abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41901799
Pfew, dat is echt heftig... maar wederom een zege voor de Afganen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 08:06:39 #77
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_41942587
quote:
DEN HAAG - Minister Henk Kamp van Defensie blijft erbij dat de Nederlandse militaire missie in Afghanistan geen vechtmissie is.

De inzet van een Nederlandse compagnie voor de operatie Medusa tegen de Taliban in de provincie Kandahar de afgelopen weken, was een tijdelijke missie.

Reservemacht

De bewindsman is niet van plan eigen manschappen structureel af te zonderen voor een snel inzetbare reservemacht die overal in het zuiden van Afghanistan kan worden ingezet. "Wij hebben al onze mensen nodig in Uruzgan."

Kamp zei dat maandag in een overleg met de Tweede Kamer over de situatie in Afghanistan en in Uruzgan, de zuidelijke provincie waar momenteel ruim 1400 Nederlandse militairen zitten.

Zorgelijk

De fracties, op GroenLinks en de SP na, hebben er geen moeite mee dat Nederland een actieve bijdrage heeft geleverd aan Medusa. De PvdA vindt het wel zorgelijk en risicovol dat nu het "ene gat met het andere gevuld wordt", aldus Kamerlid Bert Koenders.

Ondercapaciteit

In de zuidelijke regio wordt soms fors gevochten met strijders, aangevoerd door de Taliban. Door de operatie Medusa zijn zij verdreven uit een gebied dat strategisch van belang is, ook voor de Nederlandse troepen.

De NAVO heeft in zuidelijk Afghanistan een ondercapaciteit van 15 procent; dat zijn ongeveer 1500 tot 2000 man. Het bondgenootschap heeft daarom de NAVO-landen vorige week gevraagd hun eerdere toezeggingen voor de reserves na te komen.

Pakistan

De Tweede Kamer is bezorgd over de toestroom en activiteiten van de Taliban, die vooral vanuit Pakistan de grens oversteken. De fracties vinden dat meer internationale druk op Pakistan moet worden uitgeoefend om dit te voorkomen.

De Kamer wees op het risico dat te veel gevechten tegen de Taliban averechts kunnen uitpakken, omdat de troepen zich dan vervreemden van de bevolking. Kamp benadrukte dat de Nederlandse opzet is en blijft dat de bevolking hulp krijgt bij de wederopbouw.

Shoot to kill

"Als we aangevallen worden, schieten we terug. Maar het wordt geen "shoot to kill", aldus de minister.

Volgens hem valt het met de gevechten relatief ook mee. In zuid-Afghanistan is 90 procent van de activiteiten gericht op de wederopbouw of de voorbereiding ervan, zei Kamp.

Bron:Nu.nl
pi_41944956
quote:
"Als we aangevallen worden, schieten we terug. Maar het wordt geen "shoot to kill", aldus de minister.
Yeah right, ik denk dat Kamp nog eens moet opzoeken wat shoot to kill betekent. Je gaan niet schieten om te missen.
  Moderator dinsdag 19 september 2006 @ 13:20:35 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41949209
de koningin begon de troonrede over onze militairen in het buitenland
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_41950038
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 13:20 schreef sp3c het volgende:
de koningin begon de troonrede over onze militairen in het buitenland
Tja, de Koningin heeft het allemaal wel begrepen, de regering daar in tegen...
Save a mouse, eat a pussy.
  Moderator dinsdag 19 september 2006 @ 14:01:49 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41950388
ja je zou denken dat de prominente positie van de krijgsmacht in de troonrede wat goeds zou betekenen voor de defensiebegroting maar ik houd mijn hart vast momenteel
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:10:15 #82
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41950629
quote:
109 Teletekst di 19 sep
Leger koopt brokstukken F16 terug

` Het leger is bereid Afghanen geld te geven voor onderdelen van de F16 die in augustus in Zuid-Afghanistan crashte. Commandant Schnitger van de vliegbasis Volkel heeft dat gezegd na een bezoek aan Afghanistan.

De 29-jarige piloot kwam om bij het ongeluk.De brokstukken van het toestel kwamen over een groot gebied neer.Dat gebied is onherbergzaam en onveilig omdat de Taliban er zitten.De bevolking
was er eerder dan een onderzoeksteam en heeft delen van het toestel meegenomen.

Schnitger zegt dat het onderzoek lang kan duren.Een aanslag sluit hij uit;het vliegtuig vloog daarvoor te hoog.
Is er al meer bekend over de oorzaak? Ik weet dat er op de verschillende vlbs verschillende verhalen rondgaan.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  Moderator dinsdag 19 september 2006 @ 14:25:23 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41950959
Balkenende lijkt de krijsgmacht daarentegen te vergeten
  Moderator dinsdag 19 september 2006 @ 16:07:42 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41954002
quote:
19-09-2006 14:45
GEWONDE BIJ NEDERLANDSE PATROUILLEIn Uruzgan is een Nederlandse patrouille vanmorgen rond 11.30 uur lokale tijd vijf kilometer noord van Deh Rawod beschoten. Daarbij raakte één militair gewond.

De patrouille stond stil in verband met een defect voertuig toen een groep strijders (naar verluidt enkele tientallen) van verschillende kanten het vuur op haar openden met kleinkaliber wapens. Ook werden er twee RPG raketten afgevuurd, die beide hun doel misten. De Nederlanders hebben het vuur beantwoord en kort daarop brak de vijand het gevecht af.

Tijdens het vuurgevecht liep één militair verwondingen op aan zijn been. Hij is met een helikopter afgevoerd naar het hospitaal op Tarin Kowt en daar geopereerd. Hij verkeert niet in levensgevaar en heeft zijn familie zelf al geïnformeerd Over slachtoffers aan vijandzijde bestaat nog geen duidelijkheid.
http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/09/20060919_gewonde.aspx
pi_41954821
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:10 schreef Napalm het volgende:

[..]

Is er al meer bekend over de oorzaak? Ik weet dat er op de verschillende vlbs verschillende verhalen rondgaan.
Het enige dat bekend is, is dat het vliegtuig zich op 34.000 voet bevond en onderweg was om luchtondersteuning te bieden in Helmand (waarschijnlijk dus met hoge snelheid).

Ik heb gelezen dat z'n wingman een aantal keren een mayday hoorde alvorens hij het vliegtuig naar beneden zag stortten, maar hoe betrouwbaar dit laatste is weet ik niet?
pi_41956967
quote:
Dreigend tekort aan munitie in Zuid-Afghanistan

De Nederlandse troepen in Zuid-Afghanistan hebben de afgelopen weken zoveel strijd geleverd dat Defensie alle zeilen moet bijzetten om de munitievoorraad op peil te houden.

Vooral de zware bommen en raketten waarmee de F16 jachtvliegtuigen, de Apache-helikopters en de pantserhouwitsers zijn uitgerust, vliegen er in een rap tempo doorheen. Maar ook voor patronen voor de vuurwapens van de grondtroepen moeten continu worden aangevuld door de felle strijd met de Taliban. Dit meldde de bevelhebber der strijdkrachten, generaal Berlijn, gisteren op het ministerie van defensie. Mede door de recente Nederlandse deelname aan de door de Canadezen geleide gevechtsoperatie Medusa in de zuidelijke regio is veel kruit verschoten.

“In samenwerking met de Amerikanen vliegen we momenteel extra grote voorraden munitie naar Afghanistan” Tijdens de operatie Medusa, waarbij sinds deze maand Taliban-strijders worden verdreven uit het strategisch belangrijk gebied Pashmul, nabij de door onze landgenoten gecontroleerde provincie Oeroezgan, hebben de Apache-helikopters volgens de generaal ‘klokrond’ gewerkt. De toestellen waren continu in de lucht en daarbij zijn alle wapensystemen aan boord gebruikt.

Ook grondtroepen hebben felle strijd geleverd. Hierbij bleef iedereen aan Nederlandse zijde ongedeerd. Generaal Berlijn neemt afstand van de woorden van de in Afghanistan werkzame kolonel Arie Vermeij, die de missie kenschetst als ‘dweilen met de kraan open’ omdat vanuit Pakistan steeds nieuwe Taliban-strijders wordem aangevoerd.

Berlijn: “Ik zou die woorden niet gebruiken. Ook ik heb dagen dat ik mijn wenkbrauwen frons, maar een volgende dag zijn er dan weer heel positieve zaken te melden. We wisten dat we tegen verzet zouden aanlopen, en je moet niet te snel zeggen dat het niet werkt. “Berlijn noemde het stichten van scholen, opknappen van moskeeën, ambulances, landbouwmachines en wegen als voorbeeld van opbouwwerk dat inmiddels al gestalte heeft gekregen.
Bron: http://www.paracommando.com/news.php?extend.490
pi_41957175
Slechte zaak!! hoop dat dit geen problemen gaat opleveren!!
Maarja, zijn ze natuurlijk niet gewend, dat munitie op een uitzending ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Straks is er zelfs geen geld meer om nieuwe munitie te kopen...
pi_41960241
Erhm dat probleem is al verholpen.
quote:
“In samenwerking met de Amerikanen vliegen we momenteel extra grote voorraden munitie naar Afghanistan”
pi_41961767
Oud nieuws al, dat was vorige week al ergens.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
pi_41963299
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:38 schreef franske19 het volgende:

[..]

Het enige dat bekend is, is dat het vliegtuig zich op 34.000 voet bevond en onderweg was om luchtondersteuning te bieden in Helmand (waarschijnlijk dus met hoge snelheid).

Ik heb gelezen dat z'n wingman een aantal keren een mayday hoorde alvorens hij het vliegtuig naar beneden zag stortten, maar hoe betrouwbaar dit laatste is weet ik niet?
Klopt, er is een mayday call uitgegaan. Kort daarna zag zn maat zn kist naar beneden spinnen. In eerst instantie dacht men dat de vlieger was gesprongen en was ie nog vermist( Late ochtend Nederlandse tijd) in namiddag(Nederlandse tijd) werd bekend dat ie was overleden
Ik steek je moeder in de fik!
  dinsdag 19 september 2006 @ 23:03:43 #91
155342 The_Martian
Katze von der Feldweg
pi_41968327
Wat vreemd is, is dat er maar een mayday call uitgegaan is. Ik denk dat hij, doordat het vliegtuig spinde, zoveel G op z'n lichaam gekregen heeft dat hij gelijk outgegaan is en niet meer de mogelijkheid had om te ejecten. Teveel positieve G om aan de eject-hendel te trekken komt ook nog wel eens voor.
when the Drone ceases to become a sound and becomes corporeal
when one ventures beyond the physical to metempsychosis
when dream into Drone and Drone into dream
when I am there and nothing else matters, when will I stay forever?
pi_41979088
Hoe dan ook een beetje vaag en zeer vervelend voor de nabestaanden en resterende piloten (als je niet weet wat er gebeurd is).
pi_41984571
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:08 schreef NiGeLaToR het volgende:
Hoe dan ook een beetje vaag en zeer vervelend voor de nabestaanden en resterende piloten (als je niet weet wat er gebeurd is).
vergeet niet de technici
Ik steek je moeder in de fik!
  woensdag 20 september 2006 @ 15:25:31 #94
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_41984635
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:08 schreef -calimero- het volgende:
Straks is er zelfs geen geld meer om nieuwe munitie te kopen...
  Moderator woensdag 20 september 2006 @ 15:26:41 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41984684
och ik denk dat de Amerikanen die munitie wel willen doneren aan ons, tis toch allemaal nato standard
pi_41985261
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:25 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ja, kan je om lachen, (of niet natuurlijk) maar dan heb ik het niet over gewone klein kaliber munitie, maar meer over granaten, bommen en raketten voor de Apache, F16 en Pzh2000. Vaak wordt de (oorlogs) munitie namelijk bij aankoop van het wapen er gelijk bij besteld in beperkte mate, omdat er vaak vanuit werd gegaan dat deze toch (bijna) niet gebruikt zal worden in de toekomst (ja, rare instelling ja). Maar aangezien (oorlogs) munitie voor zulke wapens niet bepaald goedkoop is, kan ik me best voorstellen dat, bij groot en langdurig verbruik, de kosten hiervan boven het buget stijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door -calimero- op 21-09-2006 08:56:33 ]
pi_41991014
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:44 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Ja, kan je om lachen, (of niet natuurlijk) maar dan heb ik het niet over gewone klein klalieber munitie, maar meer over granaten, bommen en raketten voor de Apache, F16 en Pzh2000. Vaak wordt de (oorlogs) munitie namelijk bij aankoop van het wapen er gelijk bij besteld in beperkte mate, omdat er vaak vanuit werd gegaan dat deze toch (bijna) niet gebruikt zal worden in de toekomst (ja, rare instelling ja). Maar aangezien (oorlogs) munitie voor zulke wapens niet bepaald goedkoop is, kan ik me best voorstellen dat, bij groot en langdurig verbruik, de kosten hiervan boven het buget stijgen.
en munitie blijft ook niet onbeperkt houdbaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_42001409
quote:
Op woensdag 20 september 2006 19:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en munitie blijft ook niet onbeperkt houdbaar.
Israel, Hezbollah.. oude voorraden, probleem opgelost enzo..

Enfin, het lijkt me dat we best 1200 man bevoorraad kunnen houden.
  woensdag 20 september 2006 @ 23:51:09 #99
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_42002719
quote:
Op woensdag 20 september 2006 15:44 schreef -calimero- het volgende:
kan ik me best voorstellen dat, bij groot en langdurig verbruik, de kosten hiervan boven het buget stijgen.
Dat is de gedachte waar ik om lach.

Budgetten kunnen aangepast worden/overschreden. Aparte potjes verhaal etc etc.
  Moderator donderdag 21 september 2006 @ 18:35:15 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42022213
quote:
21-09-2006 15:26
WEEKOVERZICHT AFGHANISTAN
In de voorbije week liepen de gevechtsacties van de Operatie Medusa af. De laatste fase ervan – de terugkeer van vluchtelingen, humanitaire hulp en wederopbouw – is echter nog gaande. Met het stoppen van de gevechtshandelingen eindigde ook de inzet van de reservecompagnie van de Task Force Uruzgan (TFU) en de twee Pantserhouwitsers.

De F-16’s en de helikopters van de Air Task Force (ATF) zijn ook voor de afrondingsfase beschikbaar, maar hun inzet is beduidend minder intensief. Voorlopig blijven de Nederlandse infanteristen nog op de vooruitgeschoven basis Martello in de provincie Kandahar.

Afgelopen week hebben er enkele incidenten plaatsgevonden. Bij het Provincial Reconstruction Team (PRT) in Baghlan werd een patrouille op 9 september met een 107 mm raket beschoten, maar het projectiel miste doel. In Uruzgan kwam op 14 september een Nederlandse patrouille die de Afghaanse politie ondersteunde bij een mogelijke aanval op een controlepost, tien kilometer noord van Tarin Kowt onder vuur te liggen. Een F-18 van de coalitietroepen bood daarop luchtsteun en wierp een bom af.

Op 19 september werd een patrouille in de omgeving van Deh Rawod beschoten. Één militair raakte daarbij gewond. Hij werd met een Amerikaanse helikopter overgebracht naar het ziekenhuis in Tarin Kowt en maakt het naar omstandigheden goed.

Gisteren zijn 200 Australische militairen in Tarin Kowt gearriveerd als onderdeel van de Reconstruction Task Force (RTF). De Australische bijdrage aan de missie zal in totaal twee jaar bedragen. De Australiërs gaan samen met het Nederlandse PRT werken aan een stabiele en veilige omgeving.
http://www.mindef.nl/actu(...)1_weekoverzicht.aspx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')