Zondag 10 September, de Zembla 9/11 documentaire op Ned. 3, 22:15.
9/11: Kees Schaap over de Zembla-docu
‘Toen ik de volgende ochtend op de redactie kwam om mijn collega’s te vertellen wat er waar is van het zogenaamde grote complot, werd ik uitgelachen. Ook door Zembla researcher Hans van Dijk. Hoewel hij het wel spannend genoeg vond om er samen in te duiken. Omwille van het avontuur, waarbij je niet op voorhand weet wat je conclusie zal zijn, en met het risico dat je jezelf onsterfelijk belachelijk maakt, maar bovenal omwille van het feit dat de gebeurtenissen rond 11 september eigenlijk nauwelijks echt zijn onderzocht. Op 11 september 2001 werd onze bondgenoot, de VS, aangevallen. En daarom voeren ook wij oorlog tegen het terrorisme. Daar hoort bewijsmateriaal bij. En als dat bewijsmateriaal niet deugt, of vragen oproept, dan dienen journalisten dat te onderzoeken. Klein probleem: al het bewijsmateriaal is verdwenen of geheim. De brokstokken van Ground Zero zijn afgevoerd. De wrakstukken van de vliegtuigen, zitten achter slot en grendel. Het DNA onderzoek van de slachtoffers is niet toegankelijk. De zwarte dozen en het videomateriaal van de crash in het Pentagon worden nog altijd achtergehouden. De gegevens van het vooronderzoek naar Mohammed Atta, dat al ruim voor 11 september 2001 liep, zijn allang vernietigd. En zo gaat het maar door. Maar waar begin je? Wat gá je dan onderzoeken?’
’In de speelfilm “the matrix” komt een scene voor waarbij de hoofdpersoon Neo de keuze krijgt om een blauwe pil te slikken of een rode.
De blauwe pil zal hem brengen in een wereld van gelukzalige illusies. Daar is rust. Daarentegen onthult de rode pil de waarheid. Die is gruwelijk en iedereen die hem kent zal geen rust meer kennen maar het kwaad willen bestrijden.Als u denkt dat Al qaeda de VS volledig verraste door op 11 september 2001 gekaapte vliegtuigen in de twin towers en het pentagon te boren dan heeft u de blauwe pil geslikt. Als u de rode nam dan weet u dat 11 september een complot is van de neo-conservatieven uit de regering van Bush. Deze hebben op zijn minst de aanslagen willens en weten laten gebeuren omdat die aanleiding vormen voor de oorlogen die ze toch al wilden voeren. Als u echter wat beter bent ingevoerd dan weet u dat de twin towers met explosieven zijn neergehaald, dat er geen vliegtuig het pentagon is ingevlogen maar een kruisraket en dat Bin laden eigenlijk een CIA agent is.
Althans, dat is de mening van enkele miljoenen aanhangers van de 9/11 truth movement, in Nederland aangeduid met de term complotdenkers. Net zoals bij the Matrix, speelt de wereld van de complotdenkers zich vrijwel volledig af buiten de “gewone” wereld. Wie op Google 9/11 invult, komt ze allemaal tegen. In de voor ons gewone wereld, bestaan ze niet. In die wereld worden ze ook niet serieus genomen. Wat ze ook ondernemen aan petities en emailbombardementen gericht aan politici en journalisten, ze worden gezien als een stel idioten of als een sekte die hardnekkig wil geloven in een complot. Ook bij Zembla krijgen we al maandenlang emails. Deze gaan gepaard met tientallen urls, die verwijzen naar sites die, met artikelen, foto’s en filmpjes, hun gelijk aantonen. Ook wij hebben die aanvankelijk meewarig weggeklikt. Totdat ik, op een verloren zondagavond in april, daadwerkelijk ben gaan lezen wat er allemaal wordt beweerd op die sites. Dit is in één woord verbijsterend. Het is een onophoudelijke reeks feiten, onderzoeken, artikelen, getuigenverklaringen, foto’s en materiaal die maar tot één conclusie leidt: 11 september was een inside job.
Natuurlijk, je bent journalist, dus je gaat ervan uit dat iets pas waar is als het controleerbaar is, of als je het zelf hebt geverifieerd. Maar als er ook maar 5 procent waar zou zijn van alles wat ik heb gelezen en gezien, dan nog was er iets ernstig mis met het verhaal over 11 september. Geloof het of geloof het niet, ik heb de rode pil geslikt.
Toen ik de volgende ochtend op de redactie kwam om mijn collega’s te vertellen wat er waar is van het zogenaamde grote complot, werd ik uitgelachen. Ook door Zembla researcher Hans van Dijk. Hoewel hij het wel spannend genoeg vond om er samen in te duiken. Omwille van het avontuur, waarbij je niet op voorhand weet wat je conclusie zal zijn, en met het risico dat je jezelf onsterfelijk belachelijk maakt, maar bovenal omwille van het feit dat de gebeurtenissen rond 11 september eigenlijk nauwelijks echt zijn onderzocht. Op 11 september 2001 werd onze bondgenoot, de VS, aangevallen. En daarom voeren ook wij oorlog tegen het terrorisme. Daar hoort bewijsmateriaal bij. En als dat bewijsmateriaal niet deugt, of vragen oproept, dan dienen journalisten dat te onderzoeken. Klein probleem: al het bewijsmateriaal is verdwenen of geheim. De brokstokken van Ground Zero zijn afgevoerd. De wrakstukken van de vliegtuigen, zitten achter slot en grendel. Het DNA onderzoek van de slachtoffers is niet toegankelijk. De zwarte dozen en het videomateriaal van de crash in het Pentagon worden nog altijd achtergehouden. De gegevens van het vooronderzoek naar Mohammed Atta, dat al ruim voor 11 september 2001 liep, zijn allang vernietigd. En zo gaat het maar door. Maar waar begin je? Wat gá je dan onderzoeken?
We besloten om dan maar te verifiëren of het klopt wat de complotdenkers beweren. Is Bin Laden werkelijk bezocht door de CIA, vlak voor 11 september? Klopt het, dat er geen Arabische namen op de passagierslijsten voorkwamen? Is het waar, dat geheime diensten voor 11 september massaal hebben gespeculeerd op de val van aandelen American Airlines en United Airlines? Hoe groot was eigenlijk de voorkennis van de geheime diensten? Dit alleen al heeft geleid tot verbluffende antwoorden. Vervolgens zijn wij op bezoek geweest bij explosieven experts. We zijn in flight simulators gedoken met luchtvaartexperts, en kwamen zo uit bij de TU Delft. Daar zat Koen Vermeeren, docent vliegtuigbouwkunde en hoofd van het Studium Generale van de TU. Vermeeren was de eerste die wij tegenkwamen die dacht zoals wij. Namelijk: het is je taak om het gewoon te onderzoeken, niet meer. Samen met hem hebben wij het idee bedacht om twee groepen studenten gedurende de zomer een aantal verwonderlijke zaken van 11 september technisch te laten onderzoeken. Momenteel zijn ze hiermee bezig en in de uitzending van Zembla komen zij met hun resultaten. Vermeeren en wij zijn regelmatig uitgelachen in de afgelopen maanden, meestal achter onze rug om, soms heel direct.
Het is ook een belachelijk idee, dat de regering haar eigen burgers zou offeren voor een geo-politiek doel. Dat vinden wij Nederlanders tenminste. Daar denken Amerikanen heel anders over. 42 Procent van de Amerikanen wil dat 11 september opnieuw wordt onderzocht, want zij geloven niet langer in het officiële onderzoek naar 9/11. ‘
Kees Schaap
Zembla