abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41570141

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30,
31

Zie ook
  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

Tutorials
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  • pi_41570173
    quote:
    Op woensdag 6 september 2006 23:59 schreef qu63 het volgende:

[ code verwijderd ]

lijkt mij
    Dat ook, en

1mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(time, '%e %M %Y om %T') FROM gastenboek AS date");

moet

1mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(time, '%e %M %Y om %T') AS date FROM gastenboek");

zijn.

Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    pi_41570464
    bedankt, stom dat ik het niet zag
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:05 schreef Tuvai.net het volgende:
    Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    Om er zeker van te zijn dat het al niet ergens anders gebruikt word?
      donderdag 7 september 2006 @ 00:15:38 #4
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_41570539
    quote:

[..]

Dat ook, en

[ code verwijderd ]

moet

[ code verwijderd ]

zijn.

woei!

*schouderklopje an qu63 geeft
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      donderdag 7 september 2006 @ 00:19:15 #5
    87044 MisterICE
    The Superstar Bum
    pi_41570653
    ...

[ Bericht 50% gewijzigd door Godtje op 09-09-2006 12:04:40 (Dioe maar niet) ]
    Tell him the liberator who destroyed my property has realigned my perception.
    pi_41570790
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:13 schreef super-muffin het volgende:
    bedankt, stom dat ik het niet zag

[..]

Om er zeker van te zijn dat het al niet ergens anders gebruikt word?
    Woorden als 'name' en 'type' hebben in bijvoorbeeld MySQL queries een functie, en die kun je dus niet gaan gebruiken als benaming van een veld of iets dergelijks.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tuvai.net op 07-09-2006 00:31:40 ]
    pi_41571149
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:23 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Woorden als 'name' en 'type' hebben in bijvoorbeeld MySQL queries een functie, en die kun je dus niet gaan gebruiken als benaming van een veld of iets dergelijks.
    Kan gerust hoor, alleen moet je er dan wel ` en ` omheen zetten
    pi_41575325
    quote:
    Een goed alternatief is het quoten van elke database-, tabel- en kolomnaam door gebruik te maken van backticks (links van je '1' op je toetsenbord):

1SELECT * FROM `tabel` WHERE `name` = 'ten.iavuT'

Door dit consequent te doen krijg je nooit SQL errors vanwege een clashende functie of gereserveerde naam
    pi_41576081
    Klopt, maar voor een of andere reden vind ik m'n queries dan heel lelijk uitzien, dus heb er al jááren gleden gewoonte van gemaakt om aparte tabel- en kolomnamen te gebruiken. Ook handig als je queries hebt die van bijvoorbeeld 2 of 3 verschillende tabellen data selecteren die alle 2/3 een 'type' veld hebben. Zo heb ik voor tabel 'users' dan 'utype' i.p.v. 'type' en voor tabel 'categories' 'ctype' i.p.v. 'type', enz. Zo hoef ik ook niet m'n queries vol te proppen met AS`es.
    pi_41577168
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken. Werkt dat niet onder windows ofzo?

[ Bericht 87% gewijzigd door Nevermind op 07-09-2006 13:59:25 ]
      donderdag 7 september 2006 @ 17:25:03 #11
    120139 freiss
    Hertog Jan :9~
    pi_41589110
    1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    if ($topic == "909906") {
        echo
    "tvp :)";
    }
    ?>
    HJ 14-punt-gift.
    Lijst met rukmateriaal!
    pi_41589337
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 10:50 schreef Nevermind het volgende:
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken.
    Kijk eens in de access en error logs van Apache wat hij erover denkt aan 'het lijkt niet te werken' kun je weinig afleiden
    pi_41591387
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 10:50 schreef Nevermind het volgende:
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken. Werkt dat niet onder windows ofzo?
    Op mijn Mac werkte het ook niet.
    pi_41592056
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 17:33 schreef JeRa het volgende:

[..]

Kijk eens in de access en error logs van Apache wat hij erover denkt aan 'het lijkt niet te werken' kun je weinig afleiden

vergat een lijn in httpd.conf te uncommenten

-edit-
    maar werkt helaas nog niet echt;

.htaccess:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    options FollowSymlinks MultiViews Includes ExecCGI 
    RewriteEngine On 
    RewriteBase /cms

RewriteRule ^([A-Za-z-]+)/([0-9]+)$ /index.php?sub=$1&snid=$2
    RewriteRule ^([A-Za-z-]+)$ index.php?sub=$1
    RewriteRule ^([0-9]+)$ index.php?nid=$1

http://localhost/cms/fp/180

Dit zou volgens mij naar index.php?sub=fp&snid=180 moeten gaan, maar ik krijg een 404.

AllowOverride staat op All overigens.

-edit 33-
    Dit werkt wel:
    1RewriteRule test.html test2.html

[ Bericht 23% gewijzigd door Nevermind op 07-09-2006 19:32:42 ]
      donderdag 7 september 2006 @ 19:32:46 #15
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41592427
    Ik gebruik het zo (werkt prima, ook met eventuele parameters):

RewriteEngine on
    RewriteRule ^en-Home.php$ /home/ [R]
    pi_41592532
    Ah, alle slashes voor index.php weg en het werkt
      donderdag 7 september 2006 @ 20:36:00 #17
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41594407
    Simpel vraagje: hoe voeg je een stukje tekst met haakjes toe aan een mysql database? MySQL geeft een error waar de haakjes in staan, accepteert het geen haakjes?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_41594588
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 20:36 schreef De_Hertog het volgende:
    Simpel vraagje: hoe voeg je een stukje tekst met haakjes toe aan een mysql database? MySQL geeft een error waar de haakjes in staan, accepteert het geen haakjes?
    Dat komt door de manier waarop strings gedefiniëerd zijn in MySQL, door middel van apostrofes of aanhalingstekens dus op het moment dat je een apostrofe in je tekst heb staan, gaat het fout:

'te'kst'

MySQL weet nu niet waar de string eindigt. Daarom kun je het beste gebruik maken van een functie die de apostrofes omzet naar de geëscapete versie zoals mysql_real_escape_string()

Dit is trouwens één manier om SQL injection uit te voeren, dus let goed op hoe je je queries samenstelt.
      donderdag 7 september 2006 @ 20:46:11 #19
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41594742
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 20:41 schreef JeRa het volgende:

Dit is trouwens één manier om SQL injection uit te voeren, dus let goed op hoe je je queries samenstelt.
    Bedankt voor je tip, maar het was stiekem iets anders. Ik dacht, aangezien hij dat stuk als foutmelding gaf, dat het om de haakjes ging. Maar ik was vergeten de aanhalingstekens rond de variabelen te zetten:
    $query = "INSERT INTO tabel (Naam, Land) VALUES ($een, $twee)";
    Waarbij dus in $een een zin met haakjes stond. Ik bedoelde ook echt ( ) trouwens, geen aanhalingstekens. Maar toch bedankt
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:37:20 #20
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41620802
    Heeft het zin om bij de verwerking van een form, zowel te controleren of een variabele isset() en daarna nog eens te kijken of die empty() is. Dit deed ik namelijk altijd, totdat ik bedacht dat het vrij nutteloos was, om twee keer hetzelfde te controleren.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    <?php
    if (isset($var)) {

$var = trim($var);
      if (empty(
    $var)) {
        return
    false;
      }
      return
    true;
    }
    return
    false;
    ?>

Zoiets dus. Dat lijkt mij dubbel controleren op hetzelfde, of zie ik dat verkeerd ? Dan kan je beter gewoon trimmen, en dan controleren of die empty() is of niet.
    Let's make life easy
    Typo's are the demon spawn from hell !
    pi_41621112
    Nee, want mocht $var niet bestaan, en je wilt hem trimmen krig je een foutmelding. (warning).
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:48:48 #22
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41621237
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    $var = 0;
    empty($var); // geeft true
    isset($var); // geeft true

$var = 'bla';
    empty($var); // geeft false
    isset($var); // geeft true

Als ik me niet vergis
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:37 schreef SkaterSam het volgende:
    Zoiets dus. Dat lijkt mij dubbel controleren op hetzelfde, of zie ik dat verkeerd ? Dan kan je beter gewoon trimmen, en dan controleren of die empty() is of niet.
    Dit kan sowieso een stuk korter lijkt me:
    1
    2
    3
    4
    5
    if (isset($var) && !empty(trim($var))) {
      return true;
    } else {
      return false;
    }
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:50:29 #23
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41621303
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:45 schreef the_disheaver het volgende:
    Nee, want mocht $var niet bestaan, en je wilt hem trimmen krig je een foutmelding. (warning).
    Maar dat zou alleen zo kunnen zijn, als iemand niet de form heeft gebruikt om de pagina te bereiken ? (uitgaande van 2 pagina's: form en verwerking). Iemand die direct de verwerkingspagina aanspreekt dus. Of zou je zelfs vanuit de form pagina kunnen hebben dat er geen $_POST vars worden meegestuurd ?
    Let's make life easy
    pi_41621429
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:50 schreef SkaterSam het volgende:

[..]

Maar dat zou alleen zo kunnen zijn, als iemand niet de form heeft gebruikt om de pagina te bereiken ? (uitgaande van 2 pagina's: form en verwerking). Iemand die direct de verwerkingspagina aanspreekt dus. Of zou je zelfs vanuit de form pagina kunnen hebben dat er geen $_POST vars worden meegestuurd ?
    Ik ga opera gebruiken, bekijk de broncode, en verwijder een voor mij stom input veld. Herlaad de form uit de cache (met de aangepaste broncode), en verstuur hem op.

Het zal niet snel gebeuren, maar het kan.
    pi_41621493
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:48 schreef CraZaay het volgende:
    Dit kan sowieso een stuk korter lijkt me:
    [ code verwijderd ]
    Nee, want mocht $var niet bestaan krijg je een warning bij de laatste statement in de eerste if-functie

edit: tenminste, denk ik. Misschien stopt php ook wel als hij aan de eerste statement niet voldoet. maar lijkt me niet. in elk geval is het imo niet erg netjes
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:55:38 #26
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41621500
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:53 schreef the_disheaver het volgende:
    Ik ga opera gebruiken, bekijk de broncode, en verwijder een voor mij stom input veld. Herlaad de form uit de cache (met de aangepaste broncode), en verstuur hem op.

Het zal niet snel gebeuren, maar het kan.
    Hmm ok, er zit nog een andere check voor, maar "better be safe than sorry" he, dank voor de info

edit: weet iemand hoe die site heet, waar iedereen gewoon code kon invoeren en anderen er naar konden kijken, een soort kladblok als het ware...
    Let's make life easy
    pi_41621745
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 20:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Bedankt voor je tip, maar het was stiekem iets anders. Ik dacht, aangezien hij dat stuk als foutmelding gaf, dat het om de haakjes ging. Maar ik was vergeten de aanhalingstekens rond de variabelen te zetten:
    $query = "INSERT INTO tabel (Naam, Land) VALUES ($een, $twee)";
    Waarbij dus in $een een zin met haakjes stond. Ik bedoelde ook echt ( ) trouwens, geen aanhalingstekens. Maar toch bedankt
    Je hebt gelijk, ik dacht inderdaad aan het verkeerde maar let op met de aanhalingstekens, weet je zeker dat in $een en $twee de aanhalingstekens geëscapet worden?
    pi_41621754
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:55 schreef SkaterSam het volgende:

[..]

edit: weet iemand hoe die site heet, waar iedereen gewoon code kon invoeren en anderen er naar konden kijken, een soort kladblok als het ware...
    ehhh, fok?
      vrijdag 8 september 2006 @ 17:06:56 #29
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41621879
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 17:02 schreef JeRa het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik dacht inderdaad aan het verkeerde maar let op met de aanhalingstekens, weet je zeker dat in $een en $twee de aanhalingstekens geëscapet worden?
    Nog niet, maar het is nu ook weer niet zo'n risicovol systeem (lees: het is een vervanging van een kladblokje-bestandje waarin ik eerst een verzameling bij hield.) Maar ik ga nog wel naar de security kijken hoor, puur als leerervaring. Alleen ik wilde het eerst werkend krijgen. En alle 680 bierdopjes die aan de muur bij mij hangen staan er inmiddels in

[ Bericht 1% gewijzigd door De_Hertog op 08-09-2006 17:14:07 ]
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      vrijdag 8 september 2006 @ 17:08:27 #30
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41621923
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 17:03 schreef the_disheaver het volgende:
    ehhh, fok?
    Whehehe, niet die, die andere
    Let's make life easy
    pi_41622051
    quote:

[..]

Hmm ok, er zit nog een andere check voor, maar "better be safe than sorry" he, dank voor de info

http://codedump.mastercode.nl/
      vrijdag 8 september 2006 @ 17:25:53 #32
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41622464
    quote:
    Nee, die was het ook niet, ik kan me herinneren dat het een site was waarin de code in een groenomrande, vaalgeele box werd getoond. Het zou http://www.bigbold.com/snippets/ kunnen zijn, maar die ziet er anders uit...
    Let's make life easy
      vrijdag 8 september 2006 @ 19:33:35 #33
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41626029
    1preg_match('/\r\n/', $email)

Is dit genoeg om email injection te voorkomen? Aangezien dingen als BCC: en CC: op nieuwe lijnen moeten. De code moet je natuurlijk in een if() statement denken.
    Let's make life easy
      vrijdag 8 september 2006 @ 22:26:36 #34
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41631696
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:55 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, want mocht $var niet bestaan krijg je een warning bij de laatste statement in de eerste if-functie

edit: tenminste, denk ik. Misschien stopt php ook wel als hij aan de eerste statement niet voldoet. maar lijkt me niet. in elk geval is het imo niet erg netjes
    Nee, na de eerste stopt 'ie, en dit is absoluut een geaccepteerde en in iedere programmeer- en scripttaal waarin deze constructie mogelijk is een zeer gangbare en nette manier om dit op te lossen
      vrijdag 8 september 2006 @ 22:29:28 #35
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41631796
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 19:33 schreef SkaterSam het volgende:

[ code verwijderd ]

Is dit genoeg om email injection te voorkomen? Aangezien dingen als BCC: en CC: op nieuwe lijnen moeten. De code moet je natuurlijk in een if() statement denken.
    Je wilt checken of deze string voorkomt in de ingevoerde string? Waarom dan niet gewoon strstr()? Da's sneller en afdoende als je alleen die string wilt matchen.
      vrijdag 8 september 2006 @ 23:13:53 #36
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41633209
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 22:29 schreef CraZaay het volgende:
    Je wilt checken of deze string voorkomt in de ingevoerde string? Waarom dan niet gewoon strstr()? Da's sneller en afdoende als je alleen die string wilt matchen.
    Als ik kan controleren op carriage returns en newlines met strstr() zal ik dat wel doen, ik wilde alleen weten of wat ik neer had gezet email injection voorkomt.
    Let's make life easy
      zaterdag 9 september 2006 @ 09:56:33 #37
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_41641868
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 23:13 schreef SkaterSam het volgende:

[..]

Als ik kan controleren op carriage returns en newlines met strstr() zal ik dat wel doen, ik wilde alleen weten of wat ik neer had gezet email injection voorkomt.
    zover ik weet wel (doe het zelf ook zo ) maar controleer wel apart voor \r en \n, aangezien newlines niet altijd carriage returns hebben (en ik aanneem dat in emails ook regel1\nregel2 gebruikt kan worden). Of \r apart ook iets kan weet ik niet, dus ik controleer er ook maar op voor de zekerheid
      zondag 10 september 2006 @ 01:33:12 #38
    46383 Tiemie
    sowieso wel!
    pi_41664743
    quote:

[..]

http://rafb.net/paste/
      zondag 10 september 2006 @ 12:38:31 #39
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41671389
    quote:
    Nope, ik heb in ieder geval genoeg alternatieven gezien om die te gebruiken. Maar ik dacht dat het wel handig zou zijn om bijvoorbeeld lange stukjes code te posten, zonder de layout te verneuken...
    Let's make life easy
    pi_41677004
    Ik heb een niet-php vraag maar ik heb geen zin om er een nieuw topic voor te openen
    Ik heb net de devbar voor FF opnieuw geinstalleerd en nu krijg ik steeds een foutmelding tijdens het fokken dat de uitvoering van een script te lang duurt. Hoe krijg ik die melding uit?
    pi_41679243
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 15:53 schreef ikke_ook het volgende:
    Ik heb een niet-php vraag maar ik heb geen zin om er een nieuw topic voor te openen
    Ik heb net de devbar voor FF opnieuw geinstalleerd en nu krijg ik steeds een foutmelding tijdens het fokken dat de uitvoering van een script te lang duurt. Hoe krijg ik die melding uit?
    [BUG] Fouten na de update? Deel 2
    pi_41679362
    quote:
    Ik zag het net ja Ik heb daar ook al op je gereageerd
      maandag 11 september 2006 @ 00:48:05 #43
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_41695344
    Ha, ik begin de GD library steeds toffer te vinden! Ik heb eerder een object gemaakt die grafieken tekent met behulp van GD en dat ging behoorlijk makkelijk. Vandaag wilde ik een piechart maken. Blijkt dat de imagefilledarc-functie een mode heeft waardoor 'ie als piechart kan werken Ideaal, het was hiermee zo gepiept
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 september 2006 @ 09:59:44 #44
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41699586
    ik heb een vraagje over een te maken functie. in mijn ervaring doen functies altijd een beetje raar met variabelen enzo dus voor ik mijn hersenpan breek wil ik even wat hints.

Het idee is dat in een functie een variabele gecreeerd wordt, bijv. $text. Elke keer als ik de functie aanroep stuur ik iets mee;

creeervar('hoi<br>');
    creeervar('hoestnou?');

nou is het de bedoeling dat in de functie creeervar de variabele $text elke keer aangevuld wordt, dus aan het einde van de parsing zou ik dan een variabele $text in de functie moeten hebben, met het hele verhaaltje erin. Vervolgens wil ik die uitlezen, en echoeen.
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 september 2006 @ 10:58:27 #46
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41700387
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 10:22 schreef Desdinova het volgende:
    ik heb een vraagje over een te maken functie. in mijn ervaring doen functies altijd een beetje raar met variabelen enzo dus voor ik mijn hersenpan breek wil ik even wat hints.

Het idee is dat in een functie een variabele gecreeerd wordt, bijv. $text. Elke keer als ik de functie aanroep stuur ik iets mee;

creeervar('hoi<br>');
    creeervar('hoestnou?');

nou is het de bedoeling dat in de functie creeervar de variabele $text elke keer aangevuld wordt, dus aan het einde van de parsing zou ik dan een variabele $text in de functie moeten hebben, met het hele verhaaltje erin. Vervolgens wil ik die uitlezen, en echoeen.
    Variabelen in functies komen alleen in die functie voor.
    Je moet dus OF de var 'returnen' of global maken.
    pi_41700774
    1
    2
    3
    4
    function creeervar($bla){
    global $text;
    $text.=$bla;
    }
    pi_41701010
    aaah dus dat zijn globals.

en als het een global is hoef ik hem zeker niet te returnen? top thanks.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 september 2006 @ 11:21:32 #49
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41701040
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 11:20 schreef Desdinova het volgende:
    aaah dus dat zijn globals.

en als het een global is hoef ik hem zeker niet te returnen? top thanks.
    Nee, dan is hij beschikbaar in 'the global scope' dus in het volledige script
    pi_41701103
    Global in een functie is eigenlijk puur voor variabelen te includeren die niet specifiek alleen voor die functie zijn, maar ook in de rest van je script kunt gebruiken.

1
    2
    3
    4
    function bla(){
    $frikandel=1234*5678;
    return $frikandel;
    }

$frikandel hierboven kun je dus niet als var gebruiken in de rest van je script, omdat alleen je functie zelf hiermee werkt en $frikandel dus niet public is. :)
    pi_41704966
    Je kunt ook gebruik maken van de global var $GLOBALS om variabelen op te roepen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    function creeervar($bla)
    {
        $text =& $GLOBALS['text'];
        $text .= $bla;
        // of: $GLOBALS['text'] .= $bla;
    }

Het schijnt dat het 'global' keyword in PHP een hóóp checks en statements moet uitvoeren en daardoor een stuk trager is dan direct $GLOBALS aanspreken :)
    pi_41708775
    ik zit met een klein vervelend probleem:

ik wil iets uit een database halen en dit in een variabele stoppen en dit gelijk op het scherm printen maar het wil maar niet lukken,

Database ziet er zo uit met slechts 1 record:

Naam tabel: kaart
    Velden: Naam, Bericht en Afzender.

de code die ik probeer is:

1
    2
    3
       $bnaam = "Piet";
       $txtwenskaart = "SELECT Bericht FROM kaart WHERE Naam = $bnaam"; 
       echo ($txtwenskaart);

er is al verbinding met de database enz. de $bnaam heb ik nu ff al ingevuld met "Piet" maar deze krijg ik normaal gewoon terug via een formulier die door de gebruiker wordt ingevuld.

kan iemand mij helpen wat ik over het hoofd zie?
    It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of bubble gum
    pi_41709008
    Je vergeet o.a. de mysql_query(). Kijk op dezelfde pagina hoe je de resultaten kunt echo'en.
    pi_41709410
    als ik de mysql_query() gebruik dan laat ie niks zien op het scherm.

1
    2
    3
       $bnaam = "Piet";
          $txtwenskaart = mysql_query ("SELECT Bericht FROM kaart WHERE Naam = $bnaam"); 
       echo ($txtwenskaart);
    pi_41709505
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 16:04 schreef the_disheaver het volgende:
    mysql_query(). Kijk op dezelfde pagina hoe je de resultaten kunt echo'en.
    pi_41709833
    ja daar keek ik ook. onder voorbeeld2 gelijk staat het en dat doe ik toch ?

ik wil niet een array hebben van alle kolommen maar alleen de tekst uit het veld "Bericht"
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 september 2006 @ 16:36:17 #57
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41710040
    *zucht*

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    <?php
    $bnaam
    = "Piet";
    $query = "SELECT Bericht FROM kaart WHERE naam = ". $bnaam;
    $result= mysql_query($query);
    while(
    $row = mysql_fetch_assoc($result)){
        echo
    $row['bericht'];
    }
    ?>
    pi_41711495
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 16:36 schreef Swetsenegger het volgende:
    *zucht*
    [ code verwijderd ]
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    <?php
    $bnaam = "Piet";
    $query = "SELECT Bericht FROM kaart WHERE naam = '". $bnaam."' LIMIT 0,1";
    $result= mysql_query($query);
    $row = mysql_fetch_assoc($result);
    echo $row['bericht'];

?>

naar mijn idee logischerwijs gezien minder intensief
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 september 2006 @ 17:23:37 #59
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41711630
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 17:19 schreef Desdinova het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

Totdat hij meer dan 1 record heeft en weer komt vragen hoe dat dan moet.
      maandag 11 september 2006 @ 17:48:02 #60
    31245 nonzz
    parttime lilliputter
    pi_41712368
    Wat is netter/beter?:
    1$object->verwijder($id);

of
    1
    2
    $object->set_id($id);
    $object->verwijder();
    lege ton
      maandag 11 september 2006 @ 19:08:21 #61
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_41714971
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 17:48 schreef nonzz het volgende:
    Wat is netter/beter?:
    [ code verwijderd ]

of
    [ code verwijderd ]
    in php5 heb je destructors, waarbij je gewoon unset($object) kunt doen, hierbij wordt de standaard destructor member, bijv CClass->__destruct() aangeroepen.

Zelfs als je geen php5 gebruikt, is het een goede gewoonte om destructors __destruct() te noemen, voor later zeg maar. Persoonlijk vermijd ik het gebruik van Nederlandse taal in code, engels staat veel leuker. Zorg wel dat een destructor geen argumenten hoeft, dat is het netste in ieder geval. Van je alternatieven vind ik de laatste dus het beste

[ Bericht 4% gewijzigd door ralfie op 11-09-2006 19:21:51 (~class is c++,__destruct=php :|) ]
    pi_41717655
    Volgens mij gaat dit over het verwijderen van een regel it een database en niet over het verwijderen van het object zelf.
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      maandag 11 september 2006 @ 20:38:26 #63
    31245 nonzz
    parttime lilliputter
    pi_41718017
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 20:28 schreef SuperRembo het volgende:
    Volgens mij gaat dit over het verwijderen van een regel it een database en niet over het verwijderen van het object zelf.
    Inderdaad! Het gaat over het verwijderen van één attribuut van een object
    lege ton
      maandag 11 september 2006 @ 21:00:26 #64
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_41718810
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 20:38 schreef nonzz het volgende:

[..]

Inderdaad! Het gaat over het verwijderen van één attribuut van een object
    ow, ok. in dat geval zou ik voor numero 1 gaan
    pi_41719895
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 21:00 schreef ralfie het volgende:

[..]

ow, ok. in dat geval zou ik voor numero 1 gaan
    Maar dan wel $object->remove($id) of object->delete($id).
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_41723048
    Ik heb een php pagina waarop ik head.php include

In head.php include ik een bestand welke een simpele paginakop bevat. Deze pagina kop staat in een DIV.

De code is als volgt
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    <?php
    $output = "";
    $output .= "<div id="private_menu_top">n";
    $output .= "<table width="100%">n<tr>n<td width="200">n";
    $output .= "<a href="../logout.php">Logout</a>n";
    $output .= "</td>n<td>n";
    $output .= "<P ALIGN="CENTER">Backoffice Webpagina</P>n";
    $output .= "</td>n<td  width="200" align="right">n";
    $output .= "Ingelogd als: " . $login_name . "n";
    $output .= "</td>n</tr>n</table>n";
    $output .= "</div>n";

print $output;
    ?>

Nu wordt de link welke in de eerste kolom staat (logout) wel als link gepresenteerd door Konquerer en Firefox maar je kan er niet op klikken als zijnde een hyperlink. In Opera verschijnt wel keurig een handje en is het een correcte hyperlink.
    In Konquerer en Firefox wordt de link wel herkent, de kleur wijzigt naar de kleuren van een hyperlink. Maar de hyperlink zelf ontbreekt dus.

Het probleem zit m niet in de DIV. Als ik het tabelletje verwijder en slechts pure tekst in de DIV zet werkt het wel. DIt suggereert dat de fout m in de tabel-tags zou moeten zitten. Of een bug in Konquerer danwel Firefox. Of Opera uiteraard...

Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn?
      maandag 11 september 2006 @ 23:02:34 #67
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41723171
    Even een performance-vraagje. Stel, ik heb een lijst met twee zoekbare kolommen. Daar hoort uiteraard een pagina bij met twee zoekvelden. Ik wil graag dat als iemand in beide zoekvelden niets invult, de hele lijst wordt weergegeven. Nu gaat dat natuurlijk vanzelf, maar de vraag is: is het 'beter' om te checken of beide velden leeg zijn en in dat geval gewoon een 'SELECT *' te doen, en zo ja, is het verschil merkbaar? Het gaat hier om een heel kleinschalige toepassing, maar ik vroeg me vooral af hoe groot dit verschil zal zijn.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_41723206
    Wat doen al die letters n in de code?
      maandag 11 september 2006 @ 23:04:41 #69
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41723244
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 22:58 schreef beerten het volgende:
    De code is als volgt
    [ code verwijderd ]
    Dit zal je probleem niet zijn, maar moeten die n-en geen n-en zijn?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      maandag 11 september 2006 @ 23:05:47 #70
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41723294
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 23:04 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dit zal je probleem niet zijn, maar moeten die n-en geen n-en zijn?
    Ah, de nieuwe forumsoftware ondersteund geen slash. Quote dit bericht maar eens, en je ziet dat hij er wel staat
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      maandag 11 september 2006 @ 23:07:36 #71
    46383 Tiemie
    sowieso wel!
    pi_41723353
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 23:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ah, de nieuwe forumsoftware ondersteund geen slash.
    dubbel slash dan maar .

\n
    pi_41723454
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 23:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ah, de nieuwe forumsoftware ondersteund geen slash. Quote dit bericht maar eens, en je ziet dat hij er wel staat
    Klopt. De backslash wordt niet correct weergegeven. als ik \n invoer, dus een dubbele backsalsh dan werkt het weer wel. Wijzig ik het bericht dan is de dubbele backslash weer verdwenen in het tekst-edit-venstertje... Heb bug al gepost. Zo te zien dus niet onbekend.

Overigens, de nummertjes: dat zijn de regelnummertjes welke automatisch gegenereerd worden door de forumsoftware. is niet van invloed op de code zelf. Is erg handig om een regel aan te duiden!
      maandag 11 september 2006 @ 23:15:58 #73
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41723679
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 23:09 schreef beerten het volgende:

[..]

Klopt. De backslash wordt niet correct weergegeven. als ik \n invoer, dus een dubbele backsalsh dan werkt het weer wel. Wijzig ik het bericht dan is de dubbele backslash weer verdwenen in het tekst-edit-venstertje... Heb bug al gepost. Zo te zien dus niet onbekend.

Overigens, de nummertjes: dat zijn de regelnummertjes welke automatisch gegenereerd worden door de forumsoftware. is niet van invloed op de code zelf. Is erg handig om een regel aan te duiden!
    Dat kende ik al, van die nummertjes Overigens, jouw probleem heeft in feite weinig met PHP of MySQL te maken. Het gaat om de HTML, die toevallig door PHP wordt geschreven, maar dat doet er niet toe. Als ik jou was zou ik dus in het HTML topic (als dat bestaat ) deze vraag stellen. Voor de zekerheid kun je nog even testen wat er gebeurd als je de PHP weg haalt, en dus gewoon een HTML pagina aanbied.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_41724898
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 23:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat kende ik al, van die nummertjes Overigens, jouw probleem heeft in feite weinig met PHP of MySQL te maken. Het gaat om de HTML, die toevallig door PHP wordt geschreven, maar dat doet er niet toe. Als ik jou was zou ik dus in het HTML topic (als dat bestaat ) deze vraag stellen. Voor de zekerheid kun je nog even testen wat er gebeurd als je de PHP weg haalt, en dus gewoon een HTML pagina aanbied.
    Damn het werkt stiekem niet...

[ Bericht 20% gewijzigd door beerten op 12-09-2006 01:21:29 (Foutje, het werkt nog steeds niet...) ]
    pi_41728667
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 17:19 schreef Desdinova het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

bedankt deze werkt
    pi_41729219
    Ik wil in een query alles selecteren dat niet aan mijn slectie criteria voldoet.
    SELECT * FROM table WHERE NOT ID=$id AND NOT produktid=$produktid

Wat is de juiste SQL syntax hiervoor?
      dinsdag 12 september 2006 @ 09:23:48 #77
    4159 GI
    Nee ik heet geen JOE
    pi_41729229
    SELECT * FROM table WHERE ID<>$id AND produktid<>$produktid
    pi_41729463
    Check!
    pi_41729558
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 09:22 schreef beerten het volgende:
    Ik wil in een query alles selecteren dat niet aan mijn slectie criteria voldoet.
    SELECT * FROM table WHERE NOT ID=$id AND NOT produktid=$produktid

Wat is de juiste SQL syntax hiervoor?
    is produkt niet met een C?

Is er trouwens een manier om de URL in de adresbalk netjes te houden? Ik werk veel met GET-waardes om de juiste pagina te laten zien, maar het mooiste is (in dit geval) als de bezoeker niks anders ziet dan de standaard URL (een beetje het idee alsof de pagina zich in een frame bevindt).

Ik heb ooit eens iets gelezen over een rewrite rule in .htaccess? Is dat wat ik zoek?

[ Bericht 27% gewijzigd door Desdinova op 12-09-2006 10:49:44 ]
    pi_41735821
    Ik heb de volgende query:
    $sql = "select * from user, menu WHERE menu.menu_id!=user.menu_id AND user.login_id = '" . $tadmin_id . "' ORDER BY 'menu_name' ASC";

Ik wil alle menu's ophalen die nog niet gekoppeld zijn aan een gebruiker.
    Maar dit haalt dus alle waarden op uit de tabel menu, voor het aantal keer dat user.login_id wordt gevonden.

Iemand die ziet wat ik fout doe?
    pi_41736412
    Ik ben bezig met een bbtagparser, en ik wil dit:

1
    2
    3
    [list][*]een
    [*]twee
    [*]drie[/list]

omzetten in dit:
  • een
  • twee
  • drie

Nu wil ik in tegenstelling tot Fok! wel de [list]-tag gebruiken, om meerdere lijsten in elkaar te kunnen krijgen. Met deze regexp vang ik de [list]-tag af:
    1 "'[list](.*?)[/list]'ies"

En wordt deze functie aangeroepen:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       function bbCode_tagList( $content )
       {
          $list = '<ul>';
          $content = preg_replace( "'\[\*\](.*?)((\[\*\])|\n)'", "<li>\\1</li>", $content );
          $list .= $content . '</ul>'; 
          return $list;
       }

Ik wil geen sluittag voor de [ *] hoeven in te voeren en dus matchen op newline of een andere [ *]. Dit werkt wel enigzins, maar bij exact het eerste voorbeeld wordt het laatste punt niet geparsed, omdat er geen newline of sluittag zit. Hoe doe ik dit?

leuk met al die parsefoutjes in de nieuwe forumsoftware btw, ik hoop dat ik alles goed heb ge-escaped in het voorbeeld

-edit-
    Leuk, paar minuten uittrekken om de vraag op Fok! te posten en dan na een paar seconde er achter komen dat ik gewoon een newline aan $content kan toevoegen
  •   FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 september 2006 @ 14:59:07 #82
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41736923
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 14:37 schreef Nevermind het volgende:
    Ik ben bezig met een bbtagparser, en ik wil dit:
    [ code verwijderd ]

omzetten in dit:
  • een
  • twee
  • drie

Nu wil ik in tegenstelling tot Fok! wel de [list]-tag gebruiken, om meerdere lijsten in elkaar te kunnen krijgen. Met deze regexp vang ik de [list]-tag af:
    [ code verwijderd ]

En wordt deze functie aangeroepen:
    [ code verwijderd ]

Ik wil geen sluittag voor de [ *] hoeven in te voeren en dus matchen op newline of een andere [ *]. Dit werkt wel enigzins, maar bij exact het eerste voorbeeld wordt het laatste punt niet geparsed, omdat er geen newline of sluittag zit. Hoe doe ik dit?

leuk met al die parsefoutjes in de nieuwe forumsoftware btw, ik hoop dat ik alles goed heb ge-escaped in het voorbeeld

-edit-
    Leuk, paar minuten uittrekken om de vraag op Fok! te posten en dan na een paar seconde er achter komen dat ik gewoon een newline aan $content kan toevoegen
  • Roonaan heeft mij hier eens mee geholpen en ik heb die ergens gebruikt.
    Als ik er vanavond erg in heb zal ik 'm even posten.
    pi_41737746
    Ik wil een .htpasswd file maken via php, na wat google kwam ik op de site van
    Deze heeft de code
    1$htpasswd_text .= "$user:".crypt($password],CRYPT_STD_DES).""; 

Maar op een of andere manier werkt deze niet als ik deze in een htpasswd file plaats.
    En als ik kijk naar mn andere htpasswd files, dan is het wachtwoord aangemaakt via cyrpt, anders dan die van de unix command.?!

Dus eigenlijk de vraag, hoe encrypt ik een password voor een .htpasswd file?
      dinsdag 12 september 2006 @ 15:36:17 #84
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_41737869
    ik zit met een probleem ik moet een mail formulier aanroepen (HTML) via een action van een externe PHP pagina ik zit met 2 dingen.

* alles wat ik invul komt op het scherm te zien behalve het textvlak
    * ik moet een bedank pagina er achter hebben.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    <?php

// Hier moet het emailadres ingevuld worden van de ontvanger van het mail
    $to = "ABC@DEF.com";
    $onderwerp ="contactformulier";

//rest van het bericht opstellen zo komt het in de mail terecht
    $inhoud_mail = "*********************************************************n"; 
        $inhoud_mail .= "Ingevulde contact formuliern"; 
        $inhoud_mail .= "******************************************************nn"; 

$inhoud_mail .= "Naam: " . $_POST['naam'] . "n"; 
        $inhoud_mail .= "leeftijd: " . $_POST['leeftijd'] . "n"; 
        $inhoud_mail .= "Woonplaats: " . $_POST['woonplaats'] . "n";
        $inhoud_mail .= "textvlak: " . $_POST['text'] . "n";
        $inhoud_mail .= "favoriete coureur: " . $_POST['favorietecoureur'] . "n";
        $inhoud_mail .= "voetbalclub: " .$_POST['voetbalclub'] ."nn"; 

$inhoud_mail .= "===================================================nn"; 

// document die getoond wordt na het versturen van het bericht
    $urlbedankt = "bedankt.html";

?>

contact formulier staat hier klik hier

wat doe ik niet goed om textvlak weer te geven in de mail en het bedank paginga te laten zien?
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
    pi_41738293
    laat je form eens zien.

En je vergeet toch niet om de mail() functie aan te roepen?

naar een bedankt pagina kan door
    1header('location: http://url.nl/bedankt.nl');

Maar zorg dan wel dat je niets print op de pagina.

Anders zou je de bedanktpagina kunnen include()'en
    pi_41738371
    ik zou zeggen zet even print_r($_POST); boven aan je script om te zien of alle waardes wel verzonden worden
    Zet ff enctype="multipart/form-data" in je form element

En redirecten is niet zo moeilijk.
    <?php
    header("Location: http://www.php.net/"); /* Stuur de browser naar de PHP website */
    exit; /* Zorg dat de code hieronder niet wordt uitgevoerd */
    ?>
      dinsdag 12 september 2006 @ 16:01:22 #87
    134184 WEST
    AFC AJAX 4 EVER
    pi_41738617
    bedankt pagina wordt aangeroepen dank

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    53
    54
    <form name="phpMailForm" method="post" action="mail.php">
             <table width="557" border="0" cellspacing="2" cellpadding="0">
                <tr>
                   <td width="46%">Naam</td>
                   <td width="100%"><input type="text" name="naam" size="24" /></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%">Leeftijd</td>
                   <td width="100%"><input type="text" name="leeftijd" size="24" /></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%">Woonplaats</td>
                   <td width="100%"><input type="text" name="woonplaats" size="24" /></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%">textvlak</td>
                   <td width="100%"><textarea name="text" rows="4" cols="40"></textarea></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%">favoriete coureur?</td>
                   <td width="100%"><input type="radio" name="favorietecoureur" value="Albers"> Albers</td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%"></td>
                   <td width="100%"><input type="radio" name="favorietecoureur" value="Doornbos"> Doornbos</td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%"></td>
                   <td width="100%"><input type="radio" name="favorietecoureur" value="anders" /> Iemand Anders</td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%"></td>
                   <td width="100%"></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%">favoriete voetbalclub?</td>
                   <td width="100%"><select name="voetbalclub" size="1">
                         <option value="ajax">Ajax</option>
                         <option value="feyennoord">Feyennoord</option>
                         <option value="PSV">PSV</option>
                         <option value="AZ">AZ</option>
                         <option value="RKC">RKC</option>
                         <option value="FCzwolle">FC Zwolle</option>
                         <option value="DESZ4">DESZ4</option>

</select></td>
                </tr>
                <tr>
                   <td width="46%"></td>
                   <td width="100%"></td>
                </tr>
             </table>
          <input type="submit" name="submit" value="Versturen"><input type="reset" value="leegmaken">
          </form>
    Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
    With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
    Put our differences behind us. While we shine like the sun
    See what we've all become. Together we are one
      dinsdag 12 september 2006 @ 16:15:37 #88
    94421 IceHeat
    Spiritually bankrupt
    pi_41739058
    Ey beginnersvraagje.

Ik heb een een lijst(<table>) met gegevens dat hij uit de MySQL database haalt. Nu heb ik een vinkje(checkbox) "betaald" gemaakt, dat aan gaat als de waarde van betaald op 1 staat.

Nu wil ik als ik klik op het vinkje DIRECT dat hij in MySQL het betaald veld op 1 of 0 zet. Dus zonder het gebruik van een submit button? Iets met JavaScript Onclick="" ??

Ik heb me rot gezocht op google, niks kunnen vinden.
    pi_41739474
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 16:15 schreef IceHeat het volgende:
    Ey beginnersvraagje.

Ik heb een een lijst(<table>) met gegevens dat hij uit de MySQL database haalt. Nu heb ik een vinkje(checkbox) "betaald" gemaakt, dat aan gaat als de waarde van betaald op 1 staat.

Nu wil ik als ik klik op het vinkje DIRECT dat hij in MySQL het betaald veld op 1 of 0 zet. Dus zonder het gebruik van een submit button? Iets met JavaScript Onclick="" ??

Ik heb me rot gezocht op google, niks kunnen vinden.
    Dan zou je OF door middel van een onclick een venster of pagina aan kunnen roepen/aan doorverwijzen, OF je met het door middel van AJAX doen.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 september 2006 @ 16:44:33 #90
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41739989
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 16:28 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Dan zou je OF door middel van een onclick een venster of pagina aan kunnen roepen/aan doorverwijzen, OF je met het door middel van AJAX doen.
    Een onclick zou gewoon een submit zijn. Alleen wordt de button door een onclick vervangen. De page wordt hoe dan ook refreshed.

Volgens mij gaat dit ook niet met ajax. Met ajax kan ik wel realtime data uit de database halen, maar kan ik ook schrijven??
    pi_41740126
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    <?php 
    $handle=opendir('.'); 
    while (false!==($file = readdir($handle))) { 
       if ($file != "." && $file != "..") { 
           echo "<a href=http://www.domeinnaam.nl/$file>$file</a><br>"; 
       } 
    }
    closedir($handle); 
    ?>

dit is een script voor een opendir
    hij geeft nu de bestanden weer als links, alleen niet gesorteerd
    weet iemand waar ik ORDER BY toe moet voegen?
      dinsdag 12 september 2006 @ 16:55:12 #92
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_41740384
    ORDER BY ? Het is geen mysql
    je zult inplaats van de filenames the echoen een array moeten aanmaken en deze met array-sorteer functies als sort() sorteren
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 16:44 schreef Swetsenegger het volgende:
    Volgens mij gaat dit ook niet met ajax. Met ajax kan ik wel realtime data uit de database halen, maar kan ik ook schrijven??
    Je kunt met Ajax gewoon paginas maken in de trand van http://mysite.com/putsomethingindatabase?field=bla&table=mine&value=yourname

het enige waar je mee moet oppasen is als de url te lang wordt. Ik heb xmlrequests via POST nooit aan de gang gekregen, maar een alternatief voor GET is natuurlijk ook gewoon een cookie meesturen

EDIT: en natuurlijk beveiliging, maar dat spreekt voor zich lijkt me

[ Bericht 35% gewijzigd door ralfie op 12-09-2006 17:06:02 ]
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 september 2006 @ 17:27:38 #93
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_41741485
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 16:55 schreef ralfie het volgende:
    ORDER BY ? Het is geen mysql
    je zult inplaats van de filenames the echoen een array moeten aanmaken en deze met array-sorteer functies als sort() sorteren
    [..]

Je kunt met Ajax gewoon paginas maken in de trand van http://mysite.com/putsomethingindatabase?field=bla&table=mine&value=yourname

het enige waar je mee moet oppasen is als de url te lang wordt. Ik heb xmlrequests via POST nooit aan de gang gekregen, maar een alternatief voor GET is natuurlijk ook gewoon een cookie meesturen

EDIT: en natuurlijk beveiliging, maar dat spreekt voor zich lijkt me
    Hmz ja dat is waar natuurlijk. Ik kan ook gewoon wat naar een verwerkingspagina sturen via een xmlhttprequest.

Het enige juiste antwoord is dus ajax
    pi_41744091
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 16:48 schreef ruud_fr het volgende:

[ code verwijderd ]

dit is een script voor een opendir
    hij geeft nu de bestanden weer als links, alleen niet gesorteerd
    weet iemand waar ik ORDER BY toe moet voegen?
    je stopt de waarden in een array. Die array moet je sorteren. sort() Vervolgens afdrukken.
    http://nl2.php.net/manual/nl/function.sort.php

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    <?php
    $file_arr = array(); 
    $handle=opendir('.'); 
    while (false!==($file = readdir($handle))) { 
       if ($file != "." && $file != "..") { 
           $file_arr.= "<a href="http://www.domeinnaam.nl/". $file . "">" . $file . "</a><br>"; 
       } 
    }
    closedir($handle); 
    sort($file_arr);
    print $file_arr;
    ?>
    pi_41759380
    Hoe maak ik zo'n pagina-systeem? Voor een n00b als ik ben ik al redelijk ver, al zeg ik het zelf, maar nergens kan ik iets vinden over links die naar de volgende 10 records gaan in de database.

Nu heb ik dit:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    $sql = "SELECT id,naam,bericht,datum FROM gastenboek ORDER BY id DESC LIMIT $tien";
    $res = mysql_query($sql);

if (mysql_num_rows($res) >= 1) 
    {
    while ($row = mysql_fetch_array($res))
    {
    ?> Naam:  <?php
    echo $row['naam'] . "<br>";
    ?> Datum: <?php
    echo $row['datum'] . "<p>";
    echo $row['bericht'] . "<br>";

...

Maar ik zit nu dus echt vast
    Help?
    pi_41760058
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 02:52 schreef woutabest het volgende:
    Hoe maak ik zo'n pagina-systeem? Voor een n00b als ik ben ik al redelijk ver, al zeg ik het zelf, maar nergens kan ik iets vinden over links die naar de volgende 10 records gaan in de database.

Nu heb ik dit:
    [ code verwijderd ]

Maar ik zit nu dus echt vast :'(
    Help? :P
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    //
    if(!isset($_GET['pos']))
     {
      $pos = 0;
     }
    else
     {
      $pos = $_GET['pos'];
     }

// De query
    $query = "SELECT * FROM guestbook ORDER BY date DESC LIMIT $pos,$count";

//navigatie-elementen voor onderaan het gastenboek
    $new_pos_prev = $pos - $count;
    $new_pos_next = $pos + $count;
    if($new_pos_prev < 0)
     {
      $link_prev = "";
     }
    else
     {
      $link_prev="<a href=guestbook.php?pos=" . $new_pos_prev . "><< vorige</a>";
     } 
    if($new_pos_next >= $num_rows) 
     {
      $link_next = "";
     }
    else
     {
      $link_next="<a href=guestbook.php?pos=" . $new_pos_next . ">volgende >></a>";
     }

Dat zou het moeten doen.
    pi_41760205
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 06:42 schreef beerten het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

Dat zou het moeten doen.
    Ik heb nu al een hoop veranderd aan je variabelen, maar wat ik ook doe, er komt geen link? Ik heb nu 16 rijen in m'n database staan.

En nee, ik ben niet de hele nacht al bezig
    pi_41760662
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 07:24 schreef woutabest het volgende:

[..]

Ik heb nu al een hoop veranderd aan je variabelen, maar wat ik ook doe, er komt geen link?
    Stomme vraag, maar je doet wel een echo ergens?
    pi_41760668
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 08:32 schreef JeRa het volgende:

[..]

Stomme vraag, maar je doet wel een echo ergens?
    Ja dat wel

$link_prev en $link_next moet ik dan toch aanroepen?

Ik heb trouwens mijn twijfels bij de volgende regel:
    1if($new_pos_next >= $num_rows) 

die num_rows, hoe ziet die waar die moet kijken?

[ Bericht 18% gewijzigd door woutabest op 13-09-2006 08:43:07 ]
    pi_41760907
    quote:
    Op woensdag 13 september 2006 08:32 schreef woutabest het volgende:

[..]

die num_rows, hoe ziet die waar die moet kijken?
    Die moet je dus eerst zelf zien te bepalen bijvoorbeeld door een COUNT(*)-statement uit te voeren op je tabel.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')