Belgie wordt niet in zijn geheel verlicht, dat kan ik je echt verzekeren. Ik kom zelf regelmatig in België en dat is 1 grote ramp. Zeker bij de B-wegen is het erg sfeerverlagend geregeld allemaal.quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:52 schreef muizemeis het volgende:
[..]
ik denk dat Rik een aantal dingen door elkaar haalt. Belgie is overigens wel het enige europese land waarvan de snelwegen volledig verlicht zijn, dat klopt. Maar ik denk niet dat belgie daardoor meer licht genereert dan pakweg een flink grote stad in amerika of azie. Dus ik denk niet dat belgie het enige land ter wereld is waar je deverlcihting kan zien vanuit de ruimte.
Zo'n satelliet hangt wat dichter op de aarde dan de maan hoorquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:53 schreef muizemeis het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wel
Kijk maar op google earth, je ziet heel duidelijk een verbinding lopen van NH naar Friesland.
Nou, volgens mij is belgie toch echt wel te onderscheiden!!quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:50 schreef Frank-NL het volgende:
Knappe jongen die hier Belgie nog uitpikt: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/7/72/Lichtvervuiling.jpg
Uiteraard, maar het is toch 1 grote lichtvlek daar?quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:55 schreef muizemeis het volgende:
[..]
Nou, volgens mij is belgie toch echt wel te onderscheiden!!
dat klopt, maar de verbinding is DUIDELIJK, dus volgens mij kan je het vanaf de maan ook zien. Ik heb het ook ooit ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en wanneer... zal eens ff op google kijken of ik er iets over kan vindenquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:55 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Zo'n satelliet hangt wat dichter op de aarde dan de maan hoor
Ja dat zeker, en er zijn plekken die nog veel lichter zijn voor zover ik dat kan overzienquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:56 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is toch 1 grote lichtvlek daar?
Zie de OP.quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:57 schreef muizemeis het volgende:
[..]
dat klopt, maar de verbinding is DUIDELIJK, dus volgens mij kan je het vanaf de maan ook zien. Ik heb het ook ooit ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en wanneer... zal eens ff op google kijken of ik er iets over kan vinden
klikquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:57 schreef muizemeis het volgende:
[..]
dat klopt, maar de verbinding is DUIDELIJK, dus volgens mij kan je het vanaf de maan ook zien. Ik heb het ook ooit ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en wanneer... zal eens ff op google kijken of ik er iets over kan vinden
Ja, de Randstad o.a., een van de meest verlichte plekken op aarde.quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:57 schreef muizemeis het volgende:
[..]
Ja dat zeker, en er zijn plekken die nog veel lichter zijn voor zover ik dat kan overzien
edit: even vetgedrukt wat ik precies wil rectificerenquote:De Chinese Muur: wel of niet zichtbaar vanuit de ruimte?
De Chinese basisschoolboekjes worden herschreven. Tot nu toe meldden ze trots dat de Afsluitdijk en de Chinese Muur de enige menselijke bouwwerken zijn die je vanuit de ruimte zonder optische hulpmiddelen kunt zien. Maar China's eerste astronaut Yang Liwei, die op 15 oktober 2003 een paar rondjes om de aarde maakte, heeft de muur niet kunnen ontdekken, hoe goed hij ook keek.
Dat was even schrikken voor de Chinese regering. Propaganda is bepaald geen vies woord in het Verre Oosten, maar het ministerie van onderwijs wil toch niet dat de jongste generatie Chinezen opgevoed wordt met onjuiste informatie. Aan de uitgever van het lesmateriaal is al gevraagd om de gewraakte passage te schrappen.
Als de Chinese Muur onzichtbaar is, betekent dat dan dat de Nederlandse Afsluitdijk het enige menselijke bouwwerk is dat je vanuit een baan om de aarde kunt zien? Op basis van het Chinese curriculum zou je dat haast gaan geloven, maar het klopt niet. Ja, de Afsluitdijk is te zien - Nederlands eerste astronaut Wubbo Ockels heeft er een prachtige foto van gemaakt - maar er zijn talloze andere bouwwerken zichtbaar vanaf een paar honderd kilometer hoogte.
Het begint natuurlijk met het kunstlicht van steden, snelwegen, havens en vliegvelden, waardoor de nachthelft van de aarde omgetoverd wordt in een flonkerende kerstboom. Brede snelwegen en kanalen zijn soms ook overdag zichtbaar, als kaarsrechte lijntjes in het landschap. En alle shuttle-astronauten maken er een sport van om de piramiden van Gizeh te ontwaren, wat bij lage zonnestand doorgaans geen probleem is.
Als dat allemaal wél lukt, waarom is de Chinese Muur dan níet te zien? Aan de lengte ligt het niet: van oost naar west meet het eeuwenoude bouwwerk 6700 kilometer. Nee, het heeft voornamelijk te maken met de geringe breedte (5 meter), het kronkelige verloop, en het lage contrast met de omgeving: de muur heeft nagenoeg dezelfde tint als het omringende landschap.
Of heeft Liwei slechte ogen? Eugene Cernan, commandant van de Apollo 17, beweert dat de Chinese Muur wél te zien is, als je maar precies weet waar je moet kijken. Ook Ed Lu, die vorig jaar zes maanden aan boord van het International Space Station verbleef, zegt dat de Chinese Muur onder bepaalde omstandigheden wel degelijk zichtbaar is.
Cernan deed zijn uitspraak vorige week zondag in een interview met de Straits Times, een Singaporese krant. Volgens Cernan is ook het kleine eilandje Singapore vanuit de ruimte te zien. Misschien heeft Liwei toch niet goed gekeken, of schort er iets aan zijn geografische kennis. André Kuipers moet het volgende maand nog maar eens proberen.
Over één ding zijn alle deskundigen het wél eens: vanaf de maan, op een kleine vierhonderdduizend kilometer afstand, is met het blote oog geen enkel spoor van de mens zichtbaar op de blauwe planeet aarde. Zelfs de Afsluitdijk niet.
ik had het dan ook over de SNELwegen van belgie, die als enige in europa volledig verlicht zijn. De afsluitdijk is wel degelijk zichtbaar vanuit de ruimte, alleen niet vanaf de maan volgens mijn laatste postquote:Op vrijdag 8 september 2006 15:55 schreef arneaux het volgende:
[..]
Belgie wordt niet in zijn geheel verlicht, dat kan ik je echt verzekeren. Ik kom zelf regelmatig in België en dat is 1 grote ramp. Zeker bij de B-wegen is het erg sfeerverlagend geregeld allemaal.
Vanuit de ruimte kun je écht niet de afsluitdijk zien. Dat ding is zóveel kleiner dan de Chineze Muur, die ook niet te zien is, volgens Wikipedia.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:00 schreef muizemeis het volgende:
rectificatie!! gezocht op google: afsluitdijk zichtbaar vanaf maan, dit was de eerste link
[..]
Je blijft retificeren.quote:Over één ding zijn alle deskundigen het wél eens: vanaf de maan, op een kleine vierhonderdduizend kilometer afstand, is met het blote oog geen enkel spoor van de mens zichtbaar op de blauwe planeet aarde. Zelfs de Afsluitdijk niet.
Ja, dat is dus gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:01 schreef muizemeis het volgende:
[..]
ik had het dan ook over de SNELwegen van belgie, die als enige in europa volledig verlicht zijn. De afsluitdijk is wel degelijk zichtbaar vanuit de ruimte, alleen niet vanaf de maan volgens mijn laatste post
quote:
Ik begreep t verkeerd. Sorry.quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:04 schreef muizemeis het volgende:
[..]dat WAS de rectificatie... geef alleen aan waarop ik gezocht heb zodat iedereen die link terug kan vinden indien gewenst
Maar nu weer ontopic: wat zijn ze weer lekker huiselijkbezig met zn allen!!
Nooit. Als Tijn écht zo is als hij doet voorkomen that is.quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:06 schreef natronic het volgende:
Wanneer gaat Tijn de Milf neuquen
geen probleem, voor de duidelijkheid heb ik het ff vetgedrukt in die postquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |