Ik zie persoonlijk eigenlijk niet in hoe God en een wetenschappelijke verklaring voor alles, naast elkaar kunnen bestaan. Het wordt op die manier een beetje een God of the Gaps verhaal, God heeft alle dingen gedaan die wij nú niet (goed) kunnen verklaren. We kunnen prima verklaren hoe leven zich heeft ontwikkeld, maar abiogenesis is nog een beetje een mistig gebied. Dan zou je kunnen zeggen 'God heeft het leven gemaakt en het laten evolueren'. Hij mag als de ontbrekende puzzelstukjes spelen dus.quote:
quote:Scientist finds 100 million-year-old bee
PORTLAND, Ore. - A scientist has found a 100 million-year-old bee trapped in amber, making it possibly the oldest bee ever found.
"I knew right away what it was, because I had seen bees in younger amber before," said George Poinar, a zoology professor at Oregon State University.
The bee is about 40 million years older than previously found bees. The discovery of the ancient bee may help explain the rapid expansion and diversity of flowering plants during that time.
Poinar found the bee in amber from a mine in the Hukawng Valley of northern Myanmar, formerly known as Burma. Many researchers buy bags of amber from miners to search for fossils. Amber, a translucent semiprecious stone, is a substance that begins as tree resin. The sticky resin entombs and preserves insects, pollen and other small organisms.
Also embedded in the amber are four kinds of flowers. "So we can imagine this little bee flitting around these tiny flowers millions of years ago," Poinar said.
An article on his discovery will appear Friday in the journal Science, co-authored by bee researcher Bryan Danforth of Cornell University.
In the competing journal Nature this week, there is an article about the unraveling of the genetic map of the honeybee. The recently completed sequencing of the honeybee genome already is giving scientists fresh insights into the social insects.
Poinar's ancient male bee, Melittosphex burmensis, is not a honeybee and not related to any modern bee family.
The pollen-eating bee has a few features of meat-eating wasps, such as narrow hind legs, but the body's branched hairs are a key feature of pollen-spreading bees.
The bee — about one-fifth the size of today's worker honeybee — has a heart-shaped head.
But the ancient bee was probably an evolutionary dead end and may not have given rise to modern bees, scientists said.
"It's exciting to see something that seems so different from what we think of as modern bees," Danforth said. "It's not an ancestor of honeybees, but probably was a species on an early branch of the evolutionary tree of bees that went extinct."
quote:Mirror test implies elephants self-aware
WASHINGTON - If you're Happy and you know it, pat your head. That, in a peanut shell, is how a 34-year-old female Asian elephant in the Bronx Zoo showed researchers that pachyderms can recognize themselves in a mirror — complex behavior observed in only a few other species.
The test results suggest elephants — or at least Happy — are self-aware. The ability to distinguish oneself from others had been shown only in humans, chimpanzees and, to a limited extent, dolphins.
That self-recognition may underlie the social complexity seen in elephants, and could be linked to the empathy and altruism that the big-brained animals have been known to display, said researcher Diana Reiss, of the Wildlife Conservation Society, which manages the Bronx Zoo.
In a 2005 experiment, Happy faced her reflection in an 8-by-8-foot mirror and repeatedly used her trunk to touch an "X" painted above her eye. The elephant could not have seen the mark except in her reflection. Furthermore, Happy ignored a similar mark, made on the opposite side of her head in paint of an identical smell and texture, that was invisible unless seen under black light.
"It seems to verify for us she definitely recognized herself in the mirror," said Joshua Plotnik, one of the researchers behind the study. Details appear this week on the Web site of the Proceedings of the National Academy of Sciences.
Ik vraag me daarbij ook af of het een willekeurig dier niet te leren is zichzelf te herkennen. Ook kan ik me voorstellen dat wanneer een mens nooit leert over zich zelf en ook nooit een spiegel ziet, dit ook zal moeten leren...quote:
Da's interessant. Het zit er dan dus eigenlijk al heel vroeg in dat mensen zelfbewust zijn.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:56 schreef Autodidact het volgende:
Baby's herkennen zichzelf en hun ouders in de spiegel, geloof ik.
Nou, dat zit complexer. Baby's kunnen bijvoorbeeld heel slecht causale verbanden leggen...daar zijn ook leuke spelletjes omtrent verzonnen hè. Als een baby een auto op straat ziet, even zijn even ogen sluit, opent en weer naar de straat kijkt terwijl de auto weg is, kan hij de relatie niet leggen dat de auto dús weggereden is. Hij ziet gewoon een nieuwe wereld die de vorige niet was. Dan lijkt het me, dat hij die causale verbanden in zichzelf ook slecht kan leggen. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Da's interessant. Het zit er dan dus eigenlijk al heel vroeg in dat mensen zelfbewust zijn.
Maar is causale verbanden leggen sowieso niet iets wat we pas kunnen leren wanneer we meerdere patronen kennen? Het verband leggen dat een auto is weggereden kunnen we toch ook alleen maar leggen omdat we weten dat een auto kan rijden?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:07 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nou, dat zit complexer. Baby's kunnen bijvoorbeeld heel slecht causale verbanden leggen...daar zijn ook leuke spelletjes omtrent verzonnen hè. Als een baby een auto op straat ziet, even zijn even ogen sluit, opent en weer naar de straat kijkt terwijl de auto weg is, kan hij de relatie niet leggen dat de auto dús weggereden is. Hij ziet gewoon een nieuwe wereld die de vorige niet was. Dan lijkt het me, dat hij die causale verbanden in zichzelf ook slecht kan leggen. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre.
Okee.. Maar komt dat dan niet omdat het kind geen auto kan herkennen, omdat het het concept nog niet kent? Onderscheid maken tussen voorwerpen en omgevingen is toch iets wat we leren door kennis over voorwerpen?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:24 schreef Autodidact het volgende:
Ik heb het niet zo zeer over dat de auto wegrijdt, maar dat het weg is. Dat beseft een klein kind niet.
Ik denk het ook. Bedankt Iblis, dat zocht ik.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Okee.. Maar komt dat dan niet omdat het kind geen auto kan herkennen, omdat het het concept nog niet kent? Onderscheid maken tussen voorwerpen en omgevingen is toch iets wat we leren door kennis over voorwerpen?
Er was een experiment waarbij apen een spiegel te zien kregen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vraag me daarbij ook af of het een willekeurig dier niet te leren is zichzelf te herkennen. Ook kan ik me voorstellen dat wanneer een mens nooit leert over zich zelf en ook nooit een spiegel ziet, dit ook zal moeten leren...
Of maak ik nu een fundamentele denkfout?
Leesvoer als beginpunt:quote:Op woensdag 6 september 2006 11:45 schreef Knipoogje het volgende:
Vraag: hoe zijn de man en de vrouw ontstaan? Ik neem aan dat het gros van de organismes op deze aarde uiteindelijk zijn evolved uit organismen die zich voortplantten door een soort fusie-methode ipv zichzelf te delen.
Probleem is alleen dat een anti-evolutionist zegt dat man en vrouw nooit via evolutie kan zijn ontstaan en 'vermoedelijke verklaringen' niet accepteert. Hebben we iets van hard bewijs omtrent de evolutie van mannelijke en vrouwelijke organismen?
Dit is precies de antropomorfische denkwijze die Gilkey aanhaalt als kritiek op het creationisme. Het kenmerk van een God is nou juist dat menselijke denk- en handelwijzen daar nou jiust niet op te projecteren zijn.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:39 schreef PvtRyan het volgende:
Ook het idee dat God evolutie heeft gepland of heeft geholpen vind ik een nutteloze aanname. Evolutie oogt niet gepland of 'ontworpen'. Ik zie evolutie en God als incompatibel, evolutie is een geleidelijke proces van trial en error, voor elk dier dat nu leeft zijn er miljoenen onsuccesvol geweest. Zeggen dat God dit bestuurt is zeggen dat ie maar wat aanmoddert. Zeggen dat God prima in een evolutionistisch wereldbeeld past, is zeggen dat God helemaal geen almachtige creator is. Verder kan evolutie prima op zichzelf staan, de aanname van God is overbodig en derhalve volgens Occam's Razor waarschijnlijk ook niet de juiste.
Waarom niet? We zijn toch in Zijn beeld geschapen? Dan is het toch niet heel gek om er een beetje een antropomorfische denkwijze op na te houden. Ik ben wel benieuwd hoe je zo stellig kunt zeggen dat het juist het kenmerk is van God dat die projectie onterecht is.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is precies de antropomorfische denkwijze die Gilkey aanhaalt als kritiek op het creationisme. Het kenmerk van een God is nou juist dat menselijke denk- en handelwijzen daar nou jiust niet op te projecteren zijn.
Goed, dan kunnen we ook niet claimen dat de bijbel heilig is.quote:Het kenmerk van een God is nou juist dat menselijke denk- en handelwijzen daar nou jiust niet op te projecteren zijn.
We hebben dan in ieder geval zijn gevoel voor moraliteit meegekregen, als ik de puinhopen op deze aarde mag beoordelen tenminste.quote:Op woensdag 1 november 2006 00:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom niet? We zijn toch in Zijn beeld geschapen?
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |