Het programma kent veel beperkingen. Slaan mag niet en de jongeren hebben daar niks te verliezen. Anderhalf uur buiten staan? Tja, doe je zo voor een "vriend". Examen laten schieten? Niet erg, want het telt toch niet. In de jaren '50 zou je dat uit je hoofd gelaten hebben. Je ouders zouden veel geld kwijt zijn en jij zat zonder diploma de rest van je leven laaggeschoold werk te doen.
De consequenties hadden strenger moeten zijn zodat ze echt wat te verliezen hebben. Zo had het programma de ouders best een contract mogen laten tekenen dat ze een ton moeten betalen als de leerling van school wordt verwijderd of het examen niet haalt. DAN heb je een echte sanctie en dan is de vraag "gaat je examen boven het verraden van een zogenaamde vriend" een dilemma zoals hij hoort te zijn: bij zwijgen of een leugen kan je (en de ouders!) alles kwijtraken.
De verhoortechniek was ook veel te soft. Nadat er 6 hadden aangegeven ermee te maken te hebben, had ik verwacht dat er een sanctie zou volgen ala "niemand kan aan de maaltijd beginnen voordat de schuldige bekend is en dat heeft de rest aan deze 6 mensen te danken". Dat zorgt voor spanning in de groep en juist die spanning zorgt ervoor dat mensen streng het regime blijven volgen. Want wie gaat er nu iets uithalen als hij daarbij niet alleen de leiding op zijn dak haalt, maar ook de medescholieren? Als ik onterecht zonder eten zat door toedoen van iemand waarvan ik weet dat hij het gedaan had, dan had ik er wel hardhandig voor gezorgd dat hij ging bekennen bij de directeur. Zulke processen mis ik en die waren destijds zeker aanwezig.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.