quote:
Hoe kom je in Koefnoen?
“RTL Travel, Het roer om, Hoe schoon is jouw huis?, Spoorloos en De rijdende rechter komen dit seizoen sowieso aan de beurt”, vertelt Paul Groot tijdens een perspresentatie van de AVRO. “Als ik tv zit te kijken, vraag ik me altijd af of we het voor ons programma kunnen gebruiken, want lang niet alles is geschikt.” Die geschiktheid hangt van verschil-
lende factoren af: “Allereerst van de vraag of we op de hoofdrolspelers kunnen lijken, maar ook of de kijkers het programma herkennen en of we het format kunnen gebruiken om iets anders te vertellen. Want het is te mager alleen een programma een hak te zetten.”
Idols-decor
Koefnoen is inmiddels een dusdanig gevestigde naam dat andere programmamakers soms zelfs hun medewerking verlenen. Daardoor kunnen programma’s die eerst niet in het rijtje voorkwamen, toch geparodieerd worden. “Zo hebben we van Idols een paar uur het decor mogen gebruiken. Ook van Spoorloos hebben we lange tijd gedacht: ‘dat kan niet’. Je hebt er immers tropisch ogende locaties voor nodig en wij zijn beperkt tot een cirkel van twintig kilometer rond Amsterdam. Maar de enorm warme julimaand heeft ons ook over deze hobbel heen geholpen.”
Kostbaar
Maar tropische zomer of niet: sommige programma’s blijven lastig na te doen voor de heren. Groot: “We willen heel graag een parodie maken op die forensische programma’s, maar het is gewoon te kostbaar om dat op een goede manier te doen. De enige mogelijkheid om dat te doen, is een knullige parodie te maken op regio-tv, CSI Meppel of zoiets. Misschien is dat nog leuk."
Paaldansen met sterren
In de eerste Koefnoen van dit seizoen sloeg het team aan het ijsdansen, en dat terwijl ze dat vooraf eigenlijk niet van plan waren. Schumacher: “De enige hersenschudding die ik ooit opgelopen heb was op de ijsbaan, dus dat leek me niet zo’n goed plan. We hebben ook overwogen er een andere draai aan geven: synchroonzwemmen met BN’ers. Of sjoelen. Of paaldansen, je kunt het zo gek niet verzinnen.” Paul Groot vult aan: “En dan wordt het misschien nog overgenomen ook: Wij hadden in een eerder seizoen de Papoea uit Purmerend. Moet je kijken hoe groot Groeten uit de Rimboe geworden is…” [RR]
Koefnoen, Ned 1, 21:25 uur