nee, dat is een samenloop van omstandigheden.quote:op vrijdag 8 september 2006 15:52 schreef oud_student het volgende:
en als we de oorzaak wel weten is het dan geen toeval meer ?
voorbeeld: ik lees het woord "toeval" en op datzelfde moment hoor ik op de radio iemand hetzelfde woord zeggen. van beide gebeurtenissen weet ik precies hoe het komt.
maar is dit dan wel/geen toeval ?
die is goed.quote:op vrijdag 8 september 2006 16:07 schreef lucille het volgende:
toeval is een kans die waarheid werd.
yep, zojuist helemaal zelf bedacht.quote:
hey leef jij ook nog? moet je geen blauwe ballen zoeken?quote:op vrijdag 8 september 2006 16:14 schreef lucille het volgende:
[..]
yep, zojuist helemaal zelf bedacht.![]()
nee, da's geen toeval. ik noem het iig geen toeval als ik met mijn muntje kop gooi.quote:op vrijdag 8 september 2006 16:07 schreef lucille het volgende:
toeval is een kans die waarheid werd.
of iets te voorspellen is, staat los van het deterministisch zijn.quote:op vrijdag 8 september 2006 19:31 schreef p-azz het volgende:
natuurkunde
de 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere max planck en niels bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. de kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.
je zou de quantummechanica eerst volledig moeten begrijpen om bovenstaande te kunnen beweren.quote:op dinsdag 12 september 2006 08:08 schreef masterdave het volgende:
als we de quantum mechanica volledig zouden begrijpen, zouden we "toeval" van te voren kunnen berekenen, helaas zal dit nooit gebeuren..
ook als je quantummechanica volledig begrijpt zullen voorspellingen niet te doen zijn.quote:op dinsdag 12 september 2006 08:30 schreef oud_student het volgende:
[..]
je zou de quantummechanica eerst volledig moeten begrijpen om bovenstaande te kunnen beweren.
quote:op zondag 10 september 2006 22:52 schreef koffiegast het volgende:
alles gebeurd met een reden,
waarom zou een geordend systeem in evenwicht moeten zijn?quote:op dinsdag 12 september 2006 14:32 schreef zwaardvisch het volgende:
het heelal bestaat bij de gratie van het toeval. vergelijkbaar met een ton water waarin suiker gestort wordt. een bepaalde hoeveelheid suiker kan in oplossing gaan. deze grens is overschreden in de vorm van 'te veel suiker'. ergo, de ton bestaat nu uit suiker en water, maar er zal geen evenwichtstoestand optreden. aldus zijn er deeltjes in de ruimte die zich zeer chaotisch zullen gedragen, er is immers geen evenwichtstoestand.
conclusie van deze vergelijking is dat het heelal zich zal uitbreiden in een steeds grotere chaos. dat neemt trouwens niet weg dat er op enig niveau ordening is, binnen een bepaalde marge (dag/nacht). vraag is nu hoe toevallig een botsende meteoriet of een vallende ster is.
daar heb ik ook weleens van gehoord ja. dan komt de betekenis terug in het onderbewustzijn en omarm je op die manier het toeval.quote:op dinsdag 12 september 2006 15:40 schreef mariatrepp het volgende:
een dadakunstenaar omarmt de toeval en werkt met de toeval. volgens c.g. jung is de toeval het onbewuste. dat begrijp ik zo, dat je dus in de toeval je eigen betekenis projekteert. de dada-kunstenaar doet dit dan met opzet en plezier...
dat citaat vind ik het allermooiste citaat inderdaad, ken je nog meer?quote:op dinsdag 12 september 2006 15:49 schreef mariatrepp het volgende:
uitvoerig over dada en de toeval in dada, art and anti-art van hans richter.
"the conclusion that dada drew was that chance must be recognized as a new stimulus to artististic creation."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |