil niet de nationaliteit van dat land aannemen ? Dat dubbele paspoort werkt alleen maar tegen je, zeker nu.quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:18 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je kunt vinden wat je wilt. De Marrokaanse regering geeft mensen die uit een Marrokaanse vader geboren zijn lekker TOCH de Marrokaanse nationaliteit. Of ze nu in Marroko zijn geboren of niet. Dat is de praktijk.
Een vuilnisman verdient eerlijk zijn brood, en ze verdienen zeker niet slecht. Als deze jongeren vuilnisman zouden kunnen worden konden ze een bestaan opbouwen. Niet iedereen heeft de hersens en het doorzettingsvermogen om te leren voor chirurg.quote:Op maandag 11 september 2006 20:22 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
Huh, verdiend een chrirug dan meer dan een vuilnisman?
Zo te zien hebben ook weinig mensen het doozettingsvermogen om vuilnisman te zijn...quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:28 schreef woniya het volgende:
[..]
Een vuilnisman verdient eerlijk zijn brood, en ze verdienen zeker niet slecht. Als deze jongeren vuilnisman zouden kunnen worden konden ze een bestaan opbouwen. Niet iedereen heeft de hersens en het doorzettingsvermogen om te leren voor chirurg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |