quote:
Op woensdag 6 september 2006 17:40 schreef sop het volgende:Ik heb in een volksbuurt gewoond. Mijn lieftallige buuf studeerde voor stadswacht, zoals ze dat zelf noemde. Om even aan te geven wat haar niveau was (ze heeft het namelijk niet gehaald). Ze was een alleenstaande moeder. Haar drie kindjes gingen alledrie naar speciaal onderwijs en werden door een busje opgehaald.
De kinderen werden niet verwaarloosd, maar opvoeden lukte moeders gewoon niet. regelmatig gehad dat 's avonds de stereo op 10 stond, waarna ik kon gaan aanbellen om te vertellen dat haar kind al een uur lag te bleren op d'r kamertje. "o ja, nu hoor ik het ook". Of dat ze haar tandenloze moeder naar me toestuurde om te vragen of ze wat geld konden lenen, want haar kindjes hadden honger. Ten eerste moet ze dat zelf komen vragen, ten tweede moet ze dan niet de week ervoor trots vertellen dat ze een nieuwe stereo had gekocht, terwijl die oude ook hard zat ging
![]()
(ik heb overigens geen geld gegeven, maar een brood en een stuk kaas).
Ik vind het zo triest dat kinderen gewoon de rest van hun leven een achterstand blijven houden doordat de ouders niet kunnen opvoeden.
[
afbeelding]
Ik kwam laatst een rapport tegen over de volksbuurt waar ik heb gewoond. Ging over opvoedingsprogramma's via de school...voor de ouders.
Eerst de probleemstelling: kinderen kregen van huis geen brood mee, niet de gewoonte tanden te poetsen, dingen op te ruimen, te douchen, werden nooit voorgelezen, dat soort dingen.
De voorgestelde oplossing was dus die mensen van de nodige materialen te voorzien (tandenborstels, boekjes, infantiele posters over hygiëne etc.) plus een bedrag om dat zelf in de toekomst te kunnen kopen.
Ik wou echt opbellen van: "Ja hallo, hoor es, die mensen zijn niet arm!" Ze kopen niet eens bij de Aldi, rijden vette wagentjes, hebben idd geld voor een vette stereo om Jantje Smit tot 3 uur 's nachts door de hele buurt te knallen en hebben elke week een BBQ/zuipfeest.
En een groot deel van die kinderen kwam ik idd tegen bij het speciaal onderwijs vlak bij dat van mijn zoontje. Daar liepen ze heen, want voor 12:00 waren de ouders echt niet uit hun nest. Dat was dus langs twee enorme kruispunten van grote wegen (o.a. de Ceintuurbaan, de ringweg Zwolle zeg maar). Echt gruwelijk.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team