abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41705882
quote:
op vrijdag 8 september 2006 19:31 schreef p-azz het volgende:

natuurkunde

de 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere max planck en niels bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. de kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.
of iets te voorspellen is, staat los van het deterministisch zijn.
dat wij het resultaat niet kunnen voorspellen, betekent niet dat de uitkomst niet vaststaat.

een volledig voorspelbaar universum bestaat in mijn ogen inderdaad niet, maar wel een universum waarin de toekomst vaststaat.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_41728273
als we de quantum mechanica volledig zouden begrijpen, zouden we "toeval" van te voren kunnen berekenen, helaas zal dit nooit gebeuren..
Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
GamerTag
pi_41728517
quote:
op dinsdag 12 september 2006 08:08 schreef masterdave het volgende:
als we de quantum mechanica volledig zouden begrijpen, zouden we "toeval" van te voren kunnen berekenen, helaas zal dit nooit gebeuren..
je zou de quantummechanica eerst volledig moeten begrijpen om bovenstaande te kunnen beweren.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_41729826
quote:
op dinsdag 12 september 2006 08:30 schreef oud_student het volgende:

[..]
je zou de quantummechanica eerst volledig moeten begrijpen om bovenstaande te kunnen beweren.
ook als je quantummechanica volledig begrijpt zullen voorspellingen niet te doen zijn.
je kan alleen goede voorspellingen maken als je de exacte richting en de exacte snelheid van alle deeltjes weet. het kunnen meten van beide wordt (tot op heden) uitgesloten door heisenbergs onzekerheidsprincipe.

ik durf wel (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) te stellen dat wij nooit exact zullen kunnen voorspellen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 12 september 2006 @ 12:51:58 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_41733808
quote:
op zondag 10 september 2006 22:52 schreef koffiegast het volgende:
alles gebeurd met een reden,
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_41736310
het heelal bestaat bij de gratie van het toeval. vergelijkbaar met een ton water waarin suiker gestort wordt. een bepaalde hoeveelheid suiker kan in oplossing gaan. deze grens is overschreden in de vorm van 'te veel suiker'. ergo, de ton bestaat nu uit suiker en water, maar er zal geen evenwichtstoestand optreden. aldus zijn er deeltjes in de ruimte die zich zeer chaotisch zullen gedragen, er is immers geen evenwichtstoestand.

conclusie van deze vergelijking is dat het heelal zich zal uitbreiden in een steeds grotere chaos. dat neemt trouwens niet weg dat er op enig niveau ordening is, binnen een bepaalde marge (dag/nacht). vraag is nu hoe toevallig een botsende meteoriet of een vallende ster is.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_41737241
quote:
op dinsdag 12 september 2006 14:32 schreef zwaardvisch het volgende:
het heelal bestaat bij de gratie van het toeval. vergelijkbaar met een ton water waarin suiker gestort wordt. een bepaalde hoeveelheid suiker kan in oplossing gaan. deze grens is overschreden in de vorm van 'te veel suiker'. ergo, de ton bestaat nu uit suiker en water, maar er zal geen evenwichtstoestand optreden. aldus zijn er deeltjes in de ruimte die zich zeer chaotisch zullen gedragen, er is immers geen evenwichtstoestand.

conclusie van deze vergelijking is dat het heelal zich zal uitbreiden in een steeds grotere chaos. dat neemt trouwens niet weg dat er op enig niveau ordening is, binnen een bepaalde marge (dag/nacht). vraag is nu hoe toevallig een botsende meteoriet of een vallende ster is.
waarom zou een geordend systeem in evenwicht moeten zijn?
uitbreiding kan prima geordend zijn, zowel op kleine als grote schaal.
pi_41737282
toeval is miscommunicatie
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:40:38 #34
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_41737974
een dadakunstenaar omarmt de toeval en werkt met de toeval. volgens c.g. jung is de toeval het onbewuste. dat begrijp ik zo, dat je dus in de toeval je eigen betekenis projekteert. de dada-kunstenaar doet dit dan met opzet en plezier...
pi_41738000
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:40 schreef mariatrepp het volgende:
een dadakunstenaar omarmt de toeval en werkt met de toeval. volgens c.g. jung is de toeval het onbewuste. dat begrijp ik zo, dat je dus in de toeval je eigen betekenis projekteert. de dada-kunstenaar doet dit dan met opzet en plezier...
daar heb ik ook weleens van gehoord ja. dan komt de betekenis terug in het onderbewustzijn en omarm je op die manier het toeval.
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:49:26 #36
146018 mariatrepp
pi_41738212
uitvoerig over dada en de toeval in dada, art and anti-art van hans richter.
"the conclusion that dada drew was that chance must be recognized as a new stimulus to artististic creation."
pi_41738267
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:49 schreef mariatrepp het volgende:
uitvoerig over dada en de toeval in dada, art and anti-art van hans richter.
"the conclusion that dada drew was that chance must be recognized as a new stimulus to artististic creation."
dat citaat vind ik het allermooiste citaat inderdaad, ken je nog meer?
  dinsdag 12 september 2006 @ 16:06:03 #38
146018 mariatrepp
pi_41738753
"the duty of man, as distinguished from the animal or the blade of grass, would thus be to be conscious of this order [ the order of the no-causal= chance] ;
to become aware of this continuous act of creation, and to achieve, through meditation, intuition and concentration, compete identity with the orderedness which has no cause. " (p. 57 in het genoemde boek)

in mijn dada-tekstcollage de ontdekking van de hel werk ik heel veel met de toeval. bijvoorbeeld met citaten uit kranten, waar toevallig iets gezegd wordt, dat past bij mijn personages....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')