Er zijn verschillende manieren om op te nemen, maar ik begrijp dat je met een mic wil werken waarmee je je gitaarversterker opneemt? In dat geval kun je beter investeren in een goeie geluidskaart met een lage latency (bv de M-Audio Audiphile 2496), want zo'n audio-interface (waarmee je het signaal via USB in je pc laat lopen ipv via de line in) is niet noodzakelijk, al zal deze Tascam je ook zeker een lagere latency opleveren.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:43 schreef Maaark het volgende:
Vraagje, ik wil wat meer gaan opnemen enzo, ook met mics...
Mijn budget is erg klein, dus zat ik te denken aan deze http://www.tascam.com/Products/US-122.html
Tascam Us-122...
Mijn vraag is... zal dat de latency ook verlagen? Of moet ik dan nog steeds een andere audiokaart erin steken? Ik heb nu een ouwe Soundblaster Live runnen met ASIO4ALL... Maar nog steeds redelijk wat latency.
Wat is het verschil volgens jou? Dit, die Tascam, is een geluidskaart die je aansluit met USB, een audiophile is een geluidskaart die je aansluit met PCI. Het een is niet beter of slechter dan het andere. Pas als je meer ingangen en uitgangen tegelijk gebruikt zal de grotere bandwidth van PCI voordeliger zijn.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:37 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
In dat geval kun je beter investeren in een goeie geluidskaart met een lage latency (bv de M-Audio Audiphile 2496), want zo'n audio-interface (waarmee je het signaal via USB in je pc laat lopen ipv via de line in) is niet noodzakelijk, al zal deze Tascam je ook zeker een lagere latency opleveren.
Als je met een partij van jezelf mee wil spelen heb je al last van een te hoge latency, dus dat gaat niet helemaal opquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:48 schreef imported_sphinx het volgende:
zolang je niet 'live' effecten toe wil voegen via de pc heb je van latency geen last.
Ziet er goed uit. Het enige wat het echt beter zou maken is als je per hoofdstuk ook wat meer praktijkvoorbeelden zou hebben. Ik kan me voorstellen dat als dit in een keer op je afkomt het een beetje droog over kan komen, maar zeker om op de achtergrond te hebben om langzamerhand meer van de samenhang in muziek te leren lijkt het me primaquote:Op dinsdag 5 september 2006 21:04 schreef Luutgaert het volgende:
Is dit een goede inleiding voor een beginner?
Ja, jij, maar er zijn voldoende gitaristen die denken dat bij elke noot die je leert lezen en elke "formele" theorie die je leert er iets meer ziel uit je spel gaatquote:Op dinsdag 5 september 2006 21:24 schreef Luutgaert het volgende:
Achja theorie leer ik eigenlijk altijd snel, praktijk daarentegen...![]()
op wat voor manier? heb ik namelijk geen last van?quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als je met een partij van jezelf mee wil spelen heb je al last van een te hoge latency, dus dat gaat niet helemaal op.
Er zijn helaas ook genoeg gitaristen die die theorie onderschrijven...quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:29 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, jij, maar er zijn voldoende gitaristen die denken dat bij elke noot die je leert lezen en elke "formele" theorie die je leert er iets meer ziel uit je spel gaat.
Als je meespeelt met een eerdere (op HD opgenomen) partij heb je geen vertraging tussen het afspelen van de eerdere partij, zodat je de nieuwe partij eigenlijk te laat inspeelt? dat is uiteraard achteraf wel recht te trekken omdat de vertraging constant blijft, maar toch...quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:29 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
op wat voor manier? heb ik namelijk geen last van?
precies, terwijl je speelt heb je er geen last van. maar het wordt iets later opgenomen, maar dat maakt niks uit.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:37 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als je meespeelt met een eerdere (op HD opgenomen) partij heb je geen vertraging tussen het afspelen van de eerdere partij, zodat je de nieuwe partij eigenlijk te laat inspeelt? dat is uiteraard achteraf wel recht te trekken omdat de vertraging constant blijft, maar toch...
Volgens mij is USB langzamer dan PCI, maar ik kan er naast zitten. Mij is altijd PCI aangeraden, ook omdat dat dan meteen je geluidskaart voor andere dingen (films en games) is. Al kun je die natuurlijk ook prima aan zo'n extern apparaat hangen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:00 schreef search64 het volgende:
[..]
Wat is het verschil volgens jou? Dit, die Tascam, is een geluidskaart die je aansluit met USB, een audiophile is een geluidskaart die je aansluit met PCI. Het een is niet beter of slechter dan het andere. Pas als je meer ingangen en uitgangen tegelijk gebruikt zal de grotere bandwidth van PCI voordeliger zijn.
Dat is wel waar, maar 2* in en 2* uit is nooit genoeg om aan die doorvoergrens te komen. Bij zulke simpele interfaces is er dus geen verschil te merken. Natuurlijk zullen de drivers van de ene maatschappij beter zijn dan van de andere waardoor toch een verschilletje ontstaat maar goed.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:42 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Volgens mij is USB langzamer dan PCI, maar ik kan er naast zitten.
toch geen rooie hoop ik?quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:03 schreef Maaark het volgende:
Bedankt voor de tips, ik koop 'm gewoon!
Hij (lijkt) alles te hebben wat ik nodig heb, dus ik ga er gewoon voor.
Bedankt!
Nu, aangezien ik mijn UC33 midicontroller niet meer nodig heb... iemand intresse?
Ook nog iemand intresse in een Epiphone SG SE? Niet in enorm goeie staat... ik post 'm binnenkort nog wel es...
Epiphone SG Se heb ik echt nooit van gehoord, bedoel je niet gewoon een Special?quote:Op dinsdag 5 september 2006 22:52 schreef Maaark het volgende:
zwarte
Die wet werkt niet.quote:Op dinsdag 5 september 2006 14:36 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Niet om de discussie weer op te rakelen, maar hoe werkt de wet - in lagere stemming spelen = niet toonzuiver spelen? -![]()
Komt dat doordat de snaren relatief slapper hangen en dus qua toonhoogte meer zwabberen?
Ok, maar het gaat er dus om: hoe lager je wil spelen, hoe langer je mensuur eigenlijk moet zijn? Want op het eerste gezicht lijkt de hals van een 7-snarige even lang als een gewone hals, alleen wat breder.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:24 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Die wet werkt niet.Je kunt niet zomaar met elke gitaar in A, dropped A,C, B etc gaan spelen. Dit gaat meestal alleen goed, maar dan ook écht goed dus ook toonzuiver met een goede intonatie, als je een 7 snaar, een 6 snaar barritone, 7 snaar barritone of 8 snaar hebt. Daar let je dan ook op bij het aanschaffen van zo'n gitaar. Spelen in alternatieve stemmingen gaat goed, mits de afstelling goed is en je diverse sets snaren combineerd, maar dat is vanzelfsprekend.
overigens hangen de snaren niet slapper, maar zijn ze dikker waardoor ze in een lagere frequentie trillingen voortbrengen wat weer gepaard gaat met een lagere toon.
Dat komt omdat je normaal gesproken met een 7-snaar ook gewoon in Standaard stemming speelt, met een extra lage B snaar dus.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:41 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ok, maar het gaat er dus om: hoe lager je wil spelen, hoe langer je mensuur eigenlijk moet zijn? Want op het eerste gezicht lijkt de hals van een 7-snarige even lang als een gewone hals, alleen wat breder.
Ok, dus pas als alle snaren een paar stappen naar beneden gaan, is een langere hals noodzakelijk?quote:Op woensdag 6 september 2006 10:44 schreef Cynic het volgende:
[..]
Dat komt omdat je normaal gesproken met een 7-snaar ook gewoon in Standaard stemming speelt, met een extra lage B snaar dus.
Dat is ie ook maar een hals van een 7 snaar is vaker voorzien van 2 ipv 1stalen pen waardoor ie een stuk stabieler en secuurder af te stellen is. Daarbij heb je 7 snaren ipv 6 waardoor je minder grote sprongen maakt tussen de snaarmaten die je combineert waardoor ook weer een stabieler geheel onstaat en de bespeelbaarheid prettig blijft. Je kunt op de 6 snaar wel deze;fde snaarmaten gebruiken als op 7 snaar -1 maar qua bespeelbaarheid lever je in. Ik heb ook een 6 snaar in dropped B staan. T.o.v de 7 snaar is deze gitaar een stuk minder strak. Nu moet ik wel bekennen dat ik een 7 snaar bezit die a fabriek in een A gestemd staat, die dus bedoeld is om in die lage regionen gestemd te worden.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:41 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ok, maar het gaat er dus om: hoe lager je wil spelen, hoe langer je mensuur eigenlijk moet zijn? Want op het eerste gezicht lijkt de hals van een 7-snarige even lang als een gewone hals, alleen wat breder.
Dan sowieso. En ik denk dat een langere mensuur voor die lage B ook al wel goed zou zijn.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:45 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ok, dus pas als alle snaren een paar stappen naar beneden gaan, is een langere hals noodzakelijk?
Das hetzelfde. Standaard 22 en 25.5 " , alternatief 27.5" en barritone is 28"quote:Op woensdag 6 september 2006 10:52 schreef Cynic het volgende:
[..]
Dan sowieso. En ik denk dat een langere mensuur voor die lage B ook al wel goed zou zijn.
En uiteindelijk is ook de afstand tussen de fretten weer van invloed op de intonatie. Als je een langere mensuur hebt moet je ook een andere schaal nek hebben. Maar daar heb ik me verder nog niet zo heel erg in verdiept.
Een soort Fretwave, zeg maar?quote:Op woensdag 6 september 2006 11:11 schreef Cynic het volgende:
Klopt, maar het blijft uiteindelijk schipperen omdat je voor 6 of 7 snaren wel telkens dezelfde afstand hebt. Eigenlijk zou die per snaar moeten verschillen. Ik geloof dat ze ook wel gitaren hebben waar de fretten er daarom scheeft op zitten, maar dat lijkt me ook niet echt geweldig
Precies, zoiets!quote:Op woensdag 6 september 2006 11:14 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Een soort Fretwave, zeg maar?
[afbeelding]
vandaar de brug met verstelbare schoentjes...quote:Op woensdag 6 september 2006 11:11 schreef Cynic het volgende:
Klopt, maar het blijft uiteindelijk schipperen omdat je voor 6 of 7 snaren wel telkens dezelfde afstand hebt. Eigenlijk zou die per snaar moeten verschillen. Ik geloof dat ze ook wel gitaren hebben waar de fretten er daarom scheeft op zitten, maar dat lijkt me ook niet echt geweldig
quote:
Dat snap ik, maar ik bedoelde ook meer het fretboardquote:Op woensdag 6 september 2006 11:47 schreef Ibanez het volgende:
[..]
vandaar de brug met verstelbare schoentjes...
[afbeelding]
Met frettafstanden kun je doen wat je wilt naar mijn idee, indien de brugschoentjes ver genoeg in te stellen zijn.Bij mijn zevensnaar is de fretafstand groter tussen de eerste 7 fretten als op de 6 snaar.quote:Op woensdag 6 september 2006 11:56 schreef Cynic het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik bedoelde ook meer het fretboard
Nou ja, de verhoudingen tussen opeenvolgende frets (voor dezelfde snaar) maken natuurlijk ook nog wel het een en ander uitquote:Op woensdag 6 september 2006 12:19 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Met frettafstanden kun je doen wat je wilt naar mijn idee, indien de brugschoentjes ver genoeg in te stellen zijn.
Goede keus!quote:Op woensdag 6 september 2006 12:38 schreef ssebass het volgende:
Weer een nieuwe gekocht. Het is een fender highway:
[afbeelding]
Ja best aparte keus voor mij. Ik wilde altijd een bijzondere niet veel voorkomende gitaar. Nu heb ik een les paul, een strat en een martin western staanquote:
Er is een boxje waarmee je het volume kan beperken maar dat kost wel aardig wat. In mijn koch twintone zit een power soak ingebouwd dus kan ik hem op half vermogen zetten.quote:Op woensdag 6 september 2006 12:54 schreef TeleluvR het volgende:
Een vraag voor degenen die er meer van weten:
Mijn 100 Watt Fender voldoet qua geluid prima aan mijn eisen. Echter, voor thuis is dit complete overkill, voordat het geluid 'op stoom' is, moet de volumeknop zover open, dat wil ik mijn buren niet aandoen.
Is een volumepedaal tussen de gitaar en de versterker een optie, of verlies ik dan veel van mijn klank(-kleur)? Goede volumepedalen, anyone?
Andere opties?
Goede deal, al was ik zelf wel voor een toffe tele gegaan, als ik die nog niet had gehad.quote:Op woensdag 6 september 2006 12:56 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik wilde eerst de standaard kopen maar de highway was zo afgeprijst dat ik maar hiervoor ging. Er is bezuinigd op lak (vind ik niet erg ik houd wel van relic), op de elementen (die gaan er uit voor kinmans) en koffer (ik gebruik toch altijd een gigbag en heb nog een koffer staan). Dus de keus was toen snel gemaakt
Ik weet misschien iemand die zo'n ding wegdoet. Is een barritone.... Geweldige gitaren trouwens, scheckter: is hier zo langzaam aan een trend aan het worden, in Zuid Limburg! De andere gitarist van mijn band heeft er ook een, wel een 6 snaar...quote:Op woensdag 6 september 2006 12:45 schreef Cynic het volgende:
Ik wil eigenlijk graag een 7 snarige Schecter erbij kopen. Als backup...
Maar eigenlijk is dat helememaal niet nodig
Die elementen missen wat laag en mid. Maar in de standard had ik ze ook vervangen, dus dat maakt geen verschil. Tja over die tele, ik vind die iets te beperkt. Het heeft een geweldig geluid maar iets te specifiek voor mij. Ik wilde de mogelijkheden wat breder houden en ik heb het gevoel dat ik met een strat meer opties heb. De tele komt er zeker nog wel een keerquote:Op woensdag 6 september 2006 12:59 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Goede deal, al was ik zelf wel voor een toffe tele gegaan, als ik die nog niet had gehad.
Overigens, is er ook op de elementen bezuinigd? Ik dacht dat het verschil was de lak en de (vintage) brug...![]()
Terecht. Een Strat is de meest veelzijdige gitaar die er is. Zelfs als het geluid wat je wil hebben net anders is (en je daar dus een specifieke gitaar voor hebt die voornamelijk dat geluid écht goed doet) is een Strat dé tweede gitaar.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:08 schreef ssebass het volgende:
ik heb het gevoel dat ik met een strat meer opties heb.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |