Mooi.quote:Once again unveiling hidden treasures from his archive of tape loops, William Basinski releases three pieces made at his Brooklyn apartment during one night in 1982, adding a fourth composition (based on the same source material) made earlier this year. You can't help but wonder why this music, recorded so long ago, is only just surfacing. Was the world not ready for WIlliam Basinski in 1982, or was WIlliam Basinski simply not ready to hand himself over to an audience at that point? Whatever the reasoning, we're certainly reaping the benefits of the influential ambient composer's stockpile, and 92982 proves to be a real highlight in his output of recent years. Despite the minimalist essence of Basinski's oeuvre there's a pronounced sense of variety, diversity and depth at work in these four tracks, with each taking on its own specific persona. '92982.1' is outstanding, featuring lilting, gritty strings through the left of the stereo field while crumbling piano sonorities rule to the right. Far from exhibiting any signs of automation or impersonal repetition you can always hear a human hand shaping the music. The faded, rattling chord movements of '92982.2' take on an altogether more ghostly, dissolved quality, with echo-flecked machine jolts peppering the mixdown, underlining how fragile this whole process is. The third track, meanwhile, is an extended version of a piano-based piece that appeared in its original incarnation on the Variations: A Movement In Chrome Primitive album (surely one of the standout albums in Basinski's entire catalogue), here stretched and developed over the course of twenty minutes. It's a beautiful study in the interplay between an instrumental performance and the medium onto which it's recorded, full of ruptures and low frequency rumble as the tape itself interferes with the flow and consistency of the music. Finally, Basinski takes a fresh angle on his source loops with a composition recorded in February of this year. There's a markedly different character to this final entry; an unexpected cleanliness that somehow feels just right as a coda to the archival dust and dereliction of all that's come before. Its tacit stateliness serves as confirmation that all these years on, Basinski has lost none of his form, and that despite the richness of his work in the early eighties he's still a very active, utterly compelling creative force. Essential Purchase.
Melancholia ken ik niet, maar dit is dan ook mijn eerst kennismaking met deze artiest.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:27 schreef On het volgende:
Ik had er over gelezen ja, moet hem nog wel even zien te vinden. Ben benieuwd of het Melancholia gaat overtreffen.
Ik ken Von zo niet, maar hij schijnt iets weg te hebben van Agætis. Zo maar wat namen die je misschien interessant vindt: Belong, Under Byen, My Bloody Valentine, Tim Hecker en Fennesz.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:34 schreef Newde het volgende:
Hey mensen,
ik hen een klein vraagje: ik zoek muziek vergelijkbaar met Sigur Rós' Von album.
Ok bedankt, Agaetis Byrjun en alle andere albums heb ik al heel vaak geluisterd, maar ben pas recent Von gaan luisteren (kwam er nooit echt in).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:00 schreef ehqo het volgende:
[..]
Ik ken Von zo niet, maar hij schijnt iets weg te hebben van Agætis. Zo maar wat namen die je misschien interessant vindt: Belong, Under Byen, My Bloody Valentine, Tim Hecker en Fennesz.
Wrijf het er maar in dat ik dit jaar niet kanquote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:07 schreef On het volgende:
Ik las net op een site dat William Basinski op het Urban Explorers Festival komt
Ik heb het gevonden, lag eigenlijk heel dicht bij Sigur Rós. Riceboy Sleeps, een project van de zanger van Sigur Rós en een vriend van hem.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:34 schreef Newde het volgende:
Hey mensen,
ik hen een klein vraagje: ik zoek muziek vergelijkbaar met Sigur Rós' Von album.
Deze reeds (illigaal) in bezit en de muziek is geweldig te noemenquote:Op woensdag 8 april 2009 23:08 schreef trebremmit het volgende:
Ken je Svarte Greiner ook, on? Is de helft van het duo van Deaf Center en heeft net een nieuwe plaat uit.
Allemaal nog wat donkerder en zwaarder als Deaf Center, zelfs angstaanjagend.
Svarte Greiner - Kappe
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 16 juli 2009 14:12 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Deze reeds (illigaal) in bezit en de muziek is geweldig te noemen
quote:David Tagg's long-awaited follow-up to last year's Fundamentals Of Orchid Biology has finally arrived. Wind Blown Guitar carries solemn white hymns of warped wooden harmonies through cobwebbed hallways and down porch steps, into the open air of a hot summer. The whir and hum of aged reel-to-reel tapes bathes David's guitar in a humid shroud, and pools of raw reverb steam his amp like a hot bath in a cavern. Musically similar to things like "A Kingdom Of Dusk" from the 21MG Series or even Skin Diagram at times, Wind Blown Guitar contains some of David's most straightforward guitar playing yet, presented over a stately backdrop of loops and drones and woven together like an old family scrapbook. This release also features the track "Nautical Dusk", which was originally featured on Attacknine's "13 Weeks Of Summer" compilation. The definitive summer album from us at SSR, and limited to 100 copies with beautiful photography and design by David.
Voor als je eens zin hebt in iets anders dus.quote:Er schijnt in Oost-Vlaanderen een vreemde sekte rond te spoken. Zonder vaste woon- of verblijfplaats struinen ze over velden en door bossen. 's Avonds dineren ze uit de tonnen met rottend dood vee die boeren op hun erf achterlaten. Ze besmeren zich met bloed en vissenschubben, masturberen luid brullend van de plaatselijke kinderboerderij gestolen geiten en declameren teksten als "De geur van koeienstront glijdt doorheen mijn lichaam." Af en toe staken ze hun grafschennispraktijken om de 'Ossezaaddans' uit te voeren.
Hun gedeelde krankzinnigheid botvieren ze muzikaal onder de naam Sylvester Anfang II. Er zijn vele adjectieven die bij hun muziek passen, maar de omschrijving 'wel heel erg psychedelische freefolk' moet afdoende zijn. Thematisch vinden ze aansluiting bij de blackmetalbeweging en bij oude (Vlaamse) sagen en legendes.
Het is een muzikale ratjetoe met veel improvisatie en chaos: het auditieve equivalent van een herfstig kraaienbos. Orgels loeien, psychedelisch gitaarspel klinkt en af en toe kreunt er een in lompen gehulde zatte zonderling. Er worden epistels voorgedragen die eerder werden geweigerd door alle parochiekranten van Vlaanderen.
Sylvester anfang II is bijzonder slecht geproduceerd: korrelig en mat. Het is een verschrikkelijke release. Het is drek, modder, troep en juist daarom gaat er een bijzondere aantrekkingskracht van uit.
ja sylvester anfang is vetquote:Op woensdag 2 september 2009 18:51 schreef On het volgende:
Ook een leuk album van dit jaar is de nieuwe Silvester Anfang, uit België. Niet alleen Ambient, meer een soort rare Folk/Drone/Ambient enzovoorts.
[ afbeelding ]
Sylvester Anfang - Sylvester Anfang 2
[..]
Voor als je eens zin hebt in iets anders dus.
Ultimae is altijd goedquote:Op donderdag 3 september 2009 21:38 schreef RipCore het volgende:
Biosphere heeft ook een nummer geleend aan het semi-briljante Osmos.. Sowieso is de muziek in dat spel heerlijk ambient.
Laatste ambient album wat ik veel luister is die van Ultimae Records (dus per definitie goeie shit mijns inziens), Leylines van Aes Dana.
http://www.ultimae.com/en/releases/354/index.html
Satan likt mijn hielen.quote:Op donderdag 10 september 2009 15:58 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ja sylvester anfang is vet
Verkracht door demonen
Daar heb ik laatst een cd van gekocht, Windblown Guitar. Goeie ambient! Check ook Mountains - Choral is net zoiets.quote:Op maandag 28 september 2009 00:31 schreef FL_Freak het volgende:
Ik ben op het moment veel materiaal aan het binnenhalen van David Tagg. Deze artiest maakt veel mooie ambient muziek. Ook doet ie veel met field recordings
Klinkt inderdaad klasse!quote:Op maandag 28 september 2009 10:48 schreef Gehenna het volgende:
gisteren nog een gaaf gratis album gevonden op last.fm:
http://www.last.fm/music/Deepspace/World+Ocean+Atlas
quote:When the hornet-angry mob protesting the labeling and categorization of music is formed you'll most likely discover me near the front of the pack, face lit by the flame-licked torch in my furious hand. Yet, as stern as my convictions are on this topic I'm forced to admit that the classification of Harold Budd's music is atomic clock precise. Ambient, by definition, means enveloping or all encompassing. There is no other single word that better describes the delicately moody piano musings of the Los Angeles-based composer.
Budd's latest effort is a study in space. His dreamy creations conjure up seemingly limitless landscapes as vast and wondrous as those beyond our atmosphere; still, it's not outer space he's concerned with. It's the inner spaces within the walls of The Room that he invites us to discover. His Atlantic debut and first recording in four years focuses on 13 thumbprint distinct rooms whose walls not only talk, they enchant.
Harold's work is characterized by a dramatic subtlety that's more about mood than melody. Uncomplicated and Sahara sparse, these 13 songs convey emotion and grace. The Room isn't too dissimilar to a film score, incidental music for the reflective moment. It holds your attention without commanding it, allowing your mind to wander within the confines of the space it created.
Ik vind van Harold Budd het album the Pearl erg mooi. Heeft 'ie samen met Brian Eno gedaan inderdaad. Klassieke plaat van hem is trouwens het nummer 'And then she stepped aside', wat 'ie samen met Hector Zazou gedaan heeft (album Glyph).quote:Op maandag 28 september 2009 18:43 schreef On het volgende:
Ben nu in het bezit van ambient 1 tot 4, voornamelijk gemaakt en geproduceerd door brian eno. Ambient 3 is in samenwerking met Harold Budd. Die ook leuk solowerk heeft. The Room bijvoorbeeld. Ambient en pianospel.
[ afbeelding ]
[..]
The Pearl is ook mooi ja. Dan ken je Apollo zeker ook wel van Brian Eno. Heeft één van mijn favoriete ambient tracks. Is nog gebruikt als soundtrack van 28 days later.quote:Op maandag 28 september 2009 21:14 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ik vind van Harold Budd het album the Pearl erg mooi. Heeft 'ie samen met Brian Eno gedaan inderdaad. Klassieke plaat van hem is trouwens het nummer 'And then she stepped aside', wat 'ie samen met Hector Zazou gedaan heeft (album Glyph).
quote:The latest in a clutch of new offerings from purveyors of all things dark and esoteric, Cold Spring, one of the UK’s most prominent and consistent “dark” labels, and whose roster of artists is now as diverse as it is extreme.Sleep Research Facility follow up their Cold Spring debut, “Nostromo” introducing a wider pallette of sound , based on polar co-ordinates, and dripping in chilling atmospherics.
In a genre constantly struggling to define and re-invent itself, often tripping over conceptual hurdles in an attempt at originality, many “dark” ambient artists inhabit familiar territory, trawling out rehashed sonic concepts based upon murderers, deep space phenomena, the occult etc, etc, to the point of becoming a tiresome cliché, and many have become almost laughable caricatures of earlier and more successful predecessors.
Sleep Research Facility have neatly side-stepped some of these conceptual pitfalls in both the theme, and choice of sounds used on Deep Frieze. Drawing inspiration from the bleak and remote Antarctic regions, Deep Frieze slowly unfurls, moving from the sound of a sub-glacial wind storm on 79o S 83oW, gradually evolving and building on subsequent tracks, occasionally perforated by the warm glow of harmonics, as tone clusters break through the icy carapace, carried on rich resonant bass dronescapes. Here and there the relief of hearing a barely audible voice permeates the soundscape, albeit the faintest whisper of humanity, a crackling radio weather report maybe, or a message lost to the frozen tundra.
To classify this album as being entirely dark is something of a misnomer, as much of what appears here is bathed in light and dynamic range, utilising sound from across the frequency spectrum, yet still achieving that sense of sparseness and isolation prevalent in this sinister and extreme polar environment. SRF use these dynamics to great effect, particularly when anything remotely tonal drops away, leaving the listener suspended in an eerie half silence, with little or no notable audible stimuli, there is a sense of feeling lost, the feeling of utter desolation that must confront those brave few who have ventured into this inhospitable territory, a stark, inhuman region that has claimed many lives, broken many men, and whose darkest secrets still remain silent, encapsulated in its icy depths. This is deeply immersive sonic escapism of the very highest order..absolutely essential.
Aah ik zie dat onze on ook brian eno goed begint te ontdekkenquote:Op maandag 28 september 2009 23:32 schreef On het volgende:
Ik ga zo naar bed terwijl ik dit album op zet.
[ afbeelding ]
Sleep Research Facility - Deep Frieze
Schijnt ook grotendeels gemaakt te zijn om te luisteren als je gaat slapen.
[..]
Goed begint te ontdekken? Ik luister er al jaren naar.. heb nu alleen ineens het op mijn heupen gekregen door alle ambient cd's te kopen.quote:Op maandag 28 september 2009 23:36 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Aah ik zie dat onze on ook brian eno goed begint te ontdekken
EDIT: ik bedoelde je post erboven te quoten
ga het zo ook proberen!quote:Op maandag 28 september 2009 23:32 schreef On het volgende:
Ik ga zo naar bed terwijl ik dit album op zet.
[ afbeelding ]
Sleep Research Facility - Deep Frieze
Schijnt ook grotendeels gemaakt te zijn om te luisteren als je gaat slapen.
[..]
Wat vond je er van? Toen ik in mijn roes zat voelde het alsof ik op de noordpool stond en er in de verte iemand op een piano stond te pingelen.quote:
had em nog niet binnen toen ik ging slapenquote:Op dinsdag 29 september 2009 17:52 schreef On het volgende:
[..]
Wat vond je er van? Toen ik in mijn roes zat voelde het alsof ik op de noordpool stond en er in de verte iemand op een piano stond te pingelen.
Oke ik denk dat ik wel ga. Ik neem aan dat er nog wel kaarjtes zijn.quote:Op zondag 13 september 2009 17:46 schreef Detroit het volgende:
Donderdag 8 oktober komt Gas (Wolfgang Voigt) naar Theater Kikker te Utrecht ten behoeve van het Eat This Media festival.
Zijn CD's zijn in deze topic-reeks natuurlijk al meerdere malen besproken, dus nou eindelijk de mogelijkheid de beste man live aan het werk te zien..
Dat denk ik ook wel!quote:Op maandag 5 oktober 2009 22:48 schreef Faxie het volgende:
[..]
Oke ik denk dat ik wel ga. Ik neem aan dat er nog wel kaarjtes zijn.
Ik kreeg het gevoel dat ik in een zeer geavanceerd voertuig zat die door een wit soortiger substantie heengingquote:Op dinsdag 29 september 2009 17:52 schreef On het volgende:
[..]
Wat vond je er van? Toen ik in mijn roes zat voelde het alsof ik op de noordpool stond en er in de verte iemand op een piano stond te pingelen.
quote:Op zondag 29 augustus 2010 01:22 schreef -CRASH- het volgende:
Ambiant... die niet van deze wereld afkomt
Symphonies of the Planets
Zeker lekkerquote:
Gaaf! Ik zal het hele album eens op mijn gemak bluisteren. Foundations klinkt in ieder geval al primaquote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:23 schreef sidbarnhoorn het volgende:
Super thread dit! @star_gazer, love ambient!
Voor diegene die ´t nog niet hebben gelezen, ik heb mijn eerste ambient album uitgebracht als solo artiest en ben erg geinteresseerd in wat jullie ervan vinden:
http://siddharthabarnhoorn.bandcamp.com/album/pillars-of-light
Mvg,
Sid Barnhoorn
Film Composer
http://www.sidbarnhoorn.com
Hey Star_gazer, dank je! Ben blij dat je Foundations mooi vindt. Ben benieuwd wat je van 't geheel vindt. Ik maak al m'n werken in Cubase en daarvoor gebruik ik zoveel verschillende hardware/software. Ik gebruik eigenlijk voornamelijk acoustische opnames en vervorm die tot de geluiden die je hoort. Bijvoorbeeld in Foundations zit voornamelijk elec. gitaar (met ebow bespeeld) en opnames van didgeridoo die ik bij een vriend heb opgenomen en een klein beetje synth. :-)quote:Op woensdag 25 mei 2011 04:09 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Gaaf! Ik zal het hele album eens op mijn gemak bluisteren. Foundations klinkt in ieder geval al primaWaarmee 'maak' je trouwens ambient?
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:23 schreef sidbarnhoorn het volgende:
Super thread dit! @star_gazer, love ambient!
Voor diegene die ´t nog niet hebben gelezen, ik heb mijn eerste ambient album uitgebracht als solo artiest en ben erg geinteresseerd in wat jullie ervan vinden:
http://siddharthabarnhoorn.bandcamp.com/album/pillars-of-light
Mvg,
Sid Barnhoorn
Film Composer
http://www.sidbarnhoorn.com
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eerste imperessie bij het opstarten van track 1:quote:Op zondag 5 juni 2011 12:23 schreef star_gazer het volgende:
Aanrader: de CD "Rigning" van Yagya. Volledig te beluisteren op Grooveshark. Zit een hele zachte hypnotiserende beat onder. Echt muziek om bij weg te dromen
Voorbeeld:
Doe maar iets van Lustmordquote:Op maandag 10 oktober 2011 21:35 schreef Disorder het volgende:
Wie weet er een goede dark ambient plaat voor mij? Ik heb zin in iets donkers.
quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:35 schreef Disorder het volgende:
Wie weet er een goede dark ambient plaat voor mij? Ik heb zin in iets donkers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |