abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41565536
Jongens, ik krijg vandaag een brief van de Postbank, of ik me even wil komen legitimeren in het dichstbijzijnde filiaal, en of ze dan ook even m'n identiteitsbewijs mogen scannen en opslaan!!

De Postbank zou dit volgens de Wet moeten doen... Say what?

Van de Rabo of ABN heb ik helemaal geen verzoek daarvoor gehad...

Worden we hier genept??
pi_41565585
Nog enige bankovervallen gepleegd in de laatste weken?
pi_41565659
Ik heb dat al tijden geleden moeten doen bij de Postbank. En ik heb begrepen van collega's van mij dat dit exact hetzelfde gebeurd bij andere banken, zoals ABN-AMRO.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_41565661
Vandaag pas? Da's laat. Volgens mij zijn banken daar allang mee bezig.

Die legitimatieplicht klopt, die blijkt uit een of andere wetsupdate. Maar ik las laatst ergens (dit forum of de krant) dat het id-bewijs scannen wettelijk gezien helemaal niet hoeft. Sterker nog: het zou in strijd zijn met privacywetgeving. Maar hoe en wat weet ik niet meer precies.
pi_41565676
Hoorde er laatst ook over? Beetje vaag indd.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:21:58 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_41565734
Ik most het ook al twee maanden geleden doen. Maar er is wat gezeik over en de banken durven nog niet echt streng te zijn. Ik kan nog steeds pinnen dus het zal me jeuken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_41565777
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:17 schreef knehcs-b het volgende:
Jongens, ik krijg vandaag een brief van de Postbank, of ik me even wil komen legitimeren in het dichstbijzijnde filiaal, en of ze dan ook even m'n identiteitsbewijs mogen scannen en opslaan!!

De Postbank zou dit volgens de Wet moeten doen... Say what?

Van de Rabo of ABN heb ik helemaal geen verzoek daarvoor gehad...

Worden we hier genept??
Heb ik niet gedaan, ben het simpelweg vergeten.
Ben benieuwd wanneer ik weer een verzoek daartoe krijg.
pi_41565804
Ik zag het ook toen ik van de week in het postkantoor was. Zelf zit ik bij de Rabobank en daar heb ik nog geen verzoek om me te komen legitimeren van ontvangen... Ik vond het ook al vreemd dat ze al die legitimatiebewijzen aan het scannen waren.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_41565841
@ChrisJX en evt. andere 'semi-wetsdienaars':

Vertel aub meer over eventuele 'jurisprudentie' dat het niet verplicht is om je id-bewijs te laten scannen... als dat gezeik, heeft zeker weer te maken met terreurdreiging, das tegenwoordig een reden waarmee iedere kritische vraag gesmoord wordt.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:26:24 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_41565962
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:24 schreef knehcs-b het volgende:
. als dat gezeik, heeft zeker weer te maken met terreurdreiging, das tegenwoordig een reden waarmee iedere kritische vraag gesmoord wordt.
Jup, anders komen de stoute moslims onze babies opeten ofzo.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_41565986
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:24 schreef knehcs-b het volgende:
@ChrisJX en evt. andere 'semi-wetsdienaars':

Vertel aub meer over eventuele 'jurisprudentie' dat het niet verplicht is om je id-bewijs te laten scannen... als dat gezeik, heeft zeker weer te maken met terreurdreiging, das tegenwoordig een reden waarmee iedere kritische vraag gesmoord wordt.
Ik weet het echt niet meer precies.

De identificatie zelf zal weinig te maken hebben met terreurdreiging, meer met financiële frauduleuze praktijken (waarvan terroristen zich uiteraard ook kunnen bedienen). Daarom moet je je legitimeren en je handtekening laten scannen.

Banken scannen tegelijk ook je ID, maar ik las laatst dus ergens dat dat in strijd zou zijn met de privacywetgeving, omdat de bank die kopie wettelijk gezien helemaal niet nodig heeft. Toen kwam er wat geneuzel over 'als ze je sofinummer hebben kunnen ze er dingen mee doen'. Maar als ik het me goed herinner moet je je sofinummer opgeven als je een bankrekening wilt openen, dus die hebben ze. Dus in hoeverre de kritiek klopt, weet ik ook niet.

Enne, jurisprudentie is er niet. Deze regeling is net ingevoerd, dus een rechtszaak (jurisprudentie is uitspraken van rechters) is er vast nog niet geweest.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:30:58 #12
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_41566201
Ik heb ook zo'n brief gehad van de Rabobank een flinke tijd geleden. Na een week er niks mee te hebben gedaan besloot ik om toch de volgende dag maar ff langs de bank te gaan. Komt er net een half uurtje voor ik wilde vertrekken een brief van de Rabo met de mededeling dat ik toch niet naar de bank hoef te komen aangezien de identificatieplicht niet van toepassing is op een jongerenrekening (ben 17 ).

Handig.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_41566227
Toen ik meer dan een jaar geleden bij de ABN amro een studentenrekening opende, werd mijn ID al ingescand.. ze stond nog vreemd te kijken, toen ik een oude, lompe ID uit m'n portomonee haalde
pi_41566342
Mijn broer had daar ook een e-mail van gehad, ik heb niks gezien.
Vraag het aan mij, ik weet het ook niet.
pi_41566619
Duidelijk... ik beschouw de brief als niet verzonden en wacht een telefoontje van de postbank af.

Bedankt mensen!!
  woensdag 6 september 2006 @ 23:15:09 #16
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41568121
ik heb de brief ook gekregen

Totale onzin, maar de wet verlangt het nou eenmaal...
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  woensdag 6 september 2006 @ 23:38:26 #17
150345 Reemster
De broer van Sinterklaas.
pi_41569184
ik werk bij de rabobank, daar hebben wij dit ook, het heeft namelijk met de wet WID(wet identificatie financiële dienstverlening) te maken. Ze zijn hier al jaren mee bezig, het is namelijk dat ze een electronische kopie hebben van een legitimatiebewijs zodat wanneer jij bij de bank komt en geen legitimatie bij je hebt en eigenlijk wel nodig hebt het raad kunnen plegen.
Sinterhenk!
pi_41569350
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:21 schreef jogy het volgende:
Ik most het ook al twee maanden geleden doen. Maar er is wat gezeik over en de banken durven nog niet echt streng te zijn. Ik kan nog steeds pinnen dus het zal me jeuken.
ik ook. ik wacht met smart op een tweede verzoek
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_41569476
in het limburgs dagblad stomnd een artikel over dat de bank dit niet mag eisen, wete het niet online te vindne helaas
  woensdag 6 september 2006 @ 23:54:28 #20
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_41569777
quote:
Op woensdag 6 september 2006 23:45 schreef lesley het volgende:
in het limburgs dagblad stomnd een artikel over dat de bank dit niet mag eisen, wete het niet online te vindne helaas
Zoiets heb ik ook gehoord, gewoon rustig afwachten, ik denk niet dat ze zo gauw nog een verzoek sturen/dreigen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  donderdag 7 september 2006 @ 00:02:56 #21
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_41570081
quote:
Op woensdag 6 september 2006 23:42 schreef Homdeck het volgende:

[..]

ik ook. ik wacht met smart op een tweede verzoek
Wil je zo graag je vingerafdruk laten opnemen? Je kunt er ook gewoon heengaan hoor, dan mag je direct.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_41570166
quote:
Op donderdag 7 september 2006 00:02 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

Wil je zo graag je vingerafdruk laten opnemen? Je kunt er ook gewoon heengaan hoor, dan mag je direct.
nee
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_41570203
Man, dat is allang in de wet opgenomen. Ik heb het al eeuwen geleden moeten doen bij de Rabobank.. De Postbank is altijd nét wat later
Allejezus
  donderdag 7 september 2006 @ 00:06:40 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_41570218
Ze kunnen aan mijn reet roesten, ik wacht wel tot er een dreigbrief komt. Ik heb ook niks gehad van ABN Amro.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 7 september 2006 @ 00:07:42 #25
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_41570254
quote:
Op donderdag 7 september 2006 00:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ze kunnen aan mijn reet roesten, ik wacht wel tot er een dreigbrief komt. Ik heb ook niks gehad van ABN Amro.
Klopt, die sturen nog niets. Er hangen wel in al die vestigingen van die blaadjes dat je ook direct die legitimatie kunt plegen, zodat je niet later hoeft terug te komen.
Hope for the best, prepare for the worst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')