abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 september 2006 @ 17:05:49 #1
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41621846
Naar aanleiding van dit topic kwam bedacht ik weer dat ik eigenlijk nog letterlijk nooit iemand heb gehoord die echt tevreden over z'n MBO opleiding was, zowel tijdens de opleiding zelf als na afloop ervan. Nu kom je ook op andere niveau's wel wat ontevreden mensen tegen maar je hoort bij HBO en uni toch ook wel eens geregeld wat positieve geluiden.

Dit is iets wat ik echt tenenkrommend vind. Het grootste deel van de jongeren volgt een MBO opleiding en juist daarom zou de kwaliteit goed genoeg moeten zijn om deze mensen goed op hun toekomst voor te bereiden. Ze investeren zelf een flinke hoeveelheid tijd erin en naar mijn idee krijgen ze daar erg weinig voor terug.

Dus: ik hoop het mis te hebben. Brand los, wie is wel tevreden over z'n ROC? Wie vindt dat hij er iets leert waar hij later veel aan zal hebben? Wie voelt zich er goed voorbereid op de arbeidsmarkt?
Vampire Romance O+
  vrijdag 8 september 2006 @ 17:23:29 #2
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41622379
*Meldt

Ik heb 2 jaar geleden Havo 4 en 5 (N&T) in 1 jaar afgerond daar. Er zaten wel een of twee prutleraren bij maar de meesten waren gewoon goed in hun vak en hielpen je goed als je vragen had, maar lieten je verder voornamelijk zelf bezig. Het hele sfeertje daar was erg fijn, je werd gewoon als volwassene behandeld. De inhoud van de lessen was ook gewoon goed.
En zelfs organisatorisch heb ik eigenlijk niks te klagen
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_41623415
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:23 schreef Litso het volgende:
*Meldt

Ik heb 2 jaar geleden Havo 4 en 5 (N&T) in 1 jaar afgerond daar. Er zaten wel een of twee prutleraren bij maar de meesten waren gewoon goed in hun vak en hielpen je goed als je vragen had, maar lieten je verder voornamelijk zelf bezig. Het hele sfeertje daar was erg fijn, je werd gewoon als volwassene behandeld. De inhoud van de lessen was ook gewoon goed.
En zelfs organisatorisch heb ik eigenlijk niks te klagen
Dit vind ik nou niet echt een goed voorbeeld. We hebben het hier wel over MBO (beroepsopleidingen), niet over havo volwassenonderwijs, want dat staat inhoudelijk gelijk aan een havo op een gewone middelbare school.
Oftewel nutteloze post.
Sue Me
pi_41623471
Tijdens de opleiding is het idd wel best wel triest. Ik heb ook MBO gedaan al is het al een tijd geleden. Het was wel echt huilen met de pet op. Niveau 4, in 3 jaar en dan nog geen flikker gedaan op die hele school en op stages deed ik nog minder en ik kon me al niks voorstellen bij nog minder dan wat ik op school deed maar het kon toch.

Achteraf zeiken doen mensen alleen maar omdat het MBO een kut niveau is en als je er weg komt mag je blij zijn dat je je eigen veters kunt strikken. Dan had je maar echt wat moeten leren. Niemand wil je hebben met MBO en dan gaan zeuren over het niveau helpt niet echt, het ligt niet aan de opleiding dat niemand je hebben wil maar aan het niveau, een MBO-er kan helemaal niks en in het niks doen zijn MBO-ers de beste soort van het nog betere dus ja Ik zou als baas niet zitten te wachten op iemand die amper geschikt is om vakken te vullen zonder daar fouten bij te maken en dat laatste is dan het probleem

Oh ja, toen ik naar het HBO ging ben ik een jaar blijven steken omdat ik het niveau van echt daad werkelijk iets doen niet gewend was. Het MBO is een opleiding tot lui varken, achteraf spijt van dat ik MBO gedaan heb, je leert er niks, je dus achteraf niks, het niveau voor een redelijke baan is minimaal HBO en daar beneden mag je in de tuintjes of de supermarkt. MBO niveau op de arbeidsmarkt heet een sociale werkvoorziening.

Voor mij zijn het 3 weggegooide jaren geweest, het is lang leven de lol en lekker niks uitvoeren enzo maar je snijdt jezelf in de vingers want later kun je niks, je verdiend een minimaal inkomen met carriere kansen van benden het minpunt

[ Bericht 14% gewijzigd door Steffy op 08-09-2006 18:10:20 ]
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
  Moderator vrijdag 8 september 2006 @ 19:23:39 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41625738
Niet tevreden.
Alles loopt langs mekaar.
De lessen interesseren ons niet
Leraren geven geen les aan halve klassen (quote van leraar zelf)
Cijfers kloppen niet
Lessen vallen uit, worden verschoven naar de helft van de periode.
3e week van de periode tot de 2e week van de 2e periode, de toets komt in de toetsweek 2e periode, cijfer komt te laat.

Ach... Gelukkig gaat het me goed af
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:00:45 #6
105263 Litso
Interlectueel.
pi_41628858
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:01 schreef Staaf het volgende:

[..]

Dit vind ik nou niet echt een goed voorbeeld. We hebben het hier wel over MBO (beroepsopleidingen), niet over havo volwassenonderwijs, want dat staat inhoudelijk gelijk aan een havo op een gewone middelbare school.
Oftewel nutteloze post.
Ik weet het, ik wilde alleen even aangeven dat niet álles aan het ROC klote is iig.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_41629436
Zwaar ontevreden..
echt een rot school..krijgt dingen altijd een dag van te horen. Vergeten dingen.Totaal geen comunicatie..tussen leraar-leerling als leraar-leraar.
Krijg t rooster na ongeveer 2 a 3 weken tijdelijke roosters te krijgen..die de avond van te voren pas bekend worden. Lessen vallen uit. Als het les te noemen is....
lessen boeien totaal niet..lig soms bijna te slapen ..
Tis mbo ict... Ict staat bijna totaal los van de rest van de school..
pi_41632651
Nog ff doorgaan, mag je naar het HBO!
pi_41633118
quote:
nee..nog ff doorgaan en dan mag ik naar Chili..ga daar verder leren...

[ Bericht 32% gewijzigd door francis997 op 09-09-2006 16:56:54 ]
  zaterdag 9 september 2006 @ 00:33:37 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41635963
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 22:56 schreef Singa het volgende:
Ja, goed.. maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Daarbij is het van de zotte dat je dat als minimumopleiding zou moeten hebben.
Vampire Romance O+
  zaterdag 9 september 2006 @ 13:12:37 #11
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41645447
zelfs de omscholing voor volwassenen is bagger.
Niemand heeft een rooster of planning, maar je moet het maar wel even allemaal weten, en je krijgt op je 30e een schoolse behandeling. Als je dat niet gewend bent, dan lig je de eerste paar keren in een deuk, maar daarna ga je het zielig vinden en denken dat je altijd nog bij een RUC aan de bak kan als je niets simpelers kan bedenken.
2 uurtjes les kunnen er nog wel vanaf per week, maar dan gaat het meestal over een aktueel onderwerp, wat zogenaamd wel in het programma hoort, maar waar je een beoordeling uit de losse pols voor krijgt.
Ik heb wel eens het idee dat je per definitie een diploma krijgt als je een stage hebt gelopen. In een gesprek waarin ik aangaf ontevreden te zijn over de gang van zaken, werd me verteld dat de stage-uren nota bene onderhandelbaar zijn.. Hoe serieus moet je dan zo'n ROC opleiding precies nemen

Als je die kinderen in de kantine ziet, dan kan ik heel goed begrijpen dat er zoveel uitval is op het mbo. Mensen worden niet gemotiveerd of aangespoord om iets te doen en niemand lijkt het ook wat te kunnen interesseren wat er met hen gaat gebeuren.
Als je denkt dat je een rustpunt in de kantine kan vinden, dan kom je mooi bedrogen uit, er zit zo'n dure van Hecke cateraar in die de frituurpan al om half elf aanzet om halal frikandellen te bakken, die lucht hangt door de hele kantine

Zowel binnen als buiten het gebouw maken die kinderen elkaar helemaal gek, omdat ze ook niet weten hoe ze hun energie kwijt moeten. Voor zover ik weet is de lichamelijke opvoeding maar afgeschaft. In de plaats daarvoor lopen er bewakers af en aan om beginnende vechtpartijtjes te stoppen e.d.

Ik vind de ROC's vrij ongezond en nutteloos. Ik kan het iedereen aanbevelen om in de medezeggenschapsraad te gaan zitten of die zelf te beginnen. Toen ik het opperde omdat men nog geen capabele docenten gevonden had en dus geen lesprogramma kon aanbieden, kon ik op veel weerstand rekenen. Zoals gezegd, mijn omscholingstraject duurt 2 jaar, waarvan 1 jaar al min of meer vergooid is. Als dit 2e jaar achter de rug is, wil ik nooit meer iets met die instelling te maken hebben.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_41649084
Ik dacht dat dit het topic was voor positieve verhalen
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:17:18 #13
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_41650975
Ik zit zelf ook op een ROC en ik vind het wel meevallen.. Alleen mag het tempo wel wat sneller.. daarmee bedoel ik: huiswerk niet gemaakt? jammer dan.. we gaan gewoon verder. Het is wel eens voorgekomen dat mensen keer en keer niet hun huiswerk maken en de docent gaat dan ook niet verder met de stof maar legt het keer op keer weer uit. Aangezien ik altijd braaf mijn huiswerk maak is dit eigenlijk gewoon een straf voor mij

Daarnaast kun je bij ons op school beter spijbelen dan je officieël af te melden. Door omstandigheden kan ik waarschijnlijk niet meer op de woensdagochtend de lessen volgen (hierdoor mis ik 2 uur en ben ik 5 min te laat in de les) en moet ik een brief schrijven naar de hoofd van de school. Op zich wel begrijpelijk en ik ga het ook zeker doen.. maar als ik gewoon niet zou komen opdagen zou ik er niks van horen

Mensen van een andere opleiding op dezelfde school hebben meer klachten. Sommigen hebben geeneens een docent voor een bepaald vak.. 1 van mijn docenten heeft me ook verteld dat hij helemaal geen les aan ons wil geven.. hij haat het vak en als mijn klas ook maar een beetje vervelend is dan stopt hij ermee.. Ik zit dus binnenkort ook zonder docent want mijn klas is net een kleuterklasje..

Maar goed.. dit is het laatste jaar en dan ben ik weg. Ik zit er nog altijd met het volgende in gedachten: "Ik ga deze opleiding halen op mijn manier.. Ik maak het werk zelf wel, ik zoek de antwoorden zelf wel op, ik regel zelf alles wel. Deze school gaat mijn opleiding niet voor me verpesten.. ik ben nog altijd zelf verantwoordelijk en zolang ik maar boeken heb kan ik ook wel leren."

Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:17:33 #14
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_41650983
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 15:50 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik dacht dat dit het topic was voor positieve verhalen
Dan zit je in het verkeerde topic
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 9 september 2006 @ 17:20:31 #15
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41651056
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:17 schreef Maraca het volgende:
Ik zit zelf ook op een ROC en ik vind het wel meevallen.. Alleen mag het tempo wel wat sneller.. daarmee bedoel ik: huiswerk niet gemaakt? jammer dan.. we gaan gewoon verder. Het is wel eens voorgekomen dat mensen keer en keer niet hun huiswerk maken en de docent gaat dan ook niet verder met de stof maar legt het keer op keer weer uit. Aangezien ik altijd braaf mijn huiswerk maak is dit eigenlijk gewoon een straf voor mij

Daarnaast kun je bij ons op school beter spijbelen dan je officieël af te melden. Door omstandigheden kan ik waarschijnlijk niet meer op de woensdagochtend de lessen volgen (hierdoor mis ik 2 uur en ben ik 5 min te laat in de les) en moet ik een brief schrijven naar de hoofd van de school. Op zich wel begrijpelijk en ik ga het ook zeker doen.. maar als ik gewoon niet zou komen opdagen zou ik er niks van horen

Mensen van een andere opleiding op dezelfde school hebben meer klachten. Sommigen hebben geeneens een docent voor een bepaald vak.. 1 van mijn docenten heeft me ook verteld dat hij helemaal geen les aan ons wil geven.. hij haat het vak en als mijn klas ook maar een beetje vervelend is dan stopt hij ermee.. Ik zit dus binnenkort ook zonder docent want mijn klas is net een kleuterklasje..

Maar goed.. dit is het laatste jaar en dan ben ik weg. Ik zit er nog altijd met het volgende in gedachten: "Ik ga deze opleiding halen op mijn manier.. Ik maak het werk zelf wel, ik zoek de antwoorden zelf wel op, ik regel zelf alles wel. Deze school gaat mijn opleiding niet voor me verpesten.. ik ben nog altijd zelf verantwoordelijk en zolang ik maar boeken heb kan ik ook wel leren."

Da's volgens mij de RUC gedachte ja: succes is een keuze
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_41651912
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:20 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Da's volgens mij de RUC gedachte ja: succes is een keuze
yep..groot gelijk.. succes is idd een keuze_O-
bovendien bij op school mag 20% van de lessen afwezig zijn, en kan je ze nog inhalen na de lestijd..dus in bepaald opzicht zou je je eigen rooster kunnen kiezen..
pi_41652034
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:05 schreef MouseOver het volgende:
Naar aanleiding van dit topic kwam bedacht ik weer dat ik eigenlijk nog letterlijk nooit iemand heb gehoord die echt tevreden over z'n MBO opleiding was, zowel tijdens de opleiding zelf als na afloop ervan. Nu kom je ook op andere niveau's wel wat ontevreden mensen tegen maar je hoort bij HBO en uni toch ook wel eens geregeld wat positieve geluiden.

Dit is iets wat ik echt tenenkrommend vind. Het grootste deel van de jongeren volgt een MBO opleiding en juist daarom zou de kwaliteit goed genoeg moeten zijn om deze mensen goed op hun toekomst voor te bereiden. Ze investeren zelf een flinke hoeveelheid tijd erin en naar mijn idee krijgen ze daar erg weinig voor terug.

Dus: ik hoop het mis te hebben. Brand los, wie is wel tevreden over z'n ROC? Wie vindt dat hij er iets leert waar hij later veel aan zal hebben? Wie voelt zich er goed voorbereid op de arbeidsmarkt?
Ik heb als ouder zijdelings te maken met het ROC waar mijn dochter lessen volgt, en inderdaad is de communicatie en organisatie heel slecht. Brieven met informatie bevatten geen in de brief genoemde bijlagen, of staan vol met informatie die geen betrekking heeft op de studie die de leerling volgt, waardoor je onnodig vaak moet bellen met de administratie voor een uitleg. Roosters zijn nu nog niet bekend, terwijl de stages al begonnen zijn en de werkgever graag de werkindeling wil maken, dit kan pas wanneer men weet op welke dagen er naar school moet worden gekomen. Het werkt allemaal langs elkaar heen en je moet overal achteraan bellen. Wat de vakopleiding betreft, dat is wel OK, de leraren zijn enthousiast over het koksvak en brengen dat op de leerlingen over, dat is wel positief en ik vind dat ze heel veel heeft geleerd, ook van de praktijkervaring natuurlijk.
pi_41653936
Bespottelijk dat je er nog geld voor moet betalen ook.
Graag op anoniem
pi_41655803
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:01 schreef Mainport het volgende:
Bespottelijk dat je er nog geld voor moet betalen ook.
ja..dat klopt..en niet zo'n klein beetje ook
pi_41663794
Als je mazzel hebt, heb je twee leuke uitdagende stageperiodes. Daarnaast waren ze bij ons op school ook aan het experimenteren met projecten vanuit het bedrijfsleven. Dat was ook erg leuk & leerzaam.

Mijn klas bestond uit 11 mensen, deze zomer hebben 6 daarvan hun diploma opgehaald. Dat zegt wel genoeg. De overige mensen zijn afgehaakt, de voornaamste redenen waren volgens mij de organisatorische perikelen en de weinig uitdagende stof.

MBO Marketing & Communicatie / ROC Zeeland
  zondag 10 september 2006 @ 13:17:39 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41672512
Tja, als ik dat zo lees vraag ik me ook wel af waarom leerlingen zich überhaupt moeite zouden gaan doen.. het lijkt een beetje nutteloos. Met het weggeven van cijfers wordt hard werken ook niet bepaald beloond.

Door het leggen van de nadruk op "van een diploma voorzien" ipv "van bruikbare kennis voorzien" zijn de prioriteiten wat verkeerd komen te liggen.

Misschien dat een soort van eliteafdeling waar je extra mogelijkheden op zowel korte (bijv aan eigen auto mogen sleutelen na schooltijd) als lange (waardevaster diploma) krijgt en waar je bij onvoldoende resultaten weer vanaf geschopt wordt wel een optie zou kunnen zijn. Laten we het ambachtsschool noemen
Vampire Romance O+
  zondag 10 september 2006 @ 13:31:57 #22
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_41672888
Ik heb vorig jaar VWO 5,6 op het ROC gedaan en ben erg tevreden. De leraren waren erg behulpzaam en de school zelf was ook best gezellig. Het enige probleem dat ik daar heb gehad was dat ze de neiging hadden om de verwarming flink op te stoken tijdens de examens.
pi_41675258
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 17:17 schreef Maraca het volgende:

et klinkt als een middelbare school
pi_41700138
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:18 schreef francis997 het volgende:
Zwaar ontevreden..
echt een rot school..krijgt dingen altijd een dag van te horen. Vergeten dingen.Totaal geen comunicatie..tussen leraar-leerling als leraar-leraar.
Krijg t rooster na ongeveer 2 a 3 weken tijdelijke roosters te krijgen..die de avond van te voren pas bekend worden. Lessen vallen uit. Als het les te noemen is....
lessen boeien totaal niet..lig soms bijna te slapen ..
Tis mbo ict... Ict staat bijna totaal los van de rest van de school..
Ik herken dit helemaal, valt niets op aan te vullen klote ROC ASA ICT Academie, blij as ik er vanaf ben, echt een waste of time daar
  Moderator maandag 11 september 2006 @ 11:36:50 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_41701463
quote:
Op zondag 10 september 2006 14:59 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

et klinkt als een middelbare school
Dat idee heb ik inderdaad soms wel.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties