Oke ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt. Ik ben in ons gezin het enige meisje en nakomertje. Ik heb 3 oudere broers, waarvan de oudste 10 jaar ouder is, de middelste 9 en de jongste 7.
Vroeger toen ik nog klein was, was mijn oudste broer mijn grootste vriend. Altijd ging ik 's morgens als eerste naar zijn kamer, hij las me voor, etc. Op een gegeven moment klapte er iets bij hem. Achteraf gezien denk ik dat hij zich minderwaardig voelde. Zijn jaar jongere broer deed alles een stapje beter. Als hij HAVO deed, ging zijn broer naar het VWO. Hij HBO, broer TU, etc. Om dit af te reageren heeft hij zich waarschijnlijk tegen mij afgezet. Ik was het domme kleine zusje dat niets snapte. Als hij mij iets uit probeerde te leggen met huiswerk, dan begreep ik zijn manier van redeneren niet, teveel zij-wegen en dan was ik weer dom. Ook kreeg ik altijd te horen: Hou je mond of je krijgt een mep. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik hem mijn wang toekeerde en heel rustig zei: hier sla maar. Dat deed hij. Even rustig keerde ik hem mijn andere wang toe en vroeg of hij daar ook nog een mep op wilde geven. Hij sloeg niet maar ging volledig door het lint en sloeg hierop drars door de deur heen. Dit was het keerpunt. Hij kon nu geen pressie meer uitoefenen, want ik bleek in mijn reactie toen sterker te zijn dan hem. Met woorden namelijk, niet met agressie.
Na velen jaren nu voelt hij zich nog steeds minderwaardig dan de rest van de familie, maar dat is zijn gevoel. Het is niet waar. Hij zal dit zelf moeten oplossen of niet, dat is zijn keuze. Maar hij heeft mij niet meer omlaag gehaald.
In jou verhaal lees ik raakpunten. Misschien heb je ook wel een keerpunt bereikt. Hij heeft gemerkt dat het niet hielp. Verder is die minderwaardigheid iets dat je ouders met hem moeten oplossen. Jij mag daar niet in betrokken worden. Zij hebben het zo gedaan (of hij heeft het zo ervaren, dat kan ook) maar daar heb jij niets mee van doen. Heb het er niet alleen met je vader over, maar ook met je moeder.
Succes
Schaapjes aller landen verenigt u.Veni, vidi, pavi (We came, we saw and we ate grass)